AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av dypen »

Slik er det over alt, du kan få bruk for det og der blir det liggende … :-k En ting som er sikkert, når du har kvittet deg med det får det kanskje en verdi :D
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 mar 2026, 18:38 Slik er det over alt, du kan få bruk for det og der blir det liggende … :-k En ting som er sikkert, når du har kvittet deg med det får det kanskje en verdi :D
Til det siste: den sjansen får jeg ta ;) .
skal skrotet bort, uansett!

Et par sett nye støtdempere til eldre Ford Focus og Alfra Romeo GT gikk også i søpla i går siden begge bilene forlengst er historie her hjemme.
Prøvde å selge Alfa demperne, men uten at noen var interessert, sannsynligvis fordi disse var av feil merke...
Så da ble det... skrot.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av dypen »

Vi er i ryddemodus her også, ferdig med kjeller, 2. etg og deler av 1. etg. Det som gjenstår er mitt kontor, uthus også må jeg kvitte meg med en del deler i garasjen, spesielt alt til XS500 må vekk :D
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 mar 2026, 19:16 Vi er i ryddemodus her også, ferdig med kjeller, 2. etg og deler av 1. etg. Det som gjenstår er mitt kontor, uthus også må jeg kvitte meg med en del deler i garasjen, spesielt alt til XS500 må vekk :D
Mye brennes ute på jordet rett ved her vi bor. Sånn gjør vi det her i "redneck"-land :crazy: .
Også kjøres det meste av det andre vi kvitter oss med ned på gjenvinninga - uten kostnad.
Er ikke interessert i å betale noe for å bli kvitt skrot :[-( .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3750
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av JohnnyTh »

Loft: Et sted nordmenn oppbevarer ting som er for gode til å kaste, slik at det kan kastes 10 år senere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

Bestilt for to dager siden og hentet på Posten i dag, en Carwise jekk fra Mekster til den nette sum av kr. 498,- inkl. fraktkostnader:
carwise 1.jpg
carwise 2.jpg


Biltemajekken som jeg fikk slengt etter meg for et par år siden begynte så smått å falle fra hverandre sist gang jeg bytta dekk så nå forfremmes den til et nytt liv uten videre seremoni i metallkontaineren på gjenvinninga...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

Fortiden kommer gjerne til synes når man rydder i garasjerotet...
Som denne aviskubbepresseren, som jeg skaffet meg som ung voksen og småbarnsfar med tanke på å utnytte det mestemtil egen nytte og fordel.
Nemlig å lage egne fyringsbriketter av våt avispapirmasse (pappmasjé), som etter pressing fikk ligge i solveggen til de ble tørre og lette.
Brant lenge gjorde disse kubbene også.

Litt arbeidssomt var det det å rive opp og krølle avissider, men når dette var gjort godgjorde massen seg et par-tre uker til massen fikk den rette konsistensen og lot seg lett presse til kubber ved hjelp av denne hendige saken:
kubbepresse.jpg
kubbepresse 1.jpg
Var forsåvidt gull verd en periode, men ender nok opp som skrot i dag...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå :drg :
jekkehjelp 2.jpg
jekkehjelp 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

Jva gjør man når man rydder vekk skrot og klør seg litt i huet om hva man skal gjøre med gamle vedpaller, som man ikke lenger har bruk for.
Altså pr. definisjon... skrot :scratch .

Jo, man kommer på idéen om å overraske husfruen her hjemme og lager et innebygd dyringskasse for grønnsaker i en ellers rimelig viltvoksende steinskråning, laget av vedpaller som ellers ville endt på bålet straks værforholdene hadde tillat det.
Og med det har man utnyttet tomta enda mer uten å gå på bekostning av plener og biloppstillingsplasser og samtidig glede seg til høsting av egendyrkede grønnsaker :prf :
bed300426.jpg
bed300426 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 28 apr 2026, 17:56 En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå :drg :
Sikkert bra den saken der, har aldri sett eller brukt en slik. Men, husk det er ett punkt foran på kanalen og ett punkt i bakkant som er forsterket og forberedt for å løfte bilen på. Disse jekke punktene er ofte bredere sammenlignet med resten av kanalskjøten som forbinder ytre med indre kanal, har sett veldig mange skader på kanaler da det blir jekket på feil sted. Selv bruker jeg bare en flat gummikudde eller en vanlig trekloss mellom jekk og kanal. Dette har du sikkert kontroll på @AJ :thumleft
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 apr 2026, 21:30
AJ skrev: 28 apr 2026, 17:56 En praktisk liten sak, som ble prøvd ut i dag da sommerhjulene skulle på Opelen.
Gull verd, tør jeg påstå :drg :
Sikkert bra den saken der, har aldri sett eller brukt en slik. Men, husk det er ett punkt foran på kanalen og ett punkt i bakkant som er forsterket og forberedt for å løfte bilen på. Disse jekke punktene er ofte bredere sammenlignet med resten av kanalskjøten som forbinder ytre med indre kanal, har sett veldig mange skader på kanaler da det blir jekket på feil sted. Selv bruker jeg bare en flat gummikudde eller en vanlig trekloss mellom jekk og kanal. Dette har du sikkert kontroll på @AJ :thumleft
Denne greia jeg brukte gled lett og elegant inn i det forsterkede jekkepunktet på Opelen.
Så ja, dette har jeg kontroll på ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's (sk)roterom... skatt eller skrot?

Legg inn av AJ »

Gamle vedpaller blir til dyrkingskasser for grønnsaker og urter flere steder på tomta:
grönnsakshage.jpg
Gull verdt!
Blir mye bra grønt å fermentere senere i sommer :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar