XJ900 og underkåpe ?
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
XJ900 og underkåpe ?
Hei,
Er ny i/for forumet og er ute etter andres erfaringer.
Har akkurat kjøpt en XJ900.
Er der noen med erfaringer med fordeler og ulemper
med underkåpe til denne?
Mvh
Vegard A
Er ny i/for forumet og er ute etter andres erfaringer.
Har akkurat kjøpt en XJ900.
Er der noen med erfaringer med fordeler og ulemper
med underkåpe til denne?
Mvh
Vegard A
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: XJ900 og underkåpe ?
Har ingen erfaringer med XJ900 selv, men det er det mange andre her på MCsiden.no som har :-)VegardA skrev:Hei,
Er ny i/for forumet og er ute etter andres erfaringer.
Har akkurat kjøpt en XJ900.
Er der noen med erfaringer med fordeler og ulemper
med underkåpe til denne?
Mvh
Vegard A
Du vil sikkert høre fra noen av dem etter hvert.
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten - og ikke minst gratulerer med sykkelkjøpet! ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: XJ900 og underkåpe ?
Tenkte du på helkåpe, noe som dette?
[album]226[/album]
Ulemper:
Vanskeligere å vaske downpipes
Mer dyr plast å evnt knuse (men det skal man jo ikke)
Fordeler:
Mindre bling å holde rent.
Sykkelen ser flottere ut.
Jeg vurderte å se om jeg fikk på engine crash-bars sammen med kåpa, men antar det hadde sett tullete ut.
Ellers kjempefornøyd med det jeg hadde.
[album]226[/album]
Ulemper:
Vanskeligere å vaske downpipes
Mer dyr plast å evnt knuse (men det skal man jo ikke)
Fordeler:
Mindre bling å holde rent.
Sykkelen ser flottere ut.
Jeg vurderte å se om jeg fikk på engine crash-bars sammen med kåpa, men antar det hadde sett tullete ut.
Ellers kjempefornøyd med det jeg hadde.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
Re: XJ900 og underkåpe ?
Hei,
Takk for raske svar.
Ser den at det blir vanskeligere å vaske eksosrør og motor.
(det er jo både en fordel og en ulempe )
Lurte og på om det er forskjeller med tanke på luftstrøm, turbulens
rundt beina, varme mot beina.
Har og sett litt etter motorvern/bøyler uten å finne det på nett.
Vegard
Takk for raske svar.
Ser den at det blir vanskeligere å vaske eksosrør og motor.
(det er jo både en fordel og en ulempe )
Lurte og på om det er forskjeller med tanke på luftstrøm, turbulens
rundt beina, varme mot beina.
Har og sett litt etter motorvern/bøyler uten å finne det på nett.
Vegard
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Re: XJ900 og underkåpe ?
Wemoto har noe liggende
og
Ang varme og sånt, kan jeg ikke uttale meg, da jeg bare har kjørt med kåpene på, men ser ikke bort fra at varmen "kanaliseres" og kommer ut på leggene.
og
Ang varme og sånt, kan jeg ikke uttale meg, da jeg bare har kjørt med kåpene på, men ser ikke bort fra at varmen "kanaliseres" og kommer ut på leggene.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
Re: XJ900 og underkåpe ?
Takker meget for svar og link.
Skal hente sykkelen på tirsdag, så det blir en stor dag.
Litt tidlig for prøverkjøring her jeg bor grunnet is på småveiene,
men kommer tilbake når jeg har vært på veien.
Er det andre steder hvor en kan få deler og ekstrautstyr til XJ900?
Har tenkt på ekstra lys, varmehåndtak. Hvor mye ekstra kan en trekke av strøm uten at
batteri og dynamo går i "kne"?
Finnes det gear-indikator som viser hvilket gear som brukes?
Skal hente sykkelen på tirsdag, så det blir en stor dag.
Litt tidlig for prøverkjøring her jeg bor grunnet is på småveiene,
men kommer tilbake når jeg har vært på veien.
Er det andre steder hvor en kan få deler og ekstrautstyr til XJ900?
Har tenkt på ekstra lys, varmehåndtak. Hvor mye ekstra kan en trekke av strøm uten at
batteri og dynamo går i "kne"?
Finnes det gear-indikator som viser hvilket gear som brukes?
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Re: XJ900 og underkåpe ?
Hei, og gratulerer med ny sykkel.
Jeg kjøpte varmeholker type symatec, og monterte etter denne beskrivelsen fra AJ (med noen forenklinger):
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 6069#p6069" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg monterte det hele via ett rele, slik at de slås automatisk av når jeg skrur av tenninga.
Dersm du trenger info om hvor jeg hentet strøm fra osv. får du si i fra så skal jeg gå i garasjen og ta litt bilder.
(Alternativt kan du ta turen fra Fetsund til Rælingen og titte)
Forøvrig så finnes det ett form i Engeland for XJ eiere. (Har ikke lest så mye der enda)
http://diversionclub.proboards.com/index.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha en fin dag
:-) Geso
Jeg kjøpte varmeholker type symatec, og monterte etter denne beskrivelsen fra AJ (med noen forenklinger):
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 6069#p6069" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg monterte det hele via ett rele, slik at de slås automatisk av når jeg skrur av tenninga.
Dersm du trenger info om hvor jeg hentet strøm fra osv. får du si i fra så skal jeg gå i garasjen og ta litt bilder.
(Alternativt kan du ta turen fra Fetsund til Rælingen og titte)
Forøvrig så finnes det ett form i Engeland for XJ eiere. (Har ikke lest så mye der enda)
http://diversionclub.proboards.com/index.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha en fin dag
:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
Re: XJ900 og underkåpe ?
Hei
Da står Xj´en i garagen!!!
Har tidligere hatt en Savage 650, så dette blir nok en stor overgang.
Kommer nok til å ta det LITT rolig i begynnelsen ja..... :[-o<
Da står Xj´en i garagen!!!
Har tidligere hatt en Savage 650, så dette blir nok en stor overgang.
Kommer nok til å ta det LITT rolig i begynnelsen ja..... :[-o<
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Re: XJ900 og underkåpe ?
Gratulere.
Kjøpte du den 2003 modellen som var tilsalgs på finn?
Lurt å ta det rolig i starten uansett hvilken sykkel du kjøper, slik at du blir vant til handling osv.
Jeg var ihvertfall redd for å gi full pinne de første månedene.
Kjøpte du den 2003 modellen som var tilsalgs på finn?
Lurt å ta det rolig i starten uansett hvilken sykkel du kjøper, slik at du blir vant til handling osv.
Jeg var ihvertfall redd for å gi full pinne de første månedene.
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
Re: XJ900 og underkåpe ?
Hei Onsløv
Stemmer det. Var oppe på Tangen ved Mjøsa og hentet den på tirsdag.
(Om det er "rektig" eller "gærne" siden av Mjøsa er det sikkert noen her
som har synspunkter på... )
Spørsmål:
Det er litt slark i det nederste feste på en av sidekoffertene (Krausser originale).
Samme bokser som du har på bildene dine. Jeg kan dra underkant av sidekofferten
1-1,5 cm ut/inn. Det virker som slark mellom stål-braketten og låsen, eller mellom
stål-braketten og festet i sykkelen.
Har du eller andre vært borti dette?
Stemmer det. Var oppe på Tangen ved Mjøsa og hentet den på tirsdag.
(Om det er "rektig" eller "gærne" siden av Mjøsa er det sikkert noen her
som har synspunkter på... )
Spørsmål:
Det er litt slark i det nederste feste på en av sidekoffertene (Krausser originale).
Samme bokser som du har på bildene dine. Jeg kan dra underkant av sidekofferten
1-1,5 cm ut/inn. Det virker som slark mellom stål-braketten og låsen, eller mellom
stål-braketten og festet i sykkelen.
Har du eller andre vært borti dette?
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Re: XJ900 og underkåpe ?
Nei, det er litt slark der, men jeg kan ikke i hvor mye det er... Jeg kan sjekke dette i morgen.
Du kan sjekke de "ørene" eller stålbraketten som koffertlåsen går inn på, om de ser lik ut på begge sider.
Det bør jo være lik slark på begge sider.
Om kofferten går i lås og du ikke kan åpne håndtaket, så er vel alt i orden?
Jeg skal sjekke på min, dersom jeg husker det før sykkelen forsvinner...
Du kan sjekke de "ørene" eller stålbraketten som koffertlåsen går inn på, om de ser lik ut på begge sider.
Det bør jo være lik slark på begge sider.
Om kofferten går i lås og du ikke kan åpne håndtaket, så er vel alt i orden?
Jeg skal sjekke på min, dersom jeg husker det før sykkelen forsvinner...
-
- Innlegg: 11
- Registrert: 24 mar 2011, 20:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900S, 2003mod
- Sted: Fetsund, Akershus
Re: XJ900 og underkåpe ?
Takker...
Må nok sjekke om er forskjeller på høyre/venstre side ja..
Må nok sjekke om er forskjeller på høyre/venstre side ja..
Mvh
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Vegard
"Målet med en reise er ikke å komme frem,
men reisen i seg selv."
Re: XJ900 og underkåpe ?
Da har jeg fått sjekket på sykkelen jeg hadde før den forsvant sørover.
Det er overhodet ikke slakk mellom festeørene til koffertene og koffertene. Når de er i lås, kan du ikke rikke de noe.
Det er overhodet ikke slakk mellom festeørene til koffertene og koffertene. Når de er i lås, kan du ikke rikke de noe.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37936
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: XJ900 og underkåpe ?
Samme skjedde på TDM'en første gang jeg skulle kjøre med sidekoffertene.Onsløv skrev:Da har jeg fått sjekket på sykkelen jeg hadde før den forsvant sørover.
Det er overhodet ikke slakk mellom festeørene til koffertene og koffertene. Når de er i lås, kan du ikke rikke de noe.
Det viste seg at selgeren, Jeco Motor, hadde glemt å sette på gummiklosser på lastestativet på hver side, som skulle skli inn i et spor på koffertene for å holde de på plass, en såkalt "tight fit". Uten disse kunne jeg bevege koffertene flere cm sideveis.
Kanskje det er noe lignende som mangler på XJ'en til VegardA?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering