MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Onsløv »

Hvordan fungerer half-duplex, eller simplex?
Hvis kjerringen snakker og snakker og snakker så slipper man aldri innpå?

Ellers er jeg svært enig i det siste punktet ditt (punkt 5). Mener jeg har sett en intercom med slik funksjon.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Dexter »

jhn skrev:Half duplex :-k Altså simplex
Nei nei, simplex er KUN enveis (monolog), half duplex er "en vei av gangen" men kommunikasjonen går begge veier bare ikke samtidig.

:janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Drømme intercom system

Legg inn av jhn »

Dexter skrev:
jhn skrev:Half duplex :-k Altså simplex
Nei nei, simplex er KUN enveis (monolog), half duplex er "en vei av gangen" men kommunikasjonen går begge veier bare ikke samtidig.

:janikk
I VHF verden e det som her blir kalt half duplex, kalt simplex. Fordi man sender og mottar på samme frekvens, kan bare en av gangen snakke. Duplex, ja da kan man snakke i kjeften på hverandre, en frekvens til å lytte og en annen til å snakke.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Dexter »

jhn skrev:
Dexter skrev:
jhn skrev:Half duplex :-k Altså simplex
Nei nei, simplex er KUN enveis (monolog), half duplex er "en vei av gangen" men kommunikasjonen går begge veier bare ikke samtidig.

:janikk
I VHF verden e det som her blir kalt half duplex, kalt simplex. Fordi man sender og mottar på samme frekvens, kan bare en av gangen snakke. Duplex, ja da kan man snakke i kjeften på hverandre, en frekvens til å lytte og en annen til å snakke
Jeg skal ikke si at du tar feil, det kan være at det brukes slik av noen, men dette er en del av jobben min og vi bruker ikke begrepene slik. Google det så finner du kanskje også noen andres betraktninger om det. Ingen stor sak egentlig.

Du har for så vidt rett. Simplex går "en" vei, men kan brukes begge veier. Men antyder for oss at det er en "enveiskommunikasjon" hvor vi egentlig ikke kan forvente svar (om en kan si det slik). Ene enden har kun mottaker og andre har kun sender.

Ønskene til Crino er det nok flere som kan nikke til. Spesielt det med å kjøre inn i "sonen" til andre og kunne kommunisere med dem direkte. Det hadde faktisk vært litt kult!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Drømme intercom system

Legg inn av jhn »

Det e jo på den måten det blir beskrevet i GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) Der har æ ikke hørt om half duplex, men det må sies, det e mye æ ikke har hørt enda :knegg Det kan kanskje være forskjell på land og til havs? :-k No går æ uten videre ut i fra at du ikke jobber mot det maritme, egentlig rein tipping

edit: Nei se, der hadde du et avsnitt til
"Du har for så vidt rett. Simplex går "en" vei, men kan brukes begge veier. Men antyder for oss at det er en "enveiskommunikasjon" hvor vi egentlig ikke kan forvente svar (om en kan si det slik). Ene enden har kun mottaker og andre har kun sender."
Du har for så vidt rett, du også ;e
I utgangspunktet har begge en mottaker, men når man klemmer inn "klipa", så blir det en sender som sender på samme frekvens som man lytter
Sist redigert av jhn den 30 jun 2011, 00:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Dexter »

jhn skrev:Det e jo på den måten det blir beskrevet i GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) Der har æ ikke hørt om half duplex, men det må sies, det e mye æ ikke har hørt enda :knegg Det kan kanskje være forskjell på land og til havs? :-k No går æ uten videre ut i fra at du ikke jobber mot det maritme, egentlig rein tipping
Jeg jobber faktisk mot begge (og "værdensrommet"), men det er nok mest landsystemer.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Bredpitt
Innlegg: 17
Registrert: 30 jun 2011, 03:06
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600

Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk

Legg inn av Bredpitt »

Dersom du har kjøpt Bluewhale av norsk importør er det en egen softwareversjon for den som er solgt i Norge.

For å skru av stemmestyring trykker du en gang i ett sekund på SUB knappen (den store) etter at du har skrudd bluewhale på.

Skal du skru stemmestyring på igjen trykker du bare en gang i ett sekund på SUB knappen.

Har du ikke kjøpt den av norsk importør eller butikk er ikke denne funksjonen tilgjengelig.
Finsk versjon har også samme funksjon.

Visste du forresten at Bluewhale er utviklet i Norge av meg ?!
Derfor den norske versjonen har denne funksjonen og de fleste andre land ikke.
Hvorfor de ikke ønsker denne funksjonen aner jeg ikke.
Jeg, et selskap i Finland og Kina samarbeidet om utviklingen på Bluewhale.
Hovedsaklig har vi tatt det beste fra AutoCom (lydkomponenter) og det beste fra Scala Rider som rekkevidde og i tillegg har gjort den hundre prosent vanntett.
Den er faktisk 100% vanntett, har du headset pluggen i kan du senke intercom'en ned i vann uten at den går i stykker.

Men under testing av Bluwhale når vi hadde snekret den sammen for et par år siden så irriterte jeg meg også veldig over
at stemmestyringen slo inn av vindstøy og høy motorlyd.

Så dersom du har den norske versjonen, og har kjøpt den i Norge.
Så er denne funksjonen med.
Det er DOG en mulighet for at du har noen av de første 20 eksemplarene som ble solgt i Norge uten denne funksjonen.

Så hvis du har kvitteringen enda, og tar kontakt med meg på PM så skal du få bytte din i en ny vederlagsfritt.
Dette gjelder kun hvis du har kvittering og har kjøpt den i Norge.

MVH

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk

Legg inn av AJ »

Velkommen til MCsiden.no, Bredpitt :thumleft

mange interessante opplysninger om Bluewhale i innlegget ditt.
Du legger jo heller ikke skjul på at du har nær tilknytning til produktet. Og det er helt greit, selv om forumene og trådene her på MCsiden.no ikke skal brukes som reklamekanal for Bluewhale eller andre produkter.
Men omtaler og annen produktinformasjon er selvfølgelig nyttig info som de fleste setter pris på.

Om det skulle være interesse for Bluewhale blant flere her på MCsiden kan det godt hende at noen foreslår fellesinnkjøp til en god pris etter hvert også ;-)

Vurderer Bluewhale forløpende selv, men harså langt ikke gått til innkjøp. Har brukt Scala noen år, men skeptisk til vannavstøtingsegenskapene. Det er er helt klart at Scala Teamset, som jeg har ikke er vanntett!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Crinos »

Note: post # 500 for meg dette :bananas

Half duplex / Simplex ... Tror de fleste har skjønt hva jeg har ment til nå på grunnlag av deres andre innlegg her. :thumleft

Beklager om jeg har brukt termologien feil, men jeg var nokså sikker på at half duplex er slik Dexter beskrev det... Det jeg ble forklart på Madla (marinen) og på skolen.

Men tilbake til min drøm... Jeg tror størrelse forløpig er et problem, for å kunne ha både komunikajson med bluetooth produkter og en ekstern sone trenger man PWR som tar litt plass per i dag, og man skal også ha batteri til å drifte begge deler over akseptabel tid. Men hadde vert nice :)
Kanskje man skulle hatt en base stasjon montert i sykkelen og bare trådløs kommunikasjon opp til hjelmen :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Drømme intercom system

Legg inn av jhn »

Joda, æ skjønte hva du mente, så ingen grunn til å beklage, det va kanskje mest flisespikkeri fra min side.
Men det e jo litt merkelig med denne "begrepsforvirringen" Det virker som både du og Dexter helt tydelig har peiling, og det burde jo æ også ha siden æ nettopp har fullført GOC, og der blir altså ikke half duplex nevnt. Men æ sier som Mr Solberg, but but it's not only only
Ellers så var det ei fin ønskeliste, som æ kan underskrive på

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Drømme intercom system

Legg inn av Crinos »

Jeg er primært datamann, og da er halv og full duplex beskrevet slik:
Bilde
med påfølgende info
http://telecom.hellodirect.com/docs/Tut ... 080801.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Drømme intercom system

Legg inn av jhn »

Æ fant en kort beskrivelse av disse tingene i båtmagasinet
Simplex, duplex, semiduplex
På en simplex VHF-kanal blir det brukt samme frekvens til sending og mottak. Operatøren veksler mellom sending og mottak ved hjelp av en manuell bryter, for eksempel en knapp på håndsettet.
På en duplex VHF-kanal brukes en frekvens til sending og en annen frekvens til mottak. Det er da mulig å sende og motta (snakke og lytte) samtidig. Det kan sammenlignes med en vanlig telefonsamtale. Det er for øvrig også mulig å bruke simplex kommunikasjon på duplex VHF kanaler.
Til semiduplex (halv duplex) kommunikasjon må en bruke en duplex VHF-kanal. Ombord må operatøren da veksle sending og mottak ved hjelp av en knapp på håndsettet, mens (telefon-) abonnenten på land har tilgang på sending og mottak samtidig.

:-k Men da dukker jo et nytt spørsmål opp: Hvorfor bruke en duplex kanal som semiduplex, når han i andre enden har en telefon? :scratch

Bredpitt
Innlegg: 17
Registrert: 30 jun 2011, 03:06
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600

Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk

Legg inn av Bredpitt »

Dette er ingen som helst reklametråd, men en oppfølging til de som har problemer med vindaktivert mic.

Jeg markedsfører igjennom flere nettsteder og denne siden har rett og slett ikke kommet med... enda.

Svaret er mest på grunn av trådstarter som har problemer.

Jeg vil jo aller mest anbefale dere å kjøpe Bluewhale fra Norsk importør.
Slik at dere får den som har mulighet til å skru av stemmestyringen, samt reklamasjonsrettigheter etter norske lover og regler.
Men dette er helt klart deres eget valg.

MVH

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk

Legg inn av AJ »

Bredpitt skrev:Dette er ingen som helst reklametråd, men en oppfølging til de som har problemer med vindaktivert mic.

Jeg markedsfører igjennom flere nettsteder og denne siden har rett og slett ikke kommet med... enda.

Svaret er mest på grunn av trådstarter som har problemer.

Jeg vil jo aller mest anbefale dere å kjøpe Bluewhale fra Norsk importør.
Slik at dere får den som har mulighet til å skru av stemmestyringen, samt reklamasjonsrettigheter etter norske lover og regler.
Men dette er helt klart deres eget valg.

MVH
Selvfølgelig helt greit å komme med svar på ting folk lurer på.
BlueWhale høres absolutt ut som et alternativ det er verdt å sjekke ut nærmere.
Ikke minst med tanke på det været vi har hatt i det siste. Det at slike ting virkelig er vanntette betyr en god del for mange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Bredpitt
Innlegg: 17
Registrert: 30 jun 2011, 03:06
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600

Re: BlueWhale Intercom Teamset - noen med erfaringer/kjennsk

Legg inn av Bredpitt »

En annen grunn til å kjøpe i Norge.
Hvis du kjøper fra utlandet sparer du bare 400 kroner... før frakt er beregnet.

Svar