AJ's Opel Astra 1,4 Turbo Premium bensin, 2016

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: AJ's Opel Astra 1,4 Turbo Premium bensin, 2016

Legg inn av Bjerknez »

Så absolutt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Disse TPMS sensorene anbefales å bytte hver 7 - 10 år og naturligvis når batteriet er dødt.

Strengt tatt ikke store kostnaden, kr. 1996,- fra denne nettsiden, og da er TPMS verktøyet inkludert. Samme som er på vei til meg fra Kina ;) :

https://dekktrykksensor.no/dekktrykksen ... ms-sensor/

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 nov 2025, 16:14 Disse TPMS sensorene anbefales å bytte hver 7 - 10 år og naturligvis når batteriet er dødt.

Strengt tatt ikke store kostnaden, kr. 1996,- fra denne nettsiden, og da er TPMS verktøyet inkludert. Samme som er på vei til meg fra Kina ;) :

https://dekktrykksensor.no/dekktrykksen ... ms-sensor/
Ser den, men hos meg så mener jeg å huske at det ikke var sensoren men noe annet. Noe med den trådløse overføringen. Sensorene i seg selv funket, men det var noe annet. Men det er lenge siden nå så husker ikke eksakt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Var innom nettsidene til en annen bruktbilforhandler her i distriktet om dagen og fant denne artige saken :crazy: :
mini.JPG
https://autocenteretsport.no/biler/1520 ... ooper-2008

Samme kongeblå lakk som Guzzi'en og Veizla klokken min :D .
139K på 17 år /2008 mod.), full sevricehistorikk.

Ikke like praktisk som Astra'en og nok ikke like sprek, men en skikkelig artig bil.
Tok en tur og kikket på den der den sto utenfor butikken i dag og må si den å usedvanlig velholdt ut alderen tatt i betraktning.
Tror ikke jeg tør å prøvekjøre den... :-k

Hadde jeg oppdaget denne tidligere kunne det kanskje fort ha endt opp med at jeg hadde kjøpt denne :-# :x ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mini har jeg sansen for ja. Holdt på å kjøpe en ny e-cooper, men man må til Oslo for å handle en slik fikk jeg greie på.

Evt. så liker jeg også de gamle Miniene. (Slik som Mr.Bean hadde). Jeg er generelt ikke spesielt fan av 10-20 år gamle biler. Det blir hverken fugl eller fisk for meg.

Jeg hadde denne som ny for en del år siden. Den gang en relativt heftig liten sak.
https://www.finn.no/mobility/item/424263992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 20:17 Jeg er generelt ikke spesielt fan av 10-20 år gamle biler. Det blir hverken fugl eller fisk for meg.
Nok en utrolig merkelig uttalelse fra deg :eh .

En viss alder på bilen "blir hverken fugl eller fisk"... :scratch ?

For meg er det utseende, spesifikasjoner og godt vedlikehold som betyr noe, ikke om bilen er 10 - 15 år gammel og dermed "hverken fugl eller fisk"... :

Ellers må jeg si at den Mercedesmodellen du viser til synes jeg er ganske så umercedisk som det er mulig å komme...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 nov 2025, 20:28
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 20:17 Jeg er generelt ikke spesielt fan av 10-20 år gamle biler. Det blir hverken fugl eller fisk for meg.
Nok en utrolig merkelig uttalelse fra deg :eh .

En viss alder på bilen "blir hverken fugl eller fisk"... :scratch ?

For meg er det utseende, spesifikasjoner og godt vedlikehold som betyr noe, ikke om bilen er 10 - 15 år gammel og dermed "hverken fugl eller fisk"... :

Ellers må jeg si at den Mercedesmodellen du viser til synes jeg er ganske så umercedisk som det er mulig å komme...
Er det merkelig at jeg generelt ikke har sansen for 10-20ish år gamle biler? Med "fugl eller fisk" mener jeg at dem blir for "gamle" teknologisk og eller teknisk/estetisk til å friste, men for nye til å gi meg barndommen tilbake. Men det er nå uansett min mening.

Den Mercedesen jeg linket til må du ikke se på som en mercedes slik du trolig forventer at en mercedes skal være. Luksuriøs etc. Den jeg linket til minner lite om mercedes og heller mer som en slags Golf GTI eller Faktisk Mini Morris. En liten og nett bil med AMG understell. Ligger som støpt på veien og med 2.0l med 211 bensinhester så går den godt.

Men ville jeg hatt den i dag? Så absolutt ikke :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Anbefaler deg forresten å prøve en slik Mini AJ. Den er slett ikke praktisk og ikke særlig komfort, men dem er morsomme å kjøre. Minner mye om Gocart.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 21:03 Anbefaler deg forresten å prøve en slik Mini AJ. Den er slett ikke praktisk og ikke særlig komfort, men dem er morsomme å kjøre. Minner mye om Gocart.
Sikkert et stykke på vei mot den direkteinnsprøytede Alfa Romeo GT som jeg var eier av for noen år siden, men likevel et godt stykke unna.
Skikkelig trang, men likevel utrolig behagelig gocart komfort - utrolig gode seter! - og en så direkte styring jeg aldri har opplevd maken til på noen andre biler jeg har kjørt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 04 nov 2025, 21:28
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 21:03 Anbefaler deg forresten å prøve en slik Mini AJ. Den er slett ikke praktisk og ikke særlig komfort, men dem er morsomme å kjøre. Minner mye om Gocart.
Sikkert et stykke på vei mot den direkteinnsprøytede Alfa Romeo GT som jeg var eier av for noen år siden, men likevel et godt stykke unna.
Skikkelig trang, men likevel utrolig behagelig gocart komfort - utrolig gode seter! - og en så direkte styring jeg aldri har opplevd maken til på noen andre biler jeg har kjørt.
Alfa har jeg aldri kjørt, men skulle jeg hatt en gammel bil så ville jeg nok hatt noe veldig gammelt. Da tenker jeg i retning Opel Ascona B, Golf GTI, BMW 320, Audi Quatro etc. fra 80-tallet. Det var biler som var populære når jeg var 18 år. Selv da var disse bilene noen år, men det var mange som hadde slike.

Volvo har jeg aldri vært noe fan av på den tiden. Dem virket store og tunge.

Bikker man godt over 90-tallet er det meste kjedelig synes jeg, så sant man ikke kjøper noe virkelig rått. Men som regel er vel slike biler ihjelkjørte muligens og dek koster skjorta også, selv om dem er 30 år gamle.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har forøvrig en kompis som har en Mercedes C63 AMG. Testet denne i sommer. Morsom bil. Men over 2 mill er den jaggu ikke verdt mener jeg. SÅ spennende var det ikke.

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:41 Er ganske viden kjent som sagt at denne feilmeldingen dukker opp. Du kan nok trolig like godt venne deg til den og ignorere den med det samme. Det kan være i orden i noen timer/dager/uker/måneder og plutselig dukker den opp igjen.

Dette har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke har tall. En gang tok det ett halvt års tid, også dukket den opp igjen og forsvant ikke før verkstedet måtte oppgradere to bluetooth greier og fikle med noe programvare. Den sto på verksted en halv dag.

heldigvis hadde jeg garanti.
Du @Bjerknez, har aldri sett noe varsler

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 04 nov 2025, 23:10
Bjerknez skrev: 04 nov 2025, 15:41 Er ganske viden kjent som sagt at denne feilmeldingen dukker opp. Du kan nok trolig like godt venne deg til den og ignorere den med det samme. Det kan være i orden i noen timer/dager/uker/måneder og plutselig dukker den opp igjen.

Dette har jeg opplevd så mange ganger at jeg ikke har tall. En gang tok det ett halvt års tid, også dukket den opp igjen og forsvant ikke før verkstedet måtte oppgradere to bluetooth greier og fikle med noe programvare. Den sto på verksted en halv dag.

heldigvis hadde jeg garanti.
Du @Bjerknez, har aldri sett noe varsler
Ok.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tok et bilde i dag. Der dukket det opp igjen…
IMG_1754.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

JohnnyTh skrev: 01 nov 2025, 21:25 Her er jeg enig. Min meget godt utstyrte Audi A5 fra 2019 føles datert sammenlignet med nye biler i dag. Har vært en helt enorm utvikling de siste årene, også på fosilbiler.
Jeg stiller meg spm om det kanskje er mer innvikling enn utvikling.

Selv på min fossile fossilbil kom det for et par år siden opp melding om "motorfeil" - som iflg bruksanvisningen skulle håndteres slik: ikke kjør, men ta bilen til et merkeverksted (for OBD-avlesing og rep). Etter hvert, ikke mist pga omfattende kunnskap om disse bilmodellene på hhv et fungerende forum og et dedikert nettsted, kom det frem at det var tre (vel)kjente årsaker til at motorfeilvarsellampen ble tent; 1) dårlig kontakt/presisjon i bremselysbryteren ved opphenget av bremsepedalen, 2) dårlig kontakt i/ved tilhengerfestekontakten, og 3) motorfeil. I mitt tilfelle var det bremselyskontakten. Litt 'fikling' med den -> alt OK. I motsetning til om en mekaniker ved et merkeverksted skulle følge boka og kun feilsøke årsaker i motoren . . . langvarig driftsstans og voksen regning for mulig unødvendig bytte av fremdeles fungerende motorsensorer.

Har den enorme "utviklingen" av bil- og MC-teknologien ført til noen målbare resultater mhp sikkerhet og miljøgevinster? Kynikeren i meg sier at om man ser man på ulykkesstatistikkene; nei - de ligger på samme nivå. Med unntak av en økning av tilfeller der nye (el)biler plutselig aksellererer ukontrollert og ødelegger alt de kommer borti, også med dødelig utfall for enkelte av sjåførene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gammelbokser skrev: 05 nov 2025, 10:21 Har den enorme "utviklingen" av bil- og MC-teknologien ført til noen målbare resultater mhp sikkerhet og miljøgevinster? Kynikeren i meg sier at om man ser man på ulykkesstatistikkene; nei - de ligger på samme nivå. Med unntak av en økning av tilfeller der nye (el)biler plutselig aksellererer ukontrollert og ødelegger alt de kommer borti, også med dødelig utfall for enkelte av sjåførene.
Det enkle er ofte det beste, sies det ikke rent sjelden.

Derfor var jeg i utgangspunktet litt skeptisk til å gå fra den enkle Hyandai Elantra'en til en mer moderne bil som er utstyrt med bortimot absolutt alt av teknologi og utstyr... :-k

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Bjerknez skrev: 05 nov 2025, 09:55 Tok et bilde i dag. Der dukket det opp igjen…

IMG_1754.jpeg
Lyspære-varsel eller dekktrykk?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det har helt klart skjedd veldig mye på bilfronten, spesielt alle hjelpemidler under selve kjøringa som jeg ikke er noen tilhenger eller begeistret for. Det varsler når du er på hvitstripa, det varsler når du er over fartsgrense, det lyser STOPP når du er i nærheten av en bil og det piper og hyler når du rygger. Alt dette kan jeg veldig godt klare meg uten eller skru av alt sammen noe jeg har funnet ut ikke er mulig på min bil da det aktiveres automatisk igjen. Vurderer neste bil uten alt dette som vil si en bil som er noen år som også mest sannsynlig har en betydelig lengre levetid sammenlignet med nye el-biler og tenker STV eller SUV, tilhengerfeste og bensin / diesel. Har sett litt på hybrid el-diesel men er ikke helt der, har snakket ned hybrid biler i alle år. Ny elbil har jeg testet ut som var veldig hyggelig med ekstremt lite verditap men kjøper jeg en ny bil i dag og kjører 5 - 7 år blir regnestykket brutalt. Stresser ikke men følger med :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 05 nov 2025, 13:11
Bjerknez skrev: 05 nov 2025, 09:55 Tok et bilde i dag. Der dukket det opp igjen…

IMG_1754.jpeg
Lyspære-varsel eller dekktrykk?
Dekktrykk. Lyspærevarselet aner jeg ikke hvorfor lyser. Sist jeg sjekket funket alle sammen….

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 05 nov 2025, 14:04 Det har helt klart skjedd veldig mye på bilfronten, spesielt alle hjelpemidler under selve kjøringa som jeg ikke er noen tilhenger eller begeistret for. Det varsler når du er på hvitstripa, det varsler når du er over fartsgrense, det lyser STOPP når du er i nærheten av en bil og det piper og hyler når du rygger. Alt dette kan jeg veldig godt klare meg uten eller skru av alt sammen noe jeg har funnet ut ikke er mulig på min bil da det aktiveres automatisk igjen.
Så langt, etter kun en ukes eierskap, må jeg si meg veldig fornøyd med Astra'en i så måte. Diskrete symboler, knapt noe skjermflashing og hørbare lyder og varsler som f.eks. "Regnføler PÅ", som forsvinner slukkes av seg selv etter et par-tre sekunder. Ingen hvitstripe- og filvarsler og en langt fra overdimensjonert midtstilt og svært godt integrert skjerm, som forholder seg helt i ro og kun viser NAV, Audio mm. symboler.
Eneste jeg har aktivert i instrumentpanelet på førerplassen er midtstilt digital fartsmåler med tilhørende total kjørelengde og fartskiltgjenkjenning.
Tripteller og forbruksdata og faktisk også gjenværende motoroljelevetid (!) tar jeg fram med knappen på rattet, hvis jeg vil. Men det vil nok ikke skje veldig ofte.
Midtstilt digitalt speedometer er som smør på flesk siden det runde klassiske speedometeret er godt lesbart mer enn oversiktlig nok, men er det beste visningsalternativet med minst mulig info, som altså kun speedomter og skiltgjenkjenning. Passer meg perfekt.

Instrumentpanelet eller som sådan er ryddig og greit med runde instrumenter med tydelige visere, også på bensinmåler og kjølvæske temp.

Altså totalt sett velsignet fri for det jeg gjerne oppfatter som oppmerksomhetstyver og forstyrrende elementer jeg svært gjerne vil slippe slik at jeg kan nyte turen i ro og mak :prf .

Denne bilen har også en lavtklingende og "unnskyld meg, men..." to på beltevarsleren, langt mer behagelig enn jeg har opplevd på andre biler.

På gamleHyundaien dukker det opp en rød lampe som blinker i maks 5 sekunder, uten lyd, før den slukner, om du ikke drar på deg beltet.
Veldig behagelig.
Egentlig unødvendig med slikt varsel siden alle vel har det som en naturlig refleks å ta på seg sikkerhetsbelte :eh ...

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det som er bra er fartskiltgjenkjenning :thumleft Sikkerhetsbeltet varsel klarer jeg meg uten men ikke veldig forstyrrende utenom når jeg legger noe tungt i setet :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå må du jo melde deg inn i Opel Owners Club AJ. Dem har banaedager ser jeg samt at dem har en rekke rabattavtaler med forskjellige tilbydere som gjør at kontigenten potensielt fort spares inn.

Som en bonus kan du jo ta med med og vise bilen din til andre Opel entusiaster samt utfordre dem på bane etc. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 nov 2025, 19:03 Nå må du jo melde deg inn i Opel Owners Club AJ. Dem har banaedager ser jeg samt at dem har en rekke rabattavtaler med forskjellige tilbydere som gjør at kontigenten potensielt fort spares inn.

Som en bonus kan du jo ta med med og vise bilen din til andre Opel entusiaster samt utfordre dem på bane etc. :)
Tror ikke det, gitt...
Jeg er kun ute etter å ha en så problemfri og praktisk bil som mulig, og som vil komme til å stå parkert mye av tiden i sommersesongen.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I see. Har du lagt noen rutine for vedlikehold vedrørende vask etc. da? Er jo oitt ekstra stas når man har fått seg ny bil. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 nov 2025, 19:15 I see. Har du lagt noen rutine for vedlikehold vedrørende vask etc. da? Er jo oitt ekstra stas når man har fått seg ny bil. :)
Blir nok en maskinpolering kanskje allerede i høst med de remediene jeg bruker - Chemical Guys og Collinite - som jeg brukte og oppnådde godt resultat med på gamleHtyundai'en.
Vask med ikke overdreven høytrykkspyling med påfølgende bruk av Blaster Sidekick blåseren blir det også.
Men slett ikke eksempelvis annenhver uke...

Jeg tok godt vare på gamleHyundaien de sju årene jeg hadde den, så Astra'en blir slett intet unntak i forhold til det.

Svar