Har du hatt kræsj med MC ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av TBI81 »

Selv har jeg ikke vært involvert i kollisjon/ulykke med mc enda, men det har vært nært nok mange ganger. Bra initiativ å starte denne tråden, man kan lære mye av å lese om andres uhell og erfaringer :)

Berger stadig vekk skinnet på å unngå 'lock on' i slike nære på hendelser. Kan nevne et par hvor begge nok skyldes 'inspirerende kjøring'. På en frisk ramperunde rundt byneset her i Trondheim i sommer var jeg temmelig nært en real flyytur. Kom i godt driv rundt en blind høyresving med bergvegg på høyresiden og autovern og hav på venstre. Hadde mye nedlegg og ytterst i svingen, rett etter jeg hadde begynt med pådraget igjen, så jeg en bil som stod på skrå over mitt kjørefelt rett etter svingen. Dødsangst. Bilen hadde stoppet på en liten lomme og var på tur over veien og mot min kjøreretning. Det imponerer meg stadig hvor mye man rekker å vurdere i slike øyeblikk. Siden bilen var på tur over veien var det ingen god løsning å vrenge sykkelen over i motsatt kjørefelt. Bremsing ville også fort gjort saken værre. Bakhjulslåsing eller oppretting av sykkelen fristet lite, så jeg slapp opp gassen og fortsatte å presse sykkelen ned så mye som mulig samtidig som jeg håpte at bilen hadde tenkt seg kjapt over veien. Det var ikke mye klarning, men det var nok. Nok en gang. Hadde føreren sett meg, fått panikk og bremset hadde nok utfallet vært noe helt annet. Ble litt fundering på livet på turen hjem - for ikke å snakke om på alle syklistene som bruker å florere rundt byneset på sommeren..

Hadde en lignende hendelse med en bil som vrengte seg ut i kollektivfeltet rett foran meg i sentrum. Kom i godt driv bak (rampemodus ut av et lyskryss) og måtte ta maks nedbremsing for å klare å stoppe. Mulig det ble litt panisk bremsing, for det resulterte i et godt tilbud som kunne endt ille - bakhjulslåsing sidelengs mot bakruta på bilen. Dødsangst igjen. Gikk alt for fort til at å stoppe opp var mulig. Heldigvis klarte jeg å rette opp sykkelen rett bak bilen og vrenge sykkelen på høyre side av bilen opp mot et lite fristende metallgjerde (rett ved prinsen kino for lokalkjente). Hvordan jeg fikk plass aner jeg virkelig ikke, men det gikk merkelig nok bra og ingen speil eller noe gikk med. Nok en lærdom rikere selv om det denne gangen gikk bra grunnet en god dose flaks..

Kjør forsiktig folkens! ..

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av rogg »

Jeg sitter også med slike inntrykk som TBI81 skriver om. Uhellene skjer når en prøver å utfordre seg selv og kjøretøyet. Har aldri vært ute for noen store uhell i trafikken, men der jeg har kjørt over evne, har det hent ett og annet lite uhell. Dette gjenspeiler seg også på jobben. Tar man større sjanser en det man er kar om å klare, skjer det uhell.
Så jeg stiller meg bak TBI81, vi skal være her i forumet neste år også så kjør SAFE..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av GTline »

Har klart å deise i bakken et par ganger.
Men, bank i bordet.....det har gått overraskende bra.

En gang fikk jeg en kompis i bakhjulet...... jeg tok hensyn og stoppet i et kryss på vei inn på E6....dette så ikke min kompis og ga gass. Klinka rett inn i bakhjulet mitt. Jeg tok dobbel baklengs salto og landa mitt på E6.
Sykkelen vælva lenger bort. Smellen var så kraftig at bakhjulet mitt ble skeivt, ennå han traff midt på gummien på hjulet. Kompisen sin sykkel ble nesten kondemnert....skjeiv gaffel og en masse knust plast.
Så lærdommen må vel være å holde sin plass i formasjonen og ikke ligge for tett rett bak den som kjører forran.

Ennå mer flaks hadde jeg midt i Frankrike....en fin høstdag hvor jeg ligger og koser med på svingete veier i Rhone Alps.
Det var midt i innhøstningen av druer og det lå en eim av druer/ rødvin over alt.
Ettersom det var søndag morgen tenkte jeg det var greit å ta det rolig i tilfelle det var en og annen bakfull frankmann på veiene.
Jeg hadde ikke før tenkt tanker så deiset jeg i bakken i en sving. Holdt ca 70 km/t......det var noen som hadde dumpet av et lite lass med grus rett rundt svingen.
Skjønte egentlig ikke hva som skjedde før jeg fløy på bakken og hadde mer en nok med å prøve å få stopp på med selv før jeg fløy ut av veien. Men det endte med en skli tur på 20 meter......blåmerker og litt mørbanka.
Så kommer man jo til det at man bør få sykkelen bort fra veien...den sklei 30 meter.
Men det er lettere sagt en gjort for meg....ikke en sjanse å få flytta den når den ligger helt nede. Så da var det bare å vente til det kom en bil og spille blond for å få hjelp til å løfte den og prøve å få den kjørbar.
Styreloddet var bøyd inn i gassen men det løste seg med fransk hjelp og et T-kryss. Ellers ble det en knekt fotweeler pluss en masse oppskrapa plast. Rart at plasten ikke sprakk eller ramlet av. Så BMW skal ha pluss for kvaliteten på plasten.
Vel, jeg kom meg 40 mil til før jeg leverte den inn for reparasjon hos BMW i Andorra.

Bilde
Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av MaxTron »

Veit det her er litt på siden av tema, men har du prøvd den her teknikken??
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKb ... re=related[/video]
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
GTline
Innlegg: 123
Registrert: 20 jan 2010, 12:10
Motorsykkelen din: Harley Davidson Low Rider.

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av GTline »

MaxTron skrev:Veit det her er litt på siden av tema, men har du prøvd den her teknikken??
[video]http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKb ... re=related[/video]
Ser ut som hun har litt mer "kropp" en meg *ler*.
Og så til min fordel så er vel GT ennå tyngre en RT'n.
Hadde ikke sjans til å få den opp... selv etter at jeg tok av toppkoffert og sideveska.
Hjalp ikke engang at jeg var full av adrenalin :lol

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av MaxTron »

Nei, er jo en stor tung sykkel, men med ganske lavt tyngdepunkt?

Tenkte vel mest på teknikken med å sitte med ryggen til, og "gå" med "museskritt" bakover.
En klarer å løfte MYE tyngre sykkler på denne måten enn om en står med framsoden til og prøver å løfte rett opp.

Greit å vise på forumet for de som ikke har sett den før..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av jhn »

Æ har sett flere forskjellige videoer av den teknikken,småe damer løfter opp hvilken som helst sykkel. Æ har prøvd den teknikken sjøl også, æ har betydelig nedsatt styrke men det gikk fint å løfte opp en ferielastet V-strom

Godtvoksen

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Bubbu skrev:Har veltet et par tre ganger dog med moped :eh Heldigvis ikke med mc min.

Jeg også på min moped for 40 år siden, sklidd hardt ut i en sving som lå grus. Slo meg kraftig og har satt spor i sjela mi helt frem til i dag. Bare spør de som har kjørt bak meg ved inngang til svinger... :knegg

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av Bubbu »

Det var under rengnvær kobinert med våt brustein og trikkeskinner. Heldigvis var farten lav. Og skadene små.
(The Beast )

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av Kjellrf »

Jeg velta i 80 i Hanakleiva en gang i 82, med CB100.

En kompis og jeg skulle se hvem som turte å ha det heftigste nedlegget, og plutselig vant jeg! \:D/

Etter det har det kun vært idiotvelting i gangfart.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av MaxTron »

Kjellrf skrev:... og plutselig vant jeg! \:D/
Konge melding :notworthy: :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av Cbr »

I 2010 i slutten av juni ble jeg rygga overende av en bil. Jeg sto stille å venta at han sko kjøre ut fra shellen på bryne. De 3 ungdommene i bilen kom på at de heller ville rygge å ta en annen utgang så de kunne kjøre en kjappere rute en annen rettning . Den utgangen de sto ved måtte de ha tatt en 360 i en rundkjøring å¨det hva vist for mye bal for de. Bilen hva en stasjonsvogn med endel ting baki bagasjerommet. For å sikre at det ikke ville komme frem å drepe de i en kollisjon brukte de et bagasje nett som romdeler. Det gjorde at de så lite i midtspeil og brukte det da ikke. Jeg sto bak litt til høyre å hadde ikke mulighet til å gjøre noen verdens ting. Ikke noe skade på meg men mc`n ble kondemnert og solgt til verksted så fiksa an opp å solgte ann videre. Grei forsikringsak. Tankeløst å rygge uten å sjekke hva som er bak. Mc skadene hva: bøyd bremseskive, knekt forbremshendel, ødelagt styrevekt, knust potte, ødelagt fothviler, forskjøve- knekt- knust og oppskrapt kåpe, osv.

Ellers noen nesten uhell. Kamerat slapp gass etter sving for å vente, det hva vanskeligt å se. Bremsa å bakparten svingte ut følte som 45 grader. Jeg gjorde ikke noe annet en å holde styre rett frem i linje med veien å mc retta seg opp igjen i tide til å ikke treffe han andre. Nok dårlig bremsing + 4 år slitte dekk. Men og lurt å bruke brems så han bak forstår ka så skjer. Skjedd 2 ganger til at jeg har kjent bak dekk slipp under oppbremsing, ska ta meg kurs på det å jobbe med korrekt oppbremsing. Tror jeg trør for hardt på bakbremså.

Når jeg tok lappen velta an med meg og lærer 1 gang. Hva i sving inne i sandnes rundt et hull i veien å bremsa opp samtidig så mc hva litt i sving. Pineligt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av MaxTron »

Greit med forsikringssaken når en blir rygga ned ja, ingen grunnlag for diskusjon da. Bra du ikke ble skada sjøl da!!

Forøvrig vil æ tru at du bør bruke mellom 85 og 100% av bremsekrafta på framhjulet på en sånn sykkel som du har. Bremser du bra med frambremsa vil du ha lite og ingen vekt på bakhjulet, selv forsiktig bremsing bak vil da føre til låsing av bakhjul!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av 2000Touring »

Kjellrf skrev:Jeg velta i 80 i Hanakleiva en gang i 82, med CB100.

En kompis og jeg skulle se hvem som turte å ha det heftigste nedlegget, og plutselig vant jeg! \:D/

Etter det har det kun vært idiotvelting i gangfart.
I hanekleiva er det i hverfall muligheter for max nedlegg. Tror jeg har subba med fothvilerene med alle syklene jeg har hatt der;-)
(84 GSX70ES, 84 CBX750F, 2 stk 92 VX 800 og BMW R850R)
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har du hatt kræsj med MC ?

Legg inn av mekkern »

og GSXR750-fj 1100-vfr750-rg 250 gamma-kz650-cbr 1000-gs 1000g-gpz 600+++ husker ikke flere.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar