Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, CFMOTO 450 MT 2026

Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

Legg inn av BC45 »

Jeg har alltid satt bort jobben med å skifte dekk, men har begynt å leke med tanken på å lære meg å skifte dekk på syklene mine selv. Ser på youtube at det er ulike verktøy man kan bruke.
Er det noen der ute som gjør dette selv? Hvilke verktøy foretrekker dere å bruke?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Å bytte dekk selv

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker en skrustikke, en kort to-tom-fire og tre dekkspaker.

Om jeg er litt lat, så byttes dekkspakene ut med store strips.

Så avslutter man med statisk avbalansering, som for øvrig fungerer ypperlig.

Jeg har bytta mine dekk selv siste 10 åra, som regel to sett i sesongen.

Man får sikkert kjøpt veldig mye fint, men man trenger ikke så mye.

Brukeravatar
BC45

Re: Å bytte dekk selv

Legg inn av BC45 »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2026, 18:18 Jeg bruker en skrustikke, en kort to-tom-fire og tre dekkspaker.
Om jeg er litt lat, så byttes dekkspakene ut med store strips.
Så avslutter man med statisk avbalansering, som for øvrig fungerer ypperlig.
Bruker du noe ala denne metoden her?
https://www.youtube.com/watch?v=Plx-30HHS2w&t=37s

Brukeravatar
FredrikE24

Re: Å bytte dekk selv. Tips og råd om fremgangsmåte og utstyr.

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, egentlig helt likt. Bare at jeg ikke har dekkspaker som kan brukes til å løsne kanten fra felgen. Der bruker jeg skrustikke (Heuer 160) og en to-fire.

Teknikk er veldig viktig. Har du de tingene som nevnes langt frem i hodet, så går det rimelig enkelt.
Igjen, med rett teknikk så blir man ikke varm en gang.. Jeg synes nok han på videoen kløna litt. Men det er lurt å bruke knæra slik han gjør. Slurver man med dette, så er man utslitt og gjennomvåt av svette lenge før man er ferdig

Den tredje dekkspaken legger jeg gjerne igjen på kanten ved neste tak slik at dekket ikke glipper av. Så rullerer man på de tre hele tiden. Da går det mye lettere.

Brukeravatar
BC45

Legg inn av BC45 »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2026, 18:56 Ja, egentlig helt likt. Bare at jeg ikke har dekkspaker som kan brukes til å løsne kanten fra felgen. Der bruker jeg skrustikke (Heuer 160) og en to-fire.
Det ser kanskje enklere ut å bruke skrustikke for å løsne kanten fra felgen. Legger du bare en liten treplank mellom stikka og dekket for å beskytte felgen da? Den var ikke billig den skrustikka du bruker. Over 5000 kr :O Det skulle vel gå greit å bruke en rimeligere variant skulle jeg tro.

Brukeravatar
BC45

Legg inn av BC45 »

Denne maskinen koster 1100 kr på xlmoto. Det ser jo kanskje enda enklere ut å bruke en sånn :-k
https://www.youtube.com/watch?v=ZP6cRltuPSQ&t=42s

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Det er nok en god investering.

Jeg synes dekkspaker er helt ok å bruke og det tar mye mindre plass :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

BC45 skrev: 09 jun 2026, 19:52
FredrikE24 skrev: 09 jun 2026, 18:56 Ja, egentlig helt likt. Bare at jeg ikke har dekkspaker som kan brukes til å løsne kanten fra felgen. Der bruker jeg skrustikke (Heuer 160) og en to-fire.
Det ser kanskje enklere ut å bruke skrustikke for å løsne kanten fra felgen. Legger du bare en liten treplank mellom stikka og dekket for å beskytte felgen da? Den var ikke billig den skrustikka du bruker. Over 5000 kr :O Det skulle vel gå greit å bruke en rimeligere variant skulle jeg tro.
Det er klart at jeg ikke bare bruker skrustikke til å løsne dekk fra felg, men alt mulig annet også. En god skrustikke er alfa og omega..! Heuer er en sånn stikke man har livet ut og gjerne går i arv.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Har montert noe motorsykkel og moped dekk med enkelt verktøy dekkspaker osv men alltid balansert med hjulet liggende på vater «kuøye» eller «bullseye». Kjært barn har mange navn. Monterer vanligvis ikke mine motorsykkel dekk men får de montert i forbindelse med service. Noen unntak er det, på XS500’n ble det montert i garasjen.

Har dekktrykkfyller / måler, dekkspaker, ei bøtte med dekkpasta, kost for dekkpasta, treklosser (planker), verktøy for å skru ut ventil / bytte ventil, stor klubbe, stort teppe jeg legger på gulvet ++ Har ikke bilde av balanseringsutstyret med kuøye jeg brukte men det var plassert på et lite og solid bord som du sto ved siden av under balansering, har ikke den lengre. Vektprinsippet som vist i en film her fungere også bra.

Legger ved bilde av balanseringsverktøy med kuøye som visstnok selges på eBay.
IMG_6014.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det er i alle fall billig verktøy å få kjøpt som sikkert hjelper godt for å legge om to dekk på egen motorsykkel.

Dekkomlegger
https://www.xlmoto.no/product/dekkmaski ... d-PW-GTM-B

Balansering
https://www.xlmoto.no/product/hjulbalan ... gLzTfD_BwE
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Erik_B70
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997

Legg inn av Erik_B70 »

BC45 skrev: 09 jun 2026, 20:01 Denne maskinen koster 1100 kr på xlmoto. Det ser jo kanskje enda enklere ut å bruke en sånn :-k
Kjøpte en slik for en del år siden , og det er i mine øyne et sikkelig rakleverk . Har i de fleste tilfeller endt opp med å bruke samme metode som Fredrik beskriver, og kun brukt maskinen til å løsne dekket fra felgkanten. Med litt øvelse, god smøring og fokus på teknikk går det i de fleste tilfeller helt greit.

Jeg hadde nok heller lagt pengene i noen gode dekkspaker og felgbeskyttere .

I fjor investerete jeg i dekkomleggingsmaskiner for bildekk som jeg har ønsket meg i mange år, så da et ikke dette en problemstilling lenger :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Jeg har også snekret meg en liten ramme jeg legger felgen på, så jeg ikke bøyer bremseskiven når jeg holder på.
3 dekkspaker, felgbeskytter, balanserings utstyr fra Biltema (bakdekket bryr jeg meg ikke med å balansere og aldri merket noe risting)

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Man får i det minste kjøpt adapter til bakfelg på BMW K1200/K1300. Min Gamle K1200-felg har såpass lite hull at konene fra biltema-avbalansereren funker OK. Jeg synes dette med dekkskift er en lek. Eneste jeg synes er kronglete er å lage et stativ til avbalanseringen hver gang.. Her vurderer jeg noe mer proft. Kommer fortsatt til å være statisk dog, det funker veldig bra.

Teknikk og nok smøring så går det veldig greit. Felgbeskyttere og tre dekkspaker. Jeg har to store og en liten og tynn en.
Mitt tips er å få kjøpt inn dette, har du ikke skrustikke, kjøp en C-tvinge og ha en plankebit klar. Så gønner du på og lar det stå til. Husk på teknikken!!1 Dersom du finner dekkskifte lystbetont etter å ha gjort det en del ganger, kanskje skulle man investert i noe bedre.

Brukeravatar
BC45

Legg inn av BC45 »

Erik_B70 skrev: 10 jun 2026, 09:18
BC45 skrev: 09 jun 2026, 20:01 Denne maskinen koster 1100 kr på xlmoto. Det ser jo kanskje enda enklere ut å bruke en sånn :-k
Kjøpte en slik for en del år siden , og det er i mine øyne et sikkelig rakleverk . Har i de fleste tilfeller endt opp med å bruke samme metode som Fredrik beskriver, og kun brukt maskinen til å løsne dekket fra felgkanten. Med litt øvelse, god smøring og fokus på teknikk går det i de fleste tilfeller helt greit.

Jeg hadde nok heller lagt pengene i noen gode dekkspaker og felgbeskyttere .

I fjor investerete jeg i dekkomleggingsmaskiner for bildekk som jeg har ønsket meg i mange år, så da et ikke dette en problemstilling lenger :thumleft
Jeg går nok for å teste ut metoden du og Fredrik bruker og som du sier satse på å få tak i noen skikkelige dekkspaker og felgbeskyttere. Tar jo også mindre plass som Fredrik er inne på.

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Felgbeskyttelse er viktig.
Når en varmer opp dekkene går det veldig mye lettere å legge om dekkene. Solsteiken varmer veldig bra på en god sommerdag, men nå om dagen må vi jo nordover forbi finne den🥶
Ellers har jeg avbalansert når hjulet henger løst på hjulbolten. Da finnen jeg ofte ett punkt der hjulet roterer veldig lett og lar seg stoppe med tyngste punkt i bunnen.
Sist redigert av Voksen den 11 jun 2026, 08:24, redigert 1 gang totalt.

roaralve
Motorsykkelen din: HD, Sportster, 2009

Legg inn av roaralve »

:roll For oss som har slange i forhjulet så kan det være lurt å bruke strips...de slangene tåler ingenting :roll IgrI(

Svar