Prøvekjørt Royal Enfield Himalayan 450 og Bear 650

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Prøvekjørt Royal Enfield Himalayan 450 og Bear 650

Legg inn av AJ »

himi 1.jpg
bear 1.jpg
Flere bilder og tekst kommer senere i kveld... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt Royal Enfield Himalayan 450 og Bear 650

Legg inn av AJ »

Du skulle vært med å prøvekjørt disse syklene @Tore L :-) .
Det ville ikke forundret meg mye om du hadde likt begge to, skjønt helt sikker kan jeg jo ikke være... ;)

Jeg startet prøvekjøring med Himalayen 450 og kan trygt si at jeg fant meg godt tilrette etter få hundre meter. Høyreist kjørestilling med den noe uvanlige hjulkonfigurasjoen 21" foran og 17" bak og bredt styre og salhøyde som passer mine 186 høydecentimetere omtrent helt perfekt.

God sal, som kanskje kjentes litt myk så usikker om hvor god denne vil være på langtur... :-k

Veldig bra kjørestilling for meg altså og betryggende salhøyde med tanke på trygg planting av føttene mot underlaget ved stans i trafikken.

Prøvekjøringen fant sted i Oslo hvor man vanskelig unngår krypkjøring på de smale veiene og tette trafikken i Alna-området, uten at Himalayan 450 lot seg affisere av dette. Ingen nykking og tegn til at motor var i fare for å bli kvalt ved igangsetting ved køkjøring.
Sykkelen jeg prøvekjørte hadde kun 1300 km. på telleren og hadde nok ganske sikkert ikke sluppet fri sitt fulle potensial, men virket sprek og tyrtallsvilling uten nøling ved pådrag. Synes slett ikke at denne sykkelen sto noe tilbake i forhold til CF Moto 450 jeg prøvekjørte for ikke lenge siden.

En annen ting jeg tydelig merket meg var at sykkelen var stort sett fri for vibrasjoner. Den ensylindrede motoren er åpenbart svært godt balansert og har en god forutsigbar effekt- og momentkurve, slik jeg opplevde det.

Instrumentering på Himalayan er enkelt, men veldig tydelig i såvel sterk sol og kjøring i tunneler hvor displayet skifter fra lyst til mørkt for best mulig avlesning. Under panelet er det også plassert en diskret USB C kontakt.

Himalayan 450 er også utstyrt med midtstøtte originalt, noe mange vil sette pris på.

Så førsteinntrykket mitt etter denne korte prøvekjøringen må jeg si er udelt positivt.
Sykkelen er fysisk stor og romslig og har en liten uregulerbar vindskjerm som faktisk fungerer ganske så bra opp i lovlige hastigheter.
Fjærlett clutch, finstemt 6-trinns girkasse og lang og myk demping og ypperlig til å ståkjøre med :thumleft .

I sum sitter jeg igjen med en god kjøreopplevelse og kvalitetsinntrykk etter denne prøvekjøringen.

Her noen flere bilder:
himi 2.jpg
himi 3.jpg
himi 4.jpg
himi 5.jpg
himi 6.jpg
himi 7.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

greina
Innlegg: 201
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Prøvekjørt Royal Enfield Himalayan 450 og Bear 650

Legg inn av greina »

Jeg prøvekjørte Himalayen 450 i fjor da det var en minimesse utenfor messehallen i Lillestrøm, og fikk det samme inntrykket som @AJ. Skulle jeg hatt en "liten" mc så hadde den absolutt vært aktuell.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt Royal Enfield Himalayan 450 og Bear 650

Legg inn av AJ »

Da er turen kommet til Royal Enfield 650 Bear:
bear 9.jpg
En annerledes kjøreopplevelse enn Himalayan hvor det første man bet seg merke i var den stive bakdempingenb som lot seg godt merke på det ujevne underlaget på vei ut fra Lazy Boyz området. Sykkelen nærmest hoppet og spratt over ujevnhetene i veidekket.

Sittestillingen var mer lik den jeg har på Moto Guzzi'en med ikke fullt like skarp knevinkel. Litt smalere styre enn Himalayan og noe mer framoverlent kjørestilling. Lettbetjent nydelig kløtch og silkemyk tettsteget 6-trinns girkasse.

Etter å ha kjørt noen hundre meter merket jeg at hælen på venstre kjørestøvel tok borti noe, som gjorde at jeg endret høyrefotens plassering. Dette viste seg å ha sin årsak i et deksel, som jeg synes er litt uheldig plassert og smått irriterende. Men som alt annet en vanesak over tid - se bilde:
bear 2.jpg
Lit trangt akkurat her om man foretrekker tåspissplassering på fotpinnen.

Utover dette, lite å utsette på sykkelen God sal og sprekt maskineri til å være en 650.
Og i likhet med Himalayan er også Bear så og si vibrasjonsfri, noe jeg ikke kan si om Guzzi'en... :crazy:
Likevel er ingen av disse RE syklene sjelløse. Mye karakter i såvel design, kjøreopplevelse og motor, ingen tvil om det.
For øvrig nydelig motordesign på Bear i forhold til Himalalyan.

En annen detalj; det ser ut til at Bear 650 ikke er ride-by-wire utstyrt og dermed ikke har samme utrustning som Himalayan med fire kjøremoduser. Så får de med mer kunnskap korrigere meg om jeg tar feil.
Videre er hovedstøtte ikke ferdigmontert standardutstyr på Bear, noe det altså er på 450'en. I tillegg har 450'en større tankkapasitet ned sine 17 liter mot Bears 13,5.

Begge har innebygget navigasjon basert på Google og egen app, om jeg har forstått det riktig og har plassert en høyst diskret USB-C kontakt tett ved hovedlykta:
bear 6.jpg
Bear oppleves av meg som mer kompakt enn Himalayan og har naturligvis merkbart mer motoreffekt og bra spenst fra start til opp i lovlig ++ hastigheter.
Samtidig henger ikke 450 langt etter med sin mer langbeinte stil.
450'en passer meg fysisk best, helt klart, og jeg er rimelig sikker på at jg ville kunne trives veldig godt med denne på såvel korte som lange turer.

Fikk egentlig ikk noen spesiell tenning på Bear noe jeg i utgangspunktet trodde jeg ville oppleve... :-k
Mulig en noe lengre testtur vil endre på dette.

Men etter denne forholdsvis korte prøvekjøringen av disse to modellene står jeg altså igjen med Himalayan 450 som favoritt.
Hvem skulle trodd... ;)

Så da har man, høyst frivillig eller motvillig om man vil, havnet i tenkeboksen...

Her noen flere bilder:
bear 3.jpg
bear 4.jpg
bear 5.jpg
bear 7.jpg
bear 8.jpg
bear 10.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar