Borring av sylindre

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Borring av sylindre

Legg inn av Tvinitla »

Har en FJ 1200 motor som er litt slitt og burde ha vært borret opp. Vet dere om noen som kan gjøre slike jobber til en noen fornuftig pris?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Borring av sylindre

Legg inn av mekkern »

Holder det ikke med litt honing og nye ringer? eller har den begynt å rakle?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Borring av sylindre

Legg inn av ejs »

:thumleft

Hva er en fornuftig pris,

Har fått boret opp 2 sylinderrekker til motorsykler, hos, "Autoteknikk.no" her i Kristiansand.
Pris for standard boring var ca 1700.- for overstørrelse boring ,tok de ca 2400.-til sistnevnte tok de også og justerte opp en standardstørrelse stålpakning til overstørrelse fra 66 til 69 mm.dette tok de 600.-for å gjøre.
:mc2 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1 :mc1
If it ain't broke, I'll break it.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Borring av sylindre

Legg inn av FJZZR »

Tvinitla skrev:Har en FJ 1200 motor som er litt slitt og burde ha vært borret opp. Vet dere om noen som kan gjøre slike jobber til en noen fornuftig pris?
Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. En kompis fikk borret sin FJ, og det måtte tre forsøk til for å lykkes, så noe sier meg at det ikke er en helt triviell jobb. (Vet ikke helt hva problemet var, men fikk problemer med høyt olje forbruk)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Tysnes »

http://www.auto23.no/motorverksted.asp" onclick="window.open(this.href);return false; fikk bort opp mange mc-sylindre her i min ungdom , men det er jo minst 30 år siden. så kor dei er prismessig ? er vel å ta en tlf. lykke til.

11-Yngve
Innlegg: 3
Registrert: 19 sep 2010, 19:55
Motorsykkelen din: Hayabusa 1600

Re: Borring av sylindre

Legg inn av 11-Yngve »

Jeg borrer alle mine sylindre selv. Har tilgang til Sveitsisk produsert sylinderborreutstyr og Sunnen Honer. Kan godt ta på meg litt borrejobb på si til en "rimelig" penge..

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Tvinitla »

FJZZR skrev: Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. En kompis fikk borret sin FJ, og det måtte tre forsøk til for å lykkes, så noe sier meg at det ikke er en helt triviell jobb. (Vet ikke helt hva problemet var, men fikk problemer med høyt olje forbruk)
Nå har jeg ikke fått sjekket kompresjon så jeg er ikke helt sikker på at det er slitte sylindre som er problemet, men motoren har endel rasling spesielt ved kald motor. Så det kan muligens være at det er kam- eller starterkjede som rasler. Selv om FJ'en har gått nesten 125 000 km skal vel den normalt kunne klare endel flere km.
Får vel starte med å få kyndig hjelp for å finne ut hva som er problemet.

Vet at noen som fikk borret FJ'en til 1340 ccm fikk problemer med at starteren ikke klarte å dra motoren rundt, spesielt ved varm motor. Løsningen da ble å skifte til kraftigere starter.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Tvinitla »

11-Yngve skrev:Jeg borrer alle mine sylindre selv. Har tilgang til Sveitsisk produsert sylinderborreutstyr og Sunnen Honer. Kan godt ta på meg litt borrejobb på si til en "rimelig" penge..
Skal legge det på minne i tilfelle det blir aktuelt å borre opp motoren.
Hvor i landet holder du til forresten?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Snikkeren »

Hvis det er samme person som jeg tror det er, så holder han vel til langt oppi nord. :D
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

11-Yngve
Innlegg: 3
Registrert: 19 sep 2010, 19:55
Motorsykkelen din: Hayabusa 1600

Re: Borring av sylindre

Legg inn av 11-Yngve »

Borring som innkluderer bytte av sylinderforinger er IKKE noe jeg anbefaler sånn uten videre.
Det medfører ganske mye mere jobb og siden foringene blir større og avstanden mellom sylindrene blir mindre så øker faren for at man borrer igjennom aluminiumen med oljelekkasjer som følge. For ikke å snakke om problemer med toppakningene.

Har selv hatt GSX modeller med 1560 kubikk og selv om de gikk som f...n så er det mye vedlikehold med dem.

Til FJ1200 er det en god 1250sats fra Wiseco som funker og som gir ganske så mye mere dreiemoment men noen av disse som finnest billig på eBay er av den gamle typen som krever STORE klaringer for å fungere. Ikke nødvendigvis ille, man må bare vite om det og det er ikke alltid de papirene som følger med er riktige.

Vet ikke hvor mye man kan "reklamere" her så du får kontakte meg på mail
hayabusagsxr1300@hotmail.com
Yngve

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Globe »

11-Yngve skrev:Borring som innkluderer bytte av sylinderforinger er IKKE noe jeg anbefaler sånn uten videre.
Det medfører ganske mye mere jobb og siden foringene blir større og avstanden mellom sylindrene blir mindre så øker faren for at man borrer igjennom aluminiumen med oljelekkasjer som følge. For ikke å snakke om problemer med toppakningene.

Har selv hatt GSX modeller med 1560 kubikk og selv om de gikk som f...n så er det mye vedlikehold med dem.

Til FJ1200 er det en god 1250sats fra Wiseco som funker og som gir ganske så mye mere dreiemoment men noen av disse som finnest billig på eBay er av den gamle typen som krever STORE klaringer for å fungere. Ikke nødvendigvis ille, man må bare vite om det og det er ikke alltid de papirene som følger med er riktige.

Vet ikke hvor mye man kan "reklamere" her så du får kontakte meg på mail
hayabusagsxr1300@hotmail.com
Yngve

:vs Hei 11-Yngve og velkommen hit til mcsiden.no :=D>

Ser du allerede har bidratt direkte inn i et tema som du tydeligvis kjenner godt! Kjempebra...vi er bygget opp av kompetanse og erfaring i kombinasjon med lysten og evnen til å dele. :thumleft

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Borring av sylindre

Legg inn av FJZZR »

Tvinitla skrev:
FJZZR skrev: Nå er det ikke så vanlig at FJ'er trenger borring. Det er vel kamkjede og starter/dynamo-kjede som "ynker seg" først. Min har gått ca 200 000 km, og har ingen planer om boring.
Ellers er/var det populært og borre FJ'er til 1340 cc. ..
Nå har jeg ikke fått sjekket kompresjon så jeg er ikke helt sikker på at det er slitte sylindre som er problemet, men motoren har endel rasling spesielt ved kald motor. Så det kan muligens være at det er kam- eller starterkjede som rasler. Selv om FJ'en har gått nesten 125 000 km skal vel den normalt kunne klare endel flere km.
Får vel starte med å få kyndig hjelp for å finne ut hva som er problemet.

Vet at noen som fikk borret FJ'en til 1340 ccm fikk problemer med at starteren ikke klarte å dra motoren rundt, spesielt ved varm motor. Løsningen da ble å skifte til kraftigere starter.
Hvis den rasler bare når den er kald, kan det tyde på kamkjede strammer, men dette er ikke noe vanlig FJ problem såvidt jeg vet. Min lager en tydelig raklelyd, men den kom fra hornet :lol (Resonans ved lavt turtall)
Ellers kan FJ'er være tunge å dra rundt når de er veldig varme (bykjøring). Min 1100 er det!
Men dette "problemet" er vesentlig større ved 1340 satsen.
Han jeg kjenner har også to oljekjølere. Sykkelen går veldig bra!
En annen tragikomisk FJ greie: 1100 hadde doble eksos bend, og når det indre løsner i det ene bendet, låter det akkurat som rådebank. Vet om en motor som ble overhalt, og gjett om eieren fikk lang nese når den ble startet opp etter overhaling!! :ills :ills

11-Yngve
Innlegg: 3
Registrert: 19 sep 2010, 19:55
Motorsykkelen din: Hayabusa 1600

Re: Borring av sylindre

Legg inn av 11-Yngve »

Nesten alle syklene på den tiden hadde slike "doble bend" ( et rør inne i et annet ) men dette er første gangen jeg hører at innerrøret har løsnet.

Kan være godt å huske på når an kommer over en slik sykkel med orginalanlegg og "rådebank".

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Borring av sylindre

Legg inn av mekkern »

Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: Borring av sylindre

Legg inn av Gammelgutt »

mekkern skrev:Kompis av meg hadde en Suzuki gs1000g der innerrøret løsnet også men det skranglet bare..
Om det skrangler når jeg rister på hodet, da er det vel noe annet?. :scratch

Svar