Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av ArcticTiger »

Blant annet BMW R50 og R60 hadde svingarm foran, "allerede" på -60tallet. Hadde ikke vært noe problem å forlenge/forhøye en slik gaffel :thumleft Hvorfor har ingen gjort deet :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:Blant annet BMW R50 og R60 hadde svingarm foran, "allerede" på -60tallet. Hadde ikke vært noe problem å forlenge/forhøye en slik gaffel :thumleft Hvorfor har ingen gjort deet :scratch
Men det var vel allikevel en gaffel, med en svingarm nederst ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det var det jo. Jeg husker den nav-greia du refererer til, hadde vært en "udda grej" på sjåpper det ja :knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Orwells 1984, jeg husker såvidt at jeg så filmen, og de fleste var enige om at så galt kunne det ikke bli.

Og istedet ble det mye verre !
Tenk at man er overvåket nesten uansett hva man gjør. Fyller du bensin, er det minst 2-3 kameraer som filmer deg samtidig, kortet du bruker blir registrert med beløp, klokkeslett osv. handler du inne på stasjonen blir du filmet igjen, og så kommer varegruppen med på kontoutskriften. Mobilen din kan spores hele tida, hvis du sier Bin Laden etpar ganger i telefonen, blir samtalen lagret i Sverige.

Og da har Æ enda ikke sagt ett ord om trafikkovervåking !

I 84 oppdaget BMW at det gikk an å lage annet enn boksermotorer. K 75 og k 100 kom med 3 og 4 cyl. De hadde også laget 1-cylindrete motorer før, en nabo hadde en R 35 fra rundt omkring 1940. Med ramme av firkantrør, som japsene kom med på noen modeller i 80-åra.

Hvis jeg husker riktig, kom Yamaha V-max også. 1200 kubikk, 145 hk. Rrrrrått.

Regner med at Maxtron rykker ut med sirener og blålys hvis det ikke er riktig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Orwells 1984, jeg husker såvidt at jeg så filmen, og de fleste var enige om at så galt kunne det ikke bli.

Og istedet ble det mye verre !
Tenk at man er overvåket nesten uansett hva man gjør. Fyller du bensin, er det minst 2-3 kameraer som filmer deg samtidig, kortet du bruker blir registrert med beløp, klokkeslett osv. handler du inne på stasjonen blir du filmet igjen, og så kommer varegruppen med på kontoutskriften. Mobilen din kan spores hele tida, hvis du sier Bin Laden etpar ganger i telefonen, blir samtalen lagret i Sverige.

Og da har Æ enda ikke sagt ett ord om trafikkovervåking !

I 84 oppdaget BMW at det gikk an å lage annet enn boksermotorer. K 75 og k 100 kom med 3 og 4 cyl. De hadde også laget 1-cylindrete motorer før, en nabo hadde en R 35 fra rundt omkring 1940. Med ramme av firkantrør, som japsene kom med på noen modeller i 80-åra.

Hvis jeg husker riktig, kom Yamaha V-max også. 1200 kubikk, 145 hk. Rrrrrått.

Regner med at Maxtron rykker ut med sirener og blålys hvis det ikke er riktig.
Ja overvåkninga er værre enn alle gamle mareritt og skrekkfilmer tilsammen, og datatilsynet er kneblet ser det ut til...

Vmax vart lansert en eller anna gang på høsten 1984 ja men som en 1985 modell, i utgangspunktet bare tenkt for det amerikanske markedet, men dette var jo så rått at også europeeran ville ha, så fra '86 modell solgtes den også i europa.
MOTOREN den er basert på var riktignok lansert i '83 i Royal Venture, men det blir jo litt avsporing ;e

Ellers syns æ innlegga dine er god lesning, fyll på med meir!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Der kom svaret, ja. Æ va ikke helt på jordet med V-maxen. Eller på jordet ? Den egne seg vel heller dårlig som offroader.
Første gang æ så en V-max, blei Æ stum. Den vå så rå !

Han kom bare kjørende etter riksveien, vridde litt på gassen, og så løfta han forhjulet sakte opp, og satte hjulet pent ned igjen. Ingen luring med clutchen, bare "helt naturlig" kjøring på bakhjulet. fy faen
Og så e det pene sykla, særlig de første.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Det er sikkert noen som lurer på om jeg noengang blei å kjøpe egen sykkel, eller om jeg bare leste mc-blar og solte meg i glansen fra de jeg kjente som kjørte sykkel ?
Rett etter nyttår i 86 dimmet jeg fra militæret og begynte på jobb igjen, samme jobben som før.
Det ble jo konsumert noe litteratur på kaserna også, men lite mc-litteratur.

Vel, sommeren 86 skulle det handles sykkel, og som fersking hadde jeg lyst på mange ulike. Det måtte være minst
1000 cc, for guruen min sa at alt under var moped. Softchopper var uaktuelt, for det var det bare Hammerfestinger som kjørte. Europeisk va uaktuelt, de ble for dyre, og Harley var forbeholdt minoriteten. Nei, ikke samene, men den andre som jeg såvidt nevnte i et tidligere innlegg.

Jeg ønsket meg Honda CB 900, men siden det var langt til nærmeste forhandler, måtte det bli enten Yamaha eller Suzuki.
Etter mange og lange samtaler med min "åndelige veileder" bestemte jeg meg for Suzuki GS 1100 G.
Ikke akkurat noen racer, men det er ikke jeg heller. G betydde visst Gubbe, men det dreit jeg i. Det var ihvertfall "rette merket", så da var jeg akseptert. Det betydde jo endel.

Sykkelen ble hentet hos forhandler i Alta en kald (normal) junidag. Jeg hadde ikke skaffet meg kjøredress enda, så de første ukene kjørte jeg rundt i en gammel vinterjakke, og frøs noe inn i helvete. Etterhvert ble det handlet skinndress, ordentlige hansker og støvler. Dressen var knall rød, og ingen så rart på meg for det.
På den tiden skulle det være dress i sterke farger, så man var synlig. Nesten alle "seriøse motorsyklister" hadde skinndress med fancye farger. Det aller gjeveste var Halvarson. Kjerringa har en sånn hengende på mørkloftet.
Den har visst ikke tålt lagringa, for da hun prøvde den i fjor, hadde den krympet.
Alle seriøse måtte sevsagt kjøre på treff i Gællivarre, men det får jeg heller komme tilbake til.

Jeg hadde GSen i 6 år, solgte den da huset blei bygd, og trudde jeg var ferdig med sykkel. Sykkelen finnes fremdeles, det er en på vestlandet som har den. Såvidt jeg vet er han 4. eier.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av ArcticTiger »

:D Hehe, nei sykkel blir du aldri ferdig med :thumleft Det er ikke en bakterie-infeksjon, men VIRUS :8-[ Har du først fått det i kroppen, så er det der livet ut. Den eneste kuren som lindrer sykdomsutbrudd er: mer, meer, meeer, Mer, MEr MER, MEEER :mc1

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Der kom svaret, ja. Æ va ikke helt på jordet med V-maxen. Eller på jordet ? Den egne seg vel heller dårlig som offroader.
Første gang æ så en V-max, blei Æ stum. Den vå så rå !

Han kom bare kjørende etter riksveien, vridde litt på gassen, og så løfta han forhjulet sakte opp, og satte hjulet pent ned igjen. Ingen luring med clutchen, bare "helt naturlig" kjøring på bakhjulet. fy faen
Og så e det pene sykla, særlig de første.
Enig med dæ der ja. Gen1 er finest uten tvil! Fin men rå :\m/:

Gen2 er først og fremst rå!! Rå til der nesten vulgære, men den er også fin etter min mening, trenger litt tilvenning ;e

(Her snakke æ bare utseendemessing sånn at det er nevnt)

Gler mæ til neste innlegg og få høre hvordan det var på treff i Gællivarre på 80-tallet!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Bikers heaven, kor e det ?
Isle of Man ? Daytona ? Nurburgring ?
For meg e det definitivt Gællivarre. Et mygghull i Nordsverige i nærheten Malmberget og Kiruna. Jeg vet ikke om det arrangeres lengre, men på 80 og 90-tallet var Midnattsoltreffet i Gællivarre årets happening. Treffet var alltid i begynnelsen av juni, og som oftest var det kaldvær og regn når vi startet hjemmefra. Hvis det ikke regna, var det sludd i lufta.
Vi var alltid mange som dro til Gællivarre. Straks grensa var passert, og fartsgrensa blei 100, starta kappkjøringa. Jeg brukte å holde meg til hovedfeltet, det gikk uansett fort nok og vel så det.
Alle var allikevel fremme på treffet omtrent samtidig, for uansett hvor fort eller sakte vi kjørte, var det alltid noen som måtte fylle bensin, pisse, eller røyke. Så det ble stopp på samtlige bensinstasjoner ned gjennom Finland og Sverige.
Turen gikk stort sett gjennom skog, helt uten fartskontroller. De siste milene kunne det være kontroll, så der gjaldt det å lugne litt ned.
På den tiden fantes det ikke elg på nordkalotten. Jeg kan ihvertfall ikke huske at vi så noen. Flaksen var nok bedre enn vettet mange ganger.

Fremme på treffplassen var det bare å få opp teltet, tømme sidekoffertene, rett bort på nærmeste ICA og kjøpe øl. For oss som kom fra nord var det "stort" å handle øl på butikken. Det første året jeg var med, var vi godt igang med festen før en oppdaget at vi hadde handlet kl2 øl. Plutselig var vi nesten edru igjen, rene magien.

Ellers var det mye artig å se på i Sverige. Svensken hadde både choppere og triker, mange av dem var virkelig bra byggd. Svenske damer var også verdt å ta en kikk på, men de fineste var som oftest ilag med skumle bikere, så dem var det best å ikke komme for nære.

Gællivarretreffet var svært, største treffet i nord. Trur det var 600 sykler der på det meste. Mye folk, mye fyll og mye galskap. Hvert år var det minst en nordmann som ble alvorlig skadet i ulykker. Vi hadde nok noe "restpromille" på hjemturene, ikke bra.

Jeg var på 3 treff i gællivarre, savner av og til noe av det, men tullkjøringa og flatfylla dominerte egentlig for mye av treffene........ men det va jo artig !!!!!!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Desmo »

Jompa skrev:Etter mange og lange samtaler med min "åndelige veileder" bestemte jeg meg for Suzuki GS 1100 G.
Ikke akkurat noen racer, men det er ikke jeg heller. G betydde visst Gubbe, men det dreit jeg i. Det var ihvertfall "rette merket", så da var jeg akseptert. Det betydde jo endel.

.

Du tar feil G i modellbetegnelsen ho Suzuki betyr gardang. Eller kardang på norsk. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Kardang er jo fine greier oljesøling og stress med å smør kjede. Ille alle som pyntet opp sykkelen akkurat for å si det sånn men...

Gikk jo noen historier om noen kardanger som låste seg med ett smell, blant annet hørt om to episoder med sånn sykkel:
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:Kardang er jo fine greier oljesøling og stress med å smør kjede. Ille alle som pyntet opp sykkelen akkurat for å si det sånn men...

Gikk jo noen historier om noen kardanger som låste seg med ett smell, blant annet hørt om to episoder med sånn sykkel:
Bilde
Der hadde du et bilde av en typisk Hammerfestsykkel.

Det er vel en og annen kjede som har røket med et smell også ? Flere havarerte kjeder enn kardanger, vil jeg tro.

Har du forresten hørt om monstersyklene i Kardanger ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Globe »

Jompa du har hørt (lest) det før, men jeg må også få sagt (skrevet det). Du skriver vannvittig bra, det er stor stas å følge loggen din, ler høyt her jeg sitter, lærer en del og mimrer endel. Kjempebra :=D> :=D>

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:Kardang er jo fine greier oljesøling og stress med å smør kjede. Ille alle som pyntet opp sykkelen akkurat for å si det sånn men...

Gikk jo noen historier om noen kardanger som låste seg med ett smell, blant annet hørt om to episoder med sånn sykkel:
Bilde
Der hadde du et bilde av en typisk Hammerfestsykkel.

Det er vel en og annen kjede som har røket med et smell også ? Flere havarerte kjeder enn kardanger, vil jeg tro.

Har du forresten hørt om monstersyklene i Kardanger ?

Typisk Hammerfestsykkel,en stor ære om jeg med Intruder ble asossiert med Hammerfest og dalstrøka innafor !! :D :thumleft
Vazelina : Dra meg i kardangen.. :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar