Cafe raceren "Twisted V"

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av MaxTron »

Kjellrf skrev:Originaltanken til plastikkgrisen synes jeg er akkurat passe stor for en caferacer. Faktisk merkelig fin form også!
Men salen må selvfølgelig tilpasses, så det står i stil. Jeg hadde flaks, og fant 2 saler som passa bra til min.
Ellers rommer tanken 16,5 l , noe mindre bør det ikke være.

Ellers er vel motorlakk et punkt som jeg synes Yamaha ikke har vært på høyde med f.eks Honda.
Faktisk ramla jo lakken av FJ1100'er som hadde gått 10.000 km, husker jeg. Bør ha blitt bedre enn det.
Problemet med lakk på aluminium, spesielt varm aluminium, er at det er imot de fysiske lover at det skal gå bra i lengden.
Rett og slett fordi varm aluminium oksyderer. Og når oksygenet ikke slipper ut, danner det seg et oksydbelegg mellom lakk og aluminium, og etterhvert vil lakken løsne.
Samme skjer om du krommer aluminium. Det vil gå bra hvis du bruker en lakk som ikke er diffusjonstett (men hvem har det?).
"plastikkgrisen" ??? :eh

Så det du sier er at det ideelle hadde vært en gore-tex-lignende lakk, som hadde sluppet oksyder ut, men ikke fukt og forurensninger inn... :scratch
Yamaha har vel ikke de beste tradisjoner når det gjelder motorlakk nei... Eller kansje de bruker andre aluminiumslegeringer som avgir mere oksyd?? :-k
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Twister »

Joda, tanken er fin den :-) og det var jo derfor jeg ville ha en slik, men den var mye lenger en jeg trodde...( har hørt at det er customtanken som rommer ca 16tlr og den jeg fikk tak i nå rommer 22tlr!??)
Skal sjekke boka hjemme etterpå...


Salen har jeg trekt om med ny skumgummi og nytt saltrekk som jeg fikk tak i... Så det får bli den i år.
Men jeg er ikke helt fortrolig med denne salen.. den er rett og slett for stor!! så til neste år blir det å skaffe en tank til og bygge den om til en skikkelig caferacer sal...

Hva gjelder lakk så har ikke jeg gjort mye grunnarbeid da laken som var på satt godt... Jeg hat mattslipt med alle mulige og umulige børster, sliperondeller osv på dremelen og vasket med avfetting, brukt godt med rødsprit og trykkluft... så hvis jeg har fått feste i den orginale lakken burde det sitte godt... men om den er tettere en den orginale, er jeg jo like langt...
Uansett har jeg blitt tipset om av en meget troverdig kilde at Wurth sin "sølvspray" holder helt fint på mc motorer, over tid også.. Om om jeg ikke tar feil, er dette også en akryl lakk tilsvarende den jeg brukte..

Så forresten et bilde av en CX motor som var høyglanspolert i sin helhet!!! hmm kanskje jeg skulle ønske meg en slik maskin som polerer med plastkuler i en vibrerende beholder!! :jada: Så slipper jeg å tenke på lakk i det hele tatt!!


"Plastikkgris" eller plastic maggot som kommer at de svære blinklysa fremme i linje med lykta! så ut sm et insekt forfra ( før custom modellen) :knegg :knegg

En slik egenskap på lakken som du referer til MAxTron finnes jo; kanskje ikke lakk, men Jotun Demidekk er veldig diffåpen.. kanskje ikke førstevalget på mcèn... men hvis den gjenfødes som ratbike om noen år.. hvem vet... :redface ;-);)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av MaxTron »

Går det ikke å bare kappe salen i framkant? Da får du plass til tanken, OG den blir ikke lengre så stor..?

Vist orginallakken satt godt og var tett bør jo dette bli bra, og varig!!
Høyglans er vel fint på noen sykkler vist en liker det, men skal en holde aluminium blankt må det poleres hver gang en har vært ute i regnet, ja selv om en kjører bare i finvær vil det bli grått og matt med tiden...

GammelMax'n kan vel straks passere som ratbike, men det er IKKE tilsikta :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Twister »

:D Vi tenker nok litt likt... etter litt prøve og se øvelser er nok konklusjon at salen må moddes igjen...
Flytte tanken så langt frem som mulig, kappe vekk litt i forkant av salen og lage nye fester til begge delene....
Men jeg også nådd et nytt delmål idag:
Motoren er på plass i ramma igjen :D tilogmed fått på plass mellomaksel med gummibelgen rundt ](*,) ikke bare lett å balansere motoren på jekken, holde igjen sykkelen, treffe med splines og samtidig ikke ødelegge alt for mye :sk? med det gikk når jeg plukket av starteren igjen... :prf
motor i ramma.jpg
Men denne tanken tror jeg jeg får litt mer jobb med enn hva jeg trodde før jeg fikk se på den :lol
tank.jpg
Men jeg har begynt så smått å kutte litt fester osv av den..så når jeg får styret på, vet jeg hvor langt bak den må.. Da kan jeg lage nye fester og tilpasse lengden på salen...
Men med å bare legge tank og sal på sykkelen tror jeg at jeg er på riktig spor..
tank og sal på sykkel.jpg

PS; MaxTron... det var da ikke gammelmaxen jeg tenkte på når jeg snakket om ratbike... :[-o<
:lol :lol :lol

Erik
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av MaxTron »

Twister skrev:...PS; MaxTron... det var da ikke gammelmaxen jeg tenkte på når jeg snakket om ratbike... :[-o<
:lol :lol :lol

Erik
Nei, trudde heller ikke det :D

Ser at ting bynne å ta form :thumleft :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av ZZR-Tom »

Ser veldig bra ut det der, blir spennades å sjå slutt resultatet :thumleft

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Twister »

En oppdatering er på sin plass :-)
Jeg har begynt på eksosen som er en av de andre delmålene er nå satt i den stillingen de skal være, samt grovsveiset sammen.
Jeg kjøpte tidligere 2 HD Sportster potter.. disse har jeg hørt at andre CX eiere har brukt sagt at låter pent!
Men jeg måtte lage noe kunne forbinde svanehalsene med pottene.. så jeg brukte biltema 45mm eksosrør til 100 lappen passet fint:-) Det skal eksos wrap helt frem til pottene...
Første forsøk gikk i rett linje fra svanehalsen og da ble hele settet veldig bredt på sykkelen, så det vraket jeg.
en det siste forsøket lot jeg røret følge motoren innover og ut igjen der hvor pottene skal gå oppover . veldig fornøyd med dette:-)
eksos.jpg
eksos 2.jpg
eksos 3.jpg
Og; poden og jeg fant et leketøy som de bokstavelig talt sto navnet mitt på,, så dette var en sånn "må ha" greie i bua :-)
twister.jpg
Tanken og salen er også modifisert til å passe sammen på ramma.. lagde et kortere festeøre bakerst på tanken, dreide et par plastforinger som gjorde at jeg kunne bruke orginalfestene foran på den nye tanken og til slutt; tok av 3 cm på salplaten slik at jeg fikk den helt inntil tanken og dermed langt nok frem :prf

Gleder meg til å starte opp snart ( men har lovet tomsnes å si fra til han først!! )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Kjellrf »

Det kan være en fordel med ett utjevningsrør mellom rørene til hver sylinder.
Eller 2.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Jompa »

Satt akkurat og så på de siste bildene, Vakkert.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Gizmodude »

Jompa skrev:Satt akkurat og så på de siste bildene, Vakkert.....
Jepp, dette gir inspirasjon til eget prosjekt ...

En GL1000/1200 ombygd til cafe racer :prf
Ettermontere en kompressor på sikt ;e
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av MaxTron »

Gizmodude skrev:
Jompa skrev:Satt akkurat og så på de siste bildene, Vakkert.....
Jepp, dette gir inspirasjon til eget prosjekt ...

En GL1000/1200 ombygd til cafe racer :prf
Ettermontere en kompressor på sikt ;e
Finns jo eksempler på nett på at de kan bli riktig tøffe :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Twister »

MaxTron skrev:
Gizmodude skrev:
Jompa skrev:Satt akkurat og så på de siste bildene, Vakkert.....
Jepp, dette gir inspirasjon til eget prosjekt ...

En GL1000/1200 ombygd til cafe racer :prf
Ettermontere en kompressor på sikt ;e
Finns jo eksempler på nett på at de kan bli riktig tøffe :thumleft
:redface takk for gode tilbakemeldinger :D

Jeg har sett noen GW prosjekter på nett jeg og.. og noen er bare helt rå... Denne feks:
GW Cafe.jpg
Ser ut som de også kan kjøres litt engasjert også før modifisering :oh men det kan vel kanskje de fleste???
GW nedbrekk.jpg
Med kompressor!! Det er kult!! Men bare pass på å ikke overdrive: :lol :lol
kompressor.JPG
satt å siklet på akseltappen til vifta på CX motoren jeg også.. Det er plass på CXèn til en liten kompressor, og det hadde gøy det!

"kjellrf; hvorfor? jeg har lest at det gir litt bedre effekt i mellomregisteret, men ikke mye.. men de demper og gjevner ut (les ødelegger) lyden en del...
Er det noe jeg ikke har fått med meg? ( det er jo en smal sak å sveise et lite rør imellom de.. )

Erik
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av MaxTron »

Twister skrev:"kjellrf; hvorfor? jeg har lest at det gir litt bedre effekt i mellomregisteret, men ikke mye.. men de demper og gjevner ut (les ødelegger) lyden en del...
Er det noe jeg ikke har fått med meg? ( det er jo en smal sak å sveise et lite rør imellom de.. )

Erik
Det samme tenkte æ, det fører jo til at lyden blir delvis leda gjennom begge pottene, da vil du jo ikke få en så bestemt lyd ifra hver sylinder...
Går jo ut ifra at det med å få ut maksimal effekt ikke er så viktig på denne, tviler på at det er mange % en mister :-k
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Kjellrf »

Det er for å få utjevnet trykket i de 2 røra, så motoren får mest mulig lik motstand på sylinderne, og går jevnere. Dessuten skal det sørge for at eksosstrømmen ikke stopper opp i potta. Det har med effekt å gjøre. Jeg kjører med original mellompotte og framrør på min, synes lyden blei meget bra allikevel med lange, slanke megafoner(les trompeter) med lite innmat.

På Guzzien er det faktisk 2 rør mellom sidene, de går i kryss (over/under).
Men den sykkelen var utviklet på race-avdelingen til Guzzi.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Gizmodude
Innlegg: 229
Registrert: 04 jun 2009, 21:47
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Cafe raceren "Twisted V"

Legg inn av Gizmodude »

Twister skrev:Jeg har sett noen GW prosjekter på nett jeg og.. og noen er bare helt rå... Denne feks:
GW Cafe.jpg
Oyeah, det finnes mye lekkre GW bygg ja ...
Twister skrev:Med kompressor!! Det er kult!! Men bare pass på å ikke overdrive: :lol :lol
kompressor.JPG
Fort gjort å bli revet med :lol
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Svar