Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi feil?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av ejs »

Flattop skrev:Kobberpasta?
Hei
Ikke bruke kobberpasta mot aluminium.(galvaniske strømmer)
Bruk Aluminiumspasta.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

ejs skrev:
Flattop skrev:Kobberpasta?
Hei
Ikke bruke kobberpasta mot aluminium.(galvaniske strømmer)
Bruk Aluminiumspasta.
Flott at det er noen som har bedre peiling på sånt enn meg. :thumleft Regner med at det var kobberpasta jeg tenkte på. Tenkte bare at det ville hjelpe til å løse opp irr, men det er kanskje ikke så lurt å bruke det på stemplene. :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:
Duville skrev: Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!
Er det noe spesielt du tenker på? Har han fått noen dårlige råd?


Kan ikke se at rådene som er gitt er kommentert av meg så om du var så vennlig å ikke ta setningene ut av sammenheng så hadde det vært ok. Kunne jo nevnt litt om pasta nå men det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre :cheers

Det ble spurt om råd her og da kan jo ett råd være å spørre en som kan dette om å få litt opplæring i praksis. Dette er jo også ett råd - ikke snakk om å slenge dritt eller noe som helst annet men bare et råd på linje med andre råd som gis i tråden.

Når det stilles spørsmål om kvaliteten på arbeidet hos merkeverkstedene så tror jeg nok at jeg heller ville ligge foran en som hadde fått skiftet bremser på merkeverksted enn en som prøver seg litt frem til det de synes er ett bra resultat---

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:
Snikkeren skrev:
Duville skrev: Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!
Er det noe spesielt du tenker på? Har han fått noen dårlige råd?


Kan ikke se at rådene som er gitt er kommentert av meg så om du var så vennlig å ikke ta setningene ut av sammenheng så hadde det vært ok. Kunne jo nevnt litt om pasta nå men det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre :cheers

Det ble spurt om råd her og da kan jo ett råd være å spørre en som kan dette om å få litt opplæring i praksis. Dette er jo også ett råd - ikke snakk om å slenge dritt eller noe som helst annet men bare et råd på linje med andre råd som gis i tråden.

Når det stilles spørsmål om kvaliteten på arbeidet hos merkeverkstedene så tror jeg nok at jeg heller ville ligge foran en som hadde fått skiftet bremser på merkeverksted enn en som prøver seg litt frem til det de synes er ett bra resultat---

Ok.
Duville skrev:Kanskje bremser er noe av det arbeidet det kunne være en ørliten ide å la en Mekker som har litt mere kunnskaper om saken få lov til å gjøre. Da ville det blitt så mye tryggere for alle å ferdes på veiene. Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!
Grunnen til at jeg kun siterte akkurat den setningen er at du skrev at meldingene her bekreftet påstanden din. Hvis du da siktet til hans meldinger, så ser jeg ikke helt poenget med den setningen, da han faktisk spør om råd for å unngå å gjøre noe halvveis. Han skulle bare skifte bremseklossene, og det er jo ikke noen heksekunst. Når han da støtet på et problem han ikke har vært borti før, spør han om råd. Det er jo det man har slike forum til.

Og angående pasta. Hadde stemplene tatt noe særlig skade av å bruke kobberpasta for å få vekk irr'en, når man renser de godt etterpå? :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:Og angående pasta. Hadde stemplene tatt noe særlig skade av å bruke kobberpasta for å få vekk irr'en, når man renser de godt etterpå? :scratch
Neppe noen skade, men ikke særlig nytte heller. Slike deler er greit å pusse med negerkuse, da blir det rent uten å ripe for mye.
Kobberpasta er et stoff man f.eks kan ha på gjenger for å forhindre at de sitter fast når de skal løsnes. Det tåler varme og er derfor velegnet på bremsedeler.
Har aldri prøvd det som slipemiddel.

Motforestillingen mot kobberpasta på aluminiumsdeler kommer av faren for galvanisk korrosjon siden kobber ligger over aluminium i spenningsrekka. Potensialforskjellen mellom kobber og aluminium gjør da at aluminiumen korroderer mens kobberet står. Dette gjelder først og fremst blanding av metaller i fuktig miljø.
Om kobberpasta inneholder nok metallisk kobber til at dette er noe problem vet jeg ikke.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Duville »

Min påstand: Utførslen og meldingene her virker å bekrefte dette ganske så grundig!

Snikkeren- sitat: Grunnen til at jeg kun siterte akkurat den setningen er at du skrev at meldingene her bekreftet påstanden din. Hvis du da siktet til hans meldinger, så ser jeg ikke helt poenget med den setningen, da han faktisk spør om råd for å unngå å gjøre noe halvveis. Han skulle bare skifte bremseklossene, og det er jo ikke noen heksekunst. Når han da støtet på et problem han ikke har vært borti før, spør han om råd. Det er jo det man har slike forum til. Sitat slutt

En som har så stort behov for hjelp (mange meldinger) for å gjennomføre en "så enkel jobb" som det sies, burde kanskje ikke påta seg jobben. En annen mulighet kunne vært å ha med seg en som kan jobben og se til at den blir sikkert utført til stede. Dette tror jeg han har skjønt at jeg mente for lenge siden.

Dette er ment og sagt for at naboen kan kjøre ut i morgen og være sikker på at han kan stoppe ved hjelp av bremsene når han kanskje skal ut og kjøre 140+ på i morgen (ikke alle holder fartsgrensene til alle tider).

Kan og ikke kan... Alle kan??? Det man kan er aldri noen heksekunst, det er det aldri og jeg kan garantert mange ting du ikke kan, du kan garantert mange ting jeg ikke kan. Hvis vi bytter jobb vil vi aldri kunne gjøre den andres jobb like godt - det er ett faktum. Noen er flinke til å reparere bremser andre kan det ikke.


- tror akkurat denne diskusjonen nå er ferdig - det var ett råd til den kommende bremsemekanikeren og that`s it.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Det må jeg si... Enkelt formulerte spørsmål fører til amper stemning... Fantastisk hvordan kverulanter og "menneskekjennere" utfolder seg..... Jeg har i løpet av svært kort tid tydeligvis fått mitt ”pass påskrevet” og det av folk som overhode ikke kjenner meg eller min kompetanse på noen som helst måte….. Her bli man tilegnet egenskaper og plassert i bås på et svært tynt grunnlag. Makan til kranglefant og forutinntatt ”besserwisser” :[-( har jeg faktisk ikke møtt i noe nettforum.
Oppfordrer moderatorer/administratorer til å opprette egen ”tråd” som heter ”Kverulanten” der enkelte vanskelige personer kan kverulere til de ble enda mer ”Varm i trøya…” *mas Dermed kan vi andre som er ute etter konkrete tips og råd få ha de faglige ”trådene” for oss selv”
Vil igjen takke dere som faktisk kommer med konstruktive svar på problemstillingen…. Skal nok komme i havn med dette også ja… :-) Selv om sikkert en og annen tviler så har jeg vært borti betydelig større mc-reparasjoner før, men om jeg så aldri hadde tatt i en skiftenøkkel så har jeg inntrykk av at man i dette forumet kan få andre råd enn at "du er dum ,og må levere inn sykkelen på mc-verksted snarest mulig" Eller?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av AJ »

harlex skrev:Det må jeg si... Enkelt formulerte spørsmål fører til amper stemning... Fantastisk hvordan kverulanter og "menneskekjennere" utfolder seg..... Jeg har i løpet av svært kort tid tydeligvis fått mitt ”pass påskrevet” og det av folk som overhode ikke kjenner meg eller min kompetanse på noen som helst måte….. Her bli man tilegnet egenskaper og plassert i bås på et svært tynt grunnlag. Makan til kranglefant og forutinntatt ”besserwisser” :[-( har jeg faktisk ikke møtt i noe nettforum.
Oppfordrer moderatorer/administratorer til å opprette egen ”tråd” som heter ”Kverulanten” der enkelte vanskelige personer kan kverulere til de ble enda mer ”Varm i trøya…” *mas Dermed kan vi andre som er ute etter konkrete tips og råd få ha de faglige ”trådene” for oss selv”
Vil igjen takke dere som faktisk kommer med konstruktive svar på problemstillingen…. Skal nok komme i havn med dette også ja… :-) Selv om sikkert en og annen tviler så har jeg vært borti betydelig større mc-reparasjoner før, men om jeg så aldri hadde tatt i en skiftenøkkel så har jeg inntrykk av at man i dette forumet kan få andre råd enn at "du er dum ,og må levere inn sykkelen på mc-verksted snarest mulig" Eller?
Har fulgt meg litt i denne tråden og enkelte innspill ser ut til å være på grensen til det kverulerende. Om dette skyldes misforståelser eller måten enkelte formulerer seg får så være. Kanskje en idé å lese hva som skrives flere ganger, ta en pause, kjøle seg ned litt og komme på banen igjen når en får litt avstand til tingene man reagerer på.

Uansett er det ingen hyggelig velkomst for nye brukere å sitte med en følelse slik harlex gjør, folkens!
Som hovedregel får folk gode svar her inne uten å føle seg forulempet eller latterliggjort på noen måte. Og slik skal det fortsatt være!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Tysnes »

Tenker bremsene blei bra til slutt. her skal en kunne spørre om det meste , og få svar på det meste. Det viktigeste er at folk her på forumet ønsker å hjelpe. ang. bremser er renslighet ekstra viktig. stempel i kalipper bør helst behandles med bremseveske og glidepinner med bremsesylinderfett el. som tåler høy varme . lufting og brems flere ganger og skjekk for lekkasje. Lykke til :)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Et motto jeg synes flere burde leve etter er: Det finnes ikke problemer. Det finnes kun utfordringer :prf
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Bubbu »

Det alle bør tenke på er at om man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, bør man få noen til å sjekke at man har gjort det rett. Spesielt når man driver å repparerer på styring og bremser uansett om det er bil eller mc eller trampsykkel.
(The Beast )

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Status: Plukket kalipperen....Det var ikke veldig lett å få den fra hverandre for å si det slik men det var desto mer åpenbart hva som var problemet... Den ene glidepinnen var full av rust og det var hull i den ene støvbeskyttelsesgummien. Satt helt fast... Jeg er overbevist om at dette har vært slik siden sykkelen ble kjøpt i fjor høst for dette skjer ikke over natten... Iallefall ikke så gale... Rep.sett med pakninger ol. samt nye glidepinner er bestilt... Mens vi venter blir det skikkelig rengjøring av de ulike komponentene... Regner med naboen får seg en overaskelse når vi får det fikset. De bremsene kan umulig ha ytt sitt beste......
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av pelsen »

harlex skrev:Status: Plukket kalipperen....Det var ikke veldig lett å få den fra hverandre for å si det slik men det var desto mer åpenbart hva som var problemet... Den ene glidepinnen var full av rust og det var hull i den ene støvbeskyttelsesgummien. Satt helt fast... Jeg er overbevist om at dette har vært slik siden sykkelen ble kjøpt i fjor høst for dette skjer ikke over natten... Iallefall ikke så gale... Rep.sett med pakninger ol. samt nye glidepinner er bestilt... Mens vi venter blir det skikkelig rengjøring av de ulike komponentene... Regner med naboen får seg en overaskelse når vi får det fikset. De bremsene kan umulig ha ytt sitt beste......
Han blir nok fornøyd med nye bremser.
Men - dette her stinker mangel på vedlikehold over lang tid, og det er vel lite trolig at tidligere eier har vedlikeholdt allting utenom bremsene...
Når man finner slike ting som dette bør man gå over hele sykkelen.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av harlex »

Da var vi på stell... Nye og gooooode bremser montert og prøvekjørt...
Det tok sin tid men det er hovedsaklig pga. venting på deler. Arbeidet bestod av demontering av kalipper, kraftig rengjøring, nye pakninger i sylinderne, nye glidebolter og nye "støvgummi" og montering inkl. lufting.... :D

Da var det bare å håpe på at det blir kjørevær igjen da...... :sk?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Skifte bremseklosser foran på VFR 750. Hva gjorde vi fei

Legg inn av Snikkeren »

Jeg visste dere kom til å klare det. :thumleft

Kjørevær? Er det frost ute? Nei? Da er det kjørevær. :thumleft :lol
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar