Ny hjelm

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Tom »

Det har først og fremst med sikkerheten, og så har det med komforten og støynivået.
Hjelm er jo den viktigaste invisteringa en kan gjere og skjønner ikkje tanken bak med å kjøpe sykkel til fleire titals tusen eller hundretusen kroner for så å bli gneten for 1-2000kr på den viktigaste delen av MC kjøring :[-X

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Whisper kit er ikke for å holde seg varm, men for å få ner støyen "whisper".

Du får omtrent likegod sikkerhet med en billig hjelm, men alt annet er dårligt. Mye støy, dugg, tung osv

I tunnel trekke hovedvisir opp ja, å det er klart solbrille visir til schubert har sjekka. Nei blir bra, da får jeg cool silver eller helt sota så ingen ser inn + en løsning i tunneler da jeg kan bruke inner visiret så er klart, uten å stoppe å bytte hoved visir. Og silver/sota visir gir beskyttelse mot sterkt sol lys og. Vil åpent og bruke noe å beskytte resten ansiktet mot kulde/insekter.

Han på butikken fortalte om en så hadde kjøpt Shark hjelm, etter ulykken kjøpte han Shoei isteden.. Det rasla inni Shark hjelmen å virka ikke så kvalitet god beskyttelse.

Tror ei heller alle delstater har hjelm påbud, de har ikke skjønt det der borte.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Tom »

innvendige solvisir er vel ikkje tett rundt augene din så vill det ikkje bli mykje vind in på auga?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ny hjelm

Legg inn av Snikkeren »

@Cbr: Jeg tror ikke at sikkerheten til Shark hjelmene er noe å tvile på.

Bilde

Og Shark er vel kjent for å ha meget god finish på hjelmene. Jeg har ihvertfall aldri vært borti en Shark hjelm med dårlig finish på, og i testene jeg har lest får de mye skryt for god finish.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Han så traff asfalten med shark, ville ikke ha det merke etterpå. Mer vet ikke jeg.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

ZZR-Tom skrev:innvendige solvisir er vel ikkje tett rundt augene din så vill det ikkje bli mykje vind in på auga?
Tenkte på det, sikkert lurt å bestille den standard å prøve å kjøre uten hovedvisir nede men med det indre nede. Ikke sikkert det er et problem.

Godtvoksen

Re: Ny hjelm

Legg inn av Godtvoksen »

ZZR-Tom skrev:Det har først og fremst med sikkerheten, og så har det med komforten og støynivået.
Kjenner du eller andre noe til hvordan skille mellom sikkerhetsgodkjenninger? Hjelmer til 300 kr fra Bil-tema er jo sikkerhetsgodkjente... :-k


Selv har jeg bestilt to stk av disse hjelmene, for til sammen kr 9000,- :

Bilde

Men, er de noe sikrere en hjelmer fra biltema?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ny hjelm

Legg inn av Snikkeren »

Biltema sin helhjelm gjorde det jo greit sikkerhetsmessig i Bike sin hjelmtest.
Og det var vel flere andre rimelige hjelmer som fikk bra score på sikkerhet.

Aberet med Biltema sin er finishen.

No har jo Biltema kommet med en litt dyrere hjelm til 1499. Har sett på den, men synes ikke den var noe å ha på hodet. Mulig den passer bedre til andre hodeformer enn min.
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Pe ... iberhjelm/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ny hjelm

Legg inn av Cbr »

Er og bedre lufting på dyrere hjelmer + utvikle et merke noe nytt dele de ikke med seg til alle de andre merkene. En får hva en betaler for.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Ny hjelm

Legg inn av ZZR-Tom »

Sikkerhets godkjent betyr ikkje nødvendigvis best :knegg
Bedre byggd hjelm koster somoftast meir, men kvalitet på komfort og lufting trekker også prisen opp, det er en faktor av allt tilsammens som trekker opp prisen. Men det betyr ikkje at alle dyre hjelmer er best og alle billigaste er værst, men som oftast gjenspeiler prisen kvaliteten.
Kjøper en en ukomortabel og dårligventilert hjelm så bytter en kansje fort vist en kjører endel, og då har jo vinninga godt opp i spinninga?

Svar