Dexter's laboratory - klar for 2023

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av Dexter »

beh. Status
1 219 374 HiST Drift datasystemer HiST Ikke kvalifisert. *)
2 219 287 HiST Informasjonsbehandl. HiST Ikke kvalifisert. *)


Da nytter det ikke å jakte på rest-plasser...
Da må jeg ta den dær #"¤"#%¤ generelle studiekompetansen først... realkompetansen min er da tydeligvis ikke tilstrekkelig på disse studiene
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av RuneMC »

OK, men supplering med kurs for å få nok til div ingenørstudier er det jo absolutt både vanlig og mulig å ta via nettstudier, sommerkurs o.l.

FN/UN-tjeneste er sikkert godt betalt, men har en risiko... forsvaret er ikke kjent for gode forsikringsordninger ved skade f.eks. ... dessverre for liten "betalingsvilje" hos politikerne til å bedre dette... mange fagre ord men lite som skjer i praksis.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av Vulcan »

Dexter skrev:beh. Status
1 219 374 HiST Drift datasystemer HiST Ikke kvalifisert. *)
2 219 287 HiST Informasjonsbehandl. HiST Ikke kvalifisert. *)


Da nytter det ikke å jakte på rest-plasser...
Da må jeg ta den dær #"¤"#%¤ generelle studiekompetansen først... realkompetansen min er da tydeligvis ikke tilstrekkelig på disse studiene
Spør hvilke krav de har for å godkjenne realkompetansen din. Kanskje er det nok at du har matematikk og engelsk utover grunnskolenivå, og at du da ikke trenger ta hele studiekompetansepakka. Forskjellige høgskoler vurderer også realkompetansen forskjellig. Det er opp til hver enkelt skole og sette krav for hva de godkjenner, så et avslag fra en skole trenger ikke å bety avslag fra en annen.

Du bør grave frem alle kurs, utdanninger, jobber+++ både relevant og urelevant i henhold til studiet.

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av OleB »

Dexter skrev:beh. Status
1 219 374 HiST Drift datasystemer HiST Ikke kvalifisert. *)
2 219 287 HiST Informasjonsbehandl. HiST Ikke kvalifisert. *)


Da nytter det ikke å jakte på rest-plasser...
Da må jeg ta den dær #"¤"#%¤ generelle studiekompetansen først... realkompetansen min er da tydeligvis ikke tilstrekkelig på disse studiene
sjekk med HiØ - de har div spesialordninger for folk som ikke har 100% stud.komp.
http://www2.ir.hiof.no/index.php?ID=14274" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hiof.no/index.php?ID=18013&l ... &subtype=2" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av Vulcan »

Ja, hør med Høgskolen i Østfold. Blir selv student der (i Halden) ca 3 dager pr mnd. Du kan også ta en bachelor innen IT, som stiller lavere krav til matematikk enn ingeniørstudiet gjør, men som kan bygges videre til en master om du ønsker.

http://www.hiof.no/index.php?ID=484" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av Dexter »

Mange gode tips, men alt dette har jeg sjekket. Jeg har også snakket med HIST før jeg søkte.

Det jeg har søkt på er et 100% nettstudium, 3år bachelor. Jeg må ha studiet i tillegg til jobb... Nettbasert hadde derfor vært perfekt, men det er svært få som tilbyr nettbasert bachelor studium innenfor dette faget...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Vulcan
Innlegg: 33
Registrert: 14 apr 2010, 11:19
Motorsykkelen din: Kawasaki VN-1500 / Moto Guzzi Breva 750

Re: Dexter's laboratory - Harry-tur

Legg inn av Vulcan »

Dexter skrev:Mange gode tips, men alt dette har jeg sjekket. Jeg har også snakket med HIST før jeg søkte.

Det jeg har søkt på er et 100% nettstudium, 3år bachelor. Jeg må ha studiet i tillegg til jobb... Nettbasert hadde derfor vært perfekt, men det er svært få som tilbyr nettbasert bachelor studium innenfor dette faget...
Jeg tok et år med IT-fag ved Høgskolen i Narvik for noen år siden. Ba om å bli fritatt fra obligatorisk oppmøte pga jobb. Tok 60 studiepoeng (9 fag + prosjektoppgave) på et år ved siden av jobben, og var på skolen to ganger i løpet av året, i tillegg til eksamen. Var selfølgelig mye pes, men fikk bra resultater, og hadde i likhet med deg lang IT-fartstid fra før.

Spør på opptakskontoret hvilke krav de har til realkompetanse, og snakk med fagansvarlig om det er muligheter til å ta studiet ved siden av jobb, og om de bruker Fronter, It's learning eller lignende e-læringssystem i undervisningen på en slik måte at du kan gjøre mye av skolearbeidet hjemmefra.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av Dexter »

Sånn. Da er søndagsturen over. Etter mange invitasjoner til både fjær og nær endte det opp med at jeg og KentR kjørte fra Kongsberg. Vi tok enkleste veien via Hvittingfoss og Sande. Da vi kom frem kl. 1205 var det ingen der og lokalet var stengt. Vi hadde bare så vidt fått parkert så kom mekkern kjørende, men i bil da - han hadde vakt. Rett etter det kom LaE og en venn kjørende. Vi ble nå stående og sittende å prate litt før vi måtte konstatere at det ikke kom til å komme noen å åpne. Vi kjørte videre til Kubikken i Drammen ca. kl. 1240.

Her ser vi LaE ved sin kjempefine nyerverva '98 Honda VFR800.
[album]778[/album]

Her er vennen hennes (som jeg ikke husker navnet på, men som har fått visittkort til forumet så kanskje vi får et navn på han :knegg )
[album]779[/album]

Alt i alt en grei tur. Været var på en måte perfekt for det var ikke for varmt, men sola kunne sikkert vært litt mer fremtrendende.

Km på denne turen ble: 189
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
LaE
Innlegg: 11
Registrert: 17 jul 2010, 22:35
Motorsykkelen din: Honda VFR800F
Sted: Midt mellom sjø og skog

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av LaE »

Det var litt skuffende at det var stengt på Smia når jeg avla mitt første besøk der :8-[ Men det var veldig hyggelig å møte to trivelige karer fra forumet.
Og jeg er helt sikker på at vaflene på Smia smaker langt bedre enn de på kubikken :-k

Takk for turen og praten!
Keep the rubberside down!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Vindfjelltunet

Legg inn av Dexter »

Jada, jeg er litt sein vel med å skrive tur-referat fra Vindfjelltun-turen. Vel nå kommer det så hold dere fast!

Som vanlig er alle invitert både de på forumet og de som ikke er på forumet. Men i en nå snart kjent stil møter jeg og KentR på Shell på Skollenborg før vi tar turen. Det var strålende vær i går, så det ble nesten for varmt for en stakkars nordlenning. Jeg kokes jo i mc-klærne! Vel avgårde visste jeg jo at det kunne bli mange kjente, og ikke minst mange ukjente på Vindfjelltunet. Spesielt på grunn av været er det nok mange som finner veien dit.

Da jeg og KentR ankom var vi de første av forumistene som ankom! Vi var likevel ikke alene for her var det mange! Det er rekord for meg å se så mange motorsykler og folk på Vindfjelltunet. Men så etterhvert dukka folket opp. Jeg tør å forsøke meg på en liten liste her, skulle noen likevel være glemt så beklager jeg det:

Dexter (jadda, jeg var jo dær!)
KentR
mekkern
Gammelgutt
LaE
Figmo med følge
Togmannen
OleB
De med kursiv hadde også på seg MCsiden-bunaden :knegg

Spesielt hyggelig var det at vi fikk hilst på Togmannen og at LaE fant veien (og oss) på en slik strålende dag! Det er så hyggelig! Stadig nye hyggelige mennesker og stadig nye å dele veiene med.

Vi hadde det kjempehyggelig så lenge det varte. Det er jo typisk at alt som er morro går over. Da vi skulle dra ble vi et følge på så vidt jeg kunne se 10 sykler og 1 trike fra Vindfjelltunet til Hvittingfoss hvor vi delte oss i flere retninger.

Takk for turen alle sammen! Og husk; søndag er det Smia (dersom været tillater det)

Km kjørt 123
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av Duville »

12 mil???? - det er jo ikke til å få olja varm en gang, har dere ikke hørt om omveier der oppe på Skollenborg? :oh

Det er sånn vei som ikke går rett frem, må vite---- :-k

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av Dexter »

Duville skrev:12 mil???? - det er jo ikke til å få olja varm en gang, har dere ikke hørt om omveier der oppe på Skollenborg? :oh

Det er sånn vei som ikke går rett frem, må vite---- :-k
Klart vi har hørt om oveier, men jeg hadde akkurat i går en annen agenda... måtte hjem litt tidlig serru... jeg og konemor skulle ha kjeks, ost og vin... :janikk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av mekkern »

Rakk ca 30 mil på 2 hjul i går...vi hadde litt omvei før vi kom hjem kan en si... :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av OleB »

Dexter skrev:
Duville skrev:12 mil???? - det er jo ikke til å få olja varm en gang, har dere ikke hørt om omveier der oppe på Skollenborg? :oh

Det er sånn vei som ikke går rett frem, må vite---- :-k
Klart vi har hørt om oveier, men jeg hadde akkurat i går en annen agenda... måtte hjem litt tidlig serru... jeg og konemor skulle ha kjeks, ost og vin... :janikk
ja, nå skjønner vi hvorfor det drøyde så lenge før turreferatet kom ;e :redface
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Dexter's laboratory - Tur og tøys

Legg inn av Duville »

OleB skrev:
Dexter skrev:
Duville skrev:12 mil???? - det er jo ikke til å få olja varm en gang, har dere ikke hørt om omveier der oppe på Skollenborg? :oh

Det er sånn vei som ikke går rett frem, må vite---- :-k
Klart vi har hørt om oveier, men jeg hadde akkurat i går en annen agenda... måtte hjem litt tidlig serru... jeg og konemor skulle ha kjeks, ost og vin... :janikk
ja, nå skjønner vi hvorfor det drøyde så lenge før turreferatet kom ;e :redface

hm, travelt ja

Svar