Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av mekkern »

litt generelle betraktninger dette-ikke personrelaterte.

noen speedometer er litt vel optimistiske........spesielt ved feil dekkdimensjoner.
Hvis en kan stole litt på førstemann at han/hun ikke kjører vel fort,kan man fokusere mer på kjøringen og de foran og ikke stirre seg stresset mellom speedoen vei og de foran..senke skuldrene og la sykkelen forlate 90 graderen.. :thumleft

ligger man litt inni en gjeng får en varsel fra syklene/bremselysa foran om det er noe rundt svingen også-ennå bedre tid til å reagere på stans/hindringer. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Det 85, kanskje 95 prosent av oss ikke klarer over tid er å kjøre i 75 i 80 km sona, 65 i 70 sona, 40 i 50 sona og når vedkommende på toppen av dette blinker med bremselysa foran alle svinger - ikke sikkert at det bremses men å blinke med lysa i ett sånt tempo er ett klart tegn på at man er svært usikker. Hvis dette skjer over lengre strekninger blir bakenforliggende utålmodig, irritert, sur, sinna og blåser forbi i en fart som egentlig ikke egner seg for kolonnekjøring i Norge.
Jeg håper inderlig ikke at det var i et slikt tempo jeg kjørte rundt Randsfjorden. Jeg vet at det var det tempoet jeg kjørte i den gang du og jeg skulle på Rustløserkurset i Kristiansand når det var minus 5 grader over heia og jeg var livredd for islagte områder i skyggepartier. Har jeg kjørt i et slikt tempo rundt Randsfjorden, ber jeg alle om unnskyldning og lover at jeg skal få sjekket speedometeret på Silkesvarten. Jeg har dog vært yrkessjåfør i over 25 år (tro det eller ei) og vet hvordan slike lusekjørere kan få blodet til å koke over...
Hvis du kjører i det vi kaller kolonne, uansett hvilken type, - du ikke er den som leder kolonnen. I denne settingen skal du (stort sett) ha en forran deg og en bak deg i det andre sporet.
Hvis du i denne situasjonen generellt ikke har noen umiddelbart foran deg så kjører du kanskje litt senere enn den som er foran deg.
Har du da noen som ligger umiddelbart på bakhjulet ditt hele tiden så er kanskje disse to situasjonene et tegn på at du kjører noe langsommere enn alle de andre?
Hvordan det var med deg Randsfjorden rundt må du kanskje vurdere selv... jeg vet du ble forbikjørt og da er det plass mellom deg og forrankjørende.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Hvis det er slik at det likevel kan kjøres forbi i ei kolonne bør dette være avgjort på forhånd,
ikke rart i slike situasjoner at den som opplever tramp i klaveret gir uttrykk for dette.. :8-[
Å få litt strekk i ei kolonne kan like gjerne skyldes at de foran ikke makter å legge seg på
en idealfart som er tilpasset den enkelte..
Den foran i luken kan kanskje like gjerne tilpasse seg føreren bak....? :roll :skriver
Sist redigert av Intruder den 01 nov 2010, 15:02, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av ejs »

:thumleft
Som tiden går ,så er det vel flere og flere som finner ut det samme som jeg,kolonne kjøring er lite moro.
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
Nå ser det plutselig ut ut som vi er blitt to på det laget.... ;e

mekkern
Innlegg: 7666
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av mekkern »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
Nå ser det plutselig ut ut som vi er blitt to på det laget.... ;e
Tar bare en kaffekopp og venter på de andre-0 problem. :jada:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
Nå ser det plutselig ut ut som vi er blitt to på det laget.... ;e

Da er dere snart en egen kolonne :lol ...så er vi igang igjen ;e

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Intruder skrev:Hvis det er slik at det likevel kan kjøres forbi i ei kolonne bør dette være avgjort på forhånd,
ikke rart i slike situasjoner at den som opplever tramp i klaveret gir uttrykk for dette.. :8-[
Å få litt strekk i ei kolonne kan like gjerne skyldes at de foran ikke makter å legge seg på
en idealfart som er tilpasset den enkelte..
Den foran i luken kan kanskje like gjerne tilpasse seg føreren bak....? :roll :skriver
Dette,at alle venter på de sakterekjørende,burde vel la seg gjøre? : ,hvis
det er avtalen de kjørende imellom--------? :mc1 :mc1 ........... :mc2 .......... :mc1 :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Globe »

Javisst...og her er vel noe av det viktigste med slik "organisert kjøring", at man avtaler "kjøremønsteret" på forhånd før etappene som turen består av gjennomføres. Et "mønster" som kan tilpasses underveis gitt erfaringer man gjør seg og strekningene som skal tilbakelegges.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Sprint »

Kjører kolonne 1 mai,men ellers solo.Kjører vi flere i lag blir stoppen planlagt og tempoet opp til den enkelte. :prop: .
Kolonne blir formye fokus på plasering avpassing fart o.l.
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Intruder »

Godtvoksen skrev:
mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved. :mk
Nå ser det plutselig ut ut som vi er blitt to på det laget.... ;e
Nå er vi blitt tre.....som kan kjøre sammen om vi møtes på MCsiden.no-treff ! :thumleft :mc5 :mc2 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Javisst...og her er vel noe av det viktigste med slik "organisert kjøring", at man avtaler "kjøremønsteret" på forhånd før etappene som turen består av gjennomføres. Et "mønster" som kan tilpasses underveis gitt erfaringer man gjør seg og strekningene som skal tilbakelegges.
Det var vel et "mønster" som kan tilpasses underveis vi prøvde ved Randsfjorden Globe, og som i ettertid viste seg ikke å fungere og som er den direkte årsaken til at denne debatten i det hele tatt har kommet opp.... :dontknow

Slik jeg ser det, så er det ikke nødvendig å gjøre samme feil to ganger.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev:Javisst...og her er vel noe av det viktigste med slik "organisert kjøring", at man avtaler "kjøremønsteret" på forhånd før etappene som turen består av gjennomføres. Et "mønster" som kan tilpasses underveis gitt erfaringer man gjør seg og strekningene som skal tilbakelegges.
Det var vel et "mønster" som kan tilpasses underveis vi prøvde ved Randsfjorden Globe, og som i ettertid viste seg ikke å fungere og som er den direkte årsaken til at denne debatten i det hele tatt har kommet opp.... :dontknow

Slik jeg ser det, så er det ikke nødvendig å gjøre samme feil to ganger.

Tilpasning går begge veier GV, slik jeg ser det. Jeg deler overhodet ikke dine negative opplevelser av turen rundt Randsfjorden!
Jeg lå bakerst stort sett hele rundturen og opplevde det som en flott tur, på veien og ved pausene langs veien. Gitt at dette var din første tur sammen med såpass mange motorsykler (mulig jeg tar feil her), synes jeg du går relativt hardt og høyt ut med ved å si at det var noe feil med turen rundt fjorden da det du i såfall sier at det er/var kjørestilen til de/oss andre som er årsaken til dette!!

Hva var det egentlig med turen rundt fjorden som gjør at du sitter igjen med så negativ opplevelse av denne??

Ble du forbikjørt, og var denne i såfall av en slik art at du måtte foreta deg noe spesielt annet enn å skifte spor i kjørefeltet?
Ble du frakjørt slik at det ble stor luke til den foran (en luke du selv kan kontrollere/korrigere til en viss grad underveis)?
Lå den bak deg for nære?
Ble det for korte pauser?
Hva forsøkte du å bidra med som ikke ble hensyntatt?

Jeg skjønner dette virkelig ikke!! :scratch

Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

Kjære Globe, jeg tror du bør lese denne tråden fra starten av på nytt, og da gir det deg et nyansert bilde av forskjellige synspunkter omkring kolonnekjøring. Debatten kom som følge av turen rundt Randsfjorden. Jeg tror ikke du bør overdrive negativiteten i dette, alle var og er enig om at hovedopplevelsen av turen og treffet ved Randsfjorden var helt topp. Som AJ sier det i starten på denne tråden:
vi har nok alle noe å lære av å kjøre samlet på denne måten. Og det er veldig bra å komme med synspunkter og meninger i en tråde som dette
.
Dog betyr ikke det at ting ikke kan gjøres bedre, og så langt syntes det for meg at ingen endringer ønskes gjort ved neste tur. Spørsmålet blir da om vi har lært noen noe som helst av fellesturen, som kan bedres? Er det slik at alle mener det bare er undertegnede som må lære seg å kjøre fortere og jevnere i svingene, og da løser det alle feil og alle vil holde sin plass i kolonnen?

NB! VIKTIG! Jeg har overhode ikke sagt noe negativt om kjørestilen til andre. Forbikjøring i kolonne kan vel neppe kalles noen kjørestil? Motsetningene går vel på deltakernes forskjellige erfaringsnivå. Det er ikke noe poeng at de mest uerfarne skal fra start kjøre bak ledersykkel, for så bli forbikjørt av de erfarne som ikke kjører fra kolonnen, men legger seg inn bak ledersykkel. Med andre ord - de tar plassen fra de/den som kjører på en "lærlingplass". Forhåpentligvis har jeg selv tatt ekstra kjøretimer og fått noe mer erfaring og mot inn i svingene til neste tur, men det kan faktisk komme andre etter meg, som bør slippe å bli tatt fra "lærlingeplassen". Det handler ikke bare om meg, men hvordan en integrerer ferske MC-førere ved fellesturer i regi av mcsiden.no for fremtiden. Spesielt viktig er det når turen skal strekke seg over mange dager - ikke bare en dagstur.

Så til slutt, så har vel jeg nå sagt nok i denne saken og avsluttet med å gjenta for siste gang mitt ønske:

Ledelsen av mcsiden.no definerer og utarbeider regler for kolonnekjøring i regi av mcsiden.no. Det betyr selvsagt ikke at en bestandig kjører i kolonne, det og hvor langt en skal kjøre i kolonne må selvsagt kunne avtales i forhold til tid og sted mv.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av pelsen »

Godtvoksen skrev: Ledelsen av mcsiden.no definerer og utarbeider regler for kolonnekjøring i regi av mcsiden.no. Det betyr selvsagt ikke at en bestandig kjører i kolonne, det og hvor langt en skal kjøre i kolonne må selvsagt kunne avtales i forhold til tid og sted mv.
hvorfor skal det lages regler og opplegg for alt mulig???
Mye av gleden med MC som hobby er jo å dra på tur og ta det som det kommer.

Svar