Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Pollti »

Hadde vært grisestilig å ha sånt ! Mekkis......?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:
Jompa skrev:
Pollti skrev:Duplex kjede ? Er det dobbelt kjede det eller ?
Ja, kjeden har to ruller i bredden med felles plater i midten. Sideplater som en vanlig kjede.
Dobbelt opp med drev, 2 i bredden, ser ganske tøft ut.
Duplexkjeder brukes på industrimaskiner der hvor momentet er veldig høyt. Det finnes også Triplex.
Benelli hadde nok overvurdert styrken i moteren ? eller kanskje de brukte kjeden for at det var tøft ?
Som ett registerkjede på mange motorer m.a.o.?
Ja, så enkelt kan det sies.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

Pollti skrev:Hadde vært grisestilig å ha sånt ! Mekkis......?
Skikkelig posørkjede det..fortelle om de ENORME kreftene i knallerten :knegg

hmmm.... :-k næ trukke jeg gidder å lage dobbeltdrev... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Pollti »

Det hadde mopeden din kledd syntes jeg.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

hmmm.har noe gamle kamdrev og duplexkjeder fra gammal1,9L opal rekord c..platinere de med gull? :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Dimzum »

80-tallet er uforglemmelig. Jeg kjørte Honda MB50, og bestekompisen min kjørte Zundapp. For å finne førstegiret på Zundappen måtte girpedalen "helt i asfalten" husker jeg. Hovedproblemet var nå likevel at Zundappen gikk så mye bedre enn MB`n min - noe jeg ble påmint flere ganger daglig. Særlig kjipt når vi hadde fått med exosryper. Faen så forsmedelig å bli frakjørt. Måtte bortforklare med at "noe var feil" etc etc :-) Husker også at kompisen min en solskinnsdag trakk opp salen sin med saueskinn. Mjukt og fint - og vi synes det ble stilig. Etter første sørvestkulingen og regn var det ikke like suverent :lol

Da jeg -som den eneste- kjørte opp til 100 kubikker var jeg konge på haugen. GP 100 satte alt av mopper totalt i skyggen! Den sommeren pakka vi på sykkelen og la ut på den aller første mc-turen. Vi bytta på å kjøre - selv om jeg var den eneste med sertifikat. Vi kjørte og kjørte, og tok inn på campinghytter i Sverige og ønska at vi aldri behøvde å dra heim. Selv om vi egentlig bare var 25 mil hjemmefra følte vi nok at vi var på andre siden av kloden. Vi ble derfor jækla overraska da foreldrene mine busa inn på hytta vår en tidlig morgen. De skulle plukke bær over grensa (det gjorde jo alle på den tida......var det ikke bær i Norge på 80-tallet??) Jaja, vi ble litt stressa husker jeg. Vi hadde jo handla inn endel kulørt som lå lite diskret over hele hyttegulvet..... :lol
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av mekkern »

Måtte ta lettlappen i 81 da jeg handla kawa kh 100 es..med hjemmesveist ekspansjonskammer og litt pussing toppet den 130 til fatterns fortvilelse...1300 eskorten hans holdt nesten ikke følge nedover til hytta ved svenskegrensa.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag.
Fruen har tatt seg en skitur, jeg sitter som vanlig med ræva plantet i stresslessen. Har vært i kassa og plukket frem noen eks av MC-revy fra 81. En ting kan slåes fast her og nå: Motorsykkelverdenen ble aldri mer den samme etter dette.

Plutselig var japanske sykler ikke bare 2, 4 og 6 sylindre i bredden. Ok, det fantes allerde sykler som Goldwing og CX 500.
Yamaha lanserte TR 1 og XV 750 SE. Med 1000 og 750 ccm. TR 1 hadde plateramme og monofjæring bak.
XV 750 var softchopperen over alle. Stor v-twin på langs i ramma, lavt sete og allt så bare riktig ut.
Den var rett og slett stamfar til alle ordentlige softchoppere uansett produsent.

Suzuki GSX 1100 Katana kom i 81. En sykkel man enten elsket eller hatet. Suzuki var forresten det største merket i Norge, med riundt 50 % av markedet. Kawasaki GPz 1100 kom med innsprøytingsmotor. De hadde allerde lansert innsprøyting året før, på en z1000- modell som ikke ble importert til Norge.

Uansett, 81 var Hondas år.
CX 500 Turbo var første serieproduserte turbosykkel. Journalister verden over gikk fullstendig av skaftet, og alle bladene hadde lange artikler om vidunderet. Men ingen fikk prøvekjørt sykkelen før på slutten av året, når de første kom på veien. Svenskene regnet med at turbomotoren skulle gjøre slut på "kubikkracet", amerikanerne så for seg standardsykler med toppeffekt over 200 hk.
Vi vet hvordan det gikk. Alle japsene laget etterhvert en turbosykkel hver, og det var det.
Men Honda laget mye annet bra, CB 750 i forskjellige utgaver, CB 900 F, CB 900 F2 og CB 1100 R.
CBX ble plutselig tursykkel, med pro-link fjæring, helkåpe og kofferter.
Jeg synes CB 1100 R er noe av det peneste Honda har laget, jeg hadde teipet et bilde av den på døra til gutterommet.
Vi sa forresten ikke at en sykkel var pen da jeg var 17, enten var den sinnsykt rå, eller så var den det ikke.

Skjedde det ellers noe i 81 ?
Sky-trec, verdens dyreste ( til da ) sience fiction-film kom på kino. Den måtte vi selvsagt se. Jeg syntes den var verdens aller kjedeligste film, 3/4 av filmen var bare et romskip som seilte sakte gjennom rommet mens mannskapet lå i dvale.
Vel, 17 år og full av drømmer. En av kompisene mine kjøpte snescooter på avbtetaling. Dette var før nettbanken, trur nesten det fantes minibanker, men han hadde ihvertfall kjøpt scooter. Ny Polaris 440 Cutlass. Avbetaling over 3 år, en bunke med 36 giroer i ett pent lite hefte. hvordan det egentlig gikk, husker jeg ikke, men scootern var vrak lenge før heftet var brukt opp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av SveinT »

Hehe, artig tråd dette ja.

Nei det var vel ikke så mange minibanker den gang,
ikke lønn overført til bankkonto,
for da fikk jeg kontanter i lønningsposen ! :knegg

Jeg har flyttet en del siden 80 tallet, med bladene
fra den gang har jeg aldri kastet,
og antallet har økt litt med åra..
Fra slutten av syttitallet begynte jeg å samle,
mest svenske og amerikanske blader
men også de norske blekkene fra 80 tallet
Dette er jo skatter for mange i dag.
På jobb har jeg stående en pappeske også kom jeg på nå,
dette er blader jeg har dobbelt opp av etter at jeg
fikk tak i en samling på sørlandet sent i 2007 for
å supplere min egen.
Kan hende jeg legger de ekstra ut her
når jeg får rota meg til det en dag ....

Suzuki AC50, A100 og GT100 var det store da jeg var på vei
mot tung sykkel. Et par stykker hadde strøkne Yamaha LS2,
og de var prikken over i'en som få hadde råd til.
En del kjørte Honda 100 også, det var alltid en fight
når det gjaldt hvem som gikk fortest.
Hadde selv mange AC og en ny GT.
Den råeste lettvekteren her var en Honda "100"
Den gikk opp på 3 gir bare ved å gi gass,
men den var langt fra original da.. :knegg
En fyr herfra som senere er kjent for å bygge
om og trimme biler

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

På 80-tallet var alle mc-journalister opptatt av teknikk, og de hadde kunnskap som de gjerne delte med oss vanlige dødelige. Det var lange artikler i mc-bladene om det nyeste, med analyser og vurderinger, gjerne komplettert med skisser og bilder.
Mc-bladene var også full av tips om hvordan man mekket selv.
For hver gang en produsent fant opp noe nytt, ja, alt var forresten ikke helt nytt, f eks hadde Gilera en racer med 4 ventiler pr cyl, 4 cyl og kompressor allerede på 30-tallet, kom det også en ny forkortelse.
Japanerne ledet an, alle japsesyklene hadde dekaler med "koder" både på motor, forgaffel, sidedeksel.

Alle vi som "hadde peiling" kunne selvsagt alle forkortelsene utenat.

Her er et lite utvalg :

TSCC,dfi, L/C,OHC,DOHC,GT,GP,GL,Pro-Link, Uni-trac,mono-x,YICS,YVPS,R,AntiDive,VF,TRAC,RFVC,RS,RT,ComStar,CV.

Noen som vet hva alle betyr ?
Eller har noen flere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:På 80-tallet var alle mc-journalister opptatt av teknikk, og de hadde kunnskap som de gjerne delte med oss vanlige dødelige. Det var lange artikler i mc-bladene om det nyeste, med analyser og vurderinger, gjerne komplettert med skisser og bilder.
Mc-bladene var også full av tips om hvordan man mekket selv.
For hver gang en produsent fant opp noe nytt, ja, alt var forresten ikke helt nytt, f eks hadde Gilera en racer med 4 ventiler pr cyl, 4 cyl og kompressor allerede på 30-tallet, kom det også en ny forkortelse.
Japanerne ledet an, alle japsesyklene hadde dekaler med "koder" både på motor, forgaffel, sidedeksel.

Alle vi som "hadde peiling" kunne selvsagt alle forkortelsene utenat.

Her er et lite utvalg :

TSCC,dfi, L/C,OHC,DOHC,GT,GP,GL,Pro-Link, Uni-trac,mono-x,YICS,YVPS,R,AntiDive,VF,TRAC,RFVC,RS,RT,ComStar,CV.

Noen som vet hva alle betyr ?
Eller har noen flere ?
Får prøve mæ på nån da :D
dfi: direct fuel injection (men er vel egentlig bare noen dieselmotorer som har det??)
OHC: overhead-camshaft ?
DOHC: double-overhead-camshaft ?
Pro-link var vel Suzukis monodemper bak, men vet ikke akkurat hva det betyr. ?
AntiDive: Var ventiler nederst på gaffelbeina som var koblet sammen med bremsene, og som skulle "stramme" dempingen når man bremset..
VF: Vee-Four
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av ArcticTiger »

[quote="Skjedde det ellers noe i 81 ?[/quote]

I april -81 forlot jeg "Tiger( :knegg )-staden" og flyttet nordover :8-[ Så om en kort stund er det altså nå 30 år siden :D Det er voldsomt så tida går.

80-tallet var desverre for det meste MC-laust for meg, alle resurser gikk til etablering, ungeflokk og husbygging.

Men helt på slutten av tiåret fikk jeg meg en -83 Honda CB750F, den hadde DOHC motor.

Og så var jeg "MC-sjåførlærer" :thumleft Sønnen til en arbeidskollega var sterkt anngrepet av mc-virus i tdlig alder, og jobbet som en gal for å få seg 100kubikker.
Det var ikke kjøreskoleopplæring som nå enda, så det var å øvekjøre mest mulig. Og som gammel mc-kjører var det naturlig for meg å stille opp som "lærer". Vi startet opp før påske, straks veiene var noenlunde bare for snø og is. Men det var fortsatt svinkaldt i lufta. Så det blei mange kalde mil bakpå hans nyinnkjøpte grønne Kawasaki KH100 ccm.
Og jada, han fikk lappen, og kjører fortsatt sykkel innimellom :thumleft .

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

jeg har også vært "sjåførlærer" , for begge døtrene mine. I 2005 kjøpte vi en Yamaha DT 125x til våres eldste datter.
Yngste dattera har overtatt den etter henne, og jeg har øvelseskjørt med begge. Må bare innrømme at jeg hater å sitte på, har aldri sittet på med noen andre enn dem. Men det gikk fint, begge klarte lappen og har kjørt uskadd til nå.
Sykkelen er ikke brukt om vintern.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:jeg har også vært "sjåførlærer" , for begge døtrene mine. I 2005 kjøpte vi en Yamaha DT 125x til våres eldste datter.
Yngste dattera har overtatt den etter henne, og jeg har øvelseskjørt med begge. Må bare innrømme at jeg hater å sitte på, har aldri sittet på med noen andre enn dem. Men det gikk fint, begge klarte lappen og har kjørt uskadd til nå.
Sykkelen er ikke brukt om vintern.
Satt på en del med moped, og litt med motorsykkel da æ va sånn 13 - 18, va bare artig!
Men etter at æ kjørte opp sjøl føltes bet bare utrygt...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER

Legg inn av Jompa »

1982. Året jeg fylte 18, fikk min første jobb, kjøpte min første bil og så en Yamaha Seca Turbo live. Hvor ?
I USA. Jeg var 1 mnd i Minnesota på 4H-utveksling og bodde privat hos en familie som jeg desverre har mistet kontakten med. Secaen stod utstilt hos en forhandler i en by som heter Owatonna, "the pumpkin town".

Da jeg kom hjem begynte jeg som mekaniker i en industribedrift, tok bil-lappen og kjøpote min første bil. En orange
Audi 80. Like orange som S-en på samvirkeposen. Så bilen ble å hete Coopmobilen.
En av gutta på verkstedet hadde sykkel, han kjøpte faktisk ny hvert år. For det meste Suzuki GSX 1100. Han hadde vel hadd omtrent alle årsmodellene av GSXen, men også en Kawa 1300 som han monterte turbo på. Han ble min egen mc-guru, men det gikk enda noen år før jeg kjøpte sykkel.

I 82 sluttet jeg å kjøpe mc-blader, ihvertfall sluttet jeg å ta vare på dem. Hvis det da ikke finnes ei pappeske til ?
Jeg savner og en stor bunke med brosjyrer som jeg er helt sikker på at jeg hadde tatt vare på. Må kanskje en tur til å lete ?
I alle bladene fra 82 er det turbo, turbo og atter..
CX 500 var allerede lansert året før, men kom ikke i produksjon før 82, Yamaha kom med sin, Suzuki og Kawasaki hadde bilder og brosjyrer, men syklene kom ikke før i 83 (?)

Ellers kom Honda VF 750 S i 82. Jeg kjørte opp på en sånn etpar år senere. Det kom i det hele tatt veldig mye nytt på begynnelsen av 80-tallet. Alu-rammer, Anti Dive, Turbo, bremseklosser som funket i regnvær, monofjæring, digitale instrumentpanel, 3-hjulinger osv.
Både Anti-diven og 3-hjulingen er borte nå, kan vel hende at det e best sånn. Samme med de digitale instrumentene som er usynlig i solskinn.
Det ble eksperimentert endel med alternativ til forgaffelen også, bla a hadde Bimota en modell med navstyring og svingarm foran. Noen mc-journalister mente at gaffelens dager var talte. Så feil kan man ta !
Skal tru hvordan en Chopper hadde sett ut med svingarm i begge endene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar