Hva er akseptabel lading?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Onsløv »

harlex skrev:
Onsløv skrev:Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.

Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.

Lykke til i videre feilsøking.
Det er 3 ledninger fra -polen på batteriet. En feit som går direkte i "blokken" Denne har jeg hatt av og pusset og gnikket på... Ellers er det en ring med 2 ledninger... Det ser ut til meg som om begge dem går fremover til lykt og instumenter... Det eneste jeg jar gjort med dem er å måle (få "pip" fra måleinstrument) i forhold til at de er i kontakt med "jord" Skjønner liksom ikke hvor denne laderegulator minusen kommer inn i bilde i forhold til minuspolen på batteriet...
Hint: Jern leder strøm!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av MaxTron »

Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..

Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!! :janikk

:-k Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n :-J
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

MaxTron skrev:Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..

Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!! :janikk

:-k Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n :-J
Så du mener jeg legger opp "tjuvkoblingen" fra minusutgangen til regulatoren til minuspol batteri permanent? Ingen risk med del da regner jeg med? Kan ikkje ødelegge noe? Det har jeg ikkje råd til ettersom det ikke er min sykkel....
Trenger vel ikkje legge opp ny til plusspol på batteri når det funker greit med kun ny "minuslinje"....?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av MaxTron »

harlex skrev:
MaxTron skrev:Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..

Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!! :janikk

:-k Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n :-J
Så du mener jeg legger opp "tjuvkoblingen" fra minusutgangen til regulatoren til minuspol batteri permanent? Ingen risk med del da regner jeg med? Kan ikkje ødelegge noe? Det har jeg ikkje råd til ettersom det ikke er min sykkel....
Trenger vel ikkje legge opp ny til plusspol på batteri når det funker greit med kun ny "minuslinje"....?
Nei, det eneste du risikerer er at du får bedre ledningsevne/mere strøm til batteriet = bedre lading :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av FJZZR »

Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.

Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.

:lol

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av harlex »

FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.

Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.

:lol
Har lagt opp permanent - ledning.... Lader 14,7 uten lys... 14,5 med.... :=D> :bananas :\m/:
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av MaxTron »

FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.

Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.

:lol
SÅ.. Visst en legger opp grovere/bedre ledning fra regulator på + siden bør den gå via hovedsikkring før batteripol??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Onsløv »

MaxTron skrev:
FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.

Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.

:lol
SÅ.. Visst en legger opp grovere/bedre ledning fra regulator på + siden bør den gå via hovedsikkring før batteripol??
Nei, det er ikke nødvendig å legge den via hovedsikring, man kan legge den innom f.eks frontlys-pæra. :-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva er akseptabel lading?

Legg inn av Kjellrf »

Det er ikke helt uvanlig at en av kablene til batteriet blir dårlig/ få større motstand med årene. Det kan skje f.eks. pga vibrasjoner over lang tid.
Bare prøv på en ståltråd, bøy og bend att og fram noen ganger , og den knekker. Samme med kabler, tar bare lengre tid. Og jeg kan love at de leder dårligere når dette skjer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar