Verkstedet med det rare i: Prosjekt Honda CB100N
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Verkstedet med det rare i: Prosjekt Honda CB100N
MIn første sykkel som 16 åring i 1991 lever enda Har litt mer å gjøre på den før den er klar til å cruise rundt med halvhjelm og skinnjakke og olabukse, boots Huff, det var tider på 90 tallet, men dog ikke så trygt?
Utgangspunktet for denne tråden er denna:
Så fort den kom inn på verkstedet ble den plukket i biter og så glemt ett halvt års tid da jeg drev å sveiste opp en 1956 modell Ford Cortina, så tiden strakk ikke helt til.. Men nu som verkstedet er pusset opp og det bare er MC som gjelder går all tid til CB'n :)
Ting som har skjedd:
Delesykkel er handla inn
Verkstedet har fått en oppgradering
Deler som sitter fast fikser vi med varme!
Demonteres og er like blid!
Ramma er lakkert
Deler begynner å monteres
Begynner å ligne en sykkel. Pr i dag jobber jeg med det elektriske anlegget, bruker koblingsskjema og prøver å få sjekket hver eneste kabel for å være sikkert på at alt funker den dagen vi prøver å starte :)
Tråden blir oppdatert fortløpende
Utgangspunktet for denne tråden er denna:
Så fort den kom inn på verkstedet ble den plukket i biter og så glemt ett halvt års tid da jeg drev å sveiste opp en 1956 modell Ford Cortina, så tiden strakk ikke helt til.. Men nu som verkstedet er pusset opp og det bare er MC som gjelder går all tid til CB'n :)
Ting som har skjedd:
Delesykkel er handla inn
Verkstedet har fått en oppgradering
Deler som sitter fast fikser vi med varme!
Demonteres og er like blid!
Ramma er lakkert
Deler begynner å monteres
Begynner å ligne en sykkel. Pr i dag jobber jeg med det elektriske anlegget, bruker koblingsskjema og prøver å få sjekket hver eneste kabel for å være sikkert på at alt funker den dagen vi prøver å starte :)
Tråden blir oppdatert fortløpende
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Ble ei ny "lita" stund på verksted i dag Var der fra kl. 10 og dro hjem kl. 19 i kveld. Ei helt grei økt som jeg har utnyttet godt!
Har jobbet mer med ledningsnettet, og fant ut at det meste er på plass, men må vente til motoren er på plass sånn at alle biter faller på plass.
Så i steden for å vente så var det å demontere ned motoren fra delesykkelen og sjekke denne! Det vi fant ut er at den ser og virker ut som den er i bra stand! Nye pakninger rundt om, normal slitt plugg, bra kompresjon og fin olje. Så i steden for å sprette denne og bytte pakninger velger vi å gi denne en sjans først.
Først av alt måtte den vaskes! Ingenting er bedre en diesel og pensel!
Så når alt var vasket og tørket tørt og gått over alle pakninger osv på nytt, monterte vi forgasser etter at denne også ble plukket i biter og vasket godt i diesel. Denne virket også til å være i god stand!
Så lar bildene tale for seg selv jeg :)
Så litt prøvemontering for å oppleve helheten
Neste steg blir nå å montere eksos. MEN, den originale krompotta er rusten og fæl, og delesykkelen hadde en mindre og sort utgave. Har mest lyst på krom! Jeg må nok montere den sorte en så lenge og bruke vinteren på å leite opp en ny/brukt i god stand.
Har jobbet mer med ledningsnettet, og fant ut at det meste er på plass, men må vente til motoren er på plass sånn at alle biter faller på plass.
Så i steden for å vente så var det å demontere ned motoren fra delesykkelen og sjekke denne! Det vi fant ut er at den ser og virker ut som den er i bra stand! Nye pakninger rundt om, normal slitt plugg, bra kompresjon og fin olje. Så i steden for å sprette denne og bytte pakninger velger vi å gi denne en sjans først.
Først av alt måtte den vaskes! Ingenting er bedre en diesel og pensel!
Så når alt var vasket og tørket tørt og gått over alle pakninger osv på nytt, monterte vi forgasser etter at denne også ble plukket i biter og vasket godt i diesel. Denne virket også til å være i god stand!
Så lar bildene tale for seg selv jeg :)
Så litt prøvemontering for å oppleve helheten
Neste steg blir nå å montere eksos. MEN, den originale krompotta er rusten og fæl, og delesykkelen hadde en mindre og sort utgave. Har mest lyst på krom! Jeg må nok montere den sorte en så lenge og bruke vinteren på å leite opp en ny/brukt i god stand.
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Tanken og sidedekslene er i veldig bra stand så trenger ikke å lakkere disse. Setter sykkelen tilbake til god bruksstand. Med bruk at fine brukte deler og litt nytt.rogg skrev:Artige greier å følge med her. Blir det noe lakering, eller beholder du det orginale av lakk og merking
Skulle jeg tatt den helt av, hadde alt, rubbel og bit blitt sent til syredypp, grunning og lakkering. Så mye penger har jeg desverre ikke :)
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg syns du gjør det riktig når du beholder lakken slik den er. Det er jo tross alt en gammel sykkel du setter i stand for å bruke den. Og en sykkel får ikke sjel før man kan se at den er brukt.
Tidsriktige reparasjoner, gamle og nye deler i skjønn forening og brukspatina på lakk og emblemer er etter min mening mye flottere enn "mint condition".
Tidsriktige reparasjoner, gamle og nye deler i skjønn forening og brukspatina på lakk og emblemer er etter min mening mye flottere enn "mint condition".
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Godt det finnes flere her ute som har samme mening som meg når det gjelder gamle sykler i bruksstand :)Jalmar skrev:Jeg syns du gjør det riktig når du beholder lakken slik den er. Det er jo tross alt en gammel sykkel du setter i stand for å bruke den. Og en sykkel får ikke sjel før man kan se at den er brukt.
Tidsriktige reparasjoner, gamle og nye deler i skjønn forening og brukspatina på lakk og emblemer er etter min mening mye flottere enn "mint condition".
Håper å få liv i denne før jul jeg. Men om jeg rekker det vet jeg ikke, men dog, er ikke mye igjen når jeg tenker meg om.. :
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hadde en CB100 -74 modell ei stund.
Ser du har montert den originale luftfilterboksen. På min var det satt på et KN-filter, men dysa var ikke riktig i forhold til luftmengden som dèt filteret slapp gjennom. Sånn at jeg slet med å få den til å gå godt. Gikk noe opp i dysestørrelse, men det ble ikke bra. Og justering av forgassere er ikke min sterke side.
Så jeg tok av KN-filteret og brukte den originale luftfilterboksen i stedet. Og da fikk jeg den til å gå penere og kunne stole på at jeg kom fram. Jeg brukte den til/fra jobb en sommer før jeg gikk over til yngre maskineri.
Og det var en N-motor i den, så motoren hadde blitt skifta et sted på veien. Men el-anlegget på sykkelen og el-anlegget på motoren var ikke likt, sånn at det ble noen utfordringer med ladinga blant anna.
Og med 6 volts anlegg var det jo knapt nok måneskinn fra lykta.
Det er jo en snop liten sykkel. Tror at hadde den blitt værende, hadde det blitt piggdekk og vintersykkel.
:edfirst: Trykkleifer
Ser du har montert den originale luftfilterboksen. På min var det satt på et KN-filter, men dysa var ikke riktig i forhold til luftmengden som dèt filteret slapp gjennom. Sånn at jeg slet med å få den til å gå godt. Gikk noe opp i dysestørrelse, men det ble ikke bra. Og justering av forgassere er ikke min sterke side.
Så jeg tok av KN-filteret og brukte den originale luftfilterboksen i stedet. Og da fikk jeg den til å gå penere og kunne stole på at jeg kom fram. Jeg brukte den til/fra jobb en sommer før jeg gikk over til yngre maskineri.
Og det var en N-motor i den, så motoren hadde blitt skifta et sted på veien. Men el-anlegget på sykkelen og el-anlegget på motoren var ikke likt, sånn at det ble noen utfordringer med ladinga blant anna.
Og med 6 volts anlegg var det jo knapt nok måneskinn fra lykta.
Det er jo en snop liten sykkel. Tror at hadde den blitt værende, hadde det blitt piggdekk og vintersykkel.
:edfirst: Trykkleifer
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Noe av det samme jeg sliter med. 2 ledningsnett og 2 motorer og 2 sykler, delesykkelen hadde et lappeteppe uten like som ledningsnett, så har brukt det som hører til sykkelen, mens motoren kommer fra delesykkelen, samt gasshåndtak, lysbrytere, lykter osv. Alt stemmer ikke helt overens med koblingskjema, men pytt.. Detta skal vi få til! :)Ragnhild skrev: Men el-anlegget på sykkelen og el-anlegget på motoren var ikke likt, sånn at det ble noen utfordringer med ladinga blant anna.
Og med 6 volts anlegg var det jo knapt nok måneskinn fra lykta.
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektrisk surrball er min store skrekk. :
Når jeg hadde Gamle i deler forleden endte det med at jeg monterte hele el-anlegget opp på ei finerplate og gikk gjennom en og en ledning og kobling. Tok litt tid, men det blei greit nok.
Hvis du leter etter et sted der du kan få tak i ledninger med de riktige fargene, kan kanskje denne linken være til hjelp. (Fikk den fra Pelsen en gang)
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... mepage.php
Når jeg hadde Gamle i deler forleden endte det med at jeg monterte hele el-anlegget opp på ei finerplate og gikk gjennom en og en ledning og kobling. Tok litt tid, men det blei greit nok.
Hvis du leter etter et sted der du kan få tak i ledninger med de riktige fargene, kan kanskje denne linken være til hjelp. (Fikk den fra Pelsen en gang)
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... mepage.php
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Kabler er min minste bekymring å få tak iJalmar skrev:Elektrisk surrball er min store skrekk. :
Når jeg hadde Gamle i deler forleden endte det med at jeg monterte hele el-anlegget opp på ei finerplate og gikk gjennom en og en ledning og kobling. Tok litt tid, men det blei greit nok.
Hvis du leter etter et sted der du kan få tak i ledninger med de riktige fargene, kan kanskje denne linken være til hjelp. (Fikk den fra Pelsen en gang)
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... mepage.php
Er verre med kunnskapen og kunne forstå detta jxxxa koblingsskjemaet : : Fatter'n kjøpte ei reperasjonsbok, og den er utrolig bra! Er 2 koblingskjemaer i denne, en til N modell og en til A modell. A modell skjemaet passer sånn nesten noenlunde til ledningsnettet på sykkelen min. Så har satt meg som mål å få detta til å funke! :
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror det blir bra jeg.
Hovedsaken er ei god verkstedbok, god tid og stor motivasjon. Og det virker det jo som du har.
Hovedsaken er ei god verkstedbok, god tid og stor motivasjon. Og det virker det jo som du har.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Motivasjonen min er STOR! Tid? Plenty, jeg jobber turnusJalmar skrev:Tror det blir bra jeg.
Hovedsaken er ei god verkstedbok, god tid og stor motivasjon. Og det virker det jo som du har.
Verkstedbok? You bet! Blir en fin vinter!
Attpåtil deler jeg verksted med en kompis som er mc-mekanikker, så jeg må nok plage han når han tusler med sitt eget prosjekt...
Presentasjon av min andre halvdel på "Verkstedet med det rare i" kommer i løpet av kvelden.
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Ny økt å verksted... Begynner å nærme seg slutten her nå. Har montert litt mer småtteri rundt omkring, samt gått over eksospotta. Funderte lenge på å bruke den svarte fra delesykkelen, men gikk en faen i meg og slipte ned rusta på krommen på krompotta :) NIPOLERT med Autosol etterpå... Ble helt greit til å være brukssykkel :)
Noen bilder fra dagen i dag...
Krom eller sort? :
Frem med punkerhue og drill :
Litt Autosol
Montert
Så hadde jeg besøk på verksted
Mangla bare en halvliter pils der nå!
Og så måtte kjedekassa på plass!
Noen bilder fra dagen i dag...
Krom eller sort? :
Frem med punkerhue og drill :
Litt Autosol
Montert
Så hadde jeg besøk på verksted
Mangla bare en halvliter pils der nå!
Og så måtte kjedekassa på plass!
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
En bitteliten økt i dag også gitt... Gir meg ikke HELT enda på detta ledningsnettet! Men snart kanskje??? :
Handlet batteri på Biltema i dag, koblet opp og begynte å teste om lys osv funka. Det eneste jeg fikk liv i var dette:
Bakbremsa!
Er strøm i alle ledninger ( nå ja, de fleste da....... ) og motoren har tenning men ikke gnist... Hmmm... Kjenner det blir noen flere timer med feilsøking og prøving!
Så mens vi grubla satte jeg opp en liste om hva som gjenstår... Er ikke mye gitt....
Tålmodighet er en dyd hørte jeg? My ass....
Har hentet inn eksperthjelp om to uker!
Handlet batteri på Biltema i dag, koblet opp og begynte å teste om lys osv funka. Det eneste jeg fikk liv i var dette:
Bakbremsa!
Er strøm i alle ledninger ( nå ja, de fleste da....... ) og motoren har tenning men ikke gnist... Hmmm... Kjenner det blir noen flere timer med feilsøking og prøving!
Så mens vi grubla satte jeg opp en liste om hva som gjenstår... Er ikke mye gitt....
Tålmodighet er en dyd hørte jeg? My ass....
Har hentet inn eksperthjelp om to uker!
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;