Skiver

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
hondapilot
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2010, 21:53
Motorsykkelen din: Honda cbr 900 1998

Skiver

Legg inn av hondapilot »

Hepp og hei!
Satt og leste litt faglitteratur her om dagen (Haynes service & repair manual) og merket meg at skiver (stoppskive ? ) skal byttes når mutter blir løsnet. Feks når du skrur ut/inn oljepluggen ved oljeskift , skal skiven byttes.
Dette er jo typisk en av disse små detaljene som vi ufaglærte da begynner og fundere på.

Jeg selv tukler med det meste på sykkelen men har vel skjelden byttet skiver om det ikke er noen skader eller skiver av bløtt metall.
Med deler hvor nye skruer/mutter er med blir disse selvfølgelig benyttet.

Noen som har noe fornuftig og si om saken ? Bør jeg skaffe meg ett assortert utvalg av omtalte ?

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skiver

Legg inn av mekkern »

til oljepluggen liker jeg å bruke tetteringer i fiber da en ikke trenger å trekke til så hardt... men en skulle jo brukt momentnøkkel da.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Skiver

Legg inn av rogg »

Hei og velkommen til forumet Hondapilot.

Skiver skal som regel fungere som låsing mellom skrue og metallstykke som skruen er skrudd fast i. Enten er den krummet, splittet eller den ser ut som en flatklemt fjær. Dette for å få et kraftig spenn mellom bolt og metallstykke.
Den kan også være laget av et mykere metall, for å oppnå samme effekt. Dette kan være skiver av aluminium eller kobber.

Kobberskiver blir harde etter bruk, men kan mykes opp igjen ved å varme/gløde dem.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skiver

Legg inn av Geir »

Kjører delt regime på dette med låseskiver og låsemuttre (nylock og den slags). Ligger låseskiven/mutteren slik til at det er vanskelig/umulig å sjekke tilstand/etterteite blir det ny. Ligger den "i dagen" er jeg ikke så fanatisk. Men selvsagt; er låseskiven flatklemt/uten spenst eller ødelagt på annen måte blir det ny.

Kobberringer gløder jeg opp på nytt med mindre de er flatklemt eller varig deformert på annet vis. Dowtyringer - slike metallringer med gummikrage innvendig - byttes hvis deformert eller hard/skadet gummi.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skiver

Legg inn av mekkern »

husk å bråkjøle kobberringene da-ellers blir de ikke myke... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Skiver

Legg inn av Geir »

mekkern skrev:husk å bråkjøle kobberringene da-ellers blir de ikke myke... :prf
Hmm.. "Mine" blir myke om de luftkjøler over tid også, men jeg har merket meg at de blir renere - "slagget" forsvinner - dersom de bråkjøles i vann.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skiver

Legg inn av mekkern »

Geir skrev:
mekkern skrev:husk å bråkjøle kobberringene da-ellers blir de ikke myke... :prf
Hmm.. "Mine" blir myke om de luftkjøler over tid også, men jeg har merket meg at de blir renere - "slagget" forsvinner - dersom de bråkjøles i vann.
Blir jo noe mykere selv uten "bråkjøling".men blir mykest ved bråkjøling i vann-som det står fks her side 21.
http://www.yrkeslitteratur.no/provesider_smedarbeid.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Skiver

Legg inn av Snerken »

Så er grunnregelen at skiver er engangs?
Hvis så er tilfelle så er det litt rart at det ikke trilles ut kilovis med skiver fra kjøretøyverksteder årlig... :-k

Men at mange av skivene BURDE vært byttet, det tviler jeg ikke på!

Snerken.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skiver

Legg inn av mekkern »

vi må skille litt på underlagsskiver -tetteskiver og låseskiver...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hondapilot
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2010, 21:53
Motorsykkelen din: Honda cbr 900 1998

Re: Skiver

Legg inn av hondapilot »

takk for svar, virker vel som om en pragmatisk holdning fungerer. Noe som er min erfaring også..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skiver

Legg inn av Kjellrf »

Skiva på oljetappepluggen bør du passe på å ikke bruke for mange ganger. Ellers går det ut over gjengene i bunnpanna (bunnpanne i aluminium, bolt i stål, gjett hvem som gir seg), bolten blir dratt til for hardt. Skiva har en fjærende funksjon.
Personlig bytter jeg den annenhver gang, hver gang er egentlig foreskrevet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar