Sykdom og MC-kjøring

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Gliciouz »

Tja. Nå har jeg vært på 2 antibiotika kurer iløpet av 6 uker. Hatt mycoplasma lungebetennelse. Og nå på slutten av lungebetennelsen har jeg pådratt meg bihulebetennelse. Jeg har ikke fått kjørt no sykkel no særlig i år :( Noen som har erfaring med å bli dårlig av å kjøre mc dårlig kledd/eller i kaldt vær. Og kjører dere sykkel om dere føler dere forkjøla eller bihulebetennelse osv?

Jeg vil unødig risikere og få no tilbakefall om immunforsvaret er dprlig men har griselyst til å kjøre sykkel. Erfaringer? Ideer?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av evike »

Som ansatt på sykehus med noe kjennskap til slikt: Ikke utsett immunforsvaret ditt for store påkjenninger ennå. La det komme tilbake til nærmere normalpunkt før du blir kald slik motorsykkelkjøring gjerne blir.

Det er ikke tull, men kan faktisk være nokså farlig, også for yngre mennesker. (Lungebetennelser er mer alvorlig enn vi gjerne tror).

God bedring og kos deg på tur når du blir litt bedre!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Crinos »

Som Evike skriver... Ikke utsett imunforsvaret for ytterlig belastning når du allerede er syk. Det jobber allerede på spreng for å bli kvitt bassiluskene du har i kroppen nå.

En annen sak er at bihulebetennelse muligens kan påvirke ballansen din, og det er ikke noe gunstig når du kjører på en tohjuling.

For å svare deg litt på spørsmålet... Jeg har ingen dårlig efaring av å kjøre MC med forlite klær i forhold til vær. Utenom det selvfølgelige ubehaget av å være is kald i flere timer etter man kommer frem... Nesten snarer tvert imot. Jeg føler at det bygger opp imunforsvaret mitt... Men, nå har jeg et skuddsikkert imunforsvar fra før av...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Snill Vaffel »

Ide og Ide Men jeg foreslår at du rir av deg den lungebetenelsen før du hiver deg på noe sykkel ellers kan du risikere å ikke få kjørt i hele sommer og det er ikke en tur verdt. Ta medesinene dine og slapp av og bli frisk. Ønsker deg masse god bedring :m
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Intruder »

Håper de her som har skikkelig rede på dette retter meg opp om jeg er helt på jordet,men kan
et slikt C-vitaminsjokk kan være skadelig i slike tilfelle ?
Har selv prøvd dette med godt resultat,men var selvsagt ikke i samme sykdomssituasjon..
Kan en dåre spørre ..?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av evike »

C-vitaminsjokk har lang tradisjon som noe sunt, og for de fleste så KAN det ha sin effekt, uten at det er medisinsk bevist.
Derimot ER det bevist at slike C-vitaminsjokk kan være svært skadelig for nyrene!
Leveren setter heller ikke pris på slike overraskelser, så alt i alt så vil jeg nok konkludere med å fraråde det.

I nevnte tilfelle er det uansett for sent da et slikt C-vitaminsjokk i tilfelle må settes inn omgående når symptomene melder seg.

Mye drikke er uansett sunt når man tar mye medikamenter for å hjelpe nyrene fra overbelastning.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Gliciouz »

Takker for svar :)

Lungebetennelsen er nok borte nå. Lungene er fine. Det er bihulene som ikke er helt hundre.
Litt småvondt i huet hele tiden og mye trykk bak under og over øyne.... og mye rare lyder til tider. Rinexin og Nasonex har jeg fått nå. Så lungebetennelsen er i sjakk. Ka du trur evike? Kan jeg kjøre sykkel da? Føler meg forsåvidt fin ellers nå. Og rastløs etter nærmest 6 uker med inkapasitet....

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av evike »

Er ikke doktor, så dette er vel strengt tatt utover min bedømmelse. Selv ville jeg nok ventet noen dager til med mye drikke, skjerf og stabile temperaturer, til du kjenner trykket letter.

Hilsen "liksom-doktoren"
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Dortmunder »

evike skrev:Er ikke doktor, så dette er vel strengt tatt utover min bedømmelse. Selv ville jeg nok ventet noen dager til med mye drikke, skjerf og stabile temperaturer, til du kjenner trykket letter.

Hilsen "liksom-doktoren"
Og for å si det sånn ... med mye drikke intus kan du nok ikke kjøre heller ... Vent og drikk :cheers

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Gammelgutt

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Gammelgutt »

Er skjelden plaget med sykdom etter at jeg la om kosten. Har tidligere vært en del plaget med bihulebetennelser (og andre betennelser), fikk et råd av en lege om å skylle nesen med saltvann. Bruker saltvann straks jeg kjenner noe i nesen, eller blir tett.

Vær obs på at melk/melkeprodukter kan være veldig betennelsesfremmende.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Dortmunder »

Gammelgutt skrev: Vær obs på at melk/melkeprodukter kan være veldig betennelsesfremmende.
Det var vel heller ikke snakk om Melk du skulle drikke ... :lol

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av MaxTron »

Kjøp deg ett "nesehorn" neseskylleflaske!!

Bilde

Når du kjenner på noe fyller4 du den opp med vann som er akkurat litt varmere enn kroppstemperert, tømmer i en teskje vanlig salt og lar det løse seg opp, så er det bare å tømme igjennom som vist på bildet :thumleft

Utførlig bruksanvisning følger med :prf
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Gliciouz »

Rinexin og nasonex....skal bruke skylehorn en periode og nå...så krysser vi fingerne....dog jeg er meget bedre allerede...takk for støtte..

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Sykdom og MC-kjøring

Legg inn av Gliciouz »

Jeg trodde seriøst ikke at nesehorn vil gjøre noe...men nå har jeg gått en uke på kortison spray og rinexin......og egentlig ikke kjempe mye bedre....kjøpte skyllehorn igår......allerede idag bedre.... :) Faen fresht med nesehorn.......forfriskende

Svar