Motorsykkel på henger - erfaringer?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av gbruaset »

Hei.

Begynte å tenke en dag, hvordan få med meg mc på ferie, samtidig som samboer, som ikke kjører mc, får være med? ( er ikke interessert i å sitte på ved lengre strekninger, heller.) Henger?? Noen som har erfaring med å ha med seg mc på henger på større eller mindre stærre strekninger? Pris, utleie etc

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg er på hytte utenfor Arendal om sommeren. Og vil gjerne har med MC. Så den har vært på henger noen ganger. Det går helt greit. Har egen henger, og bruker baklemmen som rampe. Har til og med hatt begge motorsyklene på henger sammen. Det vikrige er å stroppe dem godt ned så de står støtt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Godtvoksen

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg lagde en praktisk MC-henger selv som jeg har solgt til Dexter. Her ser du video som Dexter har laget om den:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5jj434xu-Qs[/video]

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Baron von Waffel »

Praktisk løsning. Men hva gjør du med kulevekt? Blir det ikke behov for motvekt bakerst på hengeren?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Dexter »

Jeg har ikke målt kulevekta, men sykelen står bare så vidt foran akslingen totalt sett. Rampe og krakk lagres så langt bak i henger som det går så jeg tror ikke kulevekt er et problem. Jeg har kjørt med campingvogn i noen år, og jeg har kjørt med denne heneren og det er ikke samme vekta på kula som med campingvogna.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av ArcticTiger »

En stor sykkel er rundt 250 kg+/-, så det er ikke rare vekta sjøl i en mindre henger.
God/riktig stropping er nevnt, og vær obs! når du skal laste/losse sykkelen. Vær en 2-3 personer og trill den på/av. Ikke sitt på sykkelen eller kjør den ombord på lemmen =; ! Får du stopp mens du er på lemmen må du være innmari lang i beina for å nå ned :8-[ .
En kjenning kjørte kjekkt en gml. GoldWing opp på hengern for egen maskin, det gikk ikke så bra.....

Godtvoksen

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Godtvoksen »

Baron von Waffel skrev:Praktisk løsning. Men hva gjør du med kulevekt? Blir det ikke behov for motvekt bakerst på hengeren?
Jeg målte kulevekta når jeg brukte hengeren til Blåmann og den var akkurat 70 kg...

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Dexter »

ArcticTiger skrev:En stor sykkel er rundt 250 kg+/-, så det er ikke rare vekta sjøl i en mindre henger.
God/riktig stropping er nevnt, og vær obs! når du skal laste/losse sykkelen. Vær en 2-3 personer og trill den på/av. Ikke sitt på sykkelen eller kjør den ombord på lemmen =; ! Får du stopp mens du er på lemmen må du være innmari lang i beina for å nå ned :8-[ .
En kjenning kjørte kjekkt en gml. GoldWing opp på hengern for egen maskin, det gikk ikke så bra.....
Det er helt uproblematisk å gjøre det alene... både på (som videoen viser) og av (som jeg ikke har filmet)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av ArcticTiger »

Dexter skrev:
ArcticTiger skrev:En stor sykkel er rundt 250 kg+/-, så det er ikke rare vekta sjøl i en mindre henger.
God/riktig stropping er nevnt, og vær obs! når du skal laste/losse sykkelen. Vær en 2-3 personer og trill den på/av. Ikke sitt på sykkelen eller kjør den ombord på lemmen =; ! Får du stopp mens du er på lemmen må du være innmari lang i beina for å nå ned :8-[ .
En kjenning kjørte kjekkt en gml. GoldWing opp på hengern for egen maskin, det gikk ikke så bra.....
Det er helt uproblematisk å gjøre det alene... både på (som videoen viser) og av (som jeg ikke har filmet)
Poenget var: IKKE SITT på sykkern når du laster/losser. Trill den (som på videoen) :thumleft

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Erman »

Prøver alldeles ikke å motbevise sikkerhetspåstanden om at man ikke må sitte på sykkelen når man triller den opp på henger, men vi gjorde nettopp dette da vi skulle ta med kompisens sykkel til min garasje.
Det gikk fint, men siden dette var første gang vi prøvde, så må det vel kalles nybegynnerflax? \:D/
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av pelsen »

Erman skrev:Prøver alldeles ikke å motbevise sikkerhetspåstanden om at man ikke må sitte på sykkelen når man triller den opp på henger, men vi gjorde nettopp dette da vi skulle ta med kompisens sykkel til min garasje.
Det gikk fint, men siden dette var første gang vi prøvde, så må det vel kalles nybegynnerflax? \:D/
det går fint helt til du en gang må stoppe midt på rampa og ikke rekker ned til bakken med beina.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Baron von Waffel »

De som liker å kjøre over smale ramper etc kan jo ta seg en tur til Åmli, Pan Garden, og kjøre opprampa og over bordet. Bilde her.
http://www.facebook.com/#!/album.php?ai ... 7755682210" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Godtvoksen

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Godtvoksen »

Her har en det en trenger for å ordne til maken henger som Dexter kjøpte av meg (klikk på bildene og du kommer til rett nettadresse):

[img]http://www.norsktilhengersenter.no/imag ... modell.jpg[/img]

[img]http://www.norsktilhengersenter.no/imag ... ramper.jpg[/img]

Rampe kr. 690,-
MC-hjulfest kr 1.490,-

+ fraktkostnader

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Baltazar »

Kan denne rampen anbefales for å få sykkelen opp noen trapper (3stk) og kan den ligge flatt og brukes inn i en bod?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Motorsykkel på henger - erfaringer?

Legg inn av Dexter »

Tja vil jeg vel si da. Den kan sikkert brukes nesten flatt. Hvordan den fungerer opp trapper skal jeg være forsiktig å mene noe om, men det aner meg at det kan bli litt for bratt? Rampen kan vel egentlig brukes hvor som helst, men om det er så praktisk over alt blir vel det ultimate å finne ut av. Det beste hadde vel vært å fått tak i en for å se og prøve. Jeg bruker min til å kjøre opp og ned av henger, og jeg tror nok ikke jeg skal ha den noe brattere enn det den blir da.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar