Med Homey Pro er det som tidligere nevnt uhyre lett og lage automasjoner når man har installert samt plassert sensorer etc rundt om i heimen.
Her er en av automasjonene jeg har laget som styrer lyset i taket i garasjen.
flow.jpg
Jeg har montert en Zigbee magnetkontakt på den motoriserte garasjeporten. Når porten åpnes og magnetkontakten aktiveres, så slår lyset i garasjen seg på og en timer starter (900 sekunder = 15 minutter).
Når tiden er ute (timer reaches zero) så slår lyset seg av.
Lyset slår seg også av automatisk når garasjeporten lukkes, uavhengig av tiden som er igjen.
-------
Jeg har en liten Zigbee smartbryter som jeg også har koblet til Homey Pro og i tillfelle jeg er i garasjen og vil tvangsstyre lyset ved å slå det av og på, så kan jeg selvsagt det også.
Hvis jeg trykker en gang på knappen OG lyset er på eller timeren fortsatt går, så slår jeg lyset av og nullstiller/stopper timeren. Hvis lyset er av ELLER timeren ikke går, så slår lyset seg på og starter timeren på 15 minutter. Lyset vil da slå seg automatisk av etter 15 minutter igjen, hvis jeg da ikke trykker en gang til på knappen og slår det av med en gang.
-------
Alle disse automasjonene kan man leke seg med og man kan selvsagt gjøre dette langt mer avansert og legge til variabler som feks. ikke utfør automasjonen hvis bilen lader, eller hvis det regner ute, eller hvis madammen er hjemme eller når vi bruker for mye strøm etc etc.
Homey Pro har tilgang til det meste av informasjon som kan brukes til å lage slike automasjoner. Jeg har koblet strømforbruket mitt direkte til Homey pro å det samme har jeg med bilen samt telefonen og iPaden til både meg og madammen som forteller hvor langt i fra vi er hjemmefra, hvor vi er hen på kartet etc.
Jeg kan i så måte feks. lage en automasjon som gjør at Homey Pro sender meg automatisk en notis hvis jeg befinner meg på en spesifikk butikk OG klokken er feks. mellom 16:00 og 18:00 OG det er lørdag, men KUN hvis madammen IKKE er med meg og ikke hvis det regner eller hvis temperaturen er over 10 grader og garasjeporten hjemme er åpen etc etc.
Bare et teit eksempel, men det viser bare hvor utrolig mye man kan automatisere i hverdagen.
I førsten har jeg erfart at det bare er gøy og leke seg med og se at det funker. Etter hvert så endrer/sletter man mange av automasjonene samt tilpasser dem til det livet man lever etter hvert. Så slike automasjoner blir egentlig bare bedre og bedre med tiden, for i førsten så vet man ikke alltid hva man vil automatisere og alt føles som en slags lek.
Etter hvert som tiden går så finner man opp smarte ting som faktisk gjør livet litt enklere og ikke minst morsommere.
--------------
En automasjon som jeg setter mest pris på og som jeg har hatt gående siden dag en, er den som jeg har kalt "morgenrutinen".
Automasjonen starter automatisk når jeg slår av vekkeklokken eller rettere sagt alarmen på telefonen om morgenen. Da slår lyset i stuen seg gradvis på og dimmes fra 0 til 50% på 5 minutter. Kaffetrakteren slår seg på (forutsetter at jeg gjorde klar denne dagen før), klimatisering av bilen starter og varmer den opp samt tiner ruter etc. eller evt. kjøler den ned hvis det er varmt. Garasjeporten åpnes automatisk 10 minutter etetr at automasjonen startet også.
Når jeg rygger ut av garasjeporten og kjører avgårde, så lukkes porten automatisk igjen når jeg forlater et område på kartet som er ca. 100 meter borti gata å jeg får en bekreftelse på telefon at garasjeporten har lukket seg og lyset er av.
Det samme skjer når jeg kommer hjem. Garasjeporten lukkes opp automatisk og lyset slår seg på når jeg er ca. 2-300 meter hjemmefra og inne på byggefeltet der jeg bor. Samtidig så slår lyset seg på i huset (HVIS madammen ikke er hjemme) og TV, lydplanke og Apple TV boksen slår seg på, samt varmepumpen HVIS den ikke står på og temperaturen som blir satt avhenger av temperaturen som er i rommet.
Når jeg nærmer meg inngangsdøren så er det en bevegelsessensor som ser meg og døren låses opp automatisk, men KUN hvis telefonen min (som jeg alltid har med meg) er under 20 meter fra Homey Pro boksen i stua OG bilen står på lading.
----------
Det er ingenting av dette som er slitsomt å utføre manuelt, men etter å ha hatt det slik en stund, så er det jaggu meg behagelig. Det er som om man bare flyter gjennom hverdagen uten å foreta seg noe som helst.
--------------
Så skal det sies at jeg har vært gjennom mange problemer og hickups før alt fungerte som det skulle og fortsatt kan det skje at noe ikke går som det skal, men som oftest fungerer dte veldig bra og det blir bedre og bedre på sikt når man får justert det skikkelig inn etc.
---------------
Det største problemet hvis man kan kalle det det med et slikt smartsystem er å få alle enhetene til å snakke sammen. med det så mener jeg at man har signaler som rekker frem til Homey Pro. Null problem hvis man bare skal ha det inne i huset, men jeg må også ha det ut i garasjen og jeg bor i murhus kledd med panel og garasjen er på nedsiden av huset og har ståltak og delvis mur. Det er ca. 15 meter i luftlinje fra stua til garasjen.
Dette har jeg fikset med å sette en Homey Bridge i garasjen og eg to "repeatere". En på husveggen og en på garasjeveggen. Disse må ha strøm hele tiden å jeg bruker da vanlige Zigbee smartplugger.
Dette høres sikkert slitsomt ut for mange, men jeg synes vertfall det bare er gøy. Et fint tidsfordriv :)
Kostnaden på alt dette er ikke all verden. Det kommer ann på hva man skal automatisere og hva man har fra før etc.
Det første man trenger er en Homey Pro. Dette er selve hjernen i hele systemet. Det er på denne man lager Automasjoner og det er denne som binder alt sammen. Den koster rundt 5.000 kroner og er vel den dyreste enheten i systemet. Sensorene koster ikke rare greine, men du trenger jo en del sensorer hvis du skal styre hjemmet ditt og du trenger noe som skal styres.
Lever du i steinalderen og har vanlig dørlås med nøkkel, markise med sveiv (uten motor) en manuell garasjeport, ingen smartpærer i huset og en bil som ikke er av nyere dato og en mobil som ikke er av smart typen, så er det jo ingen vits egentlig.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.