JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Jeg blir nesten flau over hvor lite jeg kjører i løpet av en sesong...... :oops:
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Skjønner hva du sier. Men tvert i mot må du heller fokusere ennå mer på å nyte hver kilometer du kjører.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg har hørt at det ikke er lengden det kommer an på, men farten.

Så løsningen må være å kjøre langt og fort på korte turer? :[-X:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Så får det bli et referat til. Har nå kommet til en svensketur jeg kjørte 19. og 20. april.


Det var tid for en litt lengere tur med Voye. Først pakking. Det blei plass til det meste. Telt, teltstenger, luftmadrass, pumpe og ekstra støvler skulle ikke være med på denne turen, men det blir utfordringen lenger ut i sesongen. Den tid den sorg. Må vel ty til en ekstra veske på passasjersetet for å få med telt og det andre.
Fikk en overraskelse allerede før jeg kom ut av boligfeltet her hjemme. Skulle gire fra 1. til 2. gir, men kom ikke forbi fri. Det stressa meg litt. Men det viste seg at det var i orden når jeg satt opp litt større fart før jeg girte. Rett og slett "frifinneren" som spøkte litt med meg.
Ruta gikk først opp til Bjørkelangen og derfra opp til Skotterud. Det første stykket fra Bjørkelangen mot Skotterud er suveren mc-vei. Det er forsåvidt OK helt til Hedmarkgrensa. Der er det definitivt slutt på veivedlikeholdet så der er det farlig. Man trenger såvisst ikke fiender når man har samferdselsdepartementet.
Ved Skotterud kjørte jeg opp på rv 2 mot Morokulien. Der stoppet jeg og fikk i meg litt mat. Knekkebrød og smøreost på tube blei skylt ned med Cola. Her er Voye på rasteplassen ved Morokulien:

Bilde


Så bar det over grensa og rv 2 skifta nummer til rv 61. Denne fulgte jeg forbi Charlottenberg og Arvika, og helt til jeg tok av på rv 238 mot Sunne. Rv 238 gikk svingete og fin over en ås og ned til rv 45. Fulgte så rv 45 til jeg tok av inn til Sunne sentrum. Der fant jeg en minibank og fikk tatt ut litt lokal valutta. Kan være greit å ha litt kash hvis man skal overnatte på et sted som ikke har kortterminal. Etter bankbesøket kjørte jeg ned til gjestehavnen og tok en pause og noen bilder. Sunne er et koselig sted. Bildene viser utsikten fra gjestebrygga.

Bilde

Bilde


Neste etappe blei rv 241 fra Sunne mot Munkfors. Fantastisk mc-vei med godt veidekke og flotte svinger. Det er også flott natur med skog og vann langs veien. Nede i Munkfors blei det ny titt på kartet og jeg valgte å følge rv 62 oppover til Uddeholm, og rv 245/246 forbi Hagfors. Ved Gumhöjden skiller rv 245 og 246 lag. Rv 246 går ned til Filipstad, men jeg skulle videre på rv 245 mot Ludvika. Rv 245 hadde litt dårligere veidekke enn vanlig, men absolutt brukbar. Terrenget veien går gjennom er flott med skog, vann og flotte utsiktspunkter.
Men det begynte å bli seint. Fikk fyllt bensin og begynte å se etter overnattingsted. Det skulle vise seg å være umulig å oppdrive. Jeg pleier å drøye altfor lenge med å ordne overnatting. Regnet med at det skulle være muligheter i Ludvika, men der var vandrerhjemmet stengt. Det eneste alternativet var Grand Hotell, men det sjekket jeg ikk engang. Kjørte isteden videre ut fra Ludvika på rv 66 mot Vesterås. Klokka hadde blitt halv ni og det mørknet raskt.
Redningen kom ved innsjøen Barken på et sted som het Vanbo. Det sto et skilt mot Vanbo Herrgård. Jeg regnet med at dette ville bli dyrt, men tok en sjans. I utgangspunktet var prisen 1270,- pr. natt. Så mye var jeg ikke interessert i å betale, så jeg takket pent nei. Antagelig må jeg ha sett litt fortapt ut, for enden på leksa var at jeg fikk et flott rom for 550,- inklusive frokost. Så alt løste seg denne gangen også.
Opp klokka 0800 etter en god natts søvn i god seng. Frokosten på Vanbo Herrgård var absolutt velsmakende, og det var stort utvalg og store mengder. Etter solid frokost var jeg klar for en ny dag på veien.
Ut på rv 66 i retning Fagersta langs innsjøen Barken. Kjørte så over på rv 68 ved Fagersta og fulgte denne til Norberg. Der tok jeg av på rv 256. Og hva skal man si? Fine, raske veier og mye skog. Og veldig få rasteplasser. På det punktet er svenskene dårligere enn nordmennene. Det var noen små plasser med info-tavler, men det var sjelden på steder der man kunne ta noen fine bilder. Etter noen raske mil på rv 256 kom jeg til Sala. Her fortsatte jeg på rv 72 mot Uppsala. Flott vei og høy hastighet, men rett fram stort sett hele tiden. Fikk da testet cruisecontrollen.
Et lite stykke før Uppsala kommer man ut på rv 55. Jeg valgte å svinge til høyre nedover mot Enköping. Hadde jo ingenting inne i Uppsala å gjøre. Så blei det rask fremmars på rv 55 ned til Enköping der jeg foreviget Voye foran info-tavlen. Så blei det full tank på Voye og Cola på meg. Været var strålende og det begynte å bli sommervarmt.

Bilde


Rv 55 blir mer interessant etter Enköping. Man kjører nærmere fjorden og over noen fine broer. Men fortsatt ingen rasteplasser. Etter en stund nådde vi fram til Strängnäs. Derfra blei det en kort strekning på E20 før jeg fortsatte på rv 55 mot Flen. Rett før Flen var det endelig en flott rasteplass. Der blei det pause. Fikk en overraskelse når jeg oppdaget rasteplassen og foretok en brå oppbremsing. Det begynte å stinke bensin og det så ut som om forgasseren til sylinder nummer 3 lakk. Jeg fant fram tørkepapir og fikk tørket bort bensinsølet. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at bråbremsen hadde forårsaket at bensin skvalpet ut av påfyllingslokket og at drensrøret derfra var tett. Derfor rant bensinen ned på forgasserne og videre ned på motoren. Ikke særlig moro med bensin ned på varm motor. Best å enten stake opp den drensslangen, eller å slutte å bråbremse med full tank.
Rast og bilder fra rasteplassen ved Flen. Må ha med det obligatoriske infotavle-bildet. Og litt utsikt fra rasteplassen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Etter Flen blei det rv 221 ned til Bettna. Der kjørte jeg over på rv 52 som jeg fulgte til jeg tok av inn på rv 216 mot Norrköping. Det siste stykket mot Norrköping fulgte jeg gamle E4. Jeg forsøkte å unngå å havne inn i Norrköping, men det var veiarbeid og omkjøringer for å komme inn på E22. Så det blei ei runde innom sentrum før jeg endelig kom meg inn på E22 i retning Söderköping.
Mer infotavle...

Bilde


E22 er ganske kjedelig. Rett fram og lite å se på. Som vanlig ingen rasteplasser. Etter Söderköping fortsatte jeg på E22 videre nedover. Ved Ed kom veien nærmere fjorden så det blei litt mer interessant. Men det hadde vært greit med en sving eller to innimellom.
Etter hvert passerte jeg Gamleby og Västervik. Klokka nærma seg 18, og både Voye og jeg trengte næring. Løsningen blei en bensinstasjon med gatekjøkken ved Gunnebo. Burger på meg og blyfri på Voye. Og så måtte jeg bestemme meg for ruta videre. Fikk selvfølgelig den ville ideen at tiden var inne for litt maraton-kjøring og bestemte meg for å kjøre hjemover. Ut på E22 igjen og full fres nedover i retning Oskarshamn. Kunne kjørt rv 33 mot Vimmerby også, men jeg ville forsøke å få dagsetappen så nærme som mulig 1000 miles for å få et realistisk bilde av hvor vanskelig det er å kjøre inn et medlemskap i Iron Butt. Dessuten var det greit å ha strekningen ned mot Oskarshamn å angre på. Da kunne jeg overnatte der og fortsette turen nedover mot Malmø dagen etter.
Framme i Oskarshamn dro jeg fram kartet. Et par veier i området hadde skifta nummer siden mitt kart var nytt. Må vel investere i et nytt kart snart. For GPS er ikke et alternativ her i gården. Kun papirkart. Nuvel, det blei rv 34/47 fra Oskarshamn mot Jönköping. Klokka var 19 da jeg reiste fra Oskarshamn. Eneste bakdelen med veivalget var at jeg blei kjørende med kveldssola midt i fleisen. Men det kan man leve med. Veiene var bra, og milene sklei raskt unna. Hadde en liten stopp for å få på litt mer klær en stykke etter Oskarshamn.
Der tok jeg også dette siste bildet, som heter "Sol i solnedgang"

Bilde


Fra Målilla heter veien bare rv 47 så vidt jeg kunne se på skiltene. Denne blei fulgt til Vetlanda. Derfra blei det rv 31/47 videre til Nässjö. Fra Nässjö blei det rv 31/33 helt fram til Jönköping. I Jönköping fyllte jeg bensin og så tok jeg rv 40 videre mot Borås. Ikke så mye å skrive om veien dit. Vanlig god svensk standard, men kjedelig rett fram. Men du verden så fort man kommer seg fram på slike veier.
Framme i Borås skiftet jeg på meg vinterhansker og tok på en ekstra genser. Det var ikke 20 varmegrader lenger for å si det sånn. Fra Borås til Gøteborg gikk det virkelig unna på motorveien. Kom fram til Gøteborg ca klokka halv tolv på natta.
Fra Gøteborg blei det selvfølgelig E6. Cruisecontrollen var god å ha. Likeså saueskinnet jeg har på salen. Det er utrolig hvor mye bedre man sitter på et saueskinn oppå salen. Anbefales til de som sliter med tresmak i baken på lengere turer. Det var lite trafikk på E6 og marsjfarten var høy. Det er stort sett 110 km/t hele veien til Norge. Noen steder er det fortsatt veiarbeid og nedsatt hastighet, men stort sett byr E6 på rask transport. Over grensa til Norge føler man at man kjører gjennom et anleggsområde med veiarbeid over alt. Men jeg tror at E6 fra Svinesund til Oslo blir fin når den blir ferdig om 100 år eller så. I hvert fall de to første månedene før asfalten er utslitt og full av hjulspor.
Ved Vestby kom neste og siste stopp. Voye trengte bensin og jeg trengte kaffe. Fikk en hyggelig prat med dama på stasjonen før jeg entret Voye og kjørte det siste stykket hjem.
Klokka 0300 kjørte jeg inn i garasjen hjemme. Tre og en halv time fra Gøteborg er kanskje ikke så verst allikevel? Hele turen blei ganske nøyaktig 1600 kilometer, hvorav 1150 kilometer den siste dagen. Voye brukte i snitt 0,48 l/mil. Ikke så verst med tanke på at tempoet siste dag var rimelig høyt. Komforten var topp, og jeg blir mer og mer glad i den store sykkelen jo mer jeg bruker den.
Tilslutt et kart som viser runden:

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Litt av en reise. Kjørte den samme ruten, ja nesten den samme, for et par år siden. Brukte ei vekka på turen. Utrolig fine veier å kruse på.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er ålreit å kjøre i den delen av Sverige. Har vært noen forskjellige runder der. Man finner alltid noe nytt å se på. De svenske veiene kan bli litt kjedelige på mc kanskje, men med godt kart og god tid er det mange avstikkere som er fine.

Da turen i referatet blei kjørt var jeg litt hekta på å kjøre inn medlemskap i Ironbutt, så jeg testa ut litt forsiktig maratonkjøring på slutten av turene. Det har jeg forsåvidt fortsatt med, men jeg har lagt Ironbutt-opplegget litt på hylla. Jeg vet i hvert fall hva som kreves og at det fint er mulig å kjøre den korteste distansen hvis man bruker Sverige. Den korteste distansen som gir medlemskap er 1000 miles (drøyt 160 mil) på under 24 timer.

Får se til neste sommersesong om jeg gjør et forsøk med Voye. Hadde vært moro med plakett på sykkelen. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Baron von Waffel skrev:Skjønner hva du sier. Men tvert i mot må du heller fokusere ennå mer på å nyte hver kilometer du kjører.
Det går bra, jeg har jo sykler med høy nytelsesfaktor. :Laughing:
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Klart for nytt turreferat. Denne gangen fra en fin runde som jeg liker svært godt. Særlig veien langs Tinnsjøen er flott etter min mening. Denne runda kjørte jeg 23.04.2008.


I dag tidlig leste jeg på nettet at finværet skulle være over fra helga. Så da gjaldt det å komme seg ut på tur igjen. Dagstur denne gangen. Tenkte det var best å se om den flotte mc-veien langs Tinnsjøen fortsatt var i orden. Og det kunne være greit å se om det var snøfritt over fra Austbygdi til Kongsberg.
Det blei litt heft ved oppstarten, for når jeg som vanlig sjekket lufttrykk i dekk og fjæring viste det seg at bakdekket ikke var tett. Etter en nærmere sjekk var det ventilen som ikke holdt tett. Så da var det bare å pumpe dekket opp maks og sette kursen mot Mc-Partner. Der skiftet de innmaten i ventilen på et blunk, og turen kunne begynne. Alltid kjempeservice i den butikken.
Først blei det transportetappe på E6 til Oslo, E18 til Drammen og E134 mot Kongsberg. Jeg tok av ved avkjøringa til Vestfossen og kjørte om Skollenborg framfor å kjøre motorveien til Kongsberg. Mye artigere mc-vei. Så gikk ferden over Meheia og mot Notodden. Første stopp blei ved Elgsjø Kafè.

Bilde

Bilde


Ut på veien igjen og full fres ned til Notodden. Der blei det en tur innom gravlunden for å besøke gravplassen til mine besteforeldre. Deretter gikk ferden i retning Seljord på E134. Rett før Ørvella stoppet jeg og fyllte bensin og kjøpte Snickers og Cola. Må jo ha sund og næringsrik proviant når man er på tur. Så ut på veien igjen og tok av fra E134 ved Ørvella mot Gransherad/Rjukan. Dette er rv 361. Og det er her en av Norges fineste mc-veier starter etter min mening. Fine svinger og oversiktlig terreng. Ved Gransherad skifter veien nummer til rv 37. Og her begynner virkelig moroa. Utrolig god vei, fine oversiktlige svinger og flotte omgivelser langs veien. Kan man ønske seg noe mer? Har forsøkt å fange noe av stemningen på bilder, men det er ikke lett. Denne veien anbefales virkelig. Må oppleves på mc.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Nuvel. Ved Mæl går rv 37 videre mot Rjukan, men jeg skulle videre på rv 364 mot Austbygdi. Det er en ganske fin rasteplass ved Mæl, og der stoppet jeg for å slappe av litt etter all glisinga de siste 4 milene. Man blir jo litt støl i fjeset av så fine veier. Dessuten var det greit med en sjokolade og litt Cola. Fikk tatt et par bilder på rasteplassen også.

Bilde

Bilde

Bilde


Så bar det som sagt videre på rv 364. Dårlig veidekke og mange humper. Men helt greit hvis man har litt god tid. Kjørte gjennom Austbygdi og videre oppover i fjellet. Her er det bratt og litt dårlig vei, men en helt fantastisk utsikt utover Tinnsjøen og fjellene. Man ser bl.a. Gaustadtoppen ganske godt. Veien snirkler seg oppover og man kommer ganske raskt opp til høyder der det fortsatt var greit med snø langs veien. Veien var tørr, så det spilte jo ingen rolle. Prøvde å ta noen bilder av utsikten, men det blei litt stress å stoppe i veikanten langs den forholdsvis smale veien.
Gaustadtoppen i det fjerne:

Bilde


Når man kommer opp de første stigningene flater det ut litt, og man kjører i retning Blefjell. Flott fjellterreng og fin utsikt stort sett hele tiden langs veien. Fortsatt litt risikabelt å stoppe for snøen i veikanten gjorde veien litt smal.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Etter en stund kommer man til Blefjell Camping. Her er det fint å stoppe. Litt lenger ut i sesongen er det åpen kiosk her som har det meste. Nå var kiosken stengt. Men jeg hadde jo med meg sjokolade, så jeg klarte meg godt. Fikk tatt noen bilder av omgivelsene.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Etter rasten bar det videre. Det er mange fine steder man kan stoppe. Det er noen fine gamle broer som kan være verdt en titt, og det er et sted der man kan se på rester etter tømmerfløting. Men nå var de stedene stengt så jeg fikk ingen bilder derfra. Ved Ormemyr skifter veien nummer til rv 37 igjen. Og straks etter kjører man forbi Bolkesjø Hotell. Her kan man kjøre ned til Notodden igjen, men jeg skulle videre til Kongsberg. Rett opp i bakken etter Bolkesjø bør man unne seg en stopp på en fin plass der det er fantastisk utsikt over Follesjøen og fjellene. Tok et par bilder, men de yter ikke omgivelsene rettferdighet.

Bilde

Bilde

Bilde

Så blei det å fortsette på rv 37 til Kongsberg. Det er endel fine partier på den strekningen også. Kjørte gjennom Kongsberg og ut på E134 mot Drammen. Kjedelig motorvei. Men jeg fikk det for meg at jeg skulle ta en avstikker innom Tyrigrava siden det var onsdag, så jeg valgte å ta raskeste vei fra Kongsberg. Forbi Drammen og ut på E18. Tok av ved Kjellstad og kjørte rv 23 mot Drøbak. Under fjorden i tunell og så ut på "Mosseveien" i retning Oslo. Inn på Gamle Mossevei ved Tusenfryd, og rett til Tyrigrava. Planen var å stoppe der og ta litt mat, men det var så fullt av sykler og folk der at jeg kjørte forbi og reiste hjem.
Fin tur på 45 mil. Mange fine opplevelser både kjøremessig og utsiktsmessig. Denne runda anbefales på det varmeste.

Tilslutt et kart som viser ruta:

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Sitter og blar i gamle bilder på pc'n og mimrer over fjorårets sesong. Egentlig prøver jeg å organisere litt på pc'n så det skal bli litt mer oversiktlig slik at jeg finner fram :oops:

Nuvel, kom over et bilde som er fra en tur over Valdresflya i juli 2007. Syns det var et fint bilde, så da må det jo ut i bloggen. :)

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Får vel smekke inn et turreferat i dag også. Denne gangen fra en svensketur jeg kjørte sammen med en kompis. Dette var den 24. april 2008, og det blei den siste langturen i april. Kartet på slutten av referatet er litt feil. Vi kjørte ikke E18 fra Ørje til Ramstad, men tok ruta opp rv 21 til Jåvall og ned igjen til E18 ved Ramstad. En kort og grei runde som allikevel blei veldig koselig fordi vi var flere som kjørte sammen.

Så blei det tid til en liten Harrytur i dag. Fortsatt fint vær, så jeg fikk lurt med meg M.H ut på ei runde. Vi kjørte opp til Sørumsand og videre derfra til Bjørkelangen. Så satt vi kursen mot Rømskog og videre til Töcksfors.
Der blei det litt handling, før vi satt kursen hjemover.

Når vi skulle reise fra Töcksfors kom Bimma kjørende inn på shoppingsenteret med sin nye og strøkne BMW 800 ST. Så da blei det skravling og en liten utsettelse av hjemreisen slik at Bimma skulle få handlet, og slik at vi kunne kjøre i følge hjemover. Det blei E18 først til Ørje. Der blei det stopp for kaffe, pølse og is. Så var det ut på rv 21 til Jåvall, og en eller annen rv til Ramstad. Bedre å velge veier med litt svinger når det er muligheter for det. Fra Ramstad blei det E18 til Momarken, der vi stoppet for en skravlepause.
Etter skravlepausen blei det E18 i rolig tempo mot Oslo. Bimma og M.H. tok av ved Ski og kjørte tunnellen under Oslofjorden til Drammen. Jeg kjørte straka veien hjem til Lørenskog. Fin tur med fint og koselig følge.
Tusen takk for turen til Bimma og M.H.

Tre fine sykler utenfor kjøpesenteret i Töcksfors:
Bilde

Fortsatt tre fine sykler utenfor kjøpesenteret, men nå med to av eierne i tilleg. Bimma og Morten:
Bilde

Og selvfølgelig det obligatoriske kartet.
Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Får legge ut et nytt referat. Det blir litt mange nå i starten. Har tidligere, på andre fora, pleid å legge ut reisereferatene etter hvert som turene blei kjørt. Men denne sesongen har det vært annerledes. Dels fordi jeg har hatt fri og dermed har fått kjørt ekstra mye, og dels fordi jeg ikke hadde lyst til å legge ut referatene på det forumet jeg var mest på. Nå som jeg har kommet i gang her på Mc Siden, har jeg tenkt å komme ajour og få alle referatene fra 2008 inn her i bloggen etter hvert. Så får tiden vise om referatene blir borte i andre diskusjoner, eller om andre diskusjoner uteblir p.g.a. reisereferatene. Jeg har som mål med min blogg at den skal inneholde en blanding av det jeg holder på med på fritiden. Altså litt villblogging, litt diskusjoner, litt ordspill og løse kommentarer, noen mekkereferater, lufting av prosjekter og ideer og noen turreferater innimellom. Kort sagt en levende side som er åpen for "samtaler" og innspill, og som gjenspeiler hva jeg holder på med. En viktig del av dette er kommentarer og "prat" med de som stikker innom og leser og ser på bilder. Håper at noen har glede av å lese og se på bildene i hvert fall.


Nuvel. Mai måned hadde startet, og det var på tide å ta en tur for å sjekke om Lindesnes Fyr fortsatt sto på plass.


03.05.08
Fint vær og ny tur. Voyageren blei pakket dagen før, og alt var klart for det meste. Turen denne gang skulle gå til Telemark og Sørlandet. Først blei det transportetappe gjennom Oslo og E18 til Drammen. Derfra blei det E134 til Avkjøringen mot Tønsberg/Darbu. Jeg kjørte mot Darbu og fulgte gamle E134 til Krekling. Der tok jeg til venstre ned mot Skollenborg. Jeg velger så og si alltid denne ruta når jeg skal til andre siden av Kongsberg. Mye artigere mc-vei enn nye E134. Ved Skollenborg tok jeg ned rv 40 mot Hvittingfoss/Larvik. Første stopp blei Sandsvær der det var en Shellstasjon som hadde både rasteplass og mat. Bordet på rasteplassen lå i skyggen til og med. Sola varmet skikkelig og det var greit å få av en genser.
Så gikk det videre nedover rv 40. Fin vei og fine svinger. Skog og landbruksområder hele veien. Veien gikk langs Lågen med mange flotte fosser å se på. Tydelig at det var mye vann som skulle flytte på seg.

Bilde


Kjørte videre gjennom Hvittingfoss og videre på rv 40/32. Ved Steinsholt fulgte jeg rv 32 videre mot Skien, mens rv 40 fortsatte mot Larvik. Fra Skien valgte jeg rv 36 langs Norsjø. Stoppet på Øra rasteplass ved Ulefoss og tok noen bilder. Sommerværet hadde kommet for alvor og det var ingen skyggefulle steder på rasteplassen. Så rasten blei kort før jeg fortsatte på rv 36 mot Gvarv og Seljord.

Øra rasteplass den ene retningen:

Bilde


Øra rasteplass den andre retningen:

Bilde


Kom meg da forbi både Gvarv og Bø. Veien fra Bø til Seljord langs Seljordsvannet er veldig flott. Fin vei og flott utsikt. Det virket som om veien var populær blandt mc-folket for jeg møtte mange mc'er i det fine været. Kjøringen blei kanskje litt for inspirert til tider, for i en skikkelig god-sving rett før Seljord subbet høyre fothviler i asfalten så det sang. For første gang hadde jeg klart å få Voyageren til å slå gnister.

Utsikt over Seljordsvatnet:

Bilde


Ved Seljord bar det ut på E134 igjen, retning Haugesund/Brunkeberg. Målet var Brunkeberg. Der tok jeg av ned på rv 41 Telemarksvegen. Den veien kan absolutt anbefales. Først bratt opp, så bratt ned, og så jevner det seg ut nedover langs Nisservatn. Veidekket var til tider litt dårlig, men i slike omgivelser gjør det ingenting om man må ta det litt pent og sakte. Stoppet på en fin rasteplass og tok noen bilder utover Nisservatn med fjellene i bakgrunnen.

Bilde

Bilde


Så videre nedover rv 41. Forbi Tveitsund og Tjønnefoss og videre til Åmli. Hadde planer om å stoppe i Åmli for mat og bensin, men jeg var ikke sulten og Voyageren ikke tom for bensin, så vi freste videre.
Ved Svenes går rv 41 tverrs over rv 42. Følger man rv 41 videre havner man til slutt i Kristiansand. Men jeg skulle over på rv 42 mot Evje. Stedvis dårlig veidekke, men stort sett en både underholdende og flott mc-vei. Flott terreng selvom vassdragene nå bar preg av at det var mye smeltevann på vei fra fjellene. Flere steder var elvene blitt til små innsjøer. Ved Mykland stoppet jeg og fyllte bensin. Det hadde fint holdt helt til Evje, men det er greit å være på den sikre siden. Dessuten gikk overskuddet av bensinsalget til lokalsamfunnet i følge oppslag ved pumpa. Artig tiltak. Rart at ikke flere steder har funnet på dette.
Nå var det bare et par mil igjen til Evje. Stoppet og tok et bilde av veien for prøve å formidle hvor fint det var å kjøre mc her.

Bilde


Klokka hadde blitt halv sju når jeg ankom Evje. Kjørte rett til Odden Camping og leide en liten campinghytte for natta. Prisforskjellen mellom teltplass og hytte var bare en drøy hundrelapp. Vel anvendte penger for å slippe å pakke ut telt og blåse opp luftmadrass. Etter at bagasjen var flytta fra sykkel til hytte, blei det en spasertur inn til Evje sentrum for kveldsmat. Greit å få rørt seg litt etter en dag på sykkelen. Dagens etappe blei 433 kilometer.

Bagasjen losset og alt klart for overnatting i den lille hytta på Odden Camping i Evje:

Bilde



04.05.08
Opp klokka 0800 til strålende vær og fin temperatur. Pakket sammen sakene mine, leverte hyttenøkkelen, og dro ut på veien igjen. Fulgte rv 9 nedover et stykke, og tok av på rv 42. Holdt meg på rv 42 til litt forbi Sveindal. Der tok jeg ned rv 460. Flotte omgivelser og fin mc-vei, men veidekket var svært dårlig. Hull og sprekker hele veien. Men tempoet var lavt for det var mye å se på.

Noen bilder av hva man kan se når man kjører rv 460:

Bilde

Bilde

Bilde

Her hadde Vegvesenet hugget inn årstallet for siste asfaltering:

Bilde


Så kom jeg til Vigeland. Kjørte videre på rv 460 mot Lindesnes Fyr. Her fikk jeg en BMW R1200GS i speilet. Han fulgte meg helt ned til parkeringsplassen ved fyret. Der blei det en lang og hyggelig prat. Det viste seg å være en besparende prat også, for han kunne fortelle at veien fra Suleskar til Brokke fortsatt var vinterstengt. Jeg hadde tenkt meg den veien, så der sparte jeg meg for en bomtur. Etter praten blei det matpause og noen bilder.

Bilde

Bilde

Bilde


Nuvel. Godt man ikke har faste planer, men reiser etter innfallsmetoden. Nå var det i grunnen bare å sette kursen opp mot E39 og kjøre til Mandal. Ved Mandal tok jeg av oppover rv 455. Denne veien følger Mandalselva oppover Marnadal og ender til slutt i Åseral. Jeg fulgte den bare til Bjelland. Der tok jeg av til høyre på rv 462 som jeg fulgte til Hægeland. Men det blei noen bilder fra Mandalselva også.

Bilde

Bilde


Langs rv 462 var det også mange fine plasser. Veien var bra stort sett. Det blir jo uansett noen telehiv etter vinteren. Stoppet ved et vann jeg ikke har funnet navnet på. Men det var fint der.

Bilde


Så kom jeg ned på rv 9, og jeg kjørte oppover mot Evje igjen. I Evje fyllte jeg bensin og fortsatte oppover rv 9 langs Otra. Stort sett fin og rask vei gjennom flott terreng. Stoppet på en rasteplass ved Langeid og tok matpause. Begynte å tenke på hvor ferden skulle gå videre. Virket som om vinteren fortsatt holdt grepet oppover mot Haukeli, og veien fra Brokke til Suleskar var altså stengt.

Bilde


Svaret blei rv 9 opp til rv 45, og rv 45 over til Dalen. Faktisk var det mye snø og kaldt over der også. Veien var selvfølgelig bar og tørr, men det lå mye strøsand igjen i svingene. Litt telehiv og hopp og sprett var det, men det gikk veldig greit. Deler av denne veien blei fikset og asfaltert i fjor. De jobber fortsatt med utbedringer av veien, og dette er selvfølgelig ikke skiltet. Fikk en overraskelse da jeg kom over en bakketopp på fin vei og havnet rett inn i et veiarbeidsområde med pukk og grus. Veimyndighetene kan fort få ulykker på samvittigheten her, men det bryr de seg vel ikke mye om. Skal de nå nullvisjonen sin bør de nok lære seg å lese og skrive, og så sette opp skilter ved alle veiarbeidsområder. Ikke bare sette opp skilter ved grensa til Norge og la de gjelde for hele landet.

Bilde

Bilde

Bilde


Nede i Dalen blei det en pause for å strekke litt på beina. Så bar det opp igjen på andre siden. Sand i svingene her også, men det får man forholde seg til og holde tempo deretter. Fin utsikt ned mot Dalen er det i hvert fall. Så endte rv 45 på E134, og den siste transportetappen kunne begynne. Det er mange fine strekninger langs E134 også. Fine svinger og høyt tempo. Men jeg har kjørt her så mye at jeg ser på det som rein transport. Høydalsmo, Brunkeberg, Seljord, Hjartdal, Ørvella og Notodden blei passert i rask rekkefølge. Så var det over Meheia til Kongsberg og strake veien hjem til Lørenskog.
Kjørt distanse siste dag: 645 kilometer. Totalt for hele turen: 1078 kilometer.

Og selvfølgelig må jo kartet være med:

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Det må jeg si... Voldsomt så kreativ du har blitt nå da Jalmar.... :shock:
Artig å lese referatene jeg har ventet på i hele sommer. Og morsomt å se bilder fra turen i april da jeg tilfeldig traff deg og Morten i Sverige. :)

Gode referater og flotte bilder..!! :D

Nå må du ikke slite ut tastene på PC'n da.. 8) Og så må du ta deg tid til litt godsnakking med de to gutta du har i garasjen..!! :wink:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Takk, Bimma. :D

Prøver å komme litt ajour da vettu. Og gutta i garasjen får sitt på kveldene. Voyageren krever jo ikke stort der han står. Har kobla til C-Tek'en på batteriet og that's it. Gamle er mer i fokus. Fikk på bakhjulet i går, så nå begynner det å gå seg til. Koffertfestene er klare i teorien, bare det praktiske igjen. Bare jeg får fordekket så skal det ikke ta lang tid før sesongen kan fortsette. :D

Det er bare det at det er så uendelig mye mer behagelig å sitte i godstolen med pc'en når været er som det er. :lol:

Venter spent på at du skal få bloggen din opp å gå. Det blir vel noen flotte referater der vil jeg tro. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Betryggende å høre at du tar godt vare på gutta.. :)

Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med referater i bloggen. Har lurt litt på om jeg rett og slett skal kopiere referatene fra den andre bloggen min over hit... :[-X:
Det er så himla mye jobb å skrive alle referatene helt på nytt..... :twisted:
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Bimma skrev:Betryggende å høre at du tar godt vare på gutta.. :)

Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med referater i bloggen. Har lurt litt på om jeg rett og slett skal kopiere referatene fra den andre bloggen min over hit... :[-X:
Det er så himla mye jobb å skrive alle referatene helt på nytt..... :twisted:
Kopier -> lim inn = funker fett :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar