Etter min første vinter som motorsykkel-eier, innbilte jeg meg at vår-oppstarten skulle gå knirkefritt. Batteriet er ladet (har overvintret i kjøla på kjøkkenet) og sykkelen har stått tørt inne i isolert hus; men den (Ducati M600 mod 97-mod) vil ikke starte. Alt var i skjønneste orden da jeg satte meg fra den i høst, og var de to månedene jeg fikk kjøre den på sensommeren start-villig som bare det.
Nå vil den ikke dra i gang motoren, bare bittelitt innimellom, men blir i stedet stående og «gnu». Testa startgass i ren desperasjon; men uten effekt.
Er desverre temmelig grønn som mekaniker; så hvis det ikke finnes en enkel/grei løsning for en amatør, så må jeg vel bare få en proff mekaniker til å kikke på den.
Ja, strøm på batteriet; men jeg setter det på nytt på ladning for sikkerhetens skyld.
edit: Det høres ikke ut som om det er batteriet som er problemet; starteren går jevnt og ikke «dør ut»
dobbelt edit: skråsikker bør man aldri være. Batteriet har godt med væske; har vært oppladet underveis i vinter; men jeg setter det igjen på ladning nå, slik at jeg kan eliminere dette bort
Sist redigert av hallgeirbakken den 10 apr 2011, 20:21, redigert 1 gang totalt.
God idé ang lån av batteri! Bor på Lillehammer, så da spørs det om jeg ikke skal spørre veeeeldig pent folka på Motorspeed om lån av et batteri i morgen. Kan jo håpe at det bare er dette som er «problemet»
En av bilene mine, Nissan Almera (med den mye omtalt eBay-gearkassen... ) har en tendens til det samme av og til.
Starteren gir fra seg en sånn "gnuuu" lyd, akkurat som startmotoren "slurer", hvis det gir noen mening.
En Falck kar som kikket på dette sa at jeg bare måtte holde nøkkelen i startposisjon helt til jeg merket at at motoren begynte å tenne (på pluggene...), selv om dette ville ta både et og to minutter.
Og det gjør jeg når problemet oppstår og etter hvert starter endelig bilen. Levetiden på startmotoren reduseres nok med minst et år hver gang jeg gjør dette.
Men ingenting annet hjelper...
Fikk heller ingen god forklaring fra Falck fyren på hvorfor dette skjer...
Kanskje Ducati'en din har samma "sjuken"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Du sier starteren går jevnt og ikke dør ut,drar den motor rundt. Du har prøvd med startgass,uten hell. Igjen,drar starteren motor rundt,eller drar den bare "seg selv" rundt? Drar den motor rundt og du bruker startgass uten at den tar,så mangler du kanskje gnist på plugg.
Var kanskje ikke så klar på dette; men starteren går (det er vel den som lager denne lyden), men den drar ikke motoren med seg. Det er bare noen få ganger man hører at motoren blir med i 1-2 sekunder når man trykker på start knappen.
@AJ. Skal forsøke å tyne den litt med å tørre å holde starteren lenge inne :[-o<
Hvordan ser tennpluggene ut. Er de mørke og sotete kan de trenge en liten runde med ei fin fil, eventuelt bytte.
Er de fuktige får de bensin, men ingen knist.
En grei måte å teste pluggene på er å skru ut en plugg om gangen, sette den tilbake i pluggledningen og holde pluggen intill sylinderveggen mens du kjinner motoren.. Ser du en klar blå gnist, så er alt i skjønneste orden der.
Husker ikke helt på Monsterene fra slutten av 90. Men har disse sperre om ikke oljetrykket er høyt nok? I såfall må du faktisk bare kjinne motoren en liten stund, til olja har fått tatt hele runda i motoren.
PS: Beste måten å sjekke batteriet på er med multimeter. Alt under 12v regnes for et dårlig batteri å være.
Så er jeg litt skeptisk til at du har hatt batteriet i fryseren i vinter... Kan det muligens ha tatt livet av det?
Som sagt, sjekk batteriet.. Et friskt og nyladet batteri bør vise ca 12-14v.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom