– Du kan for eksempel si: «Jeg ser at du ble skuffet. Det er min skyld at det ble slik.»
Her er oppskriften på en effektiv og god unnskyldning i fire momenter:
Du må ta ansvar for det du har gjort. Ikke noe «men»
Du må begrunne hvorfor det du gjorde eller sa var dumt
Du må uttrykke at du er lei deg
Du må vise interesse for hvordan det du sa eller gjorde påvirker den man har krenket
– Det er altså snakk om å dykke litt dypere ned i det som har skjedd. Om målsettingen din bare er å gå videre og legge det bak deg, får du ikke vist at du tar innover det som har skjedd. Du trenger ikke dvele lenge, men det må lodde litt dypere enn et raskt unnskyld.
Oppskrift på en god unnskyldning.
Oppskrift på en god unnskyldning.
Her er noe vi alle kan bli flinkere på og spesielt tidspunktet samt måten det fremføres på, sakset fra gd.no
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Oppskrift på en god unnskyldning.
Jeg finner ikke det direkte sitatet, dessverre, men sta(t)sminister Gahr Støre beklaget jo at han svarte Øypostens journalist at det fortsatt skulle væregratis ferge.
Så kom forslaget til statsbudsjettet hvor hans lovnad sto i sterk kontrast til svaret han ga til denne lille lokalavsien Øyposten.
Dette måtte han krype til korset og beklage, men beklagelsen var rimelig hul siden har faktisk beklaget at Øypostens journalist oppfattet det han sa slik hun gjorde
...
Altså at det egentlig var hennes feil at hun forsto svaret som noe annet enn hva han ment ¨få fram
Litt av en beklagelse langt unna en troverdig unnskyldning
!
Så kom forslaget til statsbudsjettet hvor hans lovnad sto i sterk kontrast til svaret han ga til denne lille lokalavsien Øyposten.
Dette måtte han krype til korset og beklage, men beklagelsen var rimelig hul siden har faktisk beklaget at Øypostens journalist oppfattet det han sa slik hun gjorde
Altså at det egentlig var hennes feil at hun forsto svaret som noe annet enn hva han ment ¨få fram
Litt av en beklagelse langt unna en troverdig unnskyldning

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Nå ser det ut til at disse unnskyldspolitikerne i AP er i ferd med å få sin egen boomerang i nakken.
Dagens meningsmåling i abc nyheter og Altinget er ganske sikkert bare begynnelsen på en nedtur som trolig vil ende med en regjeringskrise lenge før før neste stortingsvalg.
Treffende kommentar på abc Nyheter med denne innledningen i ingressen:
Dagens meningsmåling i abc nyheter og Altinget er ganske sikkert bare begynnelsen på en nedtur som trolig vil ende med en regjeringskrise lenge før før neste stortingsvalg.
Treffende kommentar på abc Nyheter med denne innledningen i ingressen:
https://www.abcnyheter.no/stemmer/logne ... lg/1258415Hvis du er politiker og har blitt tatt i å fare med usannheter, har du to valg. Ingen av dem er å innrømme at du har løyet.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Jeg leste en gang om en løgnfestival i UK. Gikk vel for det meste ut på å fortelle usannheter på en mest mulig troverdig måte... men advokater og politikere fikk IKKE delta fordi det var en AMATØRfestivalAJ skrev: 05 nov 2025, 07:36Hvis du er politiker og har blitt tatt i å fare med usannheter, har du to valg. Ingen av dem er å innrømme at du har løyet.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Da jeg bodde der betrodde en i min omgangskrets meg at hennes sønn hadde blitt "shortlisted" (beklager anglisismen, miljøskade av langt utenlandsopphold) til ledernivået i firmaet han jobbet i. En av øvelsene på lederutviklingskurset han ble sendt på var å trene på å fortelle løgner på en troverdig måte. Visstnok veiet hans samvittighet tyngre enn lederambisjonene, siden han hoppet av den karriereveien, for å konsentrere seg videre om sin tekniske rolle.SveinHa skrev: 05 nov 2025, 09:11 Jeg leste en gang om en løgnfestival i UK. Gikk vel for det meste ut på å fortelle usannheter på en mest mulig troverdig måte...
Og nå kan vi lese i medierapporter om de høytlønnede kommunikasjonsdirektørene i helsesektoren at den svært ansvarstyngende oppgaven de har ofte består av å feie problemer under teppet . . .