AJ skrev:Jeg bare lurer...
Er det sånn at norske motorsyklister bare må ha mer og mer kubikk?
Sånn har det vel vært i mange år allerede her i landet; at vår neste sykkel skal ha (mye...) mer kubikk enn den vi har nå.
Må vi ha Kawasaki 1400, BMW 1600, Honda 1800 og Triumph med 2300 kubikks motor for å ha glede av MC-livet?
Vel...? Er det slik at vi nordmenn lider av en form for "størrelsen teller" syndrom når det gjelder MC?
Tja! Kommer vel ann på størrelsen på sykkelen i utgangspungtet. Etter flere år med "lekesykkel", xt 600 89 mod, så kom tiden for å roe litt ned (alderen tynger, 42 år :-)), så jeg kjøpte en cruiser: Honda Shadow 600. Etter et deilig år var jeg hekta på cruisere og fant ut at 600 cc var i minste laget. Gikk opp 200 cc til drømmesykkelen: Kawasaki vn 800 classic (64 nm\v 3300 og 55 hk). Den er akkurat passe stor både i kubikk og vekt for meg på 60 kg og 175 cm, 250 kg fulltanket. Ser større ut enn den er, som en HD Fatboy 1340 omtrent.
Var en tur i USA og leide meg en HD Heritage på 1584 cc, 346 kg i en uke. Herlig sykkel. Kom hjem til Norge og kjørte litt Kawa 800 igjen og fant ut at det var helt unødvendig for meg med mer kubikk. Faktisk var det ganske likt å kjøre. Selvfølgelig mer kraft i HD`n, men ikke den helt store forskjellen faktisk. Mer enn nok power i Kawa`n opp til 120 km\t, og fortere enn det er uaktuelt med en cruiser. Både HD`n og Kawa\ n liker seg best i hastigheter som 80-110 på landeveien.
Skulle jeg kjøpe ny sykkel så hadde det blitt en splitter ny Kawasaki vn 900. Forskjellen er først og fremst beltedrift og innsprøytning på nyere mod.
Mvh en mc frik
Mvh