Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38050
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av AJ »

Trafikksikkerhet er ofte et hett tema. Politikerne tyr gjerne til kjappe og kanskje lite gjennomtenkte løsninger noen ganger og fagpersoner i vegmyndighetene for øvrig har også en tendens til å gjøre det samme.
Sverige ligger visstnok mye lenger framme når det gjelder sikkerhetstiltak som fysiske midtdeler enn hva som er situasjonen her hjemme.

I utgangspunktet vil mange mene at dette er bra, men kikker man litt nøye på rekkverkløsningene svenskene benytter seg av så gir disse disse vaier-rekkverkene assosiasjoner til et begrept vi har hørt nevnt, nemlig "eggdelere". Hva skjer om en motorsyklisten er er full fart mot disse i stedet for plastrekkverk som gir etter når noe blir truffet?

Så har alle disse nyteknologiske overvåkningsmulighetene, som åpenbart kan gi en følelse av at "Storebror" alltid har deg i søkelyset.
Bidrar slikt til bedret trafikksikkerhet?
Er det det greit at en "svart boks" i bil og MC "passer på" oss?

Hvor går grenseskillene mellom formålstjenlige trafikksikkerhetstiltak og trafikantens eget ansvar?

Teamet tiltak for å sikre trafikksikkerheten for egen, andres og samfunnets del er jeg sikker på det er mange meninger om her på MCsiden.no.

Utfordringene er sammensatte og en del av det som helt klart vil bli debattert i tiden framover er de teknologiske mulighetene, slik dagens oppslag i Aftensposten viser konturene av....

Trafikksikkerhet.JPG


Så her er det bare å kjøre debatt,folkens! ;-);)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av Duville »

Overvåkning av befolkningen "for å ta de store synderene" kommer nok til å komme, dersom ikke mange nok nå begynner å protestere høylytt - og dette er jo også en måte å ta dem på. Problemet er jo bare at for den lille UPmannen er 90 i 80 sona en svært alvorlig forbrytelse og sansynligvis stor nok til å innføre overvåkning av alle kjørende. Dette er jo på god vei, med registrering av alle bilister og gjennomsnittsmåling på 40 strekninger. En liten "glipp" så lagres alle som passerer i uviss tid. "Deleteknappen virket visst ikke, å beklager så mye, det skal ikke gjenta seg".

Jeg har INGEN garanti, bortsett fra løgnene til politikerene som bare legger seg litt flate når de blir tatt og reiser seg som om ingen ting har skjedd, for at ikke alle data lagres til de får bruk for dem. Stasi-arkiver er jo bare barnematen. Nå kan de lagre alle bevegelser i fartsboksene, samt all elektronisk dokumentasjon, samt alle telefonsamtaler - tror du at du er alene på soverommet - det var ikke treholt :8-[ ....

Problemet til den lille UPmannen er jo at når overvåkningen er god nok så kan de sende bøtelappen i posten - basert på datautskriften fra maskinen på kontoret og den lille UPmannen blir arbeidsløs.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av Jompa »

Jeg begynner muligens å bli gammel, men da jeg tok lappen for snart 30 år siden, lærte vi at fører er selv ansvarlig for egen og andres sikkerhet.
Jeg kjører ca 40 000 km i året, og ser ofte at folk gjør idiotiske ting som godt kunne ført til ulykke, og tror ikke at all verdens overvåking eller fysiske skiller kan hindre folk i å gjøre feil. Jeg gjør forresten feil selv også, og har blitt reddet av flaks flere ganger.

Midtdelere kan selvsagt hindre frontkollisjoner, og fotobokser gjør at ihvertfall jeg tar det lugnere på fremmede plasser. Men de fleste ulykkene skjer i folks lokalmiljø, på veier man er godt kjent.

Når jeg kjører sykkel, prøver jeg hele tiden å forutsi hva som kommer rundt neste sving, i kryss osv, er nok betydelig mere skjerpa enn når jeg kjører bil.

Egentlig tror jeg mange ulykker skjer pga at vi er for egoistiske i trafikken, står på vår rett der vi kan, samtidig som vi venter at alle andre skal ta hensyn til oss (meg).
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38050
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av AJ »

UP er en ting. En annen er alle de andre som også har og vil få jobb innen en "industri" som handler om trafikkovervåkning og som gjør seg særdeles motstandsdyktige mot all slags motargumentasjon uavhengig av hvor god den er.

Jo flere som får jobb i denne offentlig finansierte trafikksikkerhetsindustrien, jo mer penger krever "vesenet" og dermed må vel kanskje også type forhold og ikke minst bøte- og gebyrsatser økes proporsjonalt og mer og mer "instrumentell" eller mål-fokusert på den finansielle biten blir UPmannen nederst i næringskjeden... tror jeg.

Hender nok at jeg kjører en smule for fort, men mener likevel at jeg kjører forsvarlig, trygt og sikkert (subjektivt vurdert, selvfølgelig!) om enn ikke lovlig til enhver tid. Bøtesatsene i seg selv har liten avskrekkende virkning, må bare innrømme det, selv om de er altfor høye. Førerkortbeslag derimot, er den store frykten...
Men av økonomiske "straffereaksjoner" betyr det mer for meg, faktisk, å havne i en situasjon hvor jeg må ut med egenandel i en forsikringssak, få redusert bonus og i kanskje verste fall få avkortning på erstatningen av en eller annen grunn (overskrevet kjørelengde i forhold til det som er avtalt osv. osv.).
For meg er i hvert fall dette et trafikksikkerhetstiltak som funker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av MaxTron »

Hvor er datatilsynet oppi alt det her, syns det har vært SKREMMENDE stille fra den kanten i det siste..

Kjøpt og betalt?!?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av mekkern »

har advart i mange år om hva som kommer på overvåkningsfeltet mot vanlige borgere i norge men har blitt avfeid som litt paranoid..alle godtar jo all dritt som blir tredd ned over øra våre-så jeg har resignert... ](*,)

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7466862
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av MaxTron »

Veeel.. Ser jo bare at dette åpner for ett ENORMT marked med små finurlige dingser som plugges innpå ledningsnettet, og forteller overvåkerene at alt er i orden selv om det IKKE er det. ALT som er databasert kan haces!!

Og når UP ikke er ute på veien lengre fordi alt er overvåket fra ett digert kontrollsenter.........

Trafikksikkert???
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av mekkern »

dessuten hjelper vel ikke dette mot stjålene biler med ruset sjåfør?....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38050
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av AJ »

Husker ikke hvor jeg leste det, men det var ikke mange dager (uker?) siden jeg leste om at gode veier er et av de aller beste tiltakene for å gjøre trafikksikkerheten bedre.
Oppslaget i VG hvor "NAF advarer om livsfarlige norske veier" viser den faktiske situasjonen...
Ikke spesielt betryggende, tør jeg påstå...

Mye tyder på at dette skjemaet kommer til å bli mye brukt av oss motorsyklister så fort sesongen er i gang.
Viktig å bruke i trafikksikkerhetens tjeneste!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av Intruder »

Det skjemaet er en fin ting,hvis en bruker det bare ved virkelig farlig vei,ikke om det er sprekker eller hull i veibanen.. :-k
Å skrive alt mulig der vil etterhvert bidra til samme resultat som gutten som ropte ulv..ulv.. :\m/: :moi:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38050
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av AJ »

Intruder skrev:Det skjemaet er en fin ting,hvis en bruker det bare ved virkelig farlig vei,ikke om det er sprekker eller hull i veibanen.. :-k
Å skrive alt mulig der vil etterhvert bidra til samme resultat som gutten som ropte ulv..ulv.. :\m/: :moi:
Forsåvidt enig i det.
Men nå er kanskje tida inne for å 'mailbombe' de rette instanser for å synliggjøre problemet, som stadig blir større og større?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MC-FOLK
Innlegg: 44
Registrert: 10 mar 2011, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GS 1000G 1980

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av MC-FOLK »

Ring 175 når dere oppdager veifeller...Går raskere en skjema på nett. :jada:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38050
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av AJ »

MC-FOLK skrev:Ring 175 når dere oppdager veifeller...Går raskere en skjema på nett. :jada:
Det er nok helt sikkert riktig. Men da foreligger ingenting skriftlig melding og kanskje det fører til at ingen heller føler noen spesiell forpliktelse til å gi tilbakemelding om hva som eventuelt gjøres...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av Duville »

Det er viktig å sende melding når dårlige veier oppdages, alltid!.

Det burde også ha vært en parallell melding til en database utenfor vegvesenet som kunne samlet bevis for meldingene. Da hadde dårlig vedlikehold blitt offentlig og en svært lang liste med dårlige veier. Man kunne også ha sjekket ved ulykker om beskjed er sendt om feller og om dette er ignorert hos myndighetene. Sak ville blitt mye enklere i så tilfelle.

Få vedlikeholdet over på private. Disse vil kunne bli holdt ansvarlig og måtte stå ansvarlig for feil og mangler på veien i forhold til de krav som er stillet og vil måtte legge opp til ett mye bedre vedlikehold enn i dag. Nå er det det offentlige som er i mellom og sak renner ut i sanden.....

Godtvoksen

Re: Tiltak for å sikre trafikksikkerheten

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:
MC-FOLK skrev:Ring 175 når dere oppdager veifeller...Går raskere en skjema på nett. :jada:
Det er nok helt sikkert riktig. Men da foreligger ingenting skriftlig melding og kanskje det fører til at ingen heller føler noen spesiell forpliktelse til å gi tilbakemelding om hva som eventuelt gjøres...?
På skjemaet så er det et avkryssingsfelt for om du har ringt 175, så det går an å gjøre begge deler... :thumleft

Svar