Fra BMW 800 til BMW 1300 - og nye MC-eventyr

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Fra BMW 800 til BMW 1300 - og nye MC-eventyr

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 02 mar 2026, 19:48 Vestsida i min verden er vest for elva på Vinstra, det vil si Ruste og Sorperoa :thumleft
Eller vestsida av Randsfjorden...
Og Vestsideveien på vei mot Beitostølen...

Og sikkert mange andre steder her i Norge også ;)

Uansett vil en BMW 1300 fungere utmerket på alle disse Vestsidestedene :crazy: .

Welshen
Motorsykkelen din: BMW R1300GS

Legg inn av Welshen »

Eller vestsida for Oslo….Lier.

Ellers er nå ny MC-en hentet hjem. Fantastisk vårvær i dag og kunne nesten droppa henger. 8 grader og sol. Kunne stå ute i t skjorte og se på ny-gliset. Herlig og gleder meg som en unge til sesongstart. Synd den er satt inn i garasjen men skulle bli kaldt i morgen igjen.

Forøvrig så hadde jeg leid en skaphenger med boogie som skulle være fin å hente mcen i. Da jeg kom for å hente hengeren, så var det ingen kode mottatt for låsen, og hjulene på høyre side av hengeren var "slicks". Så mye for den, men heldigvis hadde de en til, da uten boogie, men det gikk fint. Synes det er rart at utleiefirmaer ikke har mer stell på "parken" sin. Men det ordna seg, selv om det ble noe mer greier enn planlagt.
Sist redigert av Welshen den 05 mar 2026, 08:32, redigert 1 gang totalt.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Welshen skrev: 03 mar 2026, 20:45 Eller vestsida for Oslo….Lier.

Ellers er nå ny MC-en hentet hjem. Fantastisk vårvær i dag og kunne nesten droppa henger. 8 grader og sol. Kunne stå ute i t skjorte og se på ny-gliset. Herlig og gleder meg som en unge til sesongstart. Synd den er satt inn i garasjen men skulle bli kaldt i morgen igjen.
Så var det dette med bilder, da... :-k

:knegg

Welshen

Legg inn av Welshen »

IMG_4570.jpeg
Ja. Lite sjarmerende med rotete garasjebilder. Sykkelen er flott altså men «noen» må rydde i garasjen IgrI(
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Welshen skrev: 04 mar 2026, 19:09 Ja. Lite sjarmerende med rotete garasjebilder. Sykkelen er flott altså men «noen» må rydde i garasjen IgrI(
Nye 1300 GS ser slankere, mer ungdommelig og sprekere ut, for å bruke slike ord, enn 1250'en. På god vei til å nærme seg KTM Super Adventure... ;)
Mens 1300GSA, som jeg kikket litt på da jeg var på MC-messa virket som hadde fått en usunn overdose steroider... :eh

Welshen

Legg inn av Welshen »

Tenker det samme som du beskriver om utseende, passer godt til eieren... :knegg - er 176cm så tror jeg denne er mer enn stor nok.

Valget med GS isteden for GSA ble slik for jeg ikke vil ha det for "stort". Og personlig liker jeg bedre utseende til GS, men her er det vel flere meninger enn sykler. Men jeg understreker personlig. Noe som var viktig for meg er at den også skal funke til pendlerbruk, og vurderingen min er at det er bedre med en litt "nettere" sykkel. Så kommer jo den store gevinsten med tur kjøring. Der er kanskje GSA bedre? , men er sikker på at GS vil gjøre jobben for meg.

Men alt lar vente litt på seg. Fortsatt is på småveier, og på E18 saltes det som bare det, og denne mcen skal ikke utpå veien før saltet er borte. Hmmm hvor lenge ligger salt på veien tro? Trenger man et skikkelig regnskyll ? Ja ja, det går fort fremover nå, og det er fint å ha noe å glede seg til.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2024

Legg inn av Olav K »

Welshen skrev: 04 mar 2026, 19:09 IMG_4570.jpegJa. Lite sjarmerende med rotete garasjebilder. Sykkelen er flott altså men «noen» må rydde i garasjen IgrI(
Grattis med flott sykkel :thumleft
Jeg har snart 150000 km bak meg på GSA 1250, og har lånt, leid og testkjørt 1300en endel kilometer. Og for meg så definerer den nesten sitt eget segment, "Adventure Fighter", en blanding av adventure sykkel og street fighter.
Utrolig stiv ramme, et bunndrag som mangler sidestykke, plenty med krefter høyere opp i registeret... ingen tvil om hva den neste sykkelen min blir :prf :prf :prf
Forøvrig helt enig i at GS'en er langt å foretrekke forran GSA'en sånn utseendemessig, for der har ikke designeren jobbet mye overtid ser det ut til :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Welshen

Legg inn av Welshen »

Takk og godt poeng @Olav K . Adventure fighter, fint segment.

Jeg ser frem til bunndraget ja, det var noe jeg synes manglet litt på f800gs 24mod. Jeg opplevde det som noe mindre enn på min gamle f800gs(gammel modell før 2012). Men det kan ha vært mye annet som spilte inn her.

Welshen

Legg inn av Welshen »

Fortsatt ikke helt vår, så hva skal man gjøre da.... selger hadde klart å miste hovednøkkelen og jeg fikk den nye i posten igår. Den var da bestilt på understellsnr og nøkkelen passet både i sete og i koffertene. MEN den funket ikke som keyless.... selger sa at jeg antakelig måtte innom en bmw butikk for å koble til nøkkelen.... kjipt. Spurte chat og fikk da oppskrift som gjorde at jeg slapp det.

Nå er det åpning på mc oslo sin nye filial i Lier, så da må jeg vel innom der.... Kanskje de har tilbud på noe :knegg

Welshen

Legg inn av Welshen »

Steike så mange mennesker på samme sted. Stinn brakke på mc oslo sin åpningsfest i Lier. Mange MC-er utstilt av alle slag. Faktisk flere av hver sort, og det av de fleste farger. Kanskje litt lite utstyr. Men mulig ikke alt var ferdig ennå. Uansett, fint med bmw forhandler i nabolaget.

Welshen

Legg inn av Welshen »

Da var første turen gjort. Ble 23 mil og deilig å være i gang. Nysykkelen er lett å håndtere.
Motormessig er det noe helt annet enn den forrige…. Egentlig overraskende forskjell. I positiv forstand.

Utrolig digg med vindskjerm som kan heves/senkes underveis og fikk også prøvd adaptiv cruise. Funka bra.
Synes clutchen tar overraskende sent men det blir vel en vane etterhvert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Welshen

Legg inn av Welshen »

Ja en lærer stadig.

Først fikk jeg ikke til sentrallåsen på koffertsettet…. Jeg fikk ikke låst de opp selv om jeg hørte at låsen beveget på seg. Forsøkte til og med manualen men like håpløst. Hmm hva skulle til, men med litt kikking på YouTube finner jeg plutselig en som viser nøkkelstillingen og ser at lock ikke er riktig posisjon. Så med nytt forsøk så gikk det som smurt. Moro å få til ting og må si at manualen ikke er helt super på alt.

Så en ting til. På min forrige bmw så fikk jeg brukt hjulet på styret til styring av gps på mobilen. Dette har jeg ikke fått til på ny sykkelen.
I dag ble det til å slette blåtann tilgang og slette app og så installere alt påny.
Og det var det som skulle til, og jeg er happy.

Nå gjenstår bare å få på plass dekktrykksensorene. Får ikke utslag på skjermen, så her er jeg usikker. Har kjørt mer en langt og fort nok, og forsøkt å skru av og på varsel uten hell….. så spørs om dette blir en tur innom noen som har greie på det. Liker å få til sånt sjøl så dette er litt irriterende.
Men 2 av 3 får være ok for nå.

Megaoctane
Motorsykkelen din: ‘24 BMW R1300 GS

Legg inn av Megaoctane »

Sinnsyk fin den sykkelen din. GS1300 er drømmesykkelen, men må vente til prisene kryper under 250'

Welshen

Legg inn av Welshen »

Megaoctane skrev: 08 apr 2026, 11:50 Sinnsyk fin den sykkelen din. GS1300 er drømmesykkelen, men må vente til prisene kryper under 250'
Takk. Jeg er rett og slett strålende fornøyd... motormessig er det et STORT sprang fra F800GS (900) jeg hadde til denne. Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Men det kan jo ikke prisen heller :crazy:
Men altså for et bånndrag og drag hele veien. Er også overrasket over at det å manøvrere sykkelen ikke oppleves som veldig annerledes enn den forrige. Men vekt er vel mer eller mindre lik tror jeg. Og det oppleves som om tyngden er plassert lenger ned på 1300

Ang pris - så er det klart at disse er dyre og de vil jo snart komme ned på 250. Men nå er jeg blitt så gammal at jeg tenker at det er nå eller aldri.

Litt flåsete men allikevel et punkt: den elektriske vindskjermen er en utrolig bra sak. Jeg irriterte meg over dette på den gamle og synes det å kunne justere fortløpende er supert. Neida; det trenger man ikke, men hu hei hvor digg.

Megaoctane

Legg inn av Megaoctane »

Jeg liker duppeditter jeg, så jo flere jo bedre 😊
MC blir man nok aldri fornøyd med. I går fikk jeg opp noen videoer av Ducati Multistrada V2S og hvor imponert alle som testet den var, så får man lyst på Ducati. Men jeg vet med meg selv at jeg sikkert hadde havnet på GS til slutt likevel, så like greit å bare kjøpe GS først som sist når den tid kommer 🤷‍♂️

Welshen

Legg inn av Welshen »

Megaoctane skrev: 08 apr 2026, 14:26 Jeg liker duppeditter jeg, så jo flere jo bedre 😊
MC blir man nok aldri fornøyd med. I går fikk jeg opp noen videoer av Ducati Multistrada V2S og hvor imponert alle som testet den var, så får man lyst på Ducati. Men jeg vet med meg selv at jeg sikkert hadde havnet på GS til slutt likevel, så like greit å bare kjøpe GS først som sist når den tid kommer 🤷‍♂️
Ja ducati ser bra ut, men for meg måtte det blir BMW. Rart hvordan noe bare må være et merke. Når det gjelder bil har jeg ingen "must"...Så dette gjelder sykkel.
Siden du er inne på dubeditter... Har kjørt en uke til jobb nå og varme i sete er ikke dumt når gradestokken akkurat har bikket null. Virkelig smart og det hjelper.

Mange muligheter og jeg tror ikke jeg har kommet igjennom alt, men sesongen har jo knapt startet. Tror dette blir et bra mc år.

Welshen

Legg inn av Welshen »

Rustløser kurs og forsikring ..... Jeg har ny sykkel og tenker det kan bli en bra investering. Så jeg har meldt meg på kurs i mai, og setter nesa mot telemark og grenland. Det blir spennende. Har aldri deltatt på slikt før.

Kom på at jeg kanskje bør sjekke forsikringa.... Er det noen ting jeg bør tenke på her?

Welshen

Legg inn av Welshen »

Tok kontakt med selskapet og ingen problem å delta på rustløserkurs så det blir bra. 10 mai og da antakelig ganske mange mil allerede men ser frem til det. Tenker at med ny sykkel og godt voksen i «verste» gubbekategori så blir dette nyttig.

Fikk også montert beskyttelse på lykta i dag. Tok 5 min og helt ok opplegg. Usikker på kvaliteten på plasten men det holder gjerne en stund.
Fortsatt spretter det en del pigger/grus på E18 om morgenen så tenker det kan være greit enn så lenge.

Welshen

Legg inn av Welshen »

I vurdering av evt intercom sena til hjelmen eller fortsette med min jbl tour2 med noice cancelling tok jeg turen ut med kun ørepropper av typen alpin motosafe for å sjekke forskjell. Jeg har kommet til at skal jeg sette inn intercom er det for turer, og jeg må fortsette med en form for ørepropper i tillegg. Etter lett variert kjøring synes jeg det er mer støy med bare ørepropper i forhold til noise canceling. Så pr nå er jeg der at det ikke blir sena og da ikke intercom. Så da får jeg stoppe når jeg skal prate. Pr i dag kjører jeg mest alene og er ikke glad i prate i tlf når jeg kjører.
Kona synes forresten at jeg brukte langt tid på å kjøpe tannkrem i dag. Drøye 4 mil

Stakk innom Bullfighter i Lier og der var det stinn brakke. Utrolig hyggelig at noen drar i gang litt liv og røre. Fikk skravla litt med andre mc folk og kikka litt på ting jeg ikke trenger.

Megaoctane

Legg inn av Megaoctane »

Welshen skrev: 10 apr 2026, 16:15 Fikk også montert beskyttelse på lykta i dag. Tok 5 min og helt ok opplegg.
Hva heter denne?

Welshen

Legg inn av Welshen »

Megaoctane skrev: 12 apr 2026, 04:25
Welshen skrev: 10 apr 2026, 16:15 Fikk også montert beskyttelse på lykta i dag. Tok 5 min og helt ok opplegg.
Hva heter denne?
Kjøpt på AliExpress.
https://a.aliexpress.com/_EHjj7zq

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS

Legg inn av Nineball »

Welshen skrev: 08 apr 2026, 18:13 Rustløser kurs og forsikring ..... Jeg har ny sykkel og tenker det kan bli en bra investering. Så jeg har meldt meg på kurs i mai, og setter nesa mot telemark og grenland. Det blir spennende. Har aldri deltatt på slikt før.

Kom på at jeg kanskje bør sjekke forsikringa.... Er det noen ting jeg bør tenke på her?
Hei er litt nyskjerrig på rustløserkurs, hvem er det som arrangerer dette? Kikket litt rundt, men fant ikke noe i Grenland.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Welshen

Legg inn av Welshen »

Nineball skrev: 12 apr 2026, 18:22
Welshen skrev: 08 apr 2026, 18:13 Rustløser kurs og forsikring ..... Jeg har ny sykkel og tenker det kan bli en bra investering. Så jeg har meldt meg på kurs i mai, og setter nesa mot telemark og grenland. Det blir spennende. Har aldri deltatt på slikt før.

Hei er litt nyskjerrig på rustløserkurs, hvem er det som arrangerer dette? Kikket litt rundt, men fant ikke noe i Grenland.
Ja litt klikk.
Noe som heter Mc forum. Jeg tok kontakt med If og de har godkjent dette. Så 10 mai er dette kurset. Tror de kaller det trafikk sikkerhetsdag,
Hyggelig om flere herfra er med.. Fant det på Facebook

Svar