Hva er akseptabel lading?
Hva er akseptabel lading?
Har en Honda shadow. Lader mellom 13,6 og 13,8V på tomgang. Med rusing synker ladingen noe... gjerne litt under 13 V. Er dette normalt og /eller akseptabelt. Nylig skiftet laderegulator som var defekt. Dynamo skiftet for få år siden...
Og en ting til.... Biltema gel batteri... Er de ikke "klar til bruk?" Mitt nye målte 10 V og nektet i det hele tatt å prøve å koble inn starteren...
Og en ting til.... Biltema gel batteri... Er de ikke "klar til bruk?" Mitt nye målte 10 V og nektet i det hele tatt å prøve å koble inn starteren...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Batteriet er utladet. Du bør lade dette skikkelig først med en batterilader (ikke beruk lader for bil).
Det er ikke unormalt med lav ladespenning på sykkelen hvis batteriet er tomt. Dette vil øke etterhvert som batteriet blir ladet opp.
Hvis ladespenningen ikke øker vil 13 V generelt være for lavt. Det ideelle er 14,4 V
Det er ikke unormalt med lav ladespenning på sykkelen hvis batteriet er tomt. Dette vil øke etterhvert som batteriet blir ladet opp.
Hvis ladespenningen ikke øker vil 13 V generelt være for lavt. Det ideelle er 14,4 V
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: Hva er akseptabel lading?
Har ladet med mc-batterilader i natt og håper batteriet nå er ok....Kwak skrev:Batteriet er utladet. Du bør lade dette skikkelig først med en batterilader (ikke beruk lader for bil).
Det er ikke unormalt med lav ladespenning på sykkelen hvis batteriet er tomt. Dette vil øke etterhvert som batteriet blir ladet opp.
Hvis ladespenningen ikke øker vil 13 V generelt være for lavt. Det ideelle er 14,4 V
Synes det er pussig at ladepenningen går ned ved høyere turtall.... Det pleier jo stort sett være omvendt Gjorde
Får se no med det nye batteriet
Etter å ha surfet litt har jeg fått inntrykk av at lading på 13,6-13,8 er akseptabelt i forhold til å unngå utlading... Syntes bare det er pussig at jeg måler 14-14,2 direkte ut fra laderegulatoren.... Det er jo forsåvidt ikke mange muligheter for strømsvinn på veien til batteriet....
Håper alt ordner seg med det nye oppladede batteriet..... :[-o<
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Hva er akseptabel lading?
Om lysene står på kan det være årsaken til at ladespenninga går ned når du ruser opp..
På veldig mange sykler jeg har testet med halogen lys i en eller annen form, øker lyset litt i styrke når jeg ruser opp motoren (om sykkelen er relativt nystartet). Mer lys = trekker mer strøm.
Bare en tanke og ingen fasitt.
På veldig mange sykler jeg har testet med halogen lys i en eller annen form, øker lyset litt i styrke når jeg ruser opp motoren (om sykkelen er relativt nystartet). Mer lys = trekker mer strøm.
Bare en tanke og ingen fasitt.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Hva er akseptabel lading?
Du har et poeng men i dette tilfellet er alt lys er av når jeg måler...Crinos skrev:Om lysene står på kan det være årsaken til at ladespenninga går ned når du ruser opp..
På veldig mange sykler jeg har testet med halogen lys i en eller annen form, øker lyset litt i styrke når jeg ruser opp motoren (om sykkelen er relativt nystartet). Mer lys = trekker mer strøm.
Bare en tanke og ingen fasitt.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Det er dessverre ikke uvanlig med en ladespenning på i underkant av 14V både på nye sykler og biler. Dette kan medføre at batteriet aldri blir fulladet og at levetiden forkortes.
Ikke uvanlig med noe spenningstap fra generator til batteri. Motorsykler har ikke akkurat overdimensjonerte elektriske anlegg så en litt tynn kabel fra generator til batteri kan medføre tap.
Ville sjekket om batteriet har skikkelig kontakt på minus siden. Ta av ledningen både på batteriet og ramma/motorblokka og gjør skikkelig rent. Kan godt hende at du har et tap der.
Ikke uvanlig med noe spenningstap fra generator til batteri. Motorsykler har ikke akkurat overdimensjonerte elektriske anlegg så en litt tynn kabel fra generator til batteri kan medføre tap.
Ville sjekket om batteriet har skikkelig kontakt på minus siden. Ta av ledningen både på batteriet og ramma/motorblokka og gjør skikkelig rent. Kan godt hende at du har et tap der.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: Hva er akseptabel lading?
Har nå koblet to ledninger direkte fra regulator til batteri.. paralellt med de som går til batteriet... Lader da 14,5-14,6 v på batteriet :-) Problemet må altså ligge mellom laderegulatoren og batteriet men jeg fatter ikke hvor..... Lurer på å lage en permanent løsning med ledning direkte fra laderegulator til batteri evt. til koblingen ved startreleet.... Men det er jo ikke å fikse problemet.
Kan jo alltids sjekke alle koblinger igjen men har målt dem til å være bra tidligere
Kan jo alltids sjekke alle koblinger igjen men har målt dem til å være bra tidligere
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Du har et spenningsfall mellom batteri og regulator.
Det skal ikke mye motstand til her. Går det en ladestrøm på 10 A vil du få et falle på 1V med en motstand på 0.1 ohm. Dette er ikke helt lett å ohme med et vanlig instrument, men hvis du måler hvor de 2 voltene "blir av" i stedet? Altså + på instrumentet på pluss regulator, og - på batteriets + pol, så måler du kanskje 2 v.
Flytt så instrumentets + nærmere batteriet i kretsen så vil du finne synderen.
Det er forøvrig like sannsynlig at du har spennings fallet på - siden
Det skal ikke mye motstand til her. Går det en ladestrøm på 10 A vil du få et falle på 1V med en motstand på 0.1 ohm. Dette er ikke helt lett å ohme med et vanlig instrument, men hvis du måler hvor de 2 voltene "blir av" i stedet? Altså + på instrumentet på pluss regulator, og - på batteriets + pol, så måler du kanskje 2 v.
Flytt så instrumentets + nærmere batteriet i kretsen så vil du finne synderen.
Det er forøvrig like sannsynlig at du har spennings fallet på - siden
Re: Hva er akseptabel lading?
Har kommet et steg videre: Sykkelen lader 14,5 hvis jeg lager til en ledning fra - utgang regulator til - pol batteri. Når jeg tar av denne ledningen lader den 13,5 igjen..... Det er altså noe med jordingen da eller? Skjønner imidlertid ikke hva? Jordingen går jo i tjukk kabel direkte fra - pol til blokken..... Kan den "tjukke kabelen" være defekt/dårlig. Hvordan skal jeg i såfall sjekke det? Det er også to andre ledninger koblet til minuspolen som jeg forøvrig ikke vet hvor går....FJZZR skrev:Du har et spenningsfall mellom batteri og regulator.
Det skal ikke mye motstand til her. Går det en ladestrøm på 10 A vil du få et falle på 1V med en motstand på 0.1 ohm. Dette er ikke helt lett å ohme med et vanlig instrument, men hvis du måler hvor de 2 voltene "blir av" i stedet? Altså + på instrumentet på pluss regulator, og - på batteriets + pol, så måler du kanskje 2 v.
Flytt så instrumentets + nærmere batteriet i kretsen så vil du finne synderen.
Det er forøvrig like sannsynlig at du har spennings fallet på - siden
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Flott!
Nå vet du at feilen er i - delen. Og feilen er helt sikkert mellom jord (chassi) og regulators - kontakt!
Hvordan kan jeg være så sikker?
HVIS det hadde vært bittelittegrann dårlig kontakt mellom starter og batteri, så hadde ikke sykkel startet.
En startmotor trekker 80 A (Ca), og hvis du har 0.1 ohm her, mister du 8 volt, og dermed drar ikke starter rundt!!
Du har nå isolert feilen fra starters strømløp mellom jord og batteri.
Nå vet du at feilen er i - delen. Og feilen er helt sikkert mellom jord (chassi) og regulators - kontakt!
Hvordan kan jeg være så sikker?
HVIS det hadde vært bittelittegrann dårlig kontakt mellom starter og batteri, så hadde ikke sykkel startet.
En startmotor trekker 80 A (Ca), og hvis du har 0.1 ohm her, mister du 8 volt, og dermed drar ikke starter rundt!!
Du har nå isolert feilen fra starters strømløp mellom jord og batteri.
Re: Hva er akseptabel lading?
Ja det går fremover men jeg ser allikevel ikke løsningen. Mener du feilen ligger mellom starteren/starterreleet og batteriet. Er det der - utgangen fra regulatoren ender/går via og evt. der det er noe som ikke stemmer...?FJZZR skrev:Flott!
Nå vet du at feilen er i - delen. Og feilen er helt sikkert mellom jord (chassi) og regulators - kontakt!
Hvordan kan jeg være så sikker?
HVIS det hadde vært bittelittegrann dårlig kontakt mellom starter og batteri, så hadde ikke sykkel startet.
En startmotor trekker 80 A (Ca), og hvis du har 0.1 ohm her, mister du 8 volt, og dermed drar ikke starter rundt!!
Du har nå isolert feilen fra starters strømløp mellom jord og batteri.
Er det flere jordingspunkt og evt. hvor skal jeg lete?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Det jeg mener er at det er litt dårlig forbindelse mellom regulator - og sykkelens chassi og dermed batteriets -.
Setter du instrumentets + på regulatorens -, og instrumentets - på batteriets - vil di måle 1,5 - 2v når motor går. Der skal det være 0!
Dette kommer kanskje av at kabel er "brukket" internt der hvor kabelsko til - regulator er klemt på. Irret kontakt er også en mulighet.
Det som er sikkert, er at det er en dårlig kontakt du har "kortsluttet" med ekstra lederen din fra reulator til batteri.
Setter du instrumentets + på regulatorens -, og instrumentets - på batteriets - vil di måle 1,5 - 2v når motor går. Der skal det være 0!
Dette kommer kanskje av at kabel er "brukket" internt der hvor kabelsko til - regulator er klemt på. Irret kontakt er også en mulighet.
Det som er sikkert, er at det er en dårlig kontakt du har "kortsluttet" med ekstra lederen din fra reulator til batteri.
Re: Hva er akseptabel lading?
OK... Jeg skjønner hva du mener og jeg skal feilsøke mer etter middag..... Men jeg ser ikke hvor forbindelsen som jeg lager ekstra egentlig skal gå. Er det en av de to "småledningene" på minuspolen. Poenget er vel å finne hvor på "minusferden" fra regulatoren til minuspolen det er dårlig kontakt? For å si det "lett" Den ledningen som jeg lager en "snarvei" med... Hvordan skal den egentlig nå (når det lades 14,5 V) minuspolen på batteriet..? Hvor er de kritiske punktene.... Overgangen fra regulator er en.... hvor er de andre sjekkpunktene? Som du skjønner er jeg ikke ekspert på dette området...FJZZR skrev:Det jeg mener er at det er litt dårlig forbindelse mellom regulator - og sykkelens chassi og dermed batteriets -.
Setter du instrumentets + på regulatorens -, og instrumentets - på batteriets - vil di måle 1,5 - 2v når motor går. Der skal det være 0!
Dette kommer kanskje av at kabel er "brukket" internt der hvor kabelsko til - regulator er klemt på. Irret kontakt er også en mulighet.
Det som er sikkert, er at det er en dårlig kontakt du har "kortsluttet" med ekstra lederen din fra reulator til batteri.
Sist redigert av harlex den 05 apr 2011, 17:09, redigert 1 gang totalt.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
Re: Hva er akseptabel lading?
Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.
Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.
Lykke til i videre feilsøking.
Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.
Lykke til i videre feilsøking.
Re: Hva er akseptabel lading?
Det er 3 ledninger fra -polen på batteriet. En feit som går direkte i "blokken" Denne har jeg hatt av og pusset og gnikket på... Ellers er det en ring med 2 ledninger... Det ser ut til meg som om begge dem går fremover til lykt og instumenter... Det eneste jeg jar gjort med dem er å måle (få "pip" fra måleinstrument) i forhold til at de er i kontakt med "jord" Skjønner liksom ikke hvor denne laderegulator minusen kommer inn i bilde i forhold til minuspolen på batteriet...Onsløv skrev:Skru av kontaktene på batteriets - pol og se om det er noe smuss der og evnt rengjør disse. Følg ledningen til den ender, og se om det er noe irr e.l der.
Om kabelen ikke går rett fra regulatoren til batteriet, så går de sikkert til ramma (jord).
Jeg antar at det er den tykkeste kabelen du skal feilsøke.
Lykke til i videre feilsøking.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200
2008 Harley Davidson XLC 883/1200