Reparere glassfiberbåt

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Kawasaki »

Noen som har greie på reparasjon av glssfiberbåt?

Har sett på en skjærgårdsjeep,som så veldig bra ut skrogmessig, men som hadde en 5-6 cm lang sprekke i "gel-coaten". Årsaken til denne sprekken var uklar for selger,men vi kunne ikke se noen støtskader på utsiden i forbindelse med den. Og fra innsiden var det ikke mulig å komme til å gi et støt som kunne årsaket dette.
Vi konkluderte vel egentlig med støpefeil,at det hadde vært en liten luftlomme der,som så hadde sprukket.
Jeg ser for meg at det går an å fjerne det løse,for så å legge i ny gel-coat.

Er det noen her som har erfaring med noe sånn,og som kan gi noen gode råd? Går det an å få det like fint "som nytt"? Skaden ligger på en plass som ikke viser veldig godt når båten ligger på vannet,men ønsker et best mulig resultat,hvis jeg i det hele tatt kjøper båten.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Crinos »

Fant noen tips til deg via google.

http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=deb ... a20a078658" onclick="window.open(this.href);return false;

http://baatplassen.no/i/topic/15808-rep ... lassfiber/" onclick="window.open(this.href);return false;


Men siden det er hull i skroget, er jeg skeptisk til en "gjør det selv" reperasjon, om det er snakk om et hull som er under/nære vannlinjen.
Veldig kjedelig om skroget fyller seg med vann.

Og om det er tretthet i fra produksjonen, så er det stor fare for at andre steder av skroget også bærer tretthet. Med andre ord = ikke kjøp!

Ville tro det finnes en del verksteder på Karmøy som kan estimere en pris for reperasjon av slikt, men personlig ville jeg ha styrt unna om selger "ikke kjenner til skaden"...

Som regel vet man jo alltids litt om hvordan en skade har oppstått.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Kawasaki »

Crinos skrev:Fant noen tips til deg via google.

http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=deb ... a20a078658" onclick="window.open(this.href);return false;

http://baatplassen.no/i/topic/15808-rep ... lassfiber/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for tips,skal lese mere der.

Crinos skrev:Men siden det er hull i skroget, er jeg skeptisk til en "gjør det selv" reperasjon, om det er snakk om et hull som er under/nære vannlinjen.
Veldig kjedelig om skroget fyller seg med vann.
Nå snakker vi ikke om et hull i skroget, det er en sprekke i gelcoaten eller topcoaten,usikker på hva som er korrekt ord. Det er ikke hull i selve glassfiberen,så det kommer ikke vann inn.
Crinos skrev:Og om det er tretthet i fra produksjonen, så er det stor fare for at andre steder av skroget også bærer tretthet. Med andre ord = ikke kjøp!
Som jeg skrev, vi konkluderte igrunn med at det kunne være en luftlomme ifm støpingen,da det ikke fantes noe som helst skraper i området som tydet på støtskade mot noe,og pga innerlining er det heller ikke mulig at den har fått seg et støt med noe innenfra. Jeg anser det hele for å være en kosmetisk skade,men vil selvfølgelig tette toppcoaten på et eller annet vis.

Og nå er det for sent for ditt siste råd,jeg har kjøpt :-k 115 hk påhengs fra 2008 og 18 fots båt fra 2007,sjøsatt 2008. Betaler ikke stort mere enn en tilsvarende ny påhengs koster for hele greia,så tror jeg har litt å gå på om jeg vil reparere dette professjonelt. :janikk
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av bm »

Har du ett bilde av skaden er det litt lettere å vurdere tilfellet, har litt erfaring med dette....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Wheels »

Hvis det er sprekke i glassfiberarmeringen også, så må du borre ett hull i hver ende av sprekken.

Dette fordi slike sprekker/revner ikke skal få utvide seg og bli lengre, dette gjelder både glassfiber, treverk, metall osv.

Så må du laminere på nytt til passende tykkelse med glassfivermatte/strie - jevne ned med finpussing + topcoat utvendig og innvendig hvis mulig.

Hvis selve lamineringa er skadet, bør du pusse vekk noe av omkringliggende topcoat også, og pusse en jevn skrå på kantene ned mot stedet som er skadet, dette for at ny laminering skal få skikkelig feste i den gamle/opprinnelige laminering.

Hvis det bare er i topcoaten, så er det bare å pusse denne ned forsiktig og påføre ny topcoat.

Topcoat er farget polyester med voks, som hindrer vanninntregning.

Gelcoat er farget polyester uten voks og brukes mest av båtfabrikater for å sprøyte båtformer innvendig.

Bruk ikke for mye herder, har lett for å bli sprøtt da etterhvert, og påfør topcoat i noenlunde varme.

Biltema selger voks på flasker hvis en vil tilsette litt mere voks i blandingen, eventuelt tilsette voks i Gelcoaten.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Kawasaki »

bm skrev:Har du ett bilde av skaden er det litt lettere å vurdere tilfellet, har litt erfaring med dette....

Har ikke bilde,ikke overtatt båten ennå. Som sagt,føler meg sikker på at skaden har utgangspunkt i en luftlomme mellom topcoat og polyester. Tror nok det blir å pusse bort det løse,og påføre ny topcoat i såret. Utfordringen blir sikkert å få det pent,men får ta meg god tid. Kommer til å bruke båten i sommer,og så tar jeg den hjem i garasjen til høsten. Får ta frem denne tråden da.

@wheels: fant faktisk en del tips online hos Biltema,av alle plasser :-)
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Geir »

Sett denne artikkelen: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/cms ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var en artikkel om emnet i Båtmagasinet for april i år også hvis jeg ikke husker feil...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Reparere glassfiberbåt

Legg inn av Wheels »

Kawasaki skrev:
bm skrev:Har du ett bilde av skaden er det litt lettere å vurdere tilfellet, har litt erfaring med dette....

Har ikke bilde,ikke overtatt båten ennå. Som sagt,føler meg sikker på at skaden har utgangspunkt i en luftlomme mellom topcoat og polyester. Tror nok det blir å pusse bort det løse,og påføre ny topcoat i såret. Utfordringen blir sikkert å få det pent,men får ta meg god tid. Kommer til å bruke båten i sommer,og så tar jeg den hjem i garasjen til høsten. Får ta frem denne tråden da.

@wheels: fant faktisk en del tips online hos Biltema,av alle plasser :-)

Flotte greier :-)

Er det bare en luftlomme så stikk forsiktig hull i den og fyll hullet med topcoat.

Biltema har noen småbokser av dette, men tilsett ekstra voks.

Bruk en tynn spiss pensel til dette, blir det en liten forhøyning så rubb denne ned med fint pussepapir og legg voks over stedet.

Hvis du er redd for søl osv. så masker rundt stedet som er "skadet".

Helt ideelt hadde vært å bruke en airbrush til lakkering over stedet etter at luftlommen var fylt og jevnet med pussepapir.

Kunne ha lagt på tynne lag da, akkurat der du ville.

Svar