Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Hvilket batteri ville du valgt?

Biltema GEL batteri (499 kr)
9
45%
Yuasa "vanlig" batteri (515 kr)
10
50%
Et annet "GEL batteri (ca. 1000 kr tror jeg)
1
5%
Et annet "vanlig" batteri
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 20

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av norseXL »

Er viktig å skille mellom typer forseglede batterier her, alle forseglede er ikke "gel".
AGM (absorbing glas mat) fylles når nytt med medsendt patron, denne syren er litt sterkere enn std. batterisyre og bindes i glassvatt mellom cellene. batteriet forsegles så. I gel batterier er syren bundet som en gele.
Og foresten, hei! Ny på forumet :D

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av mekkern »

tja...fornøyd med gelbatteriet men ennå mer fornøyd med SNF eller hva det heter det andre forseglede batteriet hos biltema..
skrudde av tenninga sist høst og lot det så til jeg startet uten å ha ladet...kinnet litt som jeg pleier hver vår og ikke antydning til kneling på batteriet..faen meg det beste småbatteriet jeg har hatt på 35 år.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Geir »

Blackbird skrev:Yuasa-batterier har en påfylling når d er nytt ved første gangs lading,noe forhandler gjør.Ellers vedlikeholsfritt.Ikke uten grunn orginal montert på di fleste japanske mc-merker.Langt bedre kvalitet enn f.eks Biltema.Sannsynligvis d beste mc-batteriet på markedet.Dyrt? Vel med riktig pleie ang.vinterlagring så har d 10års levetid.1000-1500kr.Bytter du 3 ganger på den tiden med billigere batterier er d dyrere+prakk og ofte ventetid på levering.For meg er dette enkelt:Yuasa.
Nja, er noen bastante påstander du kommer med her - er det personlige erfaringer du legger til grunn eller kan du dokumentere dette? Jeg er ganske sikker på at ikke Biltema lager batteriene selv så du skal bare se at det er Yuasa i forkledning... ;e

Skiftet nettopp batteri på jernhesten og gikk i utgangspunktet for Yuasa siden det var det som var montert. Imidlertid hadde Yamahaforhandleren gått over til et annet merke "...fordi Yuasa ble for dyrt. Andre fabrikanter har forlengst nådd samme kvalitet som Yuasa men til lavere pris.." som de sa sånn noenlunde ordrett. At noen mc-merker leveres med Yuasa som standard er ikke noe kvalitetsstempel i seg selv. Mange mc-merker leverer nye sykler med dekk av ukjente merker fra lavkostland som standard. Det er ikke dermed sagt at dette er kvalitetsdekk - det har vel vist seg at det er stikk motsatt... :-J

Uansett; nå hadde de ikke batteri til min sykkel på lager, og dermed gikk veien til Biltema der det ble innkjøpt et gel batteri med riktig kapasiatet, utvendige mål og polplassering til kr 499,-. Har tidligere kjøpt startbatteri til både bil og båt på Biltema og de holder den dag i dag selv uten spesielt godt ettersyn og vedlikehold. Det er en kjennsgjerning at ikke alt som kjøpes på Biltema er av ypperste klasse, men på batterifronten har jeg ingen dårlige erfaringer så langt. Dato og kjørelengde for batteriskift er notert, så får vi se hvor lenge det varer... :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av fikse »

Geir skrev: Mange mc-merker leverer nye sykler med dekk av ukjente merker fra lavkostland som standard. Det er ikke dermed sagt at dette er kvalitetsdekk - det har vel vist seg at det er stikk motsatt... :-J
Eller som jeg fikk på Honda-en jeg kjøpte ny i 2003: Michelin Macadam. Det absolutt jæv.... dekket jeg noensinne har brukt. Bare det var meldt regn så begynte de å småskli ](*,) Det verste av alt var at det var flere brukere av den sykkelen som kjøpte samme dekk igjen, for det var jo kvalitetsmerke. Kvalitet my a¤%!

Litt morsomt er det å registrere at dekkene på nyesykkelen min, noen India-produserte greier jeg aldri har hørt om før, funker langt bedre enn de Michelin-dekkene :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Blackbird »

Har kjøpt 2 14 amper på Biltema,et vanlig å et gel. d siste året.Garantisak tok ikke lading, d er siste handel der for min del når d gjelder batteri. Den kommentaren at Biltema kan være Yuasa-batteri gidder jeg ikke å kommentere.Dokumentasjon ja,har en kompis som driver mc-verksted,pga.reklamasjoner har han kun gått over til Yuasa-batteri.Har ikke fått en eneste klage på di.Syrefyller å lader før henting,kan jo være en grunn til at di er så bra.Får jo et helt ferskt topplada batteri.Har et selv,måtte ha et ekstra kraftig 14a. på en mc,ikke mer enn 3år det,men vil påstå d er dobbelt så kraftig som et vanlig,høres på hvor lett d drar runt motor.Biltema kan nok ha bra batteri,visst du er heldig,men di har ujevn kvalitet.Kan være dårlig/langt lageropphold som gjør d.Hvor di er laget vet jeg ikke,men d kommer garantert ikke fra Japan.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av pelsen »

Blackbird skrev:Hvor di er laget vet jeg ikke,men d kommer garantert ikke fra Japan.
hvor har du den garantien fra?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Onsløv »

På biltema kan du be om å få batteriene strømtestet.

Jeg har ikke gjort det på de batteriene jeg har kjøpt. Og jeg har ihvertfall vært heldig med de. Ta vare på kvitteringen og bytt om de har gått i kjelleren.

Biltema er en billigsjappe, og jeg tar tingene deretter.
Tåler jeg ikke at ting går til h,...., nei, da får jeg kjøpe noe et annet sted.

Foreløpig unngår jeg ikke Biltema, Clas Ohlson, Deal Extreme and so on....

-mvh-
Kristian

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Blackbird »

Da har d neppe stått Biltema,men made in Japan.Di setter som kjent sin ære i å levere kvalitet.Skal jeg tippe hvor di kommer fra så er di vel satt sammen av underbetalte arbeidere i Østen en plass,uten kvalitetskontroll.Spør meg om d som har fått 2 stk.uten nevnte kontroll.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Geir »

Blackbird skrev:Har kjøpt 2 14 amper på Biltema,et vanlig å et gel. d siste året.Garantisak tok ikke lading, d er siste handel der for min del når d gjelder batteri.

Javel. Det er altså dine egne erfaringer som ligger til grunn for påstanden du kommer med - det er en viktig opplysning når det du skriver skal vurderes av oss andre.
Blackbird skrev:Den kommentaren at Biltema kan være Yuasa-batteri gidder jeg ikke å kommentere.
Så du ikke smiley'en etter det utsagnet? Slapp av og ta deg selv litt mindre høytidlig... :thumleft
Blackbird skrev:Dokumentasjon ja,har en kompis som driver mc-verksted,pga.reklamasjoner har han kun gått over til Yuasa-batteri.Har ikke fått en eneste klage på di.Syrefyller å lader før henting,kan jo være en grunn til at di er så bra.Får jo et helt ferskt topplada batteri.
Flott at kompisen din slipper reklamasjoner. Det hadde han nok sikkert opplevd om han hadde forhandlet andre high-price mc-batterier også... Dessuten solgte han vel neppe Biltemabatteri før eller? :-J
Blackbird skrev:Har et selv,måtte ha et ekstra kraftig 14a. på en mc,ikke mer enn 3år det,men vil påstå d er dobbelt så kraftig som et vanlig,høres på hvor lett d drar runt motor.Biltema kan nok ha bra batteri,visst du er heldig,men di har ujevn kvalitet.Kan være dårlig/langt lageropphold som gjør d.
Hadde også et Yuasa batteri - Yuasa YTX 14-BS 12V 12Ah - som ble 3 år gammelt før det avgikk ved døden nå. Normalt vedlikehold med jevnlig lading, vedlikeholdslading om vinteren (Ctek). I følge din logikk skulle jeg av dette konkludere med at Yuasa batterier er av dårlig kvalitet ettersom levetiden her var relativt kort i forhold til din påstand om at det skulle holdt i 10 år. Vel, jeg synes fremdeles at Yuasa har gode batterier - det kan være et hav av årsaker til at mitt tok kvelden til tross for stellet. Dette andre om "dobbelt så kraftig", "ujevn kvalitet" og "dårlig/langt lageropphold" lar jeg med vitende og vilje være å kommentere - det er bare mer synsing fra din side. Det eneste som kanskje kan nevnes er at ellers kapasitetsmessig like batterier kan ha forskjellige kaldstartegenskaper (CCA) - altså strømstyrken som kan tas ut over en gitt tid i en gitt temperatur før spenningen pr. celle synker under en gitt verdi. Verdiene tid, temperatur og spenning pr. celle avhenger av hvilken standard som legges til grunn - SAE - EN - IEC - DIN. Det er mulig det er noe her som gjør ditt batteri "dobbelt så kraftig" som du sier...
Blackbird skrev:Hvor di er laget vet jeg ikke,men d kommer garantert ikke fra Japan.
Som pelsen skriver; hvor har du den garantien fra? Argumentasjonen din i svaret du gir ham er jo bare eventyrlig:
Blackbird skrev:Da har d neppe stått Biltema,men made in Japan.Di setter som kjent sin ære i å levere kvalitet.Skal jeg tippe hvor di kommer fra så er di vel satt sammen av underbetalte arbeidere i Østen en plass,uten kvalitetskontroll.Spør meg om d som har fått 2 stk.uten nevnte kontroll.
Greia er at Biltema har en eller annen policy om å markedsføre sitt eget firmanavn og ikke engang hinte til produsent. De kan da være produsert i Japan selv om det ikke står stemplet på dem?! :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Misha »

LordShaft skrev:Jeg anbefaler alle som kjører V-twin å holde seg langt unna biltema sine batterier!

Spesiellt italiensk V-twin. Disse syklene krever veldig mye startstrøm av batteriet, noe biltema batteriene ikke klarer å levere... Flere ducati folk som har erfart dette på den den kostbare måten * :roll
Støtter den der. Kan varmt anbefale odyssey-batterier til sykler som krever mye startstrøm. Bytta selv til et slikt i morinien, og det var som å bytte fra et utladet batteri til et sprengladet batteri.
De koster minst det doble av biltema sine, men vil du ha effekt er det bare å kjøpe! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Blackbird »

Til Geir: Ja jeg bruker egen erfaring ang.batterier.Og ser di fleste her gjør d samme.Noe må jo du også ha opplevd ang.Biltema ettersom du mener di er så bra.Tror du virkelig at di kan måle seg med kjente kvalitetsmerker? Du forstår sikkert at d er forskjell på batterier,noe b.la.PRIS indikerer.Du må bare bruke Biltema for meg,mc-batteri krever mer fra produsent enn et kraftig bilbatteri.D er større fare for nedtapping og risiko for kortslutning etc.på grunn av lav amper-styrke.Og d kan neppe være særlig kontroll av di etter ferdigstilling når 2stk.nye ikke tar lading.Andre kan få batterier som er iorden,rene lotton.Visst d ikke heter ujevn kvalitet vet ikke jeg hva som gjør d.Eller tror du d kun er jeg som har fått slike?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av mekkern »

Gjør på biltema som alle andre steder jeg kjøper batterier- sjekk av hvilespenning og tar lastprøve..
Tørrladede batterier er ikke noe problemer-de aktiveres når en fyller de med veske.
Forseglede batterier er avhengige av etterlading hvis de skal være hyllevare-hvilket de er mange steder med lav turnover...
Her svikter mange forhandlere-og Biltema.(enkelte utsalg vet dette og server batteriene-andre ikke.)
Derfor sjekk før jeg tar det med hjem.(samme med datomerking på mat) :mk

Disse har jeg bedre erfaring med enn GEL-spesiellt mht selvutlading..
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... g-scooter/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar