AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Slik er det over alt, du kan få bruk for det og der blir det liggende …
En ting som er sikkert, når du har kvittet deg med det får det kanskje en verdi 
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Til det siste: den sjansen får jeg tadypen skrev: 12 mar 2026, 18:38 Slik er det over alt, du kan få bruk for det og der blir det liggende …En ting som er sikkert, når du har kvittet deg med det får det kanskje en verdi
![]()
Nå skal skrotet bort, uansett!
Et par sett nye støtdempere til eldre Ford Focus og Alfra Romeo GT gikk også i søpla i går siden begge bilene forlengst er historie her hjemme.
Prøvde å selge Alfa demperne, men uten at noen var interessert, sannsynligvis fordi disse var av feil merke...
Så da ble det... skrot.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Vi er i ryddemodus her også, ferdig med kjeller, 2. etg og deler av 1. etg. Det som gjenstår er mitt kontor, uthus også må jeg kvitte meg med en del deler i garasjen, spesielt alt til XS500 må vekk 
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Mye brennes ute på jordet rett ved her vi bor. Sånn gjør vi det her i "redneck"-landdypen skrev: 12 mar 2026, 19:16 Vi er i ryddemodus her også, ferdig med kjeller, 2. etg og deler av 1. etg. Det som gjenstår er mitt kontor, uthus også må jeg kvitte meg med en del deler i garasjen, spesielt alt til XS500 må vekk![]()
Også kjøres det meste av det andre vi kvitter oss med ned på gjenvinninga - uten kostnad.
Er ikke interessert i å betale noe for å bli kvitt skrot
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Loft: Et sted nordmenn oppbevarer ting som er for gode til å kaste, slik at det kan kastes 10 år senere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Bestilt for to dager siden og hentet på Posten i dag, en Carwise jekk fra Mekster til den nette sum av kr. 498,- inkl. fraktkostnader:
Biltemajekken som jeg fikk slengt etter meg for et par år siden begynte så smått å falle fra hverandre sist gang jeg bytta dekk så nå forfremmes den til et nytt liv uten videre seremoni i metallkontaineren på gjenvinninga...
Biltemajekken som jeg fikk slengt etter meg for et par år siden begynte så smått å falle fra hverandre sist gang jeg bytta dekk så nå forfremmes den til et nytt liv uten videre seremoni i metallkontaineren på gjenvinninga...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Fortiden kommer gjerne til synes når man rydder i garasjerotet...
Som denne aviskubbepresseren, som jeg skaffet meg som ung voksen og småbarnsfar med tanke på å utnytte det mestemtil egen nytte og fordel.
Nemlig å lage egne fyringsbriketter av våt avispapirmasse (pappmasjé), som etter pressing fikk ligge i solveggen til de ble tørre og lette.
Brant lenge gjorde disse kubbene også.
Litt arbeidssomt var det det å rive opp og krølle avissider, men når dette var gjort godgjorde massen seg et par-tre uker til massen fikk den rette konsistensen og lot seg lett presse til kubber ved hjelp av denne hendige saken:
Var forsåvidt gull verd en periode, men ender nok opp som skrot i dag...
Som denne aviskubbepresseren, som jeg skaffet meg som ung voksen og småbarnsfar med tanke på å utnytte det mestemtil egen nytte og fordel.
Nemlig å lage egne fyringsbriketter av våt avispapirmasse (pappmasjé), som etter pressing fikk ligge i solveggen til de ble tørre og lette.
Brant lenge gjorde disse kubbene også.
Litt arbeidssomt var det det å rive opp og krølle avissider, men når dette var gjort godgjorde massen seg et par-tre uker til massen fikk den rette konsistensen og lot seg lett presse til kubber ved hjelp av denne hendige saken:
Var forsåvidt gull verd en periode, men ender nok opp som skrot i dag...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå
:
Gull verd, tør jeg påstå
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Jva gjør man når man rydder vekk skrot og klør seg litt i huet om hva man skal gjøre med gamle vedpaller, som man ikke lenger har bruk for.
Altså pr. definisjon... skrot
.
Jo, man kommer på idéen om å overraske husfruen her hjemme og lager et innebygd dyringskasse for grønnsaker i en ellers rimelig viltvoksende steinskråning, laget av vedpaller som ellers ville endt på bålet straks værforholdene hadde tillat det.
Og med det har man utnyttet tomta enda mer uten å gå på bekostning av plener og biloppstillingsplasser og samtidig glede seg til høsting av egendyrkede grønnsaker
:
Altså pr. definisjon... skrot
Jo, man kommer på idéen om å overraske husfruen her hjemme og lager et innebygd dyringskasse for grønnsaker i en ellers rimelig viltvoksende steinskråning, laget av vedpaller som ellers ville endt på bålet straks værforholdene hadde tillat det.
Og med det har man utnyttet tomta enda mer uten å gå på bekostning av plener og biloppstillingsplasser og samtidig glede seg til høsting av egendyrkede grønnsaker
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Sikkert bra den saken der, har aldri sett eller brukt en slik. Men, husk det er ett punkt foran på kanalen og ett punkt i bakkant som er forsterket og forberedt for å løfte bilen på. Disse jekke punktene er ofte bredere sammenlignet med resten av kanalskjøten som forbinder ytre med indre kanal, har sett veldig mange skader på kanaler da det blir jekket på feil sted. Selv bruker jeg bare en flat gummikudde eller en vanlig trekloss mellom jekk og kanal. Dette har du sikkert kontroll på @AJAJ skrev: 28 apr 2026, 17:56 En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå:
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Denne greia jeg brukte gled lett og elegant inn i det forsterkede jekkepunktet på Opelen.dypen skrev: 30 apr 2026, 21:30Sikkert bra den saken der, har aldri sett eller brukt en slik. Men, husk det er ett punkt foran på kanalen og ett punkt i bakkant som er forsterket og forberedt for å løfte bilen på. Disse jekke punktene er ofte bredere sammenlignet med resten av kanalskjøten som forbinder ytre med indre kanal, har sett veldig mange skader på kanaler da det blir jekket på feil sted. Selv bruker jeg bare en flat gummikudde eller en vanlig trekloss mellom jekk og kanal. Dette har du sikkert kontroll på @AJAJ skrev: 28 apr 2026, 17:56 En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå:
![]()
Så ja, dette har jeg kontroll på
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 41369
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?
Gamle vedpaller blir til dyrkingskasser for grønnsaker og urter flere steder på tomta:
Gull verdt!
Blir mye bra grønt å fermentere senere i sommer
Gull verdt!
Blir mye bra grønt å fermentere senere i sommer
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.