MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 14 aug 2025, 23:33
Audi Mannen skrev: 14 aug 2025, 14:38 Nå er det fryktelig mye ulykker med mc. Blir nesten skremt over mengden, det er jo noe hver eneste dag av den alvorlige sorten. Når det er sagt så har jeg selv sett 2 grupper med nederlanske sykler helt uavhengig av hverandre oppføre seg som griser i trafikken. Dersom de representerer kjørekulturen nedover på kontinentet så mener jeg vi har en lang vei og gå før det blir bedre. Makan til forbikjøringer og risikovilje har jeg kun sett på moto GP. Helt i staur og vegger hvorden de tråkla trafikken. synd jeg ikke hadde dashcam i bilen. Lett fått førstesida på VG der.
Dette var også noe vi observerte på forumtouren til Saltstraumen for noen år siden med et spansk par, som foretok dristige forbikjøringer der ingen av oss andre gjorde det samme.
Gikk bra, men kunne like godt endt helt annerledes. Dette paret var i enkelte forbikjøringssituasjoner farlig nær flere av oss før de forsvant, om enn ikke i forrykende fart, så i hvert fortere enn vi våget å kjøre...

Det er er vel også slik at en del av den årlige dødsstatistikken på MC her i landet er utlendinger.
Som det jo også er når det kommer til omkomne i norsk utfordrende natur, som fjell, fosser og elver...
Opplevde noe for to år siden på E134 i området Hokksund-Mjøndalen hvor det er vanlig 2-felts vei men med midtdeler/autovern.
To fra østeuropa på hver sin mc som nærmest dukket opp fra intet og kjørte forbi meg mellom meg og midtdeleren i stål i høy fart.
Det samme fortsatte de med fremover også mellom biler, andre på mc og midtdeleren, trangt og i høy fart... maken til idioter tenkte jeg.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Noen værstinger er der overalt...
Litt usikker på hvor stort uhellet er for at det skal bli registrert i databasen, men her er ett utdrag fra ulykker i Norge 2013-2023 (data hentet fra vegvesen.no)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

AJ skrev: 14 aug 2025, 23:33
Audi Mannen skrev: 14 aug 2025, 14:38 Nå er det fryktelig mye ulykker med mc. Blir nesten skremt over mengden, det er jo noe hver eneste dag av den alvorlige sorten. Når det er sagt så har jeg selv sett 2 grupper med nederlanske sykler helt uavhengig av hverandre oppføre seg som griser i trafikken. Dersom de representerer kjørekulturen nedover på kontinentet så mener jeg vi har en lang vei og gå før det blir bedre. Makan til forbikjøringer og risikovilje har jeg kun sett på moto GP. Helt i staur og vegger hvorden de tråkla trafikken. synd jeg ikke hadde dashcam i bilen. Lett fått førstesida på VG der.
Dette var også noe vi observerte på forumtouren til Saltstraumen for noen år siden med et spansk par, som foretok dristige forbikjøringer der ingen av oss andre gjorde det samme.
Gikk bra, men kunne like godt endt helt annerledes. Dette paret var i enkelte forbikjøringssituasjoner farlig nær flere av oss før de forsvant, om enn ikke i forrykende fart, så i hvert fortere enn vi våget å kjøre...

Det er er vel også slik at en del av den årlige dødsstatistikken på MC her i landet er utlendinger.
Som det jo også er når det kommer til omkomne i norsk utfordrende natur, som fjell, fosser og elver...
Er vel litt sånn:
We gonna do what they say can't be done
We've got a long way to go and a short time to get there.
Jerry Reed

DAE

Legg inn av DAE »

SteinarN
Motorsykkelen din: GPZ 1100 -96

Legg inn av SteinarN »

DAE skrev: 19 aug 2025, 18:41 https://www.vg.no/nyheter/i/wgW1Ko/rykk ... dium=share

Der vart det ein ungdom mindre..
Her var det en personbil som ikke overholdt vikeplikten og lett-motorsykkelen sneiet/delvis krasjet i fronten på bilen og motorsykkel/fører havnet inn mot trafikkøya midt i veien. Det skal og sies at det er et kryss hvor det godt kan være at motorsykkel var skjult bak annen bil akkurat når bilen som ikke overholdt vikeplikten kjørte ut i krysset.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Grei avklaring @SteinarN

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

https://www.vg.no/nyheter/i/MnKoxM/alvo ... -nannestad

Nok en påminnelse om å ikke overvurdere egne evner i kurver. Om dét er tilfelle i denne ulykken kan jeg naturligvis ikke si sikkert, men det jeg kan si er at kjøring i svinger for oss motorsyklister krever ekstra oppmerksomhet, fartstilpasning, tilstedeværelse og ikke minst godt spor- og blikkvalg i tillegg til å kjenner og beherske sykkelen man kjører.
Mye å passe på og som absolutt bør skje som en naturlig refleks basert på god opplæring, kunnskap og ikke minst god kjøreerfaring.

Håper føreren kommer fra det med skrekken...

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Dessverre enda en alvorlig singelulykke i dag, og den andre alvorlige i Troms denne uka.😟😟

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/alvo ... 1.17539225

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Utforkjøring E134, uviss skade grad, men fløyet med luftambulanse (det kan ha noe med avstand til sykehus og tilgjengelighet på ambulansen).

https://www.politiet.no/politiloggen/he ... kelivegen

DAE

Legg inn av DAE »

https://www.ba.no/politiet-mc-ulykke-i- ... -8-3143929

Skorta litt på kjøreutstyret ser det ut som...
Godt det gjekk bra med kompisen

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Ny dødsulykke i natt i Kristiansand

https://www.tv2.no/nyheter/mc-forer-dod ... /18074141/

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Rapporten om fjorårets dødsulykker på veiene ble nylig lagt frem, og her omtalt av NMCU med fokus på MC-ulykkene:

<https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 55076&af=1&>

I rapporten blir "høy fart" nok en gang dradd frem som den mest sentrale årsaken til ulykkene, mens statistikken viser at "manglende førerdyktighet" (spesielt informasjonsinnhenting, manglende trafikal kompetanse og særlig risikofylt adferd) oftere kan påvises som årsak til at disse dødsulykkene inntraff.

I motsetning til ulykker uten dødsfall er det åpenbart at den kinetiske energien som farten til kjøretøyet har i ulykkelsesøyeblikket er over gjennomsnittet for alle trafikkulykkene (inkl. de uten dødelig utgang), ellers ville den ikke endt opp i statistikken som en dødsulykke. Så det er en korrelasjon mellom "høy fart" og "dødsulykke", men ikke nødvendigvis årsaks-sammenheng.

Dette er for så vidt nevnt i rapporten, -
"Ulykkesanalysegruppenes materiale viser for 2024 at i 48 % av alle dødsulykkene (39 ulykker)
er høy fart vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget. Kap. 3.1.1 viser antallet og andelen hvor
fart har medvirket til at ulykken har skjedd og må ikke forveksles med dette tallet."
(sitat fra s. 30)
- men blir som regel oversett av de som omtaler den i media.

Om MC-ulykkene: 20 førere omkommet i 2024 - derav
* 10 utforkjøringsulykker
* 8 under 25 år
* 5 med lett MC

Ovennevnte tall indikerer, så vidt jeg kan se, at også flertallet av dødsulykkene med MC skyldes manglende kjøreferdighet, kanskje pga liten erfaring som MC-fører. Personlig har jeg gitt opp å vente på at myndighetene skal styre forebyggende innsats i riktig retning :-(

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Har ikke fått lest den enda, men utenlandskregistrerte sykler er med i de søkbare dataene som ligger tilgjengelig på vegvesen.no.

AJ skrev: 08 sep 2025, 13:14
Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Sammenstøt med elg:

https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-2618357

All grunn til å minne om at på denne tiden av året er risikoen stor for elgpåkjørselser.
Så kjør aktsom, oppmerksomt og forsiktig, folkens :gk !

Så får vi håpe det går bra uten varige skader for MC-føreren i påkjøringstilfellet i Ringsaker.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

https://www.vg.no/nyheter/i/eMAOaO/mc-u ... se-paa-vei

Hva årsaken er i dette tilfellet vet jeg naturligvis ikke.
Men det jeg vet er at høsten er en skummel tid for oss motorsyklister. Løv og glatt veibane og vilt som krysser veieer.
Og i tillegg frost, selv om dette er en større utfordring om v¨åren når vinteren er i ferd med å slippe taket.

Så... kjør forsiktig folkens nå som årets sesong definitivt er på hell :gk .

Brukeravatar
Canutus
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

En (+)artikkel om en ulykke i Samnanger i fjor.

https://www.bt.no/btmagasinet/i/Rzd7K5/ ... naqqg0wpA

DAE

Legg inn av DAE »

Rett borti høgget for meg dette, mulig søvnig sjåfør, rett i bakenden på parkert sykkel

Svar