Tips til utstyr på tur og treff

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Gammelgutt

Re: Turbestikk og andre lure ting til turen...

Legg inn av Gammelgutt »

Har turbestikk fra loppemarked, skikkelig gaffel med lange spisse tinner, en kniv med benskaft og en god og stor skje. Billig ble det også.

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Turbestikk og andre lure ting til turen...

Legg inn av Spiff »

ææææm 79 kr hos svensken - det kan du få låne av meg må bae få på plass en skikkelig kontrakt
Nå må du ikke glemme at jeg allerede har lagt ut 29,90 og så mener du seriøst at jeg skal ut med enda 79 kroner?? Nåh..du får komme opp med en god og ikke minst langsiktig nedbetalingsplan! Strengt tatt burde forumet hatt en innsamlingsaksjon for meg men jeg skal holde meg for god til å foreslå det..

Nå skal jeg prøve å sove selv om det blir svært vanskelig etter alt dette. Godt det er mandag snart...

Spiff

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Turbestikk og andre lure ting til turen...

Legg inn av mekkern »

når det gjelder campinglys har jeg sansen for dette http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... lampe-LED/
den beste camplykta jeg har funnet til ok pris-også som nødlys etter veien for dekkskift eller lignende med bil.
denne lyser skikkelig og bruker AA batterier-holder lenge. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Turbestikk og andre lure ting til turen...

Legg inn av Flattop »

Ja denne lykta har jeg også.

Jeg bruker den i Lavvo'en og da henger den pent på stanga og lyser utrolig godt opp tatt i betraktning hva en betaler for den.
Det ble noe kaotisk i høst da vi fyrte så lavvoovnen ble rødglødende, og varmen truet med å smelte både folka inne i lavvoen, samt at lampa fikk seg en liten misfarving.

Anything goes....
Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Utstyr på treff og tur

Legg inn av MaxTron »

OK. Æ har prøvd å lage ei oversikt, og delvis en slags anmeldelse av noe av utstyret, over det som æ syns er greit å ha med når æ kjøre på tur. Her er utstyr både for en helgetur (treff) og for 2-3ukers ferie blanda sammen. Regner med at det dukker opp både protester og innspill her. Greit å få ideer til nyttige ting en ikke har tenkt på.

Telt:

Har gått grundig lei av å ligge å kravle mens æ skifter klær og lignende, så det er ståhøyde som gjelder. Æ har en 12-manns lavvo med innertelt som dekker nesten halve grunnflata. Pluss: ganske kjappt å sette opp og ta ned, MYE plass. Minus: Trenger STOR plass, kan være ett problem på mindre treffplasser, eller vist det er i skogen. Veldig lite område med full ståhøyde i forhold til grunnflate på teltet.

Har også ett gammelt 5-manns “iglotelt” som er ca 1,90 høyt i midten, men er MYE styr både å sette opp og pakke ned.

Kjøpte ett lite, såkalt, 3-manns tunnel-telt på Europris i sommer for å få med på nyMax’n uten å ripe den opp med for mye bagasje. Pluss: Lite og lett, tar liten plass. Minus: Krypetelt, for lite og trangt, knapt plass til kjøreutstyr, og de klær en ikke har på (gjelder 1 person)

Har forresten til gode å oppleve noe telt der bunnen er 100% tett, d.v.s. etter å ha stått 2-3 netter på gress er det bestandig fukt på gulvet på innerteltet under luftmadrassen. For å avhjelpe dette bruker æ å ha med en pressenning. Den æ bruker til lavvo'n dekker vel minst 70% av området innerteltet ligger på, og så blir det mellom 2 og 3 kvadratmeter som ligger inne i "forrommet", dette er fint å legge kjøreutstyret og pakksekker og sånt på så det ikke blir fuktig. Det som et viktig her er å passe på at ikke noe av presseningen stikker utenfor ytterduken, blir det regn så vil i såfall vannet renne oppå presseningen og inn i teltet.

Så hva syns Æ ett telt bør ha ha?
Det bør være så enkelt, og raskt, som mulig å sette opp og ta ned.
Det bør ha ståhøyde i en så stor del av teltet som mulig.
Det bør være MEGET god plass til to personer, med kjøreutstyr og bagasje for minst to uker.
Det bør være fortelt som er stort nok til at alt utstyret kan være under tak vist ønskelig / nødvendig på grunn av vær, og samtidlig være plass til at minst to personer kan sitte under tak å spise.

En annen ting som er kjekt å ha med er ei gummiklubbe til å slå ned teltplugger.
Og vist underlaget er riktig ille, mye stein, finns det noe vi kaller for teltspiker, det er rett og slett store spikre, ca 20-30cm lange med ett påsveist tverrstål øverst. De brukes istedenfor teltplugger når underladet er så fullt av stein at vanlige teltplugger ikke er mulig å få ned.

Det bør vel nevnes at det finnes både campingvogner og Combicamper for motorsykkel, her er det VIRKELIG muligheter for å “ta med seg” komforten på tur. Begrensninger med dette er at en har lov til å trekke maksimum halvparten av sykkelens egenvekt (det som står i vognkortet)

Madrass:

Luftmadrass er det eneste som er noenlunde komfortabelt, som klarer å ta opp ujevnheter i underlaget. Dumt å være på tur å føle seg mer mørbanka om morgenen enn når en la seg etter en 100mils dag. En luftmadrass tar også mindre plass enn en selvoppblåsende, eller ett liggeunderlag. Det finnes også dobbeltmadrasser vist en foretrekker det. Det eneste som er ett godt alternativ til luftmadrass er sammenleggbare feltsenger men de er mer plasskrevende i på sykkelen. Det som er minuset med både luftmadrasser og feltsenger er at de er veldig kalde, så en bør ligge på ett ullteppe eller lignende tidlig og sent i sesongen. Og at luftmadrasser må pumpes opp.

Luftpumper.

Det finnes 2 hovedtyper: “menneskedrevet” og elektrisk drevet.

Av de menneskedrevene er det igjen 2 hovedtyper: Belgtypen og “sykkelpumpetypen” Pluss med disse er at de er ganske lette. Minus er at en må jobbe litt. Felles for disse er at jo større (og mer plasskrevende) de er jo mer og raskere pumper de og visa versa.

Av de elektriske finns det vertfall 3 typer: De som drives av 12V direkte via sigarettennerplugg, de som er oppladbare, kan være 12V eller 230V eller begge deler, og de som gar på batteri. Her har æ bare prøvd de to sistnevnte, og den beste æ veit om er en som selges av Jysk. Den er oppladbar med både 12V og 230V og den er kraftig og har god batterikapasitet. Det som også er fint med elektriske pumper er at de kan brukes til å suge lufta ut av madrassen!!

Soveposer:

Her er æ av den oppfattning at en bør ha to soveposer vist man vil strekke sesongen så langt som mulig, eller vist en skal overnatte høyt over havet. Men det finner jo folk ut selv.
Det som faktisk er aller mest komfortabelt er å legge pledd oppå madrassen, og å ha med pute og dyne, men dette er selvfølgelig plasskrevende.
Vist det skulle være veldig kaldt finns det små varmeposer man bare river opp så avgir de varme i 6-10 timer. En annen mulighet, vist man er på en plass med varmt vann, er å fylle 5-7 halvliters brusflasker med varmt vann og legge i soveposen.

Lys:

Det er bestandig kjekt å ha lys i teltet, og vist man må ett nødvendig ærend i løpet av natta. Her finns det mye fint både i sportsbutikker og hos billigkjeder. Det som er lurt vist du bare skal ha ei lykt er å finne ei som både sprer lys utover hele teltet, og kan brukes som vanlig lykt å lyse framover så en ser hvor en går. Ett annet stikkord er dioder, men er vel ingen som kjøper lykter med glødelamper som spiser opp batteria første kvelden lengre?

Campingutstyr:

Har ikke med så mye her da det sjelden blir til at det blir lagd mat, men noe er det.
En god stol. Bør være god å sitte i, ikke for lav, og bør ha koppholder.
Bord er fint å ha.
Turkopp.
Litt bestikk, man vet aldri.
Kommer vel på mer etter hvert…

Verktøy:

For meg er ett brukbart multiverktøy nærmest uunnværlig, det sparer en også fra å ta med en god del andre verktøy vist plass og vekt er ett tema.
Kan og være kjekt å ha med en større kniv, og ei lita øks.
Vinåpner.
Har også med ett borrelåsbånd av type “hunn” på ene siden og “hann” på andre siden, dette brukes til å holde frambremsa inne når en er på ferger og det er litt urolig.
Av samme grunn kan det være kjekt å ha med ei ekstra lastestropp eller to, av jekkestropp-typen. En kan jo også finne på å kjøpe ting underveis eller av andre grunner få bruk for flere lastestropper.
Tror ikke æ ska skrive så mye om verktøy til sykkelen her da det er litt individuelt behov fra sykkel til sykkel, men folk må jo gjerne komme med forslag. Men er bestandig kjekt å ha med verktøy så man vet man kan skru av og på hjulene, kanskje slites de fortere enn du trodde, kanskje punkterer du…

Annet:

Varmt tøy både “over og under”
Regnponcho.
Sydvest
Ekstra par med kjørehansker.
Regndress for å kjøre i.
Lighter/fyrstikker
Øreplugger
Kokeapparat?
Stekepanne, Kasserolle /stormkjøkken e.l.?
Mini "førstehjelpspute"
Trykkflaske med dekkskum i motorsykkelstørrelse
Ekstra visir (gjerne ett mørkt og ett klart) + Pinlock er ett must for mæ.
Kamera.
Mobil.
Ladere: kamera, mobil, eventuelt til blåtanndingsen i hjelmen.
Toalettsaker. Her blir det litt forskjell på om man er på ferie eller treff for ei helg.
Kart
GPS
“Sivile klær” og behagelige sko/sandaler.
Treffvest?
En sixpac eller to?
En “liten en”?

Drar sikkert med mæ mye mer som æ ikke kommer på no..

Maursluker????
Sist redigert av MaxTron den 19 jan 2011, 13:30, redigert 3 ganger totalt.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Dimzum »

Du godeste.......ikke rart du trenger henger MaxTron :8-[
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av MaxTron »

Dimzum skrev:Du godeste.......ikke rart du trenger henger MaxTron :8-[
Har jo bare med ett telt av gangen da :lol

På den nordnorgerunden som bildet av gammelMax'n i signaturen min er henta ifra hadd æ med lavvo'n stol og bord, klesbytte for 2 uker, dobbel luftmadrass ++
Den blåe lange tingen på siden er stolen..
Vil presisere at den gule oljeflaska på toppen ikke var mi!! Den var til X-ens 750 Intruder!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Imponerende...!
Men tror seriøst at du vil få problemer med å få med deg alt dette på sykker'n... :-k

Men neppe umulig; har en utvidbar tankveske på Tiger'n som rommer mer enn 20 liter og oppi den er det plass til to solide madrasser + en del andre småting som bestikk av typen alt-i-ett multivarianten.
Og med den flotte RevPack'en jeg har er det plass til to soveposer og massevis klær + en inn- og utpust fotpumpe og telet kan festes til et par av de mange D-ringene som RevPack'en er utstyrt med utvendig.
Og resten tror jeg vil får på plass i sideveskene + et par hendige skipssekker som kan festes oppå disse.

Dette tar jeg sikte på å vise i detaljer så snart sesongen er i gang igjen. Synes det er moro å vise at det går an å få til gode lasteløsninger :-)

Men jeg har ikke prøvd å ha med stort telt, dvs. et som er stort nok til å stå oppreist i. Innbiller meg at et slikt telt blir for tungt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Dimzum »

Pleide å dure rundt med ett sånt to-manns micro-telt.....må innrømme at det orker jeg bare ikke lenger. Enten våkna man opp våt som en kattunge, eller så våkna man av at man holdt på å kveles av mangel på luft..... :-k

Etter at jeg avslutta å dra på treff har ikke behovet vært særlig sterkt tilstede...

(Har kommet til at det jeg er på utkikk etter er en lavvo som tar like liten plass som micro-teltet mitt........ :knegg )
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:Imponerende...!
Men tror seriøst at du vil få problemer med å få med deg alt dette på sykker'n... :-k

Men neppe umulig; har en utvidbar tankveske på Tiger'n som rommer mer enn 20 liter og oppi den er det plass til to solide madrasser + en del andre småting som bestikk av typen alt-i-ett multivarianten.
Og med den flotte RevPack'en jeg har er det plass til to soveposer og massevis klær + en inn- og utpust fotpumpe og telet kan festes til et par av de mange D-ringene som RevPack'en er utstyrt med utvendig.
Og resten tror jeg vil får på plass i sideveskene + et par hendige skipssekker som kan festes oppå disse.

Dette tar jeg sikte på å vise i detaljer så snart sesongen er i gang igjen. Synes det er moro å vise at det går an å få til gode lasteløsninger :-)

Men jeg har ikke prøvd å ha med stort telt, dvs. et som er stort nok til å stå oppreist i. Innbiller meg at et slikt telt blir for tungt...
Da æ kjørte alene på va telt og luftmadrass (unge ting) pakka i skipssekk på passasjersetet da er ikke vekta så stort problem. Men det er mye syr med å pakke og stroppe fast alt, alt er enklere med henger.

PS: denne tråden er kansje plassert litt dumt? flytt den gjerne dit den skal være.
Sist redigert av AJ den 18 jan 2011, 20:14, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Du har rett! Passer nok bedre her i "Tur & Treff..."
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Relax »

MaxTron skrev:
AJ skrev:Imponerende...!
Men tror seriøst at du vil få problemer med å få med deg alt dette på sykker'n... :-k

Men neppe umulig; har en utvidbar tankveske på Tiger'n som rommer mer enn 20 liter og oppi den er det plass til to solide madrasser + en del andre småting som bestikk av typen alt-i-ett multivarianten.
Og med den flotte RevPack'en jeg har er det plass til to soveposer og massevis klær + en inn- og utpust fotpumpe og telet kan festes til et par av de mange D-ringene som RevPack'en er utstyrt med utvendig.
Og resten tror jeg vil får på plass i sideveskene + et par hendige skipssekker som kan festes oppå disse.

Dette tar jeg sikte på å vise i detaljer så snart sesongen er i gang igjen. Synes det er moro å vise at det går an å få til gode lasteløsninger :-)

Men jeg har ikke prøvd å ha med stort telt, dvs. et som er stort nok til å stå oppreist i. Innbiller meg at et slikt telt blir for tungt...
Da æ kjørte alene på va telt og luftmadrass (unge ting) pakka i skipssekk på passasjersetet da er ikke vekta så stort problem. Men det er mye syr med å pakke og stroppe fast alt, alt er enklere med henger.

PS: denne tråden er kansje plassert litt dumt? flytt den gjerne dit den skal være.
Alt er enklere med hotel :lol
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Alt er enklere med hotell - helt klart.
Men treff-følelsen - om det er den man vil føle tett på kroppen - får man kanskje best nærkontakt med om man ligger i telt...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av ArcticTiger »

Har du sjekka om det finnes hengerfeste til Tigern AJ?
Så råsterk som Triple-motoren blir nå som du får ny effekt-potte på den, så skulle det gå greit å dra henger :thumleft Kanskje til og med en liten campingvogn??

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Har du sjekka om det finnes hengerfeste til Tigern AJ?
Så råsterk som Triple-motoren blir nå som du får ny effekt-potte på den, så skulle det gå greit å dra henger :thumleft Kanskje til og med en liten campingvogn??
Hengerfeste står nok langt nede på lista - om det står på liste over hodet... :knegg
Skal nok mye til for at jeg slenger på hengerfeste, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av ArcticTiger »

AJ skrev:
ArcticTiger skrev:Har du sjekka om det finnes hengerfeste til Tigern AJ?
Så råsterk som Triple-motoren blir nå som du får ny effekt-potte på den, så skulle det gå greit å dra henger :thumleft Kanskje til og med en liten campingvogn??
Hengerfeste står nok langt nede på lista - om det står på liste over hodet... :knegg
Skal nok mye til for at jeg slenger på hengerfeste, ja...
Jeg er enig med deg der :thumleft Og så er det jo mye enklere å stable bagasjen i høyden, det eneste du trenger å tenke på er bruene, vanligvis går det bra hvis du holder deg under 4,10 m totalhøyde :lol

Svar