Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 30 jul 2026, 10:25 Begynner å bli skikkelig plagsomt når ALLE katastrofer skal tilegnes "Klimaet". Synes denne artikkelen var ganske saklig og grei: En brann starter ikke med klimaet
Den er vel omtrent akkurat det man kan forvente når en person med hovedutdanning innen ernæring skal uttale seg om både brann og klima. Hun har dessuten en del fokus på at spanjolene ikke snakker om klima, kun norske medier.

Det kan så være, men her ser vi jo at det bl.a. stammer fra et direkte sitat fra Spanias statsminister.

https://www.nrk.no/artikkel/historisk-b ... ne-1523608
Skogbrannene er en direkte konsekvens av klimaendringene, og Spania og nabolandet Portugal lider, sa Spanias statsminister Pedro Sánchez søndag kveld.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

kaLARSnikov skrev: 31 jul 2026, 13:22Hun har dessuten en del fokus på at spanjolene ikke snakker om klima, kun norske medier.
Det var jo også det viktigste poengert mitt. Her skjer INGENTING uten at det er "klimaet" sin skyld. Spanjolene viser seg å være mer jordnære, tenker selv.
kaLARSnikov skrev: 31 jul 2026, 13:22...fra et direkte sitat fra Spanias statsminister.
Når ble en politiker et sannhetsvitne, det har ikke jeg fått med meg...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Om det samme her:

https://inyheter.no/04/08/2026/medier-o ... unnrekord/

Men dette synes åpenbart å være en ikke-nyhet i hovedstrømsmediene...
Jeg har i hvertfall ikke fått det med meg, selv om jeg følger NRK og TV2 nyhetene fast hver dag.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

SveinHa skrev: 05 aug 2026, 13:53 Fersk artikkel om klima/skogbranner: https://politikus.no/2026/08/04/verden- ... kremslene/
Hva er bra med den artikkelen? For meg var den ikke veldig overbevisende. Linkene som den henviser til fungerer ikke. Virker som at de spekulerer i at ingen gidder å skrive inn den lange adressen.
Dessuten så motsier den hva annen forskning viser.
https://www.wri.org/insights/global-trends-forest-fires
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

JohnnyTh skrev: 05 aug 2026, 14:34Hva er bra med den artikkelen? For meg var den ikke veldig overbevisende. Linkene som den henviser til fungerer ikke. Virker som at de spekulerer i at ingen gidder å skrive inn den lange adressen.
Den henviser til over 100 år med data. Jeg fant EN link som ikke virker...

Hvis ikke NASA er en kilde du vil bruke så er kanskje ikke SSB det heller...

...og noen lyger om at der er 97% enighet blant klimaforskere om at menneskene står bak global oppvarming....

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 05 aug 2026, 14:27...selv om jeg følger NRK og TV2 nyhetene fast hver dag.
Det er der det ligger, dette skal ikke snakes om for det passer ikke inn i narrativet...

Svein_H
Motorsykkelen din: Suzuki DL650A V-strom 2009

Legg inn av Svein_H »

SveinHa skrev: 05 aug 2026, 14:52
AJ skrev: 05 aug 2026, 14:27...selv om jeg følger NRK og TV2 nyhetene fast hver dag.
Det er der det ligger, dette skal ikke snakes om for det passer ikke inn i narrativet...
Jeg ser på en måte poenget ditt. Hadde nylig en episode hvor jeg spurte om hvorfor ingen andre MSM hadde samme artikkel, det gikk et par dager, og så eksploderte det. Samtidig er det mange websider det linkes til her inne som går langt under radaren for mange.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Svein_H skrev: 05 aug 2026, 15:04 Jeg ser på en måte poenget ditt. Hadde nylig en episode hvor jeg spurte om hvorfor ingen andre MSM hadde samme artikkel, det gikk et par dager, og så eksploderte det. Samtidig er det mange websider det linkes til her inne som går langt under radaren for mange.
Jeg har inntrykk av at dette i hvert fall tidvis skyldes at større aktører i større grad er utsatt for ettersyn (eller klager fra offentligheten) og dermed har en større tendens til å bruke til på å kontrollere nyheter før de publiseres. I tillegg er det vel ganske utbredt at de fleste større medier henter "maten" fra samme sted, spesielt når det gjelder utenriks, så da spørs det kanskje også nøyaktig når deres "kilde" først publiserte saken det gjelder.

Når det gjelder brann tolker jeg det slik som at det globale brente arealet har gått nedover over lang tid, drevet spesielt av Afrika. Skogbranner, derimot, utgjør en større andel av dette. Så, det brenner totalt sett mindre enn før, men av skog så brenner det mer enn før?

https://joint-research-centre.ec.europa ... 5-12-05_en

https://eu-space.europa.eu/components/e ... frica-2025

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Svein_H skrev: 05 aug 2026, 15:04Samtidig er det mange websider det linkes til her inne som går langt under radaren for mange.
Ja, jeg liker å poste litt odde nyheter her for jeg har en formening av at en stor del av gjengen her er litt mindre A4 enn folk flest. En del av de jeg omgås har ingen evne til å ta inn over seg at der finnes en verden utenfor NRK.

Det er ikke mange platformer jeg er aktiv på men noen steder møter jeg massiv motstand men sjelden veldig konkret/saklig. Ofte går det på slikt som: "Det nettstedet er kjent for..." og da nytter det ikke å komme med fornuft. Steigan.no er et av disse... En gang i blant finner jeg gode Norske nyheter på Russia Today også, ikke ofte jeg er innom der men det hender... Viktigere å angripe budbringeren enn budskapet. Tipper disse folkene også skjeller ut postbudet når de får en regning i posten...

Jeg kan på ingen måte gå god for alt jeg poster men de tingene jeg poster poster jeg fordi de beskriver en sum av det jeg har lest om saken... og jeg leser mye rart rundtom... og der er masse interessant som jeg IKKE poster...

Svar