Hint: Jern leder strøm!harlex skrev:Det er 3 ledninger fra -polen på batteriet. En feit som går direkte i "blokken" Denne har jeg hatt av og pusset og gnikket på... Ellers er det en ring med 2 ledninger... Det ser ut til meg som om begge dem går fremover til lykt og instumenter... Det eneste jeg jar gjort med dem er å måle (få "pip" fra måleinstrument) i forhold til at de er i kontakt med "jord" Skjønner liksom ikke hvor denne laderegulator minusen kommer inn i bilde i forhold til minuspolen på batteriet...Onsløv skrev:Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.
Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.
Lykke til i videre feilsøking.
Hva er akseptabel lading?
Re: Hva er akseptabel lading?
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hva er akseptabel lading?
Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..
Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!!![enig :janikk](./images/smilies/Enig.gif)
Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n ![plystre :-J](./images/smilies/whistle.gif)
Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!!
![enig :janikk](./images/smilies/Enig.gif)
![Hmmm :-k](./images/smilies/tenker.gif)
![plystre :-J](./images/smilies/whistle.gif)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Hva er akseptabel lading?
Så du mener jeg legger opp "tjuvkoblingen" fra minusutgangen til regulatoren til minuspol batteri permanent? Ingen risk med del da regner jeg med? Kan ikkje ødelegge noe? Det har jeg ikkje råd til ettersom det ikke er min sykkel....MaxTron skrev:Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..
Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!!
Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n
Trenger vel ikkje legge opp ny til plusspol på batteri når det funker greit med kun ny "minuslinje"....?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hva er akseptabel lading?
Nei, det eneste du risikerer er at du får bedre ledningsevne/mere strøm til batteriet = bedre ladingharlex skrev:Så du mener jeg legger opp "tjuvkoblingen" fra minusutgangen til regulatoren til minuspol batteri permanent? Ingen risk med del da regner jeg med? Kan ikkje ødelegge noe? Det har jeg ikkje råd til ettersom det ikke er min sykkel....MaxTron skrev:Hadde ikke gidda å streva med å finne ut hva som gjør at den har null-komma-ettellerannet ohm mer enn ideellt i motstand en eller annen plass..
Hadde ganske enkelt lagt opp en ekstra kabel både for + og - med minst dobbelt så tykk leder som orginalt rett fra regulator til batteri, færddi med det!!
Forresten, det har æ visst allerede gjort på gammelMax'n
Trenger vel ikkje legge opp ny til plusspol på batteri når det funker greit med kun ny "minuslinje"....?
![Thumbsup :thumleft](./images/smilies/thumbsup.gif)
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Hva er akseptabel lading?
Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.
Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.
![lol :lol](./images/smilies/lol.gif)
Re: Hva er akseptabel lading?
Har lagt opp permanent - ledning.... Lader 14,7 uten lys... 14,5 med.... :=D>FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.
Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.
![Bananas :bananas](./images/smilies/bananas.gif)
![headbang :\m/:](./images/smilies/Bang%20your%20head.gif)
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hva er akseptabel lading?
SÅ.. Visst en legger opp grovere/bedre ledning fra regulator på + siden bør den gå via hovedsikkring før batteripol??FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.
Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Hva er akseptabel lading?
Nei, det er ikke nødvendig å legge den via hovedsikring, man kan legge den innom f.eks frontlys-pæra. :-)MaxTron skrev:SÅ.. Visst en legger opp grovere/bedre ledning fra regulator på + siden bør den gå via hovedsikkring før batteripol??FJZZR skrev:Ekstra lederen din for - er helt grei, og den kan du gjerne gjøre permanent.
Vær mer forsiktig på + siden:
Hvis du legger en grov leder fra + batteri til + regulator har du kortsluttet sykkelens hovedsikring!!!
DA kan det bli fyrværkeri hvis det oppstår en ny feil.
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Hva er akseptabel lading?
Det er ikke helt uvanlig at en av kablene til batteriet blir dårlig/ få større motstand med årene. Det kan skje f.eks. pga vibrasjoner over lang tid.
Bare prøv på en ståltråd, bøy og bend att og fram noen ganger , og den knekker. Samme med kabler, tar bare lengre tid. Og jeg kan love at de leder dårligere når dette skjer.
Bare prøv på en ståltråd, bøy og bend att og fram noen ganger , og den knekker. Samme med kabler, tar bare lengre tid. Og jeg kan love at de leder dårligere når dette skjer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.