For høyt giret Varadero
For høyt giret Varadero
Jeg har en Honda Varadero 1000 XL 2005, men jeg sliter med at denne er så høyt giret at jeg må ofte ned i første gir ved kjøring i kø, eller ved kjøring i boligfelt etc. Jeg føler ofte at det ville være naturlig å skifte til 2 giret, men da begynner sykkelen å nykke og jeg må straks ned i første gir igjen. Er der mulig å skifte tannhjul slik at sykkelen blir lavare giret og derved mer brukervennlig for bykjøring ?
PS Biltilsynet i Bergen benytter og Varadero 1000 XL, og kommentaren fra biltilsynet ved oppkjøring var at varadero var litt tung å kjøre i byen fordi man måtte bruke en del clutch, og jeg erfarer og dette om jeg skal prøve meg på 2 giret.
Har søkt en del på nettet, men det er tydeligvis få som skriver noe om utveksling / tannhjul etc.
Noen som har erfaring, eventuelt hvor bør man kjøpe andre tannhjul ?
PS Biltilsynet i Bergen benytter og Varadero 1000 XL, og kommentaren fra biltilsynet ved oppkjøring var at varadero var litt tung å kjøre i byen fordi man måtte bruke en del clutch, og jeg erfarer og dette om jeg skal prøve meg på 2 giret.
Har søkt en del på nettet, men det er tydeligvis få som skriver noe om utveksling / tannhjul etc.
Noen som har erfaring, eventuelt hvor bør man kjøpe andre tannhjul ?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: For høyt giret Varadero
Du må vel bytte kjede en dag når det gamle er utslitt. Det er da nødvendig å skifte dreva (tannhjul) samtidig, da de slites og får endret fasongen på tenna. Setter du et nytt kjede på gamle drev, slites kjedet fort ut. Så da er tida inne for å se på utvekslinga og.
Hos de fleste mc-forhandlere og nettbutikker får du kjede-drev sett med både for og bakdrev i samma pakka til en grei pris. Spør når du bestiller om de har alternative utvekslinger.
Det du er ute etter er antakeligvis et fordrev med 1 tann mindre en originalt, eller bakdrev med 2 ekstra tenner i forhold til originalt.
Da blir den roligere ved lav fart, og sterkere i akselerasjonen. Men også lavere toppfart, og mer (høyere) turtall ved en gitt hastighet.
Hos de fleste mc-forhandlere og nettbutikker får du kjede-drev sett med både for og bakdrev i samma pakka til en grei pris. Spør når du bestiller om de har alternative utvekslinger.
Det du er ute etter er antakeligvis et fordrev med 1 tann mindre en originalt, eller bakdrev med 2 ekstra tenner i forhold til originalt.
Da blir den roligere ved lav fart, og sterkere i akselerasjonen. Men også lavere toppfart, og mer (høyere) turtall ved en gitt hastighet.
Re: For høyt giret Varadero
Jeg kjøpte sykkelen nå i høst (2010) og den var da kommet rett fra service hvor man da hadde montert nye drev og kjede.
Jeg tenker som så at det er ikke toppfart som er mitt største behov da jeg primært kjører i by eller på smale vestlandsveier og derfor vil lavere utveksling forhåpentlig være mer riktig for min del.
Takk for svar !
:-)
Jeg tenker som så at det er ikke toppfart som er mitt største behov da jeg primært kjører i by eller på smale vestlandsveier og derfor vil lavere utveksling forhåpentlig være mer riktig for min del.
Takk for svar !
:-)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: For høyt giret Varadero
Når kjedet og dreva er nesten nye, så trenger du jo bare bytte et nytt drev. Bakdrevet er vel minst arbeid å bytte, til et som er litt større. Men kjedet kan da evt. bli for kort. I så fall er et mindre fordrev veien å gå.
Spør forhandlern som hadde service på sykkern til råds!
Spør forhandlern som hadde service på sykkern til råds!
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: For høyt giret Varadero
Men du skal vel bytte ut Varadero'n i en Versys før sessongen bynner, så...
Problemet løst
Problemet løst
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: For høyt giret Varadero
HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: For høyt giret Varadero
Forteller du kona om sånnt Er det nødvendigarhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: For høyt giret Varadero
NÆÆÆ, kan fortelle det etter at byttet er gjort, og få med argument som at en nyere sykkel er sikrere, bedre bremser, mindre motor, billigere i drift o.s.v. :[-o<ArcticTiger skrev:Forteller du kona om sånnt Er det nødvendigarhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: For høyt giret Varadero
MaxTron skrev:NÆÆÆ, kan fortelle det etter at byttet er gjort, og få med argument som at en nyere sykkel er sikrere, bedre bremser, mindre motor, billigere i drift o.s.v. :[-o<ArcticTiger skrev:Forteller du kona om sånnt Er det nødvendigarhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.
Jeg gjorde det i litt motsatt rekkefølge i fjor sommer..
Kona hadde en sportsbil som var kul nok , men det ble litt slitsomt på dårlige, norske veier.
Hun dro en ukes tid til sin mor..... tok bilen min over dit og jeg satt med sportsbilen hennes her.... så da benyttet jeg sjansen til å selge den,, Hun ble litt lang i maska....
"Do the right thing"
Re: For høyt giret Varadero
Fort gjort å bare bytte bakdrev i alle fall. Gikk fra 44-tanns til 47 i sommer på min og det var som å få ny sykkel. Bedre aks og bedre reell toppfart (selv om den ikke akkurat er så mye å skryte av). Går inn på http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og sjekk hvordan din blir på turtall og gear opp mot antall tenner foran å bak
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: For høyt giret Varadero
Ut for å kjøpe deler og komme hjem med ny sykkel uten å snakke med finansministeren(fruen) først.Det er å be om krig.
For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: For høyt giret Varadero
Ja da kjøpte jeg 14 tenners tannhjul fremme til min Varadero 1000.
(Standard tannhjul på Varadero 1000 er 16 tenner fremme og 47 tenner bak.)
Så langt har nytt tannhjul vært et spennende valg som viser at sykkelen ble enklere å kjøre i lave hastigheter og da mer egnet for bykjøring, og det går fortsatt så fort på 5/6 gir at jeg ikke savner høyere maximumsfart.
Hondaforhandler i Bergen kan selge 15 tenners tannhjul til pris ca kr 250.
14 tenners tannhjul kjøpte jeg her --->
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123" onclick="window.open(this.href);return false;
arhy.
(Standard tannhjul på Varadero 1000 er 16 tenner fremme og 47 tenner bak.)
Så langt har nytt tannhjul vært et spennende valg som viser at sykkelen ble enklere å kjøre i lave hastigheter og da mer egnet for bykjøring, og det går fortsatt så fort på 5/6 gir at jeg ikke savner høyere maximumsfart.
Hondaforhandler i Bergen kan selge 15 tenners tannhjul til pris ca kr 250.
14 tenners tannhjul kjøpte jeg her --->
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123" onclick="window.open(this.href);return false;
arhy.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: For høyt giret Varadero
Godt du fikk årna det, og at det blei som du ønsket Du kjenner vel og at motorn jobber litt "lettere" ute på landeveien nå, og sykkern kjennes sprekere ut i bakkene?
Den eneste "ulempen" er kanskje (teoretisk) litt lavere max toppfart, og høyere turtall ved rask kjøring på motorveien? Men det er jo ikke noe problem i normale, norske hastigheter
Den eneste "ulempen" er kanskje (teoretisk) litt lavere max toppfart, og høyere turtall ved rask kjøring på motorveien? Men det er jo ikke noe problem i normale, norske hastigheter
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: For høyt giret Varadero
Det der e jo noe æ også må vurdere når det e tid for å bytte kjedet på v-stromen
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 06 mar 2012, 18:43
- Motorsykkelen din: Honda Varadero xl 1000 v 02 mod.
Re: For høyt giret Varadero
Hei. Har byttet til 14 tenner framme og det ble helt topp. Er det noen som kan fortelle meg hvordan det blir i forhold til speedometeret ? Vil det vise feil. Takker for svar