Start problemer Suzuki Bandit
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Start problemer Suzuki Bandit
Hei.
Jeg har en 96 mod. Suzuki Bandit som har ruslet 77000 km.
Det er tredje sesongen jeg har den nå.
På slutten av sesongen i fjor begynte den og bli tungstartet, måtte "kinne" lenge for og få start.
Så det ble skiftet plugger og luftfilter, uten at det hjalp så mye.
Når jeg skulle starte årets sesong, var den også tungstartet, men den startet omsider.
Så jeg var ute og kjørte meg en tur på en 4-5 mil, og etter det har jeg ikke fått start
I går demonterte jeg forgasserne, tok ut dysene og "vasket" og blåste rent.
Monterte de, men sykkelen vil fortsatt ikke starte.
Råd og tips mottas med takk :-)
Pilot dysene ble justert 3 runder ut ifra bunn, det var det de stod på når jeg demonterte,
men ser etterpå nå, at det står 2 runder i boken.
Hvor mye har det og si?
De har stått på 3 runder siden jeg kjøpte den.
Jeg har en 96 mod. Suzuki Bandit som har ruslet 77000 km.
Det er tredje sesongen jeg har den nå.
På slutten av sesongen i fjor begynte den og bli tungstartet, måtte "kinne" lenge for og få start.
Så det ble skiftet plugger og luftfilter, uten at det hjalp så mye.
Når jeg skulle starte årets sesong, var den også tungstartet, men den startet omsider.
Så jeg var ute og kjørte meg en tur på en 4-5 mil, og etter det har jeg ikke fått start
I går demonterte jeg forgasserne, tok ut dysene og "vasket" og blåste rent.
Monterte de, men sykkelen vil fortsatt ikke starte.
Råd og tips mottas med takk :-)
Pilot dysene ble justert 3 runder ut ifra bunn, det var det de stod på når jeg demonterte,
men ser etterpå nå, at det står 2 runder i boken.
Hvor mye har det og si?
De har stått på 3 runder siden jeg kjøpte den.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Start problemer Suzuki Bandit
d.strand har slitt med noe av det samme:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 739#p75739" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det være batteriet hos deg også, rsponland...
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 739#p75739" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det være batteriet hos deg også, rsponland...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Symptomene minner om den gamle LTD'en min,den oppførte seg akkurat likt. En skikkelig rens av forgasserene + synkronisering gjorde susen.
Sjekk/juster ventilene først hvis det er lenge siden det er gjort.
Sjekk/juster ventilene først hvis det er lenge siden det er gjort.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
AJ skrev:d.strand har slitt med noe av det samme:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 739#p75739" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det være batteriet hos deg også, rsponland...
Kanskje dette er årsaken ja.
Men hos meg er det ikke noe "klikk-klikk" lyd.
Starteren går fin den.
Men jeg skal undersøke det nærmere i morgen.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Kawasaki skrev:Symptomene minner om den gamle LTD'en min,den oppførte seg akkurat likt. En skikkelig rens av forgasserene + synkronisering gjorde susen.
Sjekk/juster ventilene først hvis det er lenge siden det er gjort.
Har vært inne på tanken med og få ventilene justert ja,
jeg har ikke gjort det etter at jeg kjøpte den.
Hvor ofte anbefales det og gjøre det?
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Ventilklaringssjekk er noe av det første jeg prioriterer når jeg har kjøpt meg noe gammelt,vet aldri når tid sist det var gjort. Intervallet er vel litt forskjellig for de forskjellige moppene,men alltid greit å "nullstille" seg.rsponland skrev:Kawasaki skrev:Symptomene minner om den gamle LTD'en min,den oppførte seg akkurat likt. En skikkelig rens av forgasserene + synkronisering gjorde susen.
Sjekk/juster ventilene først hvis det er lenge siden det er gjort.
Har vært inne på tanken med og få ventilene justert ja,
jeg har ikke gjort det etter at jeg kjøpte den.
Hvor ofte anbefales det og gjøre det?
Fortell hvordan den oppførte seg ifjor, var den tungstarta både kald og varm,eller oppførte den seg forskjellig?
ikkebike.norwegianforum.net
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Dersom du kan "kjinne" lenge,så er batteriet ok.
Da er det nok bensin som mangler.Eller manglende gnist på pluggene.
Lad batteri .
Dersom det er vakum styrt bensinkran ,da bør du prøve å starte med krana på PRI.
Hvis den ikke starter ,sjekk om pluggene er våte, sjekk om det er gnist.
Når jeg hadde forgasser motor så startet jeg alltid med startgass ,første start om våren.
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Kawasaki skrev:Ventilklaringssjekk er noe av det første jeg prioriterer når jeg har kjøpt meg noe gammelt,vet aldri når tid sist det var gjort. Intervallet er vel litt forskjellig for de forskjellige moppene,men alltid greit å "nullstille" seg.rsponland skrev:Kawasaki skrev:Symptomene minner om den gamle LTD'en min,den oppførte seg akkurat likt. En skikkelig rens av forgasserene + synkronisering gjorde susen.
Sjekk/juster ventilene først hvis det er lenge siden det er gjort.
Har vært inne på tanken med og få ventilene justert ja,
jeg har ikke gjort det etter at jeg kjøpte den.
Hvor ofte anbefales det og gjøre det?
Fortell hvordan den oppførte seg ifjor, var den tungstarta både kald og varm,eller oppførte den seg forskjellig?
I fjor høst da den begynte og få disse symptomene var den tungstartet kun når den var kald.
Når den først startet gikk den fint og oppførte seg som normalt.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
ejs skrev:
Dersom du kan "kjinne" lenge,så er batteriet ok.
Da er det nok bensin som mangler.Eller manglende gnist på pluggene.
Lad batteri .
Dersom det er vakum styrt bensinkran ,da bør du prøve å starte med krana på PRI.
Hvis den ikke starter ,sjekk om pluggene er våte, sjekk om det er gnist.
Når jeg hadde forgasser motor så startet jeg alltid med startgass ,første start om våren.
PRI har jeg prøvd ved flere anledninger, ingen merkbar forskjell når jeg kjinner.
Tok ut pluggene her i sted, plugg en og fire var litt mere våte en to og tre.
Ellers så pluggene greie ut.
Sjekket gnisten på en og fire sammtilig, det var gnist, men ikke mere enn det må være tror jeg.
Prøvde og starte, men ble ikke start i dag heller.
Tror jeg skal måle coilene.
Flere forslag motas me takk :-)
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 mar 2009, 11:18
- Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
- Sted: Melhus i Sør Trøndelag
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Hjelpestart fra bilens batteri. Bilen må IKKE startes. Prøv det. Da har du skikkelig med strøm Ett MC batteri gir seg fort om det ikke er passet på igjennom vinteren.
Funker det- så er det noe med strømmen!
Funker det- så er det noe med strømmen!
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
janos skrev:Hjelpestart fra bilens batteri. Bilen må IKKE startes. Prøv det. Da har du skikkelig med strøm Ett MC batteri gir seg fort om det ikke er passet på igjennom vinteren.
Funker det- så er det noe med strømmen!
Batteriet har stått inne i løpet av vinteren, ladet med jevne mellomrom.
Har en batteri buster eller hva jeg skal kalle det, har prøvd med den noen ganger også, uten at det hjalp.
http://www.bsbutikken.no/index.php?main ... _id=560205" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Da har jeg målt motstanden i coilene,
Primary coilen viste 3 ohm, når jeg tok av ledningene og målte på kontaktene på coilen.
Skal være mellom 2 og 4 ohm. så den er ok.
Secondary coilen skal målest på en annen måte, der skal jeg måle ute på plugghettene, der fikk jeg 0 ohm.
Der skal det være mellom 30 og 40 k ohm.
Er det da like greit og bytte begge når en først holder på?
Vet ikke hva slike koster ennå, men skal ta en titt på ebay.com
Primary coilen viste 3 ohm, når jeg tok av ledningene og målte på kontaktene på coilen.
Skal være mellom 2 og 4 ohm. så den er ok.
Secondary coilen skal målest på en annen måte, der skal jeg måle ute på plugghettene, der fikk jeg 0 ohm.
Der skal det være mellom 30 og 40 k ohm.
Er det da like greit og bytte begge når en først holder på?
Vet ikke hva slike koster ennå, men skal ta en titt på ebay.com
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Start problemer Suzuki Bandit
mål uten plugghettene...kan være brudd i dem.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Start problemer Suzuki Bandit
0 ohm er kortslutning..
Brudd er uendelig ohm.
Har du brukt riktig målområde??
På mitt multimeter står det OL dersom galt målområde.
OL= outside limit
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 17 feb 2011, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki-Bandit-600-1996
- Sted: Ledalsvollen, 6699 Kjørsvikbugen
Re: Start problemer Suzuki Bandit
Jeg prøvde alle måleområdene, det viste OL når jeg målte på den ene.ejs skrev:
0 ohm er kortslutning..
Brudd er uendelig ohm.
Har du brukt riktig målområde??
På mitt multimeter står det OL dersom galt målområde.
OL= outside limit
Jeg trodde det var 0 ohm.
Men jeg har gnist på alle fire plugger, men synes gnisten er litt "slapp"
Skal prøve med bil batteriet eller batteribusteren igjen.
Eventuelt prøve og trill starte.