Er dette ok oppførsel?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Er dette ok oppførsel?

Legg inn av skullerud »

I forrige uke fant jeg en motorsykkel som jeg har veldig lyst på, men som koster litt mer enn jeg har råd til akkurat nå.
den er ikke spesielt dyr, men det er så få av de i norge at det går litt tid mellom hver gang en er til salgs i offentlige fora, og denne er av de penere.
Det er et firma som annonserer sykkelen, og de presiserer at de selger for kunde.
Jeg sender en epost og legger inn et bud, og får svar fra firmaet om at det er for lite, men at de kan selge for en sum, omtrent midt imellom annosert pris, og mitt bud.
Etter et par kontrollspørsmål fra meg, aksepterer jeg tilbudet på epost, og på telefon kort tid etter, og selgeren i butikken gratulerer, og skal bare ta de siste detaljene med eier.
Kort tid etterpå, får jeg beskjed om at firmaet har gått ut over sine fullmakter, og at eier ikke vil selge for under annonsert pris, og at denn MCbutikken derfor ikke kan overholde den avtalen de har gjort med meg. De "TRODDE" bare at selger ville selge for mindre enn annonsert pris, de hadde ikke tatt seg tid til å sjekke....

Greit nok at eier ikke vil selge for under prisforlangende, men er jeg helt på viddene, når jeg forventer at et seriøst firma og MCbutikk faktisk har et ansvar for å ha alle fullmakter i orden, og at når de har tilbudt meg sykkelen for en gitt sum penger, så får det være deres, og ikke mitt problem, å gjøre opp med eier, slik at jeg ikke blir skadelidende når de driter seg ut?

jeg har tross alt fått et skriftlig tilbud, fra en profesjonell MCbutikk, som jeg har akseptert.

Jeg har ikke lyst til å fortelle hvilket firma dette er før de har fått en sjanse til å rette opp tabben sin. Jeg vil bare høre fra forumbrukerne hva de synes, og om jeg er helt urimelig når jeg forventer at firmaet skal ta på seg ansvaret for å oppfylle den avtalen jeg mener at de har inngått med meg...

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av Baron von Waffel »

Dette kan fort bli fin-jus. Det vil være formuleringer som er avgjørende. I utgangspunktet skal ikke en kommisjonsselger gå lenger enn de har fullmakt til. Men om de går ut over sine fullmakter og inngår en bindene avtale de ikke har fullmakt til, kan resultatet bli at de enten må selge for avtalt pris, og gjøre opp med selger, eller de må trekke salget og betale deg erstatning.

Men som profesjonelle er det jo grunn til å tro at de har klart å formulere seg på en sånn måte at du ikke har noen sak.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av Kawasaki »

Nei,det er ikke ok oppførsel.

Men forstår jeg deg rett,så har du bekreftelsen fra selger på at budet er godtatt kun pr telefon. Isåfall blir det ord mot ord,hvis det skulle gå så langt som til en tvist.

Uansett,er det en seriøs forhandler og du har fremstillt dette korrekt,så ordner dem opp sånn at du som kjøper blir fornøyd.

Er også enig med deg i å ikke smøre navnet deres ut over forumet,det kommer det sjelden noe godt ut av. =;
ikkebike.norwegianforum.net

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av skullerud »

Ikke helt sånn.
Jeg la inn et bud, som ble avslått, men i samme mail fikk jeg tilbud om å kjøpe til en noe høyere sum, som jeg aksepterte skriftlig.
Alt er skriftlig, og jeg kan dokumentere alt, med unntak av unnskyldningen/bortforklaringene het fikk for hvorfor de hadde avtalt noe de ikke kunne holde.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av Kawasaki »

Da vil jeg som lekmann påstå at du har en god sak hvis du vil gå videre med den. Men jeg har tatt feil en gang før ;e
ikkebike.norwegianforum.net

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av skullerud »

Det er ikke verdt rettsak, men forbrukertvistutvalg og evt forliksråd skal man ikke se bort ifra at jeg tar meg tid til.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av ZZR-Tom »

Et alternativ er jo at du kan forstå at dei tabba seg ut og la saken ligge :8-[

skullerud
Innlegg: 81
Registrert: 19 jan 2011, 18:40
Motorsykkelen din: VF759S

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av skullerud »

ZZR-Tom skrev:Et alternativ er jo at du kan forstå at dei tabba seg ut og la saken ligge :8-[
Hadde dette vært en dusinvareMC, hadde det kanskje vært et alternativ, men det er mindre enn 30stk registrert i norge, og jeg har takket nei til 2 kontrakter på utenlandske sykler som hadde vært helt ok alternativer, men som nå er solgt, og derfor er det ekstra ille når profesjonelle aktører lurer folk på denne måten.
Det er ikke snakk om veldig mange pengene som skiller, for et firma, men nok til at det betyr ja eller nei til kjøp for min del.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Er dette ok oppførsel?

Legg inn av rerell »

NAF skrev:Derimot vil det i et slikt tilfelle være fornuftig å inngå en særskilt avtale med fullmektigen, signert av denne, hvor det fremgår hva laveste aktuelle pris er. Dette slik at det ikke oppstår noen tvil om at selger er enig i den avtale som fremforhandles. En skal nemlig være klar over at dersom fullmektigen inngår en avtale innenfor rammene av en gitt fullmakt vil oppdragsgiver / fullmaktsgiver være bundet av dette, selv om selger ikke er enig i avtalen.
http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil ... ellommann/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så blir det väl att debattera om detta var "innenfor rammene av en gitt fullmakt". Eftersom MC-firman inte kände till att säljaren inte ville sälja under prisantydning så kan man ju misstänka att det inte fanns något avtal om minstepris. Om inget sådant avtal fanns, har de då handlat utanför sin fullmakt? Om de inte har handlat utanför sin fullmakt (per definition), så måste säljaren acceptera avtalet om jag förstår NAFs text riktigt.

Svar