ABS- lampa lyser....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

ABS- lampa lyser....

Legg inn av Nordlendingen »

Etter å ha vaska min K 100 Rs her om dagen, ga jeg den en omgang voks, vinylfornyer og polering. I den forbindelse kom jeg til å trykke på knappen for å slå av ABS bremseanlegget. Nå lyser ABS-varsellampa kontinuerlig. gjentatt trykking på ABS-bryteren nytter ikke. Noen som veit hvordan jeg får satt ABS-varsellampa tilbake til normalen igjen?

NB: Det står ikke et ord i instruksjonheftet ang. dette...

](*,)

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av AJ »

Har ABS på sykker'n, men ingen av/på bryter... :[-(
Kanskje like greit... :eh

Liker ikke lamper som lyser som ikke skal lyse i tide og utide. Har opplevd dette flere ganger på Almera'en jeg har. Airabaglampa fortsatt og lyse der den skulle ha slukket og blinket irriterende illrødt midt i fleisen på sjåføren - til stor forargrelse :ills ](*,)
Men så kom jeg over et 'reset' tips på nettet (verkstedet skjønte for øvrig ingenting og hadde ditto løsning... :doh ), som måtte følges pinlig nøyaktig for at resettinga skulle gå i orden.
Men problemet dukket opp igjen og da pusset jeg stolesetefestene (også et tips på nettet - ukjent for verkstedet...) slik at all korrodering ble borte, lakkerte med hammerlakk og "systemet" fikk god nok jording igjen. Etter det har problemet holdt seg på god avstand :janikk

Så mitt tips er; sjekk om det er en slags resettingsprosedyre via f.eks. tenningsnøkkel, slik tilfelle er med min Almera og airbagvarsellampa. Vil tro det er andre som kan ha opplevd det samme og skrevet noe om det på nettet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Nordlendingen »

Ja, disse varsellampene er noe herk...Det er noen brytere midt på styret, varmeholker, nødblinker OG av/på-bryter for ABS-bremsesystemet. I rein vanvare, trykka jeg på av-bryteren for ABS'en og dermed var helvete laus! Vanligvis blinker varsellampa for ABS'en, men det er bare for at føreren skal prøve h.h.v. for- og bakbrems. Så skal lyset forsvinne. Nå lyser det konstant - og det er jækla ergelig! Mulig det har oppstått en feil i ABS'en, f.eks. fukt som har tengt inn et sted under vask...ikke veit jeg. Håper det er noen som har erfaring med dette, slik at jeg blir kvitt lyset -OG kan stole på at ABS'en virker! I handboka står det ( sjølsagt! ) henvist til en egen info-folder ang. ABS'en. Den er nok borte for lengst, hos første eller andre eier, kanskje... :ills

Er det noen som veit veg ut av uføret???

mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

mekkern
Innlegg: 7622
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av mekkern »

prøv å ta av batteripolen et kvarters tid...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Nordlendingen »

Oki, har ikke tenkt på den muligheten,nei...skal prøve i morra. Takker.

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Globe »

Denne skulle kanskje gi deg et par tips, her står det hvordan du "resetter" dette:

[img]http://img.skitch.com/20100810-dafaku1j ... n8rkiq.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese prosedyren)

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Nordlendingen »

Takker & bukker! Skal prøve ut noe av dette i ettermiddag. BMW'n står under trekket sitt med batterilader tilkoplet.... og det er ei anna utfordring; batteriet tappes for strøm. Etter noen dager uten kjøring, er batteriet tilnærma flatt. Jeg har nemt dette for en anna K100Rs-eier borti gata vår, som sliter med akkurat det samme. Han pleier å kople fra minuspolen når han veit det blir noen dager uten kjøring. Noen som kjenner til dette?

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Onsløv »

Vet ingenting om strømtapperen, men bør være enkelt å finne ut vha et multimeter som kobles mellom sikringene og ledningsnettet for å måle hvilken kurs som trekker strøm. Deretter måle seg videre derfra. Har du mistanke om noe, så kan du kanskje måle disse enhetene først.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Guro78 »

mekkern skrev:prøv å ta av batteripolen et kvarters tid...
Mc'ns svar på pc'ns svenskeknapp :knegg

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Nordlendingen »

Tja, da var problemet med ABS'en løst! I manualen som "Globe" hadde leita fram link til, sto det faktisk at veldig lav spenning på batteriet, KAN forårsake feilindikering på ABS-anlegget. Rs'en har nå stått tilkoplet lader i et par døgn, og da jeg startet den i morges, var alt som normalt igjen. Verre var det faktisk ikke.... :redface

Men strømtyven(e) er der fortsatt, så det skal Arctic mc få kose seg med i vinter. Jeg gidder ikke gjøre noe med det nå. Får bare vedlikeholdslade nå og da...og ha en unnabakke i bakhanda i tilfelle den må jumpstartes. Litt tungt å springe med en 1000ccm'er....

Mvh. nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ABS- lampa lyser....

Legg inn av Globe »

Godt når slikt løser seg :thumleft

Svar