Fine grusvei turer på østlandet.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

I de 13 åra jeg har kjørt mc har jeg alltid lett etter de beste asfalterte veiene på østlandet. :twothumbs: Men har nå fått opp øynene for gruskjøring.:prf Og der må jeg innrømme at jeg ikke har mye kunnskap om hvor di beste veiene går hen. Så lurte på om det er noen som har noen gode tips til grusveier/dags-todagers grus turer i østlands området. Jeg bor i Hamar området om noen lurte på det :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av xyvind »

Burde jo være veldig mye i din landsdel :D

Trans Euro Trail

Ellers vet jeg ikke om andre grusveier enn Peer Gynt-vegen og Jotunheimvegen. Fine turer det, med Hamar som utgangspunkt.
Men disse veiene er vel ikke kjørbare enda, litt tidlig på året? Må sjekke føreforhold.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

Masse grusveier på Finnskogen, har jeg hørt folk fortelle :crazy: .

Selv greier jeg meg fint med de vi har her på Hadeland de få gangene jeg lar meg friste til gruskjøring.
Det er også en fin grusvei fra Nesbyen til Nes i Ådal.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av xyvind »

Kan også være lurt å følge denne tråden

Grus [Tips og Triks]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2697
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Olav K »

Grusveier østpå...
Det er jo uendelig å ta av.
Trans Euro Trail ruta er jo en av de. Ganske variert.

Jotunheimsvegen, Peer Gyntvegen og Peer Gynt seterveg, med nyydelig utsikt.
Fanitullvegen mellom Hallingdal og Hemsedal er en av mine favoritter, på Golsfjellet er endel grusveier, og så etter min mening... juvelen, Grimsbuområdet.
Her går dessuten TET ruta forbi, men det er så mye å se. Lenger nordøst er Gråfjellsvegen mellom Røros og Tufsingdalen en fin opplevelse, og vil du ha max moro er vegen mellom Narbuvollen og Øversjødalen en nesten himmelsk opplevelse.
Lengre sør ligger Finnskogen, her kan man jo ha 14 dager ferie og bare kjøre kjøre kjøre. Men det er myye skog og lite utsikt.
Og blir du ferdig på norsk side i år, kan du ta for deg i Sverige etterpå. Når koronaen har lagt seg litt.

Hedmarksvidda er også en fin plass med varierte grusveger
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

Ja det er mye grusveier i området her. Men jeg synes det er veldig mye av den godt preparerte, breie, rette, grusveien. Og da kan man jo NESTEN like godt kjøre E6 :crazy: Derfor jeg lurte på om det var noen som visste om noen gode veier i området.
Jeg fant den tråden du linka til rett etter jeg publiserte dette innlegget, så har nesten lest igjennom hele nå :twothumbs:

Peer Gynt-vegen visste jeg ikke att var grus der blir det nokk en tur igjennom til sommeren. Jotunheimvegen har jeg kjørt over før og var i planene mine i sommer også :twothumbs:
Hadde ingen planer om å kjøre over noen fjell overganger til helga nei :lol Men sitter å planlegger litt turer til sommeren nå.

Br3z
Innlegg: 14
Registrert: 27 apr 2013, 14:06
Motorsykkelen din: Ktm 790 Adventure R

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Br3z »

Olav K skrev: 16 apr 2020, 19:24 Grusveier østpå...
Det er jo uendelig å ta av.
Trans Euro Trail ruta er jo en av de. Ganske variert.

Jotunheimsvegen, Peer Gyntvegen og Peer Gynt seterveg, med nyydelig utsikt.
Fanitullvegen mellom Hallingdal og Hemsedal er en av mine favoritter, på Golsfjellet er endel grusveier, og så etter min mening... juvelen, Grimsbuområdet.
Her går dessuten TET ruta forbi, men det er så mye å se. Lenger nordøst er Gråfjellsvegen mellom Røros og Tufsingdalen en fin opplevelse, og vil du ha max moro er vegen mellom Narbuvollen og Øversjødalen en nesten himmelsk opplevelse.
Lengre sør ligger Finnskogen, her kan man jo ha 14 dager ferie og bare kjøre kjøre kjøre. Men det er myye skog og lite utsikt.
Og blir du ferdig på norsk side i år, kan du ta for deg i Sverige etterpå. Når koronaen har lagt seg litt.

Hedmarksvidda er også en fin plass med varierte grusveger
Er fullstendig klar over att det er mye å ta av. For mye :P Tar tid å kjøre over alle for å finne ut hva som er bra å ikke. Men du hadde mange fine forslag. Takk.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 16 apr 2020, 18:03 Masse grusveier på Finnskogen, har jeg hørt folk fortelle :crazy: .
Har sett en del bilder på et annet forum hvor de som kjører på de avbildede veiene nærmest lovpriser nettopp disse veiene.
Det rare, synes jeg, er at de veistrekning bildene viser er så rette det lar seg gjøre å få dem...
Hvor artig er det da å kjøre på slike veier?
Gjelder spesielt på Finnskogen, hvor disse bildene er fra.
I mitt nærområde ser grusveiene ganske annerledes ut. Masse svinger og kupert terreng.

Sikkert fint på Finnskogen, men veiene der virker ikke spesielt spennende og utfordrende ut fra det jeg har sett.
Har for øvrig vært så vidt innom noen av disse veiene også. Og det frister strengt tatt ikke til gjentakelse...
Selv ikke for meg som ikke er noen utpreget gruskjører.
Men skulle jeg få lyst har jeg altså mer enn nok å ta av rett utafor stuedøra... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

Noen som vet om det mye trafikk langs Trans Euro Trail i Sør Norge i juni-august eller er det stille og fredelig? Noen fine campingplasser på strekningen Llillehammer-Geilo-Lom-Avdal?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

Med utgangspunkt omkring her jeg bor i området Lunner, Gran og Brandbu kan du leke deg på milevis med grusveier @BC45 :D
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

AJ skrev: 15 mai 2026, 16:44 Med utgangspunkt omkring her jeg bor i området Lunner, Gran og Brandbu kan du leke deg på milevis med grusveier @BC45 :D
Tar gjerne i mot tips til veier jeg kan kjøre i området ditt :D Hadde vært greit å øve litt før jeg drar på lengre turer :D

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 mai 2026, 17:02
AJ skrev: 15 mai 2026, 16:44 Med utgangspunkt omkring her jeg bor i området Lunner, Gran og Brandbu kan du leke deg på milevis med grusveier @BC45 :D
Tar gjerne i mot tips til veier jeg kan kjøre i området ditt :D Hadde vært greit å øve litt før jeg drar på lengre turer :D
Her to forslag.

1. Fra Skjervetråkket til Lynnebakka med flere mulige avstikkere:
lynnebakka grus.png
Kjør til Roa og kjør inn på Oppdalslinna (skiltet til Oslo lufthavn Gardermoen) og følge denne veien til der du ser skiltet "Skjervetråkket" og kjør inn på grusveien på venstre side.
Anbefalder at du tar "hovedvegen" og ikke roter deg bort i sideveiene. De kan du evt. utforske senere om området frister til gjentakelse... ;).
Kjør veien helt til du møter på asfalt og fortsett videre til veien munner ut i fylkesveien og ta så til venstre for å komme ned på rv. 4.

2.
brovoll_orhagen grus.png
Fra utfartsparkering på Brovoll på E-16 før eller etter Lunnertunnelsen alt etter hvilken retning du kommer fra - etter tunnelsen om du kommer fra E-16/rv4 og rett før tunnelsen om du kommer kjørende E-16 fra Maura/Nannestad.

Kjør mot den stengte porten som vil åpnes automatisk og kjør et bittelite stykke til høyre og kjør så inn på grusveien og følg denne til du kommer på asfaltert vei og er trygt tilbake i bygda :-). Også her er det flere sideveier å utforske, som jeg igjen anbefaler deg å stikke innom senere.
Men dette avgjør du selvfølgelig selv ;) .

God tur :vs !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

Supert! Takk for tips AJ :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 mai 2026, 17:43 Supert! Takk for tips AJ :twothumbs:
Dette er grusstrekninger som kan gi to litt ulike kjøreopplevelser når man kjører de i fra motsatt ende. Men det behøver man naturligvis ikke gjøre første gang man kjører der,
Igjen, om veiene og området faller i smak er det bare å gjøre det senere samtidig som man sjekker ut sideveiene :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

Med utgangspunkt i Langedrag Camping langs E-16 i Bagn i Valdres er det også en ganske interessant grusvei, mener jeg å huske... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1878
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 15 mai 2026, 18:04 i Bagn i Valdres er det også en ganske interessant grusvei, mener jeg å huske... :-k
Fra Bagn og over til Herad i Gol kanskje?, den er fin den. Fylkesgrense oppå der og om jeg ikke husker feil så skifter den navn på veien over og har to forskjellige bommer. Mener å huske den ene var gratis med MC og ikke den andre, om jeg ikke blander det med et annet strekke.
Den nærmest Bagn mener jeg het Veståsvegen.

Fin tur over der!

greina
Innlegg: 200
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av greina »

Jeg mener å huske at det er grusvei mellom Hedalen og Nesbyen, dvs det var iallefall det for noen år siden sist jeg kjørte der.

https://www.google.com/maps/dir/Nes,+35 ... FQAw%3D%3D

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1878
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Gammelsmurfen »

greina skrev: 15 mai 2026, 18:34 Jeg mener å huske at det er grusvei mellom Hedalen og Nesbyen, dvs det var iallefall det for noen år siden sist jeg kjørte der.

https://www.google.com/maps/dir/Nes,+35 ... FQAw%3D%3D
Bortsett fra at det meste av den er nå asfaltert ;-)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

Noen som har kjørt Strømsoddveien fra Sokna, så Hedalsvegen til Nes i Årdal? Er det en tur det kan være verdt å prøve? Ser ut som ca 56 km.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41370
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 mai 2026, 20:11 Noen som har kjørt Strømsoddveien fra Sokna, så Hedalsvegen til Nes i Årdal? Er det en tur det kan være verdt å prøve? Ser ut som ca 56 km.
Kan i farten ikke huske om jeg har kjørt denne strekningen.
Men sikkert verd å prøve. Møter man på en bom uten passeringsmuligheter, noe som jo kan skje på grusveier her i landet, så er det bare å snu...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

Har lyst til å kjøre tet- trans euro trail i Sør-Norge om ikke så lenge. Noen som har kjørt hele som vet om hele runden egner seg for en nybegynner? Tenker på om det er grusvei hele veien eller om det er deler med mer offroad/stier, kryssing av bekker osv?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 789
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Bosted: Asker området

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av haakeik »

BC45 skrev: 15 mai 2026, 20:11 Noen som har kjørt Strømsoddveien fra Sokna, så Hedalsvegen til Nes i Årdal? Er det en tur det kan være verdt å prøve? Ser ut som ca 56 km.
Jeg har kjørt den. Absolutt en vei å få med seg :thumleft

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

haakeik skrev: 22 mai 2026, 21:48
BC45 skrev: 15 mai 2026, 20:11 Noen som har kjørt Strømsoddveien fra Sokna, så Hedalsvegen til Nes i Årdal? Er det en tur det kan være verdt å prøve? Ser ut som ca 56 km.
Jeg har kjørt den. Absolutt en vei å få med seg :thumleft
Så bra! Tenkte å kjøre den i morgen eller søndag :D

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2697
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av Olav K »

BC45 skrev: 22 mai 2026, 17:06 Har lyst til å kjøre tet- trans euro trail i Sør-Norge om ikke så lenge. Noen som har kjørt hele som vet om hele runden egner seg for en nybegynner? Tenker på om det er grusvei hele veien eller om det er deler med mer offroad/stier, kryssing av bekker osv?
TET'en i Norge er kjempeenkel, den kan du kjøre med Goldwing om du vil og tør.

Grunnen er enkel, TET-greia genererer endel trafikk på disse rutene i Norge, så man er nødt til å lede denne trafikken til veier som "tåler" denne trafikken.
Dengang de "fant" opp TET for ca 10 år siden var det norske sporet ganske så spennende, (Jeg kjørte 2016 utgaven for to år siden) men etterhvert som trafikken økte, måtte de flytte sporet ut på de større grusveiene, og dermed sank underholdningsverdien betydelig.
Men for all del, det er fortsatt en flott "scenic route".

De beste grusturene får man ved å bruke tid på kartet, og ta seg noe turer og utforske, bli med på grustreff som Bukkerittet, Fjellkjør, Hallingdal Adv.Weekend eller (for å ta et nærliggende eksempel - Grus & Gourmet turene :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 681
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800 2025, BMW R1250RS 2023, CFMOTO 450 MT 2026
Bosted: Bærum

Re: Fine grusvei turer på østlandet.

Legg inn av BC45 »

Olav K skrev: 23 mai 2026, 11:17 TET'en i Norge er kjempeenkel, den kan du kjøre med Goldwing om du vil og tør.
Kjempeenkelt høres veldig bra ut for meg, i hvert fall nå til å begynne med. Satser på gradvis progresjon :thumleft

Svar