'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

På tur hjem fra treffet ved Torghatten forrige søndag ble jeg oppmerksom på at voltmeteret ikke viste så høy ladespenning som vanlig. Viseren var stabil på noe over 12 volt, så jeg valgte å fortsette turen for å prøve å komme meg hjem. Kjørte bortimot 40 mil etter at jeg ble oppmerksom på dette.

Etterhvert begynte nåla å bevege seg sakte men sikkert nedover. Måtte stoppe på Steinkjer for bensinfylling, og da fikk jeg ikke start på sykkelen. To hyggelige MC-karer fra Namsos som var på vei nedover Europa på ferie hjalp til og dyttet slik at jeg fikk trillstartet sykkelen. Fortsatte hjemover med stadig lavere spenning på voltmeteret. Når jeg nærmet meg Trondheim valgte jeg å unngå motorveien med tuneller i tilfelle jeg skulle få stopp. Kom meg velberget hjem. Da viste multimeteret under 10 volt batterispenning, så jeg er ikke sikker på hvor mye lenger jeg hadde kommet om veien hadde vært lengre. Satte på batterilader med det samme for å hindre at batteriet ble ødelagt.

Feilsøking neste dag viste at det var lading, men bare omlag 4 ampere ladestrøm. Når sykkelen med lys og alt trekker over 6 ampere var det to ampere i manko slik at batteriet sakte men sikkert ble tappet ned. Måling av statoren viste at denne var gåen. For høy motstand mellom fasene og overslag mellom fasene og minus på motorblokka.

Statoren så slik ut:
IMG_5458.jpeg
Den ligger opp ned på bildet slik at det er øvre del som er nærmest. Viklingene er tydelig brent, så ikke rart at den har gitt seg.

Ny stator på plass:
IMG_5457.jpeg
Ser mye bedre ut. Ny stator lader også bedre på lavt turtall. Nå lader den med full spenning allerede på tomgang mens den gamle måtte opp i turtall for å lade for fullt. Dette var vel gjerne er tegn på at statoren holdt på å gi seg.

Uansett, nå er sykkelen i drift igjen og har vært ute på en testtur tidligere i kveld.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Det der ser ikke pent ut! Var det enkelt å få deler, har du kjøpt nytt eller brukt …
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Kjøpte ny stator, men fra en som har samme sykkel og hadde en liggende. Om jeg skulle kjøpt fra forhandler ville det nok tatt lenger tid.

@dypen hvilke erfaringer har du med slike statorer? Er det at en stator gir seg på denne måten noe man må regne med skjer, eller er det uvanlig? Lurer på om det kan være lurt å ha en liggende i reserve. Hadde heldigvis pakninger til dekslene som måtte demonteres liggende.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Min erfaring er bra fra tiden jeg kjørte disse hver dag og gjerne 20 - 25k kilometer på en sommer. Har ikke byttet på mine to Kawasaki eller XS500’n men derimot regulator og likeretter som styrer lading er bytta ut med en moderne regulator som gjør likeretter overflødig på Kawasakiene, bedre og mer stabil.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er sykkelen parkert for vinteren etter å ha fått seg olje- og filterskift og en grundig vask.

Det ble drøye 4.500 km denne sesongen. Ikke veldig mye, noe været i Trøndelag må ta skylden for. Perioden med sommervær vi hadde i juli var jeg bortreist, og de dagene vi fikk i august og litt ut i september gikk med til beising av huset. Som etter planen skulle vært gjort før st.hans, men da regnet det kontiunerlig.

Sykkelen har fungert bra denne sesongen, med unntak av statoren som gav seg på tur hjem fra Venture-treff ved Torghatten som omtalt ovenfor. Har også en tiltakende lekkasje på et gaffelbein forran, så overhaling av dempere forran står på planen før neste sesong. Kommer også til å sjekke styrelagerene og smøre opp, evnt bytte dersom det er nødvendig. For øvrig begynner jeg å komme så langt med det tekniske på sykkelen at jeg har begynt å se på det estetiske. Holder på å lese meg opp på metoder for reperasjon av kåper av ABS-plast.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Det er ikke slik at alt kan settes på vent for å kjøre motorsykkel, var selv inne i en god stim fra slutten på juni i fjor til samme tid i år kjørte jeg over 11k men etter det i sommer har det bare blitt 2500 km. Lykke til med reparasjon av kåpedeler, har du god info håper jeg du deler det her … sammen med forgaffel overhaling og bytting av styrelager. Det er en god følelse å ha vinterklargjort sykkel’n for vinterlagring også :D
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg postet dette innlegget i denne tråden:
viewtopic.php?t=17457

Kopierer det inn her i og med at det også er relevant her.

*****************

Jeg har i høst byttet til H4 LED på 1985 Yamaha XVZ1200 Venture. Dette er en sykkel som til tross for en stor hovedlykt er kjent for dårlig nær-og fjernlys. Som måneskinn, ved halvmåne er vel beskrivende.

LED gir veldig mye bedre lys. Dette skyldes antaglig delvis at lysmengden er større og delvis at lyset er mye hvitere noe som øyet oppfatter som om det er mer lys.

Men strølys i alle retninger er et problem. Om dette skyldes LED-pærens utforming er jeg usikker på. Det er nok mye strølys også med halogenpære, men med svakere lys merkes dette kanskje i mindre grad.

Nærlyset med LED. Legg merke på at lyset skrår oppover på venstre side hvor det helst skal være horisontalt.
Bilde

De som husker når asymetriske nærlys kom på biler så var det en oppskrift på hvordan man skal blende lykten om man skal til land med venstrekjøring. Inspirert av dette har jeg prøvd å blende av nærlyset ved hjelp av frostet vindusfolie.
Bilde

Da ble mærlyset slik:
Bilde

Det ble bedre, men nå skrår lyset nedover mot venstre. Etter en liten justering av folien:
Bilde

Dette begynner å nærme seg synes jeg. Blendingen av lykta vil jo også redusere fjernlyset som nå ser slik ut:
Bilde

Også fjernlyset er bedre enn med halogen, men det er langt fra tilstrekkelig. Jeg er på utkikk etter egnede ekstra fjernlys for å montere ett på hver side av sykkelen. Og da helst med DRL/kjørelys eller nærlys i samme lykt.

Jeg har ikke blitt stoppet i kontroll med LED pæra i bruk. Jeg har halogenpæra liggende i kofferten og kan kjapt bytte på stedet dersom noen skulle kreve det.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

En annen utfordring med H4-LED pære er at strømtrekket er lavere enn for halogen, noe som på denne sykkelen kan gi feilmelding for feil på hovedlys. Det kommer ikke feilmelding på nærlys, men på langlys lyser det rødt i displayet.
IMG_5435.jpeg
Feilmeldingen trigges av reed-swicher som er brytere som trigges av elektromagnetismen når det går strøm gjennom. Blir strømmen for lav/for lavt amperetrekk blir det ikke tilstrekkelig magnetisme til å trigge bryteren. Denne feilvarslingen kan kobles ut ved å lodde på jumpere over reed-swichene.

Men jeg tror jeg konkluderer med at H4-LED i gammeldags hovedlykt ikke funker noe særlig. Lykten er en standard 4x6 tommer lykt som brukes på mange amerikanske biler, men også på diverse japanske motorsykler. Jeg ser det finnes nye lykter med LED-teknologi i markedet, og jeg ser nå på om en bedre løsning kan være å bytte hele lykten til noe mer moderne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Langt mellom oppdateringene i denne tråden ser jeg. Jeg har kommet i gang med vårens oppgraderingsprosjekter, men først konklusjon på LED-utprøvingen fra i fjor høst:

Jeg fikk et tips i en annen tråd om at disse H4 LED-pærene er mulig å snu litt på i festet, og at lysbildet er følsomt for at pæren er snudd riktig. Jeg testet litt rundt dette etter at sykkelen ble stallet opp for vinteren og fant at med presis justering av pæren ble lysbildet på nærlys ganske så bra.

Bilde

Konklusjonen ble at jeg gir H4-pæra en sjanse, så får jeg se hvordan dette funker når jeg får sykkelen på veien.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg har begrensede muligheter for å drive vedlikehold om vinteren pga uisolert garasje. Jeg prøver derfor å ta et skippertak hver vår når temperaturen blir såpass at det er greit å holde på ute i garasjen.

Vårens prosjekter var først og fremst overhaling av dempere forran og kontroll/smøring av styrelager. I tillegg til diverse som feks bytte av en gassvaier og smøring av viserene i dashbordet.

Sykkelen ser noe redusert ut uten kåper og forstilling:
IMG_5533.jpeg
Demperene ble demontert og rengjort. Byttet oljetetninger, støvtetninger, foringer på stemplene og noen skiver aller innerst i demperene som jeg ikke vet hva heter. Alle slitedeler skal med dette være nye. Fjærene ble kontrollmålt at de holder riktig lengde ihht verkstedmanual.
IMG_5534.jpeg
Demonterte også oljesiden av antidive-enhetene, selv om verkstedmanualen sier at disse ikke er mulig å utføre service på. Fant noen beskrivelser på et XJ 900-forum som viste hvordan. Rengjøring og smøring for å sikre god bevegelse blir aldri feil på 40 år gammel leamikk.
IMG_5535.jpeg
Styrekrone ble demontert og styrelagerne ble rengjort for gammelt fett. Smurte opp med nytt fett, monterte sammen og strammet ihht verkstedmanualen.

En av dagene tidlig i mai med ufyselige snøvær rigget jeg meg til på kjøkkenbordet og demonterte dashbordet. Har opplevd at speedometeret ikke virker før etter at jeg har kjørt et stykke, gjerne flere km. Trodde først at feilen lå nede i hjulnavet, men la merke til at tripptelleren telte selv om speedometeret viste 0. Altså lå feilen i speedometeret. Åpnet opp dashbordet og smurte opp alle viserene samt drevene som driver km og tripp-teller. Etter dette virker det som det skal.
IMG_5539.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Imponerende innsats, må jeg si!

For egen del kjenner jeg vel ganske tydelig at det ikke klør i fingrene etter å sette i gang med noe lignende selv... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Vi er vel forskjellige, heldigvis. For meg er timene i garasjen like mye verdt som timene etter veiene.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41369
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av AJ »

Brigg skrev: 17 mai 2026, 23:06 Vi er vel forskjellige, heldigvis. For meg er timene i garasjen like mye verdt som timene etter veiene.
Da er du heldig siden du får dobbelt opp med gode opplevelser og kvalitetstid :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 17 mai 2026, 23:17
Brigg skrev: 17 mai 2026, 23:06 Vi er vel forskjellige, heldigvis. For meg er timene i garasjen like mye verdt som timene etter veiene.
Da er du heldig siden du får dobbelt opp med gode opplevelser og kvalitetstid :thumleft .
Bra innsats på Yamaha’n. Dobbel moro men også godt betalt for innsatsen i garasjen :thumleft
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Toalmar
Innlegg: 671
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Toalmar »

Morsom å se at det legges ut litt ordentlig skruing på MC her.
Liker disse trådene hvor man kan følge med på hva dere eiere gjør med de :)

Brigg
Innlegg: 315
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Uten bestemte planer for pinsehelga hadde jeg håpet å få kjørt litt sykkel. Men været har vært bare sånn passelig. Men i går bestemte jeg meg for å legge turen over Røros og nedover Østerdalen. Sjekket værradaren og siktet meg inn på en åpning mellom regnværene og kom meg til Røros uten alt for mye regn. Fra Røros og sørover var det stort sett tørt.

For å komme til Røros fra Trondheim tar man Fv 30 fra Støren. Jeg har kjørt denne veien mange ganger mellom Støren og Tynset, men aldri videre nedover Rendalen og til Koppang hvor Fv 30 møter Rv 3. Så dagen prosjekt ble å kjøre hele Fv 30. Deretter ble det Rv3 nordover fra Koppang til Alvdal og Fv 29 gjennom Folldal til Hjerkinn. Så da fikk jeg tikket av denne veien også.

Her fra en stopp på rasteplassen akkurat på kommunegrensen mellom Folldal og Dovre.
IMG_5568.jpeg
Mye skyer på himmelen. Nede i Østerdalen var det lettere og temperatur oppe i 18 grader. Nedover Drivdalen og forbi Oppdal var det bare 6-7 grader, så jeg ble bra nedkjølt før jeg kom meg hjem.

Det ble 63 mil til sammen. Greit å kjøre en slik dag i blandt for å sjekke at utstyret funker, og at gubben også klarer å henge med.

Som en kuriositet så sto denne parkert ved bensinstasjonen på Berkåk
IMG_5571.jpeg
Denne er nærmest identisk med mopeden jeg kjørte rund på for drøye 40 år siden. Hyggelig gjensyn, jeg tror ikke det er mange av disse som fremdeles er kjørbare etter alle disse årene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar