Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av bikerdude73 »

Heisann

Ser det er folk her som poster bilder av rutene de skal kjøre eller har kjørt.
Jeg skulle gjerne visst hva slags program eller tjeneste en bruker til noe slikt. :scratch
For så vidt og hvordan en tar bilde av ruta og poster den etterpå også. :D

Hadde vært kjekt å sette opp ruter for kommende mc-turer i sommer :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av tagesk »

Google maps (maps.google.com)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Onsløv »

Bruker maps.google.com for det meste.

I jobb-sammenheng bruker jeg http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false; og gulesider.no også, så tar jeg den som viser lengst antall km ;-)
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Crinos »

http://kart.google.no" onclick="window.open(this.href);return false; (maps.google.com) er jo klassikere her ser jeg.
Dette er vell mest for sin egendel (om man har google konto og lagrer kartene) og ellers for "se her hva jeg har gjort / skal gjøre"...

Jeg hadde før sesongen startet planer om å bruke Android programmet "My Tracks" flittig, men slik gikk det ikke. Men det er et veldig kjekt program for å logføre hvor man har kjørt. Slik at man i etterkant kan legge ut en "skryte runde" :-)

Selv bruker jeg google maps for å planlegge ruta når jeg gidder det, ellers kjører jeg bare på måfå og ender opp på de merkeligste steder. Målet med måfå turer er å kjøre på veier jeg ikke har kjørt på tidligere.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Dexter »

Jeg planlegger med google maps, og jeg slår på My Tracks når jeg kjører. Det er enkelt og det fungerer som snus. Når turen er over er det bare å laste opp ruta fra mobilen så har jeg den for ettertiden. Har delt noen slike ruter på bloggen min. Mobilen ligger bare i lomma så det forutsetter ingen ekstra mikling for å få til.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:Jeg planlegger med google maps, og jeg slår på My Tracks når jeg kjører. Det er enkelt og det fungerer som snus. Når turen er over er det bare å laste opp ruta fra mobilen så har jeg den for ettertiden. Har delt noen slike ruter på bloggen min. Mobilen ligger bare i lomma så det forutsetter ingen ekstra mikling for å få til.

Jeg var ikke helt fornøyd med det, for på siste langtur ble ruta fordelt på flere sider

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg planlegger med google maps, og jeg slår på My Tracks når jeg kjører. Det er enkelt og det fungerer som snus. Når turen er over er det bare å laste opp ruta fra mobilen så har jeg den for ettertiden. Har delt noen slike ruter på bloggen min. Mobilen ligger bare i lomma så det forutsetter ingen ekstra mikling for å få til.

Jeg var ikke helt fornøyd med det, for på siste langtur ble ruta fordelt på flere sider
Ja, den oppdelinga har jeg også merka meg. Jeg vet ikke hvorfor det skjer og jeg skulle gjerne kunne unngått det dersom det hadde vært mulig. Men enn så lenge så er det likevel en grei måte å tracke ruta på
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av XRing »

Jeg bruker GoogleMaps til planlegging. Har en TomTom Rider II montert på sykkelen, og har funnet to programmer som funker knall sammen med denne:

1) Tyre. Tyre bruker interface fra Google Maps til å lage en TomTom .itn (itinerary)-fil, slik at en automatisk blir ledet inn på alle de kule småveiene en har funnet frem til. Alternativt kan Tyre bruke Google Earth, men det synes jeg bare blir treigt og vanskelig.

2) Tripmaster. Genial, gratis add-in som gjør Tomtomen om til en rally-gps med stort kompass og fartsangivelse, samt distanse-og fartsstatistikk i displayet. Men viktigst er at den kan settes opp til å logge turen, enten ved gitte distanser eller hver gang kursen endrer seg med et gitt antall grader. Loggformatet er alt fra enkle tekstfiler til GPX og ITN. Jeg bruker GPX da jeg slik får høyde over havet, posisjon og hastighet i et XMl-format som kan plottes i Google earth eller andre kartprogrammer.
Du kan velge om du vil kjøre med Tripmaster-displayet eller med det vanlige Tomtom-grensesnittet. Da vil Tripmaster bare ligge som bakgrunnsprogram og logge turen uten å være i veien på noen måte.

Hvis du liker Tripmaster, send utvikleren noen euro via PayPal. Det har han ærlig fortjent, og du får personlig takkebrev i retur :janikk
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av brap »

På EDB-apparatet bruker MS Autoroute for å sette opp hele ruter med dagsplaner, Garmin Mapsource for å se på loggede turer, Google Maps for å gjøre enkle søk og å vise kart til andre, Google Earth for å "fly" langs strekninger og Via Michelin for variasjonens del og fordi jeg liker utseendet på kartene deres.

Og så har jeg plastkart fra Louis i tankvesken og Michelin sin spiralheftede europabok i bagasjen.. og en TomTom Rider på styret.. og en Garmin 60Cx i tankvesken.

Det holder i de fleste situasjoner :eh

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av mekkern »

ikke noe...finner ut hvor jeg har lyst til å reise og kjører dit...bommer jeg har jeg funnet nye steder... :thumleft
Men hender jeg har på tlf som musikkspiller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av XRing »

Enig med deg. Jeg bruker GPS/Tripmaster først og fremst for å logge hvor jeg har vært; MC-kjøring handler om opplevelse og oppdagelser for min del.
Når det er sagt er det jo greit å ha GPS i bakhånd, som når en lar seg lede gjennom ukjente byer i Europa.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av ZZR-Tom »

XRing skrev:Enig med deg. Jeg bruker GPS/Tripmaster først og fremst for å logge hvor jeg har vært; MC-kjøring handler om opplevelse og oppdagelser for min del.
Når det er sagt er det jo greit å ha GPS i bakhånd, som når en lar seg lede gjennom ukjente byer i Europa.
Etter sist Europa tur og feil kjøring i Berlin så reiser eg alrdi igjen på en sån tur uten GPS eller liknandes, kjipt når timane renner ut på tull.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva bruker dere til å sette opp rute for en MC-tur??

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg planlegger med google maps, og jeg slår på My Tracks når jeg kjører. Det er enkelt og det fungerer som snus. Når turen er over er det bare å laste opp ruta fra mobilen så har jeg den for ettertiden. Har delt noen slike ruter på bloggen min. Mobilen ligger bare i lomma så det forutsetter ingen ekstra mikling for å få til.

Jeg var ikke helt fornøyd med det, for på siste langtur ble ruta fordelt på flere sider

Godtvoksen: Trykk på "Vis i Google Earth" når du ser på ruta, da vil Google Earth sy det hele sammen til et helhetlig kartutsnitt av hele ruta du har kjørt tracking på, fra start til slutt :thumleft

Da vil det bli seende slik ut:

Bilde


Google ruler ;e :knegg

Svar