"Bevaringsverdig kjøretøy"
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
"Bevaringsverdig kjøretøy"
Var til kontroll hos vegvesenet med enda en gammel italiener for en stund siden. Og fikk en telefon på onsdag om at godkjenningen var i orden. Men da jeg fikk papirene i posten ser jeg at den er godkjent som bevaringsverdig kjøretøy.
Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
Burde jeg være fornøyd med å få en slik ærverdig status? Ikke det at det gjør så mye forskjell, morinien er jo ikke akkurat til daglig bruk, og utseende skal jo heller ikke forandres.
Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
Burde jeg være fornøyd med å få en slik ærverdig status? Ikke det at det gjør så mye forskjell, morinien er jo ikke akkurat til daglig bruk, og utseende skal jo heller ikke forandres.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Syns du skal være fornøyd med bevaringsverdi-statusen. Absolutt.
Men gjerne se gjennom fingrene med
En juvel som dette kan jo ikke bare stå parkert, men må brukes ved anledninger det er verd å få med seg, som f.eks. MCsiden.no treff og denslags... ;)
Vi kan jo underskrive på at den bevaringsverdige Morini'en på ingen måte utgjør noen "unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk", jfr. Randsfjorden-treffet i fjor... :-)
Men gjerne se gjennom fingrene med
...kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
En juvel som dette kan jo ikke bare stå parkert, men må brukes ved anledninger det er verd å få med seg, som f.eks. MCsiden.no treff og denslags... ;)
Vi kan jo underskrive på at den bevaringsverdige Morini'en på ingen måte utgjør noen "unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk", jfr. Randsfjorden-treffet i fjor... :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Bevaringsverdig JA . Herlig sykkel , ble vel laget en 500 og mener eg å huske. uansett flott og skjelden sykkelMisha skrev:Var til kontroll hos vegvesenet med enda en gammel italiener for en stund siden. Og fikk en telefon på onsdag om at godkjenningen var i orden. Men da jeg fikk papirene i posten ser jeg at den er godkjent som bevaringsverdig kjøretøy.
Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk.
Burde jeg være fornøyd med å få en slik ærverdig status? Ikke det at det gjør så mye forskjell, morinien er jo ikke akkurat til daglig bruk, og utseende skal jo heller ikke forandres.
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig.Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Den første Harleyen jeg hadde fikk jeg Bevaringsverdig kjøretøy papirer på. Ble stoppet utallige ganger av onkel i blått, og en haug med innkallinger til å vise den pga støy.. Men... Papirene sa sitt.. "Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig".
Fikk aldri noen problemer med Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk. Argumenterte med at de måtte legge frem dokumenter og bevis for at det var unødig fare og ulempe at jeg kjørte i øvrig trafikk.
Fikk aldri noen problemer med Kravene til godkjenningen er at kjøretøyet ikke skal endres konstruktivt eller utseendemessig, og kan bare benyttes til spesielle anledninger som motorhistoriske samlinger, løp eller en sjelden gang når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk. Argumenterte med at de måtte legge frem dokumenter og bevis for at det var unødig fare og ulempe at jeg kjørte i øvrig trafikk.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Bevaringsverdig betyr at den er fredet alså ingen jakt.Så onkel politi fingra av fatet. Typisk dette landet at en lager
så mye lover og regler at man lett mister oversikten.Kutt ut Norges lover og heller gi oss et hefte der det står hva vi
har lov til
så mye lover og regler at man lett mister oversikten.Kutt ut Norges lover og heller gi oss et hefte der det står hva vi
har lov til
For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine"pelsen skrev:Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig.Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.
Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
skifte slitte deler til noe som ligner eller er likt er nok greit, og det er vel heller ikke noe dokumentasjon som viser hvordan sykkern så ut da den ble godkjent..Misha skrev:F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine"
Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende.
Eksosanlegget på F1 er nok samme som på min, ikke helt stille. Kombinert med kammer og topper fra Montjuik som jeg har går den ikke under 4000rpm. Ganske slitsomt og flaut å holde en slik sykkel igang i lyskryss.
Fantastisk lyd for oss som liker det, men grusomt bråk for alle andre.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Samme problem hadde jeg med min bevaringsverdig HD.. Turde ikke å bruke den om natta, for da vekka jeg hele nabolaget når jeg kjørte. En eks-svigerfar av meg ringte meg også etter en kjøretur jeg og den gang da dama hadde fra svigerdyra og ned til klubben på sødal (Mosby -> Sødal i Kristiansand). 5 sekkunder etter at jeg skrudde av tenninga, ringte mobilen.. "Hørte at du skrudde av motoren"...Misha skrev:F1'en var bruktimportert, ja. Og har et eksosanlegg som kan vekke de døde. Eieren kvidde seg litt til å bruke den inn til sentrum på dagtid, for som han sa "når han startet opp, gikk gamlingene i kne, og ungene begynte å grine"pelsen skrev:Den F1 var vel bruktimportert da...min F1 er solgt ny her i landet så den er heldigvis ikke regga som bevaringsverdig.Misha skrev:Hehe, dette "når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk" må jo være en smule eldre kjøretøy som menes, som T-ford og slikt.
Vet om en Ducati F1 om også er godkjent som bevaringsverdig :-)
"Bevaringsverdig" stempelet går vel på å kunne få godkjent importerte kjøretøy uten at de tilfredstiller alle krav. Og derfor ligger det noen begrensninger for bruk.
Morinien er jo et smykke i seg selv, så noen ombygginger blir det ikke uansett. Eneste er at setet har en skade som må utbedres eller skiftes, og slike utskiftinger må jo være lov så lenge man bruker deler med originalt utseende.
Men fikk jeg lov til å bytte eksosanlegg... Nope.... JEg fikk til nød lov til å sette inn noen innsatser i rørene for å dempe litt mer.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Dokumentasjon på hvordan den ser ut har de nok, de tok bilder fra alle vinkler. Noe som nok er vanlig da de også tok bilder da jeg godkjente den første i 2009.
Og hvis noe må skiftes har jeg ingen planer om å ringe de og spørre om lov heller. Så lenge sykkelen ikke støyer unødvendig og jeg ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk tror jeg nok alle er fornøyd
Lagde du en insert til pottene da, eller bare solgte du den?
Og hvis noe må skiftes har jeg ingen planer om å ringe de og spørre om lov heller. Så lenge sykkelen ikke støyer unødvendig og jeg ikke er til unødig fare eller ulempe for øvrig trafikk tror jeg nok alle er fornøyd
Lagde du en insert til pottene da, eller bare solgte du den?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Jeg fikk kranglet meg til å bytte til et anlegg som ligna men med innebygget demping.
Rart når enn må krangle DEN veien... Som regel er det jo motsatt.
Var ny runde med bilder og dokumentasjon etter nytt anlegg ble montert.
Rart når enn må krangle DEN veien... Som regel er det jo motsatt.
Var ny runde med bilder og dokumentasjon etter nytt anlegg ble montert.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Så de godtok forandringen etter den runden = fortsatt bevaringsverdig?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Bevaringsverdig kjøretøy"
Den ble fortsatt bevaringsverdig ja, med notis om "endredt eksosanlegg pga støy" i vognkortet.
Solgte sykkelen snarlig etter... Angrer egentlig... Men sånn er det når man får tilbud man ikke kan si nei til..
Solgte sykkelen snarlig etter... Angrer egentlig... Men sånn er det når man får tilbud man ikke kan si nei til..
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom