Opplevd forskjell på ørepropper

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

Tjoho folkens,

Allerede pådratt meg tinnitus, vil derfor ha det mest mulig stille når jeg kjører. Kun interessert i å høre GPS ansvisninger og muligens tlf en svært sjeldent gang under kjøring.

Har derfor begynt å se på hva som finnes av diverse propper å stappe i ørene, men blir ikke helt klok på hva som vil være det "beste" alternativet (YMMV...).

Er det noen som har brukt vanlige skumpropper (som jeg har nå) og gått over til formstøpte som kan fortelle noe om hvordan man oppfattet forskjellen i lyd?

Skumpropper demper ganske godt synes jeg men litt vanskelig å oppfatte tale. Formstøpte propper med filter, vil de dempe mindre? Det skrives at tale vil høres godt med formstøpte og at de skal dempe lav- og høyfrekvente lyder, men er det nok demping?

Tips og forslag mottas med takk :)
--
Baard

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av mekkern »

spørs jo litt hva du skal bruke for å få lyden fra tlf/gps inn i hjelmen....hvis du bruker en intercom med litt freskt volum kan du bruke "passive"propper, hvis ikke er det propper å få med lyddrivere i som demper veldig godt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

mekkern skrev:spørs jo litt hva du skal bruke for å få lyden fra tlf/gps inn i hjelmen....hvis du bruker en intercom med litt freskt volum kan du bruke "passive"propper, hvis ikke er det propper å få med lyddrivere i som demper veldig godt.
Enten så blir det propp med lyd i eller så blir det "tradisjonelt" med høyttaler i hjelmen. Ikke bestemt meg enda, kommer an på hvilke erfaringer andre har gjort ang. hva som demper best.
--
Baard

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av mekkern »

synes det er greiest med vanlige propper og blåtann komm. som Scala q2 eller g4 for da slipper jeg den #¤%&#"ledningen som en garantert får dratt litt i så ørepluggen vrir seg/løsner.. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av AJ »

bherman skrev:
Er det noen som har brukt vanlige skumpropper (som jeg har nå) og gått over til formstøpte som kan fortelle noe om hvordan man oppfattet forskjellen i lyd?

Det skrives at tale vil høres godt med formstøpte og at de skal dempe lav- og høyfrekvente lyder, men er det nok demping?

Tips og forslag mottas med takk :)
Brukte voks- og skumpropper tidligere, men ikke etter at jeg kjøpte EARfoon formstøpte propper. Med disse slipper jeg ubehaget jeg hadde med de andre typene, som bl.a. at jeg fikk vondt i øregangene etter bare ca. halvtimes bruk under kjøring osv. osv.

De formstøpte slipper gjennom såpass mye vanlig tale at jeg ikke har noen problemer med å kommunisere med passasjer med vanlig stemme gjennom intercom-anlegg. Går også fint å høre hva andsre sier med hjelmen på og proppene på plass med samtalepartner på en armelengdes avstand (ca. 1 m. og deromkring...).
EARfoon demper vindstøy på en meget god måte.

Har ikke prøvd mobiltlf. gjennom hjelmhøyttalere, men regner med at du ikke vil få problemer med å oppfatte hva som sies med slike propper. Blir på samme måte som man kommuniserer med passasjer, evt. fører på annen MC som man kjører i følge med.

Konklusjon:
Kun gode erfaringer med formstøpte propper - dyr engangsinvestering, men holder i mange år. Jeg har brukt mine siden våren 2007.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

AJ skrev:
bherman skrev:
Er det noen som har brukt vanlige skumpropper (som jeg har nå) og gått over til formstøpte som kan fortelle noe om hvordan man oppfattet forskjellen i lyd?

Det skrives at tale vil høres godt med formstøpte og at de skal dempe lav- og høyfrekvente lyder, men er det nok demping?

Tips og forslag mottas med takk :)
Brukte voks- og skumpropper tidligere, men ikke etter at jeg kjøpte EARfoon formstøpte propper. Med disse slipper jeg ubehaget jeg hadde med de andre typene, som bl.a. at jeg fikk vondt i øregangene etter bare ca. halvtimes bruk under kjøring osv. osv.

De formstøpte slipper gjennom såpass mye vanlig tale at jeg ikke har noen problemer med å kommunisere med passasjer med vanlig stemme gjennom intercom-anlegg. Går også fint å høre hva andsre sier med hjelmen på og proppene på plass med samtalepartner på en armelengdes avstand (ca. 1 m. og deromkring...).
EARfoon demper vindstøy på en meget god måte.

Har ikke prøvd mobiltlf. gjennom hjelmhøyttalere, men regner med at du ikke vil få problemer med å oppfatte hva som sies med slike propper. Blir på samme måte som man kommuniserer med passasjer, evt. fører på annen MC som man kjører i følge med.

Konklusjon:
Kun gode erfaringer med formstøpte propper - dyr engangsinvestering, men holder i mange år. Jeg har brukt mine siden våren 2007.
Har lest litt om Earfoon, men disse finnes bare i harde utgaver, trodde ubehag/infeksjoner lettere kunne oppstå enn de bløte variantene, men det har du tydeligvis ikke hatt noe problemer med?

Vet du forresten om det er mulig å få disse med høyttaler i? Heller veldig mot det for min del, alltid der om jeg trenger dem og slipper å montere i diverse hjelmer.
--
Baard

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

mekkern skrev:synes det er greiest med vanlige propper og blåtann komm. som Scala q2 eller g4 for da slipper jeg den #¤%&#"ledningen som en garantert får dratt litt i så ørepluggen vrir seg/løsner.. :D
Det er helt klart et godt poeng og noe jeg har in mente. Men skal nå ikke formstøpte propper sitte såpass god at de vil tåle en liten dragen i ledningen tro?
--
Baard

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av SheDevil »

Må si meg enig A J her, Earfoon sine er kjempebra.

Har hatt problemer med å finne noen som passet mine ører, siden jeg har VELDIG smale øreganger.
Jeg har også koblet opp mobil opp mot Scala Rider og øreproppene slipper gjennom den stemmen like godt som når jeg samtaler med min partner over Scala Rider.

Anbefales :prf

P.s, har brukt mine siden tidlig i sesongen i 2009, ingen problemer på noen måte..
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av AJ »

bherman skrev: Har lest litt om Earfoon, men disse finnes bare i harde utgaver, trodde ubehag/infeksjoner lettere kunne oppstå enn de bløte variantene, men det har du tydeligvis ikke hatt noe problemer med?

Vet du forresten om det er mulig å få disse med høyttaler i? Heller veldig mot det for min del, alltid der om jeg trenger dem og slipper å montere i diverse hjelmer.
Ikkeno' ubehag, nei. Disse kan jeg bruke i nær sagt, timesvis, uten plager av noe slag.

Vet ikke om de kan leveres med innebygd høyttaler. Har aldri vært aktuelt å vurdere den muligheten.
Men jeg vil tror at EARfoon svarer deg rimelig kjapt om du sender dem en e-post og spør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

AJ skrev: Vet ikke om de kan leveres med innebygd høyttaler. Har aldri vært aktuelt å vurdere den muligheten.
Men jeg vil tror at EARfoon svarer deg rimelig kjapt om du sender dem en e-post og spør.
Jeg fant, jeg fant, men det var bare på de svenske sidene. Sender en epost til de i Norge og sjekker om den varianten er tilgjengelig her også, et interessant alternativ.
For å få lyd fra både mobil og GPS trenger jo "bare" å finne en GPS som kan kommunisere med mobil via blåtann :) Vet de finnes men de koster jo mer enn litt da...
--
Baard

Gammelgutt

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av Gammelgutt »

bherman skrev:
Har lest litt om Earfoon, men disse finnes bare i harde utgaver, trodde ubehag/infeksjoner lettere kunne oppstå enn de bløte variantene, men det har du tydeligvis ikke hatt noe problemer med?
Jeg har ikke prøvd disse øreproppene men har harde formstøpte propper på høreapparatene, og det er skjelden problemer med det.

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Opplevd forskjell på ørepropper

Legg inn av bherman »

Takk, høres betryggende ut :)
--
Baard

Svar