Mens vi venter på våren...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mens vi venter på våren...
Mye man kan holde på med mens man venter på våren og ny MC-sesong.
Man kan f.eks. kjøpe en type tekstillim som er anbefalt og bruke denne for å sette på en og annen patch på en og annen kjørejakke...
Som tenkt så gjort.
Men som med en del andre innfall er muligens ikke alt like gjennomtenkt og i dette tilfelle holdt det på skje nettopp detter, at "alt tenkelig som kan gå galt, går galt til verst tenkelig tidspunkt", som en ikke ukjent fyr med militær bakgrunn (noe kanskje ikke alle kjente til...?) fra noen tid tilbake uttalte.
Nåja... er vel en sannhet med kraftige modifikasjoner siden det i dette tilfelle kun dreier seg om et lite tøymerke som det står MCsiden.no på. Om merket lider såpass overlast i prosessen at det faktisk blir "drept" som følge av prosessingeniørens uforsiktige omgang med tingenes tilstand og eget tålmod, så er det jo ikke verre enn at et annet tøymerke av samme slag må få unngjelde og da forhåpentligvis med et bedre resultat.
Vel, det første merket kom på, det. Men ikke uten følelsen av at... ja, nettopp; alt som kan gå galt osv. osv.
Tre forsøk måtte til før merket satt sånn noenlunde rett der jeg ville ha det. Dette velrenommerte limet fra Gütermann hadde en tendens til å finne sine egne veier og merket som skulle på plass fant det for godt å plassere seg skjevt...
Vel, vel... fikk det da på etter hvert og selv om resultatet slett ikke er 100 % så er det til å leve med.
Limet funker, men må behandles varsom og i mitt tilfelle skjede nok ikke det og dermed påførte den noe lemfeldige omgangen med tingenes tilstand til noen ytterst gjenstridige limrestflekker på kjøretøyet rundt dette flotte merket som synes å ta seg rimelig bra ut
Men man lærer av slikt unyttig arbeid som dette også og de neste merkene blir nok festet med Gütermann limet de også. Men da med stødigere hånd og en smule mer nøyaktighet og ikke minst tålmodighet...
Man kan f.eks. kjøpe en type tekstillim som er anbefalt og bruke denne for å sette på en og annen patch på en og annen kjørejakke...
Som tenkt så gjort.
Men som med en del andre innfall er muligens ikke alt like gjennomtenkt og i dette tilfelle holdt det på skje nettopp detter, at "alt tenkelig som kan gå galt, går galt til verst tenkelig tidspunkt", som en ikke ukjent fyr med militær bakgrunn (noe kanskje ikke alle kjente til...?) fra noen tid tilbake uttalte.
Nåja... er vel en sannhet med kraftige modifikasjoner siden det i dette tilfelle kun dreier seg om et lite tøymerke som det står MCsiden.no på. Om merket lider såpass overlast i prosessen at det faktisk blir "drept" som følge av prosessingeniørens uforsiktige omgang med tingenes tilstand og eget tålmod, så er det jo ikke verre enn at et annet tøymerke av samme slag må få unngjelde og da forhåpentligvis med et bedre resultat.
Vel, det første merket kom på, det. Men ikke uten følelsen av at... ja, nettopp; alt som kan gå galt osv. osv.
Tre forsøk måtte til før merket satt sånn noenlunde rett der jeg ville ha det. Dette velrenommerte limet fra Gütermann hadde en tendens til å finne sine egne veier og merket som skulle på plass fant det for godt å plassere seg skjevt...
Vel, vel... fikk det da på etter hvert og selv om resultatet slett ikke er 100 % så er det til å leve med.
Limet funker, men må behandles varsom og i mitt tilfelle skjede nok ikke det og dermed påførte den noe lemfeldige omgangen med tingenes tilstand til noen ytterst gjenstridige limrestflekker på kjøretøyet rundt dette flotte merket som synes å ta seg rimelig bra ut
Men man lærer av slikt unyttig arbeid som dette også og de neste merkene blir nok festet med Gütermann limet de også. Men da med stødigere hånd og en smule mer nøyaktighet og ikke minst tålmodighet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Mens vi venter på våren...
Satt i stresslessen og sov middag da æ våkna av noe æ trudde va ett sikkert vårtegn.
2-3 kraftige smell.
Æ va nesten helt sikker på at det var naboen som fyrte opp Harlyen, men det va nok bare noen som hadde litt "restfyrverkeri"
igjen fra nyttårsaften.
Så gikk Æ en tur i garasjen. Kjeden og drevsettet til Kawaen lå fremdeles på plassen sin.
Vel, det e enda tid å få det skifta før det blir bart.
Hadde kanskje vært artig og bestilt litt flere nye deler ? Når Æ allikevel bare sitt her med PCen.
Eller kanskje Æ også skulle ha prøvd å lime noen skikkelig tøffe tøymerker på skinndressen.
Æ har en dress fra 80-tallet med rød og fiolett dekor, som kjerringa syns e helt grusom. Får ikke lov å henge jakken i gangen.
Æ bruke bare å si : Gammel sykkel, gammel mann og gammel skinndres, ka e det som e galt ?
Har enda ikke fått noe bra svar. Det e kanskje like greit at ho lar være å svare på spørsmålet.
2-3 kraftige smell.
Æ va nesten helt sikker på at det var naboen som fyrte opp Harlyen, men det va nok bare noen som hadde litt "restfyrverkeri"
igjen fra nyttårsaften.
Så gikk Æ en tur i garasjen. Kjeden og drevsettet til Kawaen lå fremdeles på plassen sin.
Vel, det e enda tid å få det skifta før det blir bart.
Hadde kanskje vært artig og bestilt litt flere nye deler ? Når Æ allikevel bare sitt her med PCen.
Eller kanskje Æ også skulle ha prøvd å lime noen skikkelig tøffe tøymerker på skinndressen.
Æ har en dress fra 80-tallet med rød og fiolett dekor, som kjerringa syns e helt grusom. Får ikke lov å henge jakken i gangen.
Æ bruke bare å si : Gammel sykkel, gammel mann og gammel skinndres, ka e det som e galt ?
Har enda ikke fått noe bra svar. Det e kanskje like greit at ho lar være å svare på spørsmålet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Mens vi venter på våren...
Skulle bare ta en liten service , med ventilskjekk . No e halve motoren i deler ,forige eiere må ha vert hard på handa ,med knekte skruer og gjenger som er ødelagt . så no er det helicoil på kamakselopplagring , kamkjedestrammer osv . nar eg tok av sylindrene så datt det sefølgeleg noe smuss nedi veivhuset , så må vel av med bunnpanna . og da dukker det kanskje opp noe mer? i mens koser eg meg med å skrape gammel pakning av
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Mens vi venter på våren...
Hvordan ser kamkjedestrammeren ut ? på min gpz var plaststyringa på strammesida slitt helt skjev.Tysnes skrev:Skulle bare ta en liten service , med ventilskjekk . No e halve motoren i deler ,forige eiere må ha vert hard på handa ,med knekte skruer og gjenger som er ødelagt . så no er det helicoil på kamakselopplagring , kamkjedestrammer osv . nar eg tok av sylindrene så datt det sefølgeleg noe smuss nedi veivhuset , så må vel av med bunnpanna . og da dukker det kanskje opp noe mer? i mens koser eg meg med å skrape gammel pakning av
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Mens vi venter på våren...
skinna såg fin ut , det var gjengene i sylinderen som var dårlege(der strammeren er festa). høres ikke bra ut at den var slitt skeiv . skal være et styre spor i sjøl bakkelitten(plast) , men ikkje for dyp(er vel en service limit på den) mulig den burde vert skiftet .
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Mens vi venter på våren...
den e skifta forlengst, ilag med en haug av andre motordeler, bl a 4 stempel, 4 ringsett, alle innsugsventilene og 1 exosventil + pakninger og nye gjenger flere plasser i toppen, bla på kamaksellagerbukkene.Tysnes skrev:skinna såg fin ut , det var gjengene i sylinderen som var dårlege(der strammeren er festa). høres ikke bra ut at den var slitt skeiv . skal være et styre spor i sjøl bakkelitten(plast) , men ikkje for dyp(er vel en service limit på den) mulig den burde vert skiftet .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Mens vi venter på våren...
Ja , dette er vel sjarmen med gamle sykkler . Min er bort 1,00 i overdim , så neste steg må vel bli 810 sats
Re: Mens vi venter på våren...
Mens vi venter på våren...går man litt på ski... [album]1374[/album][album]1375[/album][album]1376[/album]
...og idag var det tur på Bilteme og kjøpe noen instrumentpærer og litt locktite. En-sylindret MC vibrerer jo godt, så lurt å ha på litt guffe tenker nå jeg. Merket jo i fjor høst at det manglet litt lys på instrumentene og tenkte det var et par pærer som var gått, men fasiten endte med 4 stk (av 11) gitt... Nåvel, nå er den tipp topp til våren ihvertfall.
[album]1377[/album][album]1378[/album][album]1379[/album]
Det jeg stusser på er at det står 250h på pærene jeg kjøpte - dvs vil tro det betyr garantert levetid på 250 timer, og det er jo ikke mye... Får vel se an om det stemmer, isåfall får jeg vurdere å bestille LED-erstatninger.
...og idag var det tur på Bilteme og kjøpe noen instrumentpærer og litt locktite. En-sylindret MC vibrerer jo godt, så lurt å ha på litt guffe tenker nå jeg. Merket jo i fjor høst at det manglet litt lys på instrumentene og tenkte det var et par pærer som var gått, men fasiten endte med 4 stk (av 11) gitt... Nåvel, nå er den tipp topp til våren ihvertfall.
[album]1377[/album][album]1378[/album][album]1379[/album]
Det jeg stusser på er at det står 250h på pærene jeg kjøpte - dvs vil tro det betyr garantert levetid på 250 timer, og det er jo ikke mye... Får vel se an om det stemmer, isåfall får jeg vurdere å bestille LED-erstatninger.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Sted: Oslo
Re: Mens vi venter på våren...
Mens vi venter på våren - kjøper vi ny mc
Nei, men begynner og bli lei av vinteren nå! Heldigvis er januar snart over!
Nei, men begynner og bli lei av vinteren nå! Heldigvis er januar snart over!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7013
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Mens vi venter på våren...
På 250 timer kjører du ganske langt, 15000 km med gjennomsnittsfart 60 km/hRuneMC skrev:Mens vi venter på våren...går man litt på ski... [album]1374[/album][album]1375[/album][album]1376[/album]
...og idag var det tur på Bilteme og kjøpe noen instrumentpærer og litt locktite. En-sylindret MC vibrerer jo godt, så lurt å ha på litt guffe tenker nå jeg. Merket jo i fjor høst at det manglet litt lys på instrumentene og tenkte det var et par pærer som var gått, men fasiten endte med 4 stk (av 11) gitt... Nåvel, nå er den tipp topp til våren ihvertfall.
[album]1377[/album][album]1378[/album][album]1379[/album]
Det jeg stusser på er at det står 250h på pærene jeg kjøpte - dvs vil tro det betyr garantert levetid på 250 timer, og det er jo ikke mye... Får vel se an om det stemmer, isåfall får jeg vurdere å bestille LED-erstatninger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Mens vi venter på våren...
Ja, et poeng det... hmm, allikevel har jeg en mening at de burdte holdt lenger enn en sesong med moderat mye kjøring...Jompa skrev:På 250 timer kjører du ganske langt, 15000 km med gjennomsnittsfart 60 km/h
...mens vi venter på våren titter jeg også innom reiseskildringene til:
"From Estonia with love"
Enormt mye bra foto i denne tråden og ny video som jeg tar meg friheten å linke direkte
[video]http://www.youtube.com/watch?v=RpYyAR_W0TA[/video]
"The darth peach rides on" Knallgode foto og reisebeskrivelser
"KCCD - The dumb way round" Det norske radarparet som er på innspurten av sin jorden-rundt med 70 år gamle veteransykler av typen Nimbus.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Mens vi venter på våren...
The dumb way round er HEEEELT konge!!
To mann uten annen back up enn internett-motorsykkel-kompiser, Skal jo ikke undervurdere det selvfølgelig, og ikke minst eldgamle sykkler!!
De får jo McGregor og Boorman, med all verdens back up, TV-team, nye germanske platikk-elg-sykkla og heile sirkuset, til å se ut som De var på barne-HAGE-skirenn, med bleier i forhold!!!
Er vel bare Totninger som er gale nok :=D> :=D>
To mann uten annen back up enn internett-motorsykkel-kompiser, Skal jo ikke undervurdere det selvfølgelig, og ikke minst eldgamle sykkler!!
De får jo McGregor og Boorman, med all verdens back up, TV-team, nye germanske platikk-elg-sykkla og heile sirkuset, til å se ut som De var på barne-HAGE-skirenn, med bleier i forhold!!!
Er vel bare Totninger som er gale nok :=D> :=D>
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Mens vi venter på våren...
Forsiktig nå, vi er her også!MaxTron skrev:The dumb way round er HEEEELT konge!!
To mann uten annen back up enn internett-motorsykkel-kompiser, Skal jo ikke undervurdere det selvfølgelig, og ikke minst eldgamle sykkler!!
De får jo McGregor og Boorman, med all verdens back up, TV-team, nye germanske platikk-elg-sykkla og heile sirkuset, til å se ut som De var på barne-HAGE-skirenn, med bleier i forhold!!!
Er vel bare Totninger som er gale nok :=D> :=D>
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mens vi venter på våren...
Ut på skriveoppdrag på torsdag og publisert i avisens "ifarta" bilag i dag, 25.1.Globe skrev:AJ skrev:Håper jeg ogsåSprint skrev:Håper du får jobben AJ
Skal i nytt møte med avisen i morra... :-)
Noe nytt om avisjobben????...når vi nå sitter her å venter på våren
Ble litt hastverksarbeid siden det var mye annet å drive med på torsdag også i tillegg til helga og påfølgende mandag. Men i dag har det vært en rolig og fin dag :-)
Ikke rare oppdraget, men ble en halvside med fine bilder og greier - trivelig liten nyhetssak om nyopprettet bilverksted på Harestua...
Men neste oppdrag kan bli atskillig mer spenstig; vaktsjefen ser gjerne at jeg prøverkjører en Husaberg motard, samme typen som det norske Forsvaret har bestilt fra importøren Morstad Motor, som holder til rett borti høgget her jeg bor ;)
Og jada! Det er snakk om vinterkjøring med riktig godt skodde dekk, ja!
Dermed ligger det an til et par sider med Husaberg stoff fra 'yours truly' i neste måneds "ifarta"
Avhenger selvfølgelig av at importøren er interessert i god kvalifisert presse og mediadekning
Og imens venter vi fortsatt på våren...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Mens vi venter på våren...
Gratulerer med jobben!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!