Batterivann VS Batterisyre.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
esstrom
Innlegg: 39
Registrert: 26 des 2009, 12:43
Motorsykkelen din: Honda Magna 94 VF750

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av esstrom »

Er nok svært få verksted som har batterisyre, har selv vært innom mange her i trondheim på samme oppdrag. Vanskelig å oppdrive, fant til slutt en butikk som solgte batterier, de hadde syre.
Må bruke syre ja, fungerer dårlig med bare vann.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Sprint »

Kjøpte en sånn vedlikeholdslader som ble brukt i vinter,med det som resultat at batteriet var tomt for vann da sykklen skulle startes. :O .Fylte på med vann tappet fra kran og kun vedlikeholdt lading av batteri over kortere tid.
Batteriet er over 6 år gammelt men ser ikke ut til å tatt noen skade,men stoler ikke helt på at vedlikeholdsladeren
etter dette. :doh
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
emil
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2011, 00:15
Motorsykkelen din: Kawasaki VN 800

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av emil »

Kan noen si meg hvorfor batteriet skal stå med lader på hele vinteren?
Jeg lar det stå frostfritt, topplader om våren, aldri noe problem.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av AJ »

emil skrev:Kan noen si meg hvorfor batteriet skal stå med lader på hele vinteren?
Jeg lar det stå frostfritt, topplader om våren, aldri noe problem.
Ikke hele vinteren, nei :[-(
Holder med to-tre vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren. Og da behøver ikke laderen være tilkoblet i mer enn et døgn eller to.
Det har i hvert fall jeg god erfaring med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

heikompis
Innlegg: 1
Registrert: 13 mar 2018, 11:10
Motorsykkelen din: Husaberg

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av heikompis »

Her er datablad for en batterisyre.
Det er for det meste svovelsyre.

http://www.bema.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=8631

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av FredrikE24 »

Sprint skrev: 23 jun 2011, 22:26 Kjøpte en sånn vedlikeholdslader som ble brukt i vinter,med det som resultat at batteriet var tomt for vann da sykklen skulle startes. :O .Fylte på med vann tappet fra kran og kun vedlikeholdt lading av batteri over kortere tid.
Batteriet er over 6 år gammelt men ser ikke ut til å tatt noen skade,men stoler ikke helt på at vedlikeholdsladeren
etter dette. :doh
Vedlikeholdslader er greit det, på vedlikeholdsfrie batterier.

Slike Yuasa-batterier og batterier med korker for etterfylling må vedlikeholdes, etterfylles og måles syrevekt på jevnlig.
Ikke noe jeg gidder å bruke tid på, så kjøper likesågodt et vedlikeholdsfritt batteri på Biltema i både Bil og MC :prf
Hiv på ladern en tur før bruk og ikke tenk noe mer på det :)

Svar