Fluke 113 vs Fluke 115
Fluke 113 vs Fluke 115
Bra, enkelt og «billig» men kommer du i mål med Fluke 113 eller bør du velge Fluke 115?
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineDAE
- Innlegg: 693
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
179 funke for meg, kan måle temperatur også
-
PingvinenPedro
- Innlegg: 19
- Registrert: 01 apr 2026, 09:05
- Motorsykkelen din: Har ikke enda...
- Bosted: Moss
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Hva slags mutimeter man trenger kommer vel ann på hva man skal bruke det til?
Skal du måle finelektronikk, 12V systemer på biler og motorsykler eller 220V eller mer etc.?
For finelektronikk mener bør man ha et multimeter med høy oppløsning og rask oppdateringsfrekvens. For å sjekke om det er strøm eller ikke samt spenning i 12-24V kretser på bil og MC etc. klarer du deg med det billigste du finner i en kurv. Skal du bruke det til 220V eller høyspent ville jeg gått for Fluke eller et annet annerkjent merke som er verivisert fra tredjepart. Fluke og Brymen er de to jeg vet om som har UL verifisering.
Er du en litt mer avansert mekaniker så hadde du trolig ikke stilt spørsmålet, men Oscilloscope kan være et fint verktøy for å måle signaler etc.
Skal du måle finelektronikk, 12V systemer på biler og motorsykler eller 220V eller mer etc.?
For finelektronikk mener bør man ha et multimeter med høy oppløsning og rask oppdateringsfrekvens. For å sjekke om det er strøm eller ikke samt spenning i 12-24V kretser på bil og MC etc. klarer du deg med det billigste du finner i en kurv. Skal du bruke det til 220V eller høyspent ville jeg gått for Fluke eller et annet annerkjent merke som er verivisert fra tredjepart. Fluke og Brymen er de to jeg vet om som har UL verifisering.
Er du en litt mer avansert mekaniker så hadde du trolig ikke stilt spørsmålet, men Oscilloscope kan være et fint verktøy for å måle signaler etc.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5335
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Får du tak i et Fluke 179, så har man et bra instrument som går i arv.
Kjøpte et flunka nytt Fluke 87 for et års tid siden. Tar meg selv i å foretrekke 179 i det daglige..
For meg er repeterbarhet, TrueRMS(effektivverdi), interne elektriske egenskaper(som alle bør være bevisst på) og brukervennlighet viktigst.
Hvor raskt det er og antall desimaler er mindre viktig, men det forekommer at jeg drar frem Fluke 87 på helt spesifikke ting, og det forekommer at jeg drar frem Fluke 8060A for å måle lave strømmer nøyaktig.
Jeg er nok veldig gulfarget av å ha hatt Fluke tilgjengelig i alle år, helt siden barneskolen faktisk. Men jeg mener fortsatt at bla. 179 er en medvirkende årsak til at man lykkes med å finne feil når andre har gitt opp. Det er en god venn i metodisk feilsøking i felten.
Det jeg bruker 87V til er at man kan redusere impedansen/indremotstanden i instrumentet ytterligere slik at man får "stivere" spenningsmålinger for eksempel ved at man laster kretsen litt. Nå er ikke eksempelvis 179 eller Fluke-instrument så verst på dette uansett, sammenlignet med andre billigere instrument (derav mitt viktige punkt "interne elektriske egenskaper"). Det er jo veldig artig å komme feilsøking til utsetning, og ingen skjønner noen ting, forfølger ting på helt feil grunnlag bare fordi billig-instrumentet lurer deg
Nå har det også forekommet litt for mange ganger både på bil, motorsykkel og 12/24V batterisystemer og lav-spennings ladesystemer. Er jo gjerne der billig-instrumenter er dårligst på spør du meg. På høyere spenninger, så måler man mer for å sjekke om det er spenning der eller ikke. Om det er 690V eller 683V eller 390V fremfor 400V er er helt likegyldig. Så var det dette med indremotstand igjen, her også bør man kjenne sitt instrument og kjenne til falske spenningsmålinger om instrumentet ditt har høy indremotstand. Man kan bli lurt.
En annen funksjon jeg liker på 87V er muligheten for å kunne lese av topp, bunn og peak-to-peak spenninger som på et oscilloscope, særlig kjekt dersom man snakker om encoder-signaler og andre type pulser. Da kan man få et innblikk i hva som foregår.
Så har man også en funksjon som heter delta/REL som jeg bruker en del. Er det veldig små motstander, eller ledningsevne man skal måle, så kan man "nulle ut" måleledningene eller andre ting man ikke ønsker å ta med i resultatet. Det samme gjelder ved spenningsmåling om man ønsker å kun få spenningsfall som resultat.
Kjøpte et flunka nytt Fluke 87 for et års tid siden. Tar meg selv i å foretrekke 179 i det daglige..
For meg er repeterbarhet, TrueRMS(effektivverdi), interne elektriske egenskaper(som alle bør være bevisst på) og brukervennlighet viktigst.
Hvor raskt det er og antall desimaler er mindre viktig, men det forekommer at jeg drar frem Fluke 87 på helt spesifikke ting, og det forekommer at jeg drar frem Fluke 8060A for å måle lave strømmer nøyaktig.
Jeg er nok veldig gulfarget av å ha hatt Fluke tilgjengelig i alle år, helt siden barneskolen faktisk. Men jeg mener fortsatt at bla. 179 er en medvirkende årsak til at man lykkes med å finne feil når andre har gitt opp. Det er en god venn i metodisk feilsøking i felten.
Det jeg bruker 87V til er at man kan redusere impedansen/indremotstanden i instrumentet ytterligere slik at man får "stivere" spenningsmålinger for eksempel ved at man laster kretsen litt. Nå er ikke eksempelvis 179 eller Fluke-instrument så verst på dette uansett, sammenlignet med andre billigere instrument (derav mitt viktige punkt "interne elektriske egenskaper"). Det er jo veldig artig å komme feilsøking til utsetning, og ingen skjønner noen ting, forfølger ting på helt feil grunnlag bare fordi billig-instrumentet lurer deg
En annen funksjon jeg liker på 87V er muligheten for å kunne lese av topp, bunn og peak-to-peak spenninger som på et oscilloscope, særlig kjekt dersom man snakker om encoder-signaler og andre type pulser. Da kan man få et innblikk i hva som foregår.
Så har man også en funksjon som heter delta/REL som jeg bruker en del. Er det veldig små motstander, eller ledningsevne man skal måle, så kan man "nulle ut" måleledningene eller andre ting man ikke ønsker å ta med i resultatet. Det samme gjelder ved spenningsmåling om man ønsker å kun få spenningsfall som resultat.
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Takker for svar
@DAE Fluke 179 er sikkert mer en bra for mitt bruk
@PingvinenPedro Vedrørende bruken så er det reparasjoner av eldre motorsykler, dvs hobby garasje prosjektet. Brymen … merke jeg ikke kan huske jeg har hørt eller lagt merke til tidligere
@FredrikE24 Her ble det mye bra info, som nevnt så er Fluke 179 mer en bra nok for meg. Tanken var, jo enklere jo bedre og raskere i bruk, derfor jeg nevnte Fluke 113 ? Så en video hvor Fluke 113 ble brukt og sammenlignet den med Fluke 115 som kanskje har flere muligheter ?
@DAE Fluke 179 er sikkert mer en bra for mitt bruk
@PingvinenPedro Vedrørende bruken så er det reparasjoner av eldre motorsykler, dvs hobby garasje prosjektet. Brymen … merke jeg ikke kan huske jeg har hørt eller lagt merke til tidligere
@FredrikE24 Her ble det mye bra info, som nevnt så er Fluke 179 mer en bra nok for meg. Tanken var, jo enklere jo bedre og raskere i bruk, derfor jeg nevnte Fluke 113 ? Så en video hvor Fluke 113 ble brukt og sammenlignet den med Fluke 115 som kanskje har flere muligheter ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5335
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
115 er sikkert et helt greit instrument du blir fornøyd med, men hadde nok savnet temperaturmåling og strøm-måling med mA-oppløsning.
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Ja riktig for da er vi på Fluke 179FredrikE24 skrev: 15 mai 2026, 22:26 115 er sikkert et helt greit instrument du blir fornøyd med, men hadde nok savnet temperaturmåling og strøm-måling med mA-oppløsning.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5335
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Stemmer, velger du 177, så mister du temp-måling. Jeg har et slikt et også, det er ellers helt likt 179.
-
OnlineDAE
- Innlegg: 693
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Berre hold det unna vatn, det tåle det ikkje, been there, done that...
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5335
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
Har brukt 179 på jobb i pøsregn en dag nå og da, og det har gått fint, men regner med at man ikke kan dykke det i vann eller andre ting.
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
OK, ikke noe problem for meg.
Fluke 177 og 179 er svært robust og "ruggedized" multimeter bygget for tøffe industrielle miljøer. De tåler fuktighet, lett regn og støv, men det er ikke klassifisert som vanntett (som f.eks. IP67) og kan ta skade ved nedsenking i vann.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5335
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fluke 113 vs Fluke 115
En annen ting jeg liker godt/best med 175/177/179 er plasseringen av bøssingene. Slik de er montert på disse modellene gjør det enklere å surre måleledningene rundt instrumentet før man fester probene bakpå. Så er størrelsen også helt perfekt. Med 87V så er det mye inn- og utpakking, da man gjerne bærer det i en veske med måleledningene separat fra instrumentet. 179 bærer jeg alltid «nakent» fordi måleledningene sitter så fint på.