Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av AJ »

Dette er godt muligens et kontroversielt og ikke minst en provoserende "problemstilling", om man velger et slikt ord, om mange av oss med motorsykkelinteresse er motorsykkeleiere eller motorsyklister.

Med andre og mer presise ord, er mange av oss mer interessert i å snakke og skrive om motorsyklister enn faktisk å bruke dem?

Unødvendig å nevne, men gjør det likevel; veldig mange motorsykler som selges brukt her i landet har ganske lav km.stand i forhold til årsmodell.

Så... er mange mer opptatt av å være motorsykkeleier enn aktiv motorsyklist?

Kjør debatt :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8196
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av dypen »

Hvordan andre beskriver meg er jeg usikker på men et par ting er jeg sikker på, jeg er en med motorsykkelinteresse og er motorsykkeleier. Men jeg har vært mer motorsyklist sammenlignet med i dag, i nyere tid vil 2018 sesongen være min mest aktive med tanke på lengde på sesongen og sykkel’n ble brukt hver dag uansett hva jeg skulle.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 jun 2026, 19:45 Hvordan andre beskriver meg er jeg usikker på men et par ting er jeg sikker på, jeg er en med motorsykkelinteresse og er motorsykkeleier. Men jeg har vært mer motorsyklist sammenlignet med i dag, i nyere tid vil 2018 sesongen være min mest aktive med tanke på lengde på sesongen og sykkel’n ble brukt hver dag uansett hva jeg skulle.
Har nok blitt noen færre km. årlig på meg også de siste årene, men foretrekker MC'en fortsatt framfor bilen når man har bl.a. ærend på butikken osv..
Og ikke minst når man legger ut på overnattingsturer.

Å eie en motorsyklist for å ha den som veggpryd i garasjen er ikke helt min stil.
I det hele tatt å eie ting som ikke brukes i særlig grad er egentlig ganske... ubrukelig.
Med mindre man har museumsambisjoner... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8196
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av dypen »

Har ingen museum planer, samvittigheten for ikke bruke syklene er helt klart der. Har faktisk hatt i bakhode å bare ha en sykkel eller kanskje to som virkelig kan brukes. Da må det bli en Touring sykkel med god værbeskyttelse pluss en litt røffere Adventure sykkel (kanskje en KTM 950 Super Enduro R) :D
IMG_5967.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1031
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av SveinHa »

Tja... Sykkelen blir brukt men jeg reiser ikke land og strand rundt, ikke på treff heller... Greit fremkomstmiddel til de ærender den passer til... Er der en kategori for det?

DAE
Innlegg: 696
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av DAE »

Får no håpe AJ ikkje har ein motosyklist som veggpryd.....kanskje ein utstoppa ein🙂
Omtrent som eit elg-trofe..

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 579
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av hansiver »

2024 drøye 19 000 km. 2025 drøye 21500 km Hittil i år 6700 km. Her kjøres det mye selv om det foreløpig har blitt litt lite km så lang i år. Men det finnes nok posører her i Thailand også
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5348
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er en lykkelig eier av en motorsykkel

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2026, 16:25 Jeg er en lykkelig eier av en motorsykkel
Godt formulert, egentlig... :knegg
Men så er du jo også motorsyklist inn til beinet, har man forstått. I tillegg motorsykkelreparatør, har vi sett.

Så... motorsykkeleier eller motorsyklist... Heller mest mot det siste ;) .

Eie mest for å ha en motorsykkel kontra eie for å aktivt bruke en motorsykkel. Og ikke minst holde den vedlike.
Stå-seg-ihjel kontra aktivt bruk.
Osv. osv... og videre bortetter... :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 113
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av OttoL »

:-k Hva er en aktiv bruker\motorsyklist? antall kjørte km i sesongen eller hvor mange ganger du tar den ut av garasjen for å kjøre ett ærend på butikken. :biker:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8196
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av dypen »

OttoL skrev: 02 jun 2026, 17:27 :-k Hva er en aktiv bruker\motorsyklist? antall kjørte km i sesongen eller hvor mange ganger du tar den ut av garasjen for å kjøre ett ærend på butikken. :biker:
Vil si du er en motorsyklist når du bruker motorsykkelen til det meste hvor den kan brukes, du er vel også motorsyklist hvis du bruker motorsykkelen på fritid og ferier for turkjøring.

Men, er du motorsyklist hvis du bruker motorsykkelen bare sporadisk en times tur på en søndag sola skinner av og til ?
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 02 jun 2026, 17:27 :-k Hva er en aktiv bruker\motorsyklist? antall kjørte km i sesongen eller hvor mange ganger du tar den ut av garasjen for å kjøre ett ærend på butikken. :biker:
Svaret vil vel for de fleste være en kombinasjon, antall kjørte km. og ærender på butikken, familiebesøk, møter, jobbpendling osv. osv.

Eier man en motorsykkel og kjører et par lengre turer i sesongen er man vel knapt motorsyklist, men utvilsomt motorsykkeleier.
De eier en eller flere motorsykler og ikke kjører noen av dem, er definitivt ikke motorsyklister i mine øyne.
Jeg kjenner et par av den typen.
De er dessverre heller ikke motorsykkelmuseumsbestyrere siden syklene er godt bortgjemt innerst i en garasje...

Men... enhver får nå definere seg selv som hva som helst, eller rett og slett la være å definere seg som noe som helst :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3750
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er definitivt En motorsykkeleier. Det bevises hver gang det er noen utgifter.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

greina
Innlegg: 201
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av greina »

Jeg er både motorsykkel eier og motorsyklist hvis jeg skal følge definisjonen lenger oppe i tråden. Den gamle CBR'n kjører jeg en og annen tur i løpet av sommeren så den ikke skal stå seg ihjel, Africa Twin er den jeg bruker. Med mindre jeg synes det er mer praktisk med bil, da tar jeg den istedet for mc.
Jeg synes ikke hverken antall turer eller kjørte km er noen god definisjon på det å anse seg som motorsyklist. Det ligger mer i hodet og bevistheten å være motorsyklist en å kjøre tohjuling for enhver pris. Så ja, jeg mener at man kan være motorsyklist hvis man kjører (veldig) sporadisk.
Kanskje man litt flåsete kan si at en motorsyklist kjører med innsiden av hodet og en motorsykkeleier ikke gjør det?

Fjottpeis
Innlegg: 15
Registrert: 03 apr 2023, 09:53
Motorsykkelen din: KTM SMT 990 - 2010mod

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av Fjottpeis »

Godt spørsmål. Jeg vil si jeg er en motorsykkel-entusiast. Ikke bare kjører jeg en god del. Jeg bruker mye tid på å lese om, diskutere, skru på og dagdrømme om motorsykkel i tillegg.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1031
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av SveinHa »

greina skrev: 03 jun 2026, 00:39...en motorsyklist kjører med innsiden av hodet og en motorsykkeleier ikke gjør det?
Det der er et godt poeng, bedre enn antall turer eller km :thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 721
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av Canutus »

Eg vil si det så enkelt at en motorsyklist er en som kjører en motorsykkel, uansett om hen er eier, leier, låner sykkelen hen kjører.
Noen motorsyklister er også en motorsyklist entusiast, og entusiast kan en være om en kjører mye eller lite, men viser stor interresse for motorsykler. Entusiaster kan også ha vidt forskjellig kjøreadferd, så her er det mange grupperinger.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3750
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av JohnnyTh »

Canutus skrev: 03 jun 2026, 11:42 Eg vil si det så enkelt at en motorsyklist er en som kjører en motorsykkel, uansett om hen er eier, leier, låner sykkelen hen kjører.
Noen motorsyklister er også en motorsyklist entusiast, og entusiast kan en være om en kjører mye eller lite, men viser stor interresse for motorsykler. Entusiaster kan også ha vidt forskjellig kjøreadferd, så her er det mange grupperinger.
Her har du et godt poeng. Tror ikke jeg er en motorsykkel-entusiast. Jeg er mest interessert i turer med motorsykkel og ikke så veldig fokusert på selve motorsykkelen. Sikkert derfor jeg liker alt av motorsykler. Kanskje jeg rett og slett er en tur-entusiast :scratch
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Solo-rider
Innlegg: 941
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Er du en motorsykkeleier eller en motorsyklist?

Legg inn av Solo-rider »

Det blir mer kjøring enn pusling i garasjen på mcen.
Mindre med tid langturer enn jeg hadde før.
Kjører motorsykkel til jobb fra tidlig april til slutten av oktober. 9 mil tur/retur uansett vær.
Kunne sikkert ha hatt en annen sykkel til jobbkjøring.Men den jeg har gir meg mye glede i hverdagen.
Blir noen mil totalt i året.
Hva jeg skal definere meg som.Tja ..Motorsykkellist..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer.
Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021 .
Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Kjørt 12504km 2025 sesongen

Svar