Da er det i alle fall ikke helt tomt inni der!Gammelgutt skrev:Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?.
Borring av sylindre
Re: Borring av sylindre
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38177
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Borring av sylindre
Høreapparatene som har falt inn i hodet...Gammelgutt skrev:Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?.mekkern skrev:Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Borring av sylindre
Har opplevd dette på 2 sykkler: X-ens '86 750 intruder, og har det også på min '86 Vmax.11-Yngve skrev:Nesten alle syklene på den tiden hadde slike "doble bend" ( et rør inne i et annet ) men dette er første gangen jeg hører at innerrøret har løsnet.
Kan være godt å huske på når an kommer over en slik sykkel med orginalanlegg og "rådebank".
Kan høres ille ut ja, og lett å tru at det er rådebank eller ivertfall noe alvorlig.
Ganske lett feil å "avsløre" da, det er bare å bruke en plank eller lignende å bende mellom eksosbend og rammerør eller blokka e.l. lyden vil da bli betraktelig dempet, og noen ganger forsvinne helt. Det vil den jo IKKE gjøre vist det er noe alvorlig med motoren
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Borring av sylindre
Men det er å komme på det da :)
På FJ1100 låter dette no' aldeles forferdelig, ettersom inner-røret løsner rett ved eksos porten. Satte i en skrue, og da holdt det tyst en liten stund. En kompis sveiset fast inner-rørene, og da holdt det fred et års tid, så var det bare å skifte hele anlegget.
FJ1200 har ikke doble eksos bend, og derfor ikke plaget med dette. Så en Suzuki Intruder med samme problem, men her løsnet innmaten lengre ut i røret og lyden ikke så tydlig. Men eieren hadde langt framskredne planer om overhaling p.g.a. dette!
På FJ1100 låter dette no' aldeles forferdelig, ettersom inner-røret løsner rett ved eksos porten. Satte i en skrue, og da holdt det tyst en liten stund. En kompis sveiset fast inner-rørene, og da holdt det fred et års tid, så var det bare å skifte hele anlegget.
FJ1200 har ikke doble eksos bend, og derfor ikke plaget med dette. Så en Suzuki Intruder med samme problem, men her løsnet innmaten lengre ut i røret og lyden ikke så tydlig. Men eieren hadde langt framskredne planer om overhaling p.g.a. dette!
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Borring av sylindre
Hørte om en FJ1100-84 mod, som før sommeren 85 begynte å skrangle mye.
Den hadde da gått ca 40.000 km, og forhandleren fant ikke feilen. Siden det var en helt ny modell, fant ut at det måtte være noe galt i motoren. 125 hk var jo svært mye i 84, og man trodde kanskje det gikk ut over levetida. Og denne sykkelen hadde gått relativt langt på kort tid.
De åpnet opp, og alt var i sin skjønneste orden. Ingen spesiell slitasje noe sted.
Så de skrudde sammen motoren, monterte den i, og startet opp.
Den skrangla like jævlig. Men da mekanikeren holdt rundt benda, for å kjenne hvor fort varmen kom, minket skranglinga betraktelig, når han holdt på den ene svanehalsen...
Ellers hadde noen FJ'er litt romslige ventilstyringer, så de rasla litt i toppen.
Selv da de var nye.
Mål opp klaringa mellom stempler og sylindere før du borrer. Er ikke bestandig det er nødvendig å borre. Kan holde med å bytte ringer, hvis du har lav komp. Eller slipe inn ventiler. Lekkasje i ventiler eller stempel/stempelringer sjekkes ganske enkelt ved å ta en sylinderlekkasjetest på forhånd.
Den hadde da gått ca 40.000 km, og forhandleren fant ikke feilen. Siden det var en helt ny modell, fant ut at det måtte være noe galt i motoren. 125 hk var jo svært mye i 84, og man trodde kanskje det gikk ut over levetida. Og denne sykkelen hadde gått relativt langt på kort tid.
De åpnet opp, og alt var i sin skjønneste orden. Ingen spesiell slitasje noe sted.
Så de skrudde sammen motoren, monterte den i, og startet opp.
Den skrangla like jævlig. Men da mekanikeren holdt rundt benda, for å kjenne hvor fort varmen kom, minket skranglinga betraktelig, når han holdt på den ene svanehalsen...
Ellers hadde noen FJ'er litt romslige ventilstyringer, så de rasla litt i toppen.
Selv da de var nye.
Mål opp klaringa mellom stempler og sylindere før du borrer. Er ikke bestandig det er nødvendig å borre. Kan holde med å bytte ringer, hvis du har lav komp. Eller slipe inn ventiler. Lekkasje i ventiler eller stempel/stempelringer sjekkes ganske enkelt ved å ta en sylinderlekkasjetest på forhånd.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.