BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av Nordlendingen »

Har skifta batteri på K100Rs'en, og nå blir jeg ikke kvitt det blinkende varsellyset som indikerer feil på ABS'en! En mulighet skal visstnok være å kople fra en batteripol, sette den på igjen, og deretter anvende fot- og handbrems. Da skal lyset slukke. Men man må jo demontere masse for å komme til batteripolene. Det MÅ da for svarte være en enklere måte å nullstille ABS-varsellyset på?? Noen som veit?

Det ER ikke feil på ABS'en. Den var heilt ok inntil batteribyttet, men nå får jeg altså ikke nulla det ford..... varsellyset! ](*,) Jeg skal gullforgylle den som har en enkel prosedyre her!

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av biker-hl »

:-)

Hei,

Sjekk denne lenken.

http://www.largiader.com/abs/absfault.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har vel ABS 1 tenker jeg.

mvh
Biker-hl

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Resetting ABS1

Locate the diagnostic connector on the right frame rail, under the seat. Remove it from the blanking plug.
Insert one end of 20 cm wire into the middle socket of this connector.
Ground the other end firmly to a metal bolt in the area (and keep grounded).
Hold the ABS button down as you turn the ignition on. You should see the lights flash together as normal.
Keep holding the ABS button down for about 8 seconds. The ABS light will stay on solid.
Release the ABS button.
Turn off ignition, remove wire.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av Nordlendingen »

Jo, jeg har lest den siden - men finner ingen "diagnostic plug". Jeg har mistanke om at det kan være en flat plugg med tre plugghull i, men den lå stukket på siden av ABS-enheten....???
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av Nordlendingen »

Tror jeg fant ut hvilken plugg det er snakk om - det er den flate 3-hullspluggen som jeg først trodde det var. Sjekk denne siden http://www.flyingbrick.de/D/abs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Da er det forhåpentligvis bare å finne en ledningsstump, og følge oppskriften for re-setting. Men det får være til i morra. Nå skal det etes bacalao her i huset!! :notworthy:
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av Nordlendingen »

Og der var alt i orden! Oppskrifta funka, den. Godt å vite at abs'en er intakt...selv om jeg visste det :thumleft

Nå kan det kjøres! Hadde det ikke vært for at vi ( d.v.s. jeg ) p.t. er "barnevakt" for ei fresk irsksetterfrøken på 8 måneder, som krever sitt. Dermed blir det kun korte kveldsturer, etter at dyrene er behørig luftet.

Men snart blir det enten kystriksveien sørover til Brønnøysund og E6 nordover. Eller Vestfjordferga over til Lofoten, videre til Vesterålen og Andenes, ferga til Senja, som tas på langs. Deretter ferge til Sommarøy, inn til Tromsø og E6 sørover. Begge disse småsvippene, er nok godt over 100 mil, har ikke målt rutene nøyaktig enda...
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av biker-hl »

:-)

Godt å høre at det fungerte!

God tur på K100'n. En sykkel som er god å kjøre langt med.

Mvh
Biker-hl

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av jhn »

Nordlendingen skrev: ... Eller Vestfjordferga over til Lofoten, videre til Vesterålen og Andenes, ferga til Senja, som tas på langs. Deretter ferge til Sommarøy, inn til Tromsø og E6 sørover. Begge disse småsvippene, er nok godt over 100 mil, har ikke målt rutene nøyaktig enda...
Det der e en runde æ har kjørt flere ganger, en meget trivelig tur har det vært alle gangene

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av Nordlendingen »

Hvilken av rundene - sørover eller nordover?

Jeg har aldri kjørt Kystriksveien helt ut, bare stykkevis. Jeg er opprinnelig fra Lofoten, og har kjørt Lofoten & Vesterålen på kryss og tvers, men aldri Senja. E6 opp- og ned er stort sett ukentlig frekventert, enten på to- eller fire hjul. Desverre blir det mest pr. bil, fordi man kan snakke greit i mobiltelefonen ( hands-free, sjølsagt! ), notere ting i.f.m. jobben osv. Det er jo så steikanes viktig å være tilgjengelig, 100% heile tida....

Pr. mc kan man jo bestemme seg for å være nokså velsigna utilgjengelig, bare med seg sjøl inni hjelmen. Der kan man lyge og synge for og til seg sjøl, så mye man bare vil. Til og med jeg blir reine Bruce Springsteen'en inni hjelmen. Ulf Lundell's "Jag trivs best i øppna landskap" er en anna favoritt.... ;e

Og ja, K100Rs'en er en herlig langturs-mc, helt enig i det. Aller best i 110 ++ km/t, hvilket som kjent er ulovlig hastighet i Norge. Men rundt 110 km/t gjør vindpresset slik at man ikke får kroppsvekta på handflatene. De første turene i fjor var en lidelse, før handbakene ble "herda". Jeg kom nokså rett fra Honda GoldWing, og var ikke vant til sånn lett foroverlent kjørestilling, så knebøyen måtte også trenes en smule. Nå "sitter" Rs'en som støpt til skrotten!
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: BMW K100Rs - nullstilling av ABS-lys.

Legg inn av jhn »

Æ tenkte jo på Lofoten, Vesterålen, Andøya, Senja og Kvaløya. Æ har kjørt den ruta flere år på rad, enten på tur sørover eller nordover. Det har ikke vært målet med turen, men hvis turen skal bli fullkommen, så må æ nesten inkludere den runden også.
Kystriksveien har æ bare kjørt Bodø - Mo i Rana, ikke så værst der heller, men du e sikkert bedre kjent der enn mæ.
På Senja e det fint å telte i Ersfjord f.eks
DSC00367.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar