Yamaha XT350 og Yamaha TT350

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Øystein.M.
Motorsykkelen din: Triumph Tiger, 1997

Yamaha XT350 og Yamaha TT350

Legg inn av Øystein.M. »

Jeg har en Yamaha XT350 som motoren har skjært seg på, og en Yamaha TT350 med motor med ukjent tilstand foreløpig utover at den har kompresjon (vil forhåpentligvis bli forsøkt startet om ikke lenge). Yamaha XT350'en mangler i allefall det ene sidedekselet, braketten speedometeret sitter på er knekt (kan kanskje limes), lyddemperen er rusten men har trolig OK lyddemper fra TT'en som passer, lyktedekselet har i allefall en sprekk eller to, manifoilrøret er rustent men trolig OK, mangler deksler som skal være under bensintanken.

Til TT'en har jeg en bærepose med elektriske kabler og ledninger, wiere, bremsedeler med mer, i allefall to sidedeksler, en ekstra bakgaffel. I tillegg til motoren står det på bakgaffel, frontgaffel, plastikk-/glassfibertank, sal, styre.

XT'en har noe rust på ramme, men ser ut til å være bare overflaterust. Motoren fra TT'en er planlagt flyttet over og satt inn i XT'en for å få den i kjørbar og salgbar stand.

Ser om jeg får til å laste opp og legge ut bilder til uka'. Om noen har innspill som kan være til hjelp eller ønsker mer informasjon tar jeg gjerne i mot tips og konstruktive tilbakemeldinger :-)

Hva ville folk her gjort med dette utganspunktet for å få mest mulig netto avkastning ut av salg av dette i forhold til kjøp av deler og arbeidet som legges i det? Kjenner noen til en teknikk som lønner seg kostnadsmessig for å styrke godset i den rustne lyddemperen og eventuellt manifoilrøret? Hvilken markedsplass eller markedsplasser tror folk det vil være best å annonsere dette etter hvert?

Kjenner noen her til egne foum eller andre nettsteder, enten i Norge/på norsk eller internasjonalt på svensk/dansk/engelsk med konkret ekspertise og støtte til å reparere i allefall XT'en?

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS

Re: Yamaha XT350 og Yamaha TT350

Legg inn av Nineball »

Jeg kjenner ikke disse syklene, men ville nok først prøvd å selge begge samlet som prosjekt med delesykkel. Går fort mye tid og penger underveis,. Husk også at det ifølge statens vegvesen KAN være krav om visning ved motorbytte, da denne regnes som en av sykkelens 2 hoved-deler. Hadde det vært min sykkel ville jeg prøvd å overlate dette til neste eier...
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Øystein.M.
Motorsykkelen din: Triumph Tiger, 1997

Legg inn av Øystein.M. »

Nineball skrev: 22 aug 2026, 15:18 Jeg kjenner ikke disse syklene, men ville nok først prøvd å selge begge samlet som prosjekt med delesykkel. Går fort mye tid og penger underveis,. Husk også at det ifølge statens vegvesen KAN være krav om visning ved motorbytte, da denne regnes som en av sykkelens 2 hoved-deler. Hadde det vært min sykkel ville jeg prøvd å overlate dette til neste eier...
Jeg er avhengig av å få mest mulig for dette, i allefall innenfor rimlighetens grenser m.t.p. innnsats, men tar det med i vurderingen. Takk for innspill :-)

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Ingen av de syklene er spesielt ettertraktet som samleobjekter, dermed er ikke potensialet allverdens. Min erfaring er at det det veldig vanskelig å få igjen ren delekostnad, og gjør man det, har man arbeidet gratis. Om man ikke liker slikt restaureringsarbeide og ser på det som en hobby i seg selv, bør man kvitte seg med det som det er.

Lykke til!

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Øystein.M. skrev: 22 aug 2026, 21:22
Nineball skrev: 22 aug 2026, 15:18 Jeg kjenner ikke disse syklene, men ville nok først prøvd å selge begge samlet som prosjekt med delesykkel. Går fort mye tid og penger underveis,. Husk også at det ifølge statens vegvesen KAN være krav om visning ved motorbytte, da denne regnes som en av sykkelens 2 hoved-deler. Hadde det vært min sykkel ville jeg prøvd å overlate dette til neste eier...
Jeg er avhengig av å få mest mulig for dette, i allefall innenfor rimlighetens grenser m.t.p. innnsats, men tar det med i vurderingen. Takk for innspill :-)
Har du nylig kjøpt syklene og avhengig av å få igjen pengene eller har du hatt syklene i bruksstand tideligere :-k «Avhengig av å få mest mulig», markedet for prosjekter har vært betydelig bedre en det er i dag.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar