Bjerknez' sine vintersyssler og skriblerier...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' sin lille kosekrok!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 sep 2025, 07:42 Bilen din har jo allerede integrert automatisk garasjeportåpner slik at du kan styre garasjeporten fra bilen din, et system som er integrert i mange nyere biler som Tesla, BMW, Mercedes og sikkert flere.
Så vidt jeg vet så har den ikke det nei?

Dessuten så krever vel dette uansett at man trykker på en knapp og at man er i nærheten av garasjeporten?

Poenget mitt med automasjon er at alt skal skje helt sømløst uten at jeg foretar meg noe som helst. Det krver litt justeringer over tid, men det er gøy og holde på med :)

Det å lage seg en knapp i bilen som åpner porten er jo null stress. Man trenger en fjernkotroll fra Aliexpress til 10 kroner og dobbeltsidig teip for å feste den et sted i bilen. :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Min 2018 Tesla Model X hadde følgende funksjon, du kunne stille inn slik at porten åpnes automatisk når du nærmer deg og lukkes når du kjører vekk … Vil tro MB og BMW ikke står tilbake på det område i 2024 - 2025 …
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 sep 2025, 07:55 Min 2018 Tesla Model X hadde følgende funksjon, du kunne stille inn slik at porten åpnes automatisk når du nærmer deg og lukkes når du kjører vekk … Vil tro MB og BMW ikke står tilbake på det område i 2024 - 2025 …
Dette er sikkert basert på kartdata vil jeg tro. Den samme funksjonen som ligger i iPhone og sikkert mange andre telefoner. Min BMW har så vidt meg bekjent ikke denne funksjonen. men det er heller ingen big deal egentlig da jeg heller vil styre med dette selv og sette opp etter mine premisser :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I dag får jeg beslk fra Kjells Markiser, eller rettere sagt en montør som skal montere en markise som er kjøpt hos Kjells Markiser.

Vi valgte en 5 meter bred motorisert markise med fjernkontroll og vindsensor. Blir spennende å se om vi endelig klarer å bli kvitt den stekende sola sommerstid. Samt litt regn hvis vi vil sitte ute å det regner og temperaturen er god.

Vi har tildligere prøvd diverse paviljonger, men disse blåser jo i filler bare man ser på dem og holder maks to sesonger.

Så kan man selvsagt bygge noe mer mer fast. Et overbygg etc. Men da blir det mer permanent og jeg synes de fleste løsningene jeg har sett der bortover er litt bob bob.

Mange av disse tilbyggene på terasser minner meg veldig om "kaninbur". Det ser veldig påklistret og stygt ut.

Den eneste grunnen til at vi ikke har vurdert markise tidligere er rett og slett en tanke om hva man får i forhold til hva man betaler. En paviljong koster 2.000 kroner og er helt perfekt hadde den bare tålt litt vind. En Markise slik vi har valgt koster 46.000 kr. ferdig montert og tåler nok heller ikke alt for mye vind, men den kan nå vertfall dras inn når det blåser. (Noe den skal gjøre automatisk).

Så jeg synes fortsatt ikke 46.000 kroner er verdt det, men det skaper en helhet og dekker litt mer av problemet vi har rundt vinden, siden vi også oppgraderer verandaen og legger nye bord og lager nytt rekkverk etc. I tillegg til at vi har bestillt nye utemøbler og en varmelampe.

Så får tiden vise om markisen holder mål :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Elektrisk markise er helt gull det.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2025, 14:26 Elektrisk markise er helt gull det.
Joda, det er bra det. Men det skulle bare mangle også. 46.000 kroner for en 5x3.5 meter duk og ei aluminumsramme liksom.

Er vel like mye aluminium og duk på en paviljong og den koster 2.000 kroner.

Men det beste hadde egentlig vært en Pergola, men dem koster jo enda mer. Var vel 150.000 for den jeg så på og selv om denne er langt mer stabil enn en paviljong, så tåler nok ikke den en storm heller vil jeg tro.

Det gjør ikke markisen heller, men den kan som sagt dras inn om ikke annet.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Vil jo si det er verdt det. Bruker min hele sommeren.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 sep 2025, 22:20 Vil jo si det er verdt det. Bruker min hele sommeren.
Joda, men her hos oss så er vi ganske utsatt for vind. Vinden har sør-vest retning 90% av året som er på skrå rett mot markisen. I går blåste det rindt 10-12 sekundmeter i kastene å det følte jeg var helt på grensen av hva markisen tåler eller føles behagelig.

Skal se om jeg får tak i en uttrekkbar levegg i dag som er 180cm. høy og 3-4 meter lang. Det vil trolig avlaste noe av vinden som kommer under markisen.

Men ja, det er den beste løsningen til nå, helt klart. Men kostbart i forhold til hva man faktisk får mener jeg.

Her er den vertfall utslått, og om en ukes tid er nok verandaen ferdig også. Da mangler vi kun utemøblene :)
IMG_1625.jpeg
IMG_1624.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I går fikk jeg også montert den utrekkbare leveggen.
IMG_1633.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Vind er det stort sett overalt når det er fint vær, blåser tidvis mye her, og med mye kast. Det som er sikkert er at markiser av god kvalitet tåler mye mer enn man tror.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 sep 2025, 22:47 Vind er det stort sett overalt når det er fint vær, blåser tidvis mye her, og med mye kast. Det som er sikkert er at markiser av god kvalitet tåler mye mer enn man tror.
Ja, det er nok sant, men hvor mye vin en markise tåler kommer også litt ann på hvor stor den er. Det er mye vindfang under en 5x4 meter markise.

10 sekundmeter er det jeg setter som maks ut fra hva jeg har opplevd så langt. Altså 10 sekundmeter konstant vind. Det er helt på grensen og da knaker det greit i stengene.

Man kan kompensere med slike støttepinner og jeg vurderer dette som avlaster markisen når det blåser. Men strengt tatt sitter man ikke ute når det blåser liten kuling uansett.

6-7 sekundmeter er ganske vanlig her jeg bor å det går helt greit uten dramatikk. Om det kommer et og annet kast med 10-12 sekundmeter spiller ikke noen rolle.

Markise er som nevnt ikke ideelt, men vertfall det mest ideelle vi har prøvd så langt. Jeg kan jo ikke si jeg mener det er verdt nesten 50-lapper for en metallramme med duk, men det er nå det alternativet vi har om vi da ikke velger å bygge på en vinterhage, men har ikke lyst til å bygge en vinterhage oppå en veranda. Den vil jeg gjerne ha på bakkenivå evt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Går sakte men sikkert fremover med verandaprosjektet. Snekkerne er her kun noen timer hver uke, men holdt på hele lørdagen.

Jeg er takknemlig for all framgang :)
veranda.JPG
veranda2.JPG

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Se her ja, bare resten igjen nå :twothumbs:

Blir veldig fint det der.
Skal dere ha noen farge på noe av de trykkimpregnerte (gulv - rekkverk) eller skal de forbli som de er?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 15 sep 2025, 18:24 Se her ja, bare resten igjen nå :twothumbs:

Blir veldig fint det der.
Skal dere ha noen farge på noe av de trykkimpregnerte (gulv - rekkverk) eller skal de forbli som de er?
Takk for det :-)

Vi har en plan om at vi skal la det være som det er. Jeg synes det ser penere ut (vertfall før det blir grått og får en patina) uten at man gjør noe med det. Men så er erfaringen at man får blod på tann etter hvert og får noe ideer....

Min mening så langt er at maling ikke gjør noen spesiell nytte. Snarere tvert i mot. Det bare flasser på sikt å blir et helvete og holde pent. Skal vi gjøre noe så blir det tilfelle og olje det inn eller noe, men ikke noe maling eller beis...

Jeg skal også ha led belysning på verandaen, men dette tror jeg ikke jeg gidder og styre med før neste år. Jeg har planer om led lysstripe under toppbordet på rekkverket som lyser nedover rundt hele verandaen. Det krever ca. 30 meter med led stripe og har funnet en god løsning der tror jeg.

De som tikker av flest bokser så langt er disse:
https://eu.govee.com/products/govee-per ... 6482692280

Dem er lette og feste, det er færre led dioder pr. meter sammenlignet med vanlig ledstripe, noe som ikke er nødvendig når man skal ha effektbelysning under rekkverk. En 30 meter ledstripe bruker MYE steøm og krever flere kontaktpunkter for spenning for å unngå spenningstap.

Disse Govee lysene kommer ferdig og alt jeg trenger er en kontakt og plugge dem i. Jeg skal nemlig ha lys jeg kan koble rett til min Homey pro for smart styring, samt at jeg vil ha RGB hvor jeg kan sette opp lysshow etc. (just for fun). :)

Ellers på verandaen skal jeg ha belysning under markisen, men her har jeg ikke funnet ut hvordan jeg gjlr det enda. Tror jeg dropper og feste lys på selve markisen. Det blir for kye kabler og mikkmakk. Man får jo markiser med ferig led belysning, men det ville ikke jeg gi flere rusen ekstra for. Det er det ikke verdt.

Jeg virderer heller og bruke en tusenlapp eller fire på en eller flere slike Philips Hue søyler som festes til terassegulvet. Men disse er mer permanente da de må ha 220V. Solcellebelysning er fint og flott og vi kommer til å ha det også, men her snakker jeg på en måte om hovedbelysningen.

Har prøvd og søke litt rundt for å få ideer, men de fleste jeg ser er ganske kjedelige. Kunsten er og skape en harmonisk belysning uten at lyskilden i seg selv synes i stor grad og som ikke krever en elektriker på besøk.

Men noe må jeg bruke vinteren på, hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gjorde en bommert dor noen dager siden da jeg ikke for alt i verden klarte og få bevegelsessensoren i garasjen til å funke i en automasjon. Jeg har rivd meg i håret noen dager nå og svaret var like enkelt som jeg fryktet. Sensoren jeg kjøpte var en Z-Wave sensor og ikke en Zigbee sensor. Z-wave bruker en annen frekvens og signalene fra HUB nådde ikke denne sensoren.

Så nå har jeg bestillt meg ny Zigbee sensor :)

Nå er ikke jeg noen ekspert på denne med Zigbee vs Z-Wave etc. angående hva som er best etc. da det kommer litt ann på, men jeg holder en knapp på zigbee av følgende grunner:

1. Zigbee sensorer er noe billigere.
2. Zigbee sonsorer har som regel bedre batterilevetid
3. Zigbee har høyere dataoverføringshastighet

Bakdelene med Zigbee er at på pairet har det lavere rekkevidde. I praksis stemmer ikke dette her hos meg. Dessuten så dorsterker man signalene med flere zigbee sensorer og enheter. Dette gjelder dorøvrig også Z-Wave enheter.

Zigbee bruker også samme frekvens som WiFi, så det KAN føre til problemer. Men ingen problemer med det her hos meg vertfall.

Man kan jo bruke Zigbee og Z-wave om hverandre om man vil, men det er ikke noe poeng da man også må tenke på forsterking av enda et nettverk. Skal du bare ha det i stua så er det ikke noe problem, men skal man ha signaler ut til garasjen så må man ha såkalte routere eller repeatere som mange kaller det.

Jeg har en Homey Pro i stua, og en Homey Bridge i garasjen. Homey Bridge forsterker på en måte signalene fra Homey Pro, men avstanden til garasjen er for stor og det er betongvegg i mellom, så jegbhar en Zigbee repeater på husveggen og en Zigbee repeater på garasjeveggen. Da funker det :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Med Homey Pro er det som tidligere nevnt uhyre lett og lage automasjoner når man har installert samt plassert sensorer etc rundt om i heimen.

Her er en av automasjonene jeg har laget som styrer lyset i taket i garasjen.
flow.jpg
Jeg har montert en Zigbee magnetkontakt på den motoriserte garasjeporten. Når porten åpnes og magnetkontakten aktiveres, så slår lyset i garasjen seg på og en timer starter (900 sekunder = 15 minutter).

Når tiden er ute (timer reaches zero) så slår lyset seg av.

Lyset slår seg også av automatisk når garasjeporten lukkes, uavhengig av tiden som er igjen.

-------

Jeg har en liten Zigbee smartbryter som jeg også har koblet til Homey Pro og i tillfelle jeg er i garasjen og vil tvangsstyre lyset ved å slå det av og på, så kan jeg selvsagt det også.

Hvis jeg trykker en gang på knappen OG lyset er på eller timeren fortsatt går, så slår jeg lyset av og nullstiller/stopper timeren. Hvis lyset er av ELLER timeren ikke går, så slår lyset seg på og starter timeren på 15 minutter. Lyset vil da slå seg automatisk av etter 15 minutter igjen, hvis jeg da ikke trykker en gang til på knappen og slår det av med en gang.

-------

Alle disse automasjonene kan man leke seg med og man kan selvsagt gjøre dette langt mer avansert og legge til variabler som feks. ikke utfør automasjonen hvis bilen lader, eller hvis det regner ute, eller hvis madammen er hjemme eller når vi bruker for mye strøm etc etc.

Homey Pro har tilgang til det meste av informasjon som kan brukes til å lage slike automasjoner. Jeg har koblet strømforbruket mitt direkte til Homey pro å det samme har jeg med bilen samt telefonen og iPaden til både meg og madammen som forteller hvor langt i fra vi er hjemmefra, hvor vi er hen på kartet etc.

Jeg kan i så måte feks. lage en automasjon som gjør at Homey Pro sender meg automatisk en notis hvis jeg befinner meg på en spesifikk butikk OG klokken er feks. mellom 16:00 og 18:00 OG det er lørdag, men KUN hvis madammen IKKE er med meg og ikke hvis det regner eller hvis temperaturen er over 10 grader og garasjeporten hjemme er åpen etc etc.

Bare et teit eksempel, men det viser bare hvor utrolig mye man kan automatisere i hverdagen.

I førsten har jeg erfart at det bare er gøy og leke seg med og se at det funker. Etter hvert så endrer/sletter man mange av automasjonene samt tilpasser dem til det livet man lever etter hvert. Så slike automasjoner blir egentlig bare bedre og bedre med tiden, for i førsten så vet man ikke alltid hva man vil automatisere og alt føles som en slags lek.

Etter hvert som tiden går så finner man opp smarte ting som faktisk gjør livet litt enklere og ikke minst morsommere.

--------------

En automasjon som jeg setter mest pris på og som jeg har hatt gående siden dag en, er den som jeg har kalt "morgenrutinen".

Automasjonen starter automatisk når jeg slår av vekkeklokken eller rettere sagt alarmen på telefonen om morgenen. Da slår lyset i stuen seg gradvis på og dimmes fra 0 til 50% på 5 minutter. Kaffetrakteren slår seg på (forutsetter at jeg gjorde klar denne dagen før), klimatisering av bilen starter og varmer den opp samt tiner ruter etc. eller evt. kjøler den ned hvis det er varmt. Garasjeporten åpnes automatisk 10 minutter etetr at automasjonen startet også.

Når jeg rygger ut av garasjeporten og kjører avgårde, så lukkes porten automatisk igjen når jeg forlater et område på kartet som er ca. 100 meter borti gata å jeg får en bekreftelse på telefon at garasjeporten har lukket seg og lyset er av.

Det samme skjer når jeg kommer hjem. Garasjeporten lukkes opp automatisk og lyset slår seg på når jeg er ca. 2-300 meter hjemmefra og inne på byggefeltet der jeg bor. Samtidig så slår lyset seg på i huset (HVIS madammen ikke er hjemme) og TV, lydplanke og Apple TV boksen slår seg på, samt varmepumpen HVIS den ikke står på og temperaturen som blir satt avhenger av temperaturen som er i rommet.

Når jeg nærmer meg inngangsdøren så er det en bevegelsessensor som ser meg og døren låses opp automatisk, men KUN hvis telefonen min (som jeg alltid har med meg) er under 20 meter fra Homey Pro boksen i stua OG bilen står på lading.

----------

Det er ingenting av dette som er slitsomt å utføre manuelt, men etter å ha hatt det slik en stund, så er det jaggu meg behagelig. Det er som om man bare flyter gjennom hverdagen uten å foreta seg noe som helst.

--------------

Så skal det sies at jeg har vært gjennom mange problemer og hickups før alt fungerte som det skulle og fortsatt kan det skje at noe ikke går som det skal, men som oftest fungerer dte veldig bra og det blir bedre og bedre på sikt når man får justert det skikkelig inn etc.

---------------

Det største problemet hvis man kan kalle det det med et slikt smartsystem er å få alle enhetene til å snakke sammen. med det så mener jeg at man har signaler som rekker frem til Homey Pro. Null problem hvis man bare skal ha det inne i huset, men jeg må også ha det ut i garasjen og jeg bor i murhus kledd med panel og garasjen er på nedsiden av huset og har ståltak og delvis mur. Det er ca. 15 meter i luftlinje fra stua til garasjen.

Dette har jeg fikset med å sette en Homey Bridge i garasjen og eg to "repeatere". En på husveggen og en på garasjeveggen. Disse må ha strøm hele tiden å jeg bruker da vanlige Zigbee smartplugger.

Dette høres sikkert slitsomt ut for mange, men jeg synes vertfall det bare er gøy. Et fint tidsfordriv :)

Kostnaden på alt dette er ikke all verden. Det kommer ann på hva man skal automatisere og hva man har fra før etc.

Det første man trenger er en Homey Pro. Dette er selve hjernen i hele systemet. Det er på denne man lager Automasjoner og det er denne som binder alt sammen. Den koster rundt 5.000 kroner og er vel den dyreste enheten i systemet. Sensorene koster ikke rare greine, men du trenger jo en del sensorer hvis du skal styre hjemmet ditt og du trenger noe som skal styres.

Lever du i steinalderen og har vanlig dørlås med nøkkel, markise med sveiv (uten motor) en manuell garasjeport, ingen smartpærer i huset og en bil som ikke er av nyere dato og en mobil som ikke er av smart typen, så er det jo ingen vits egentlig. ;)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Gøy å se automasjonen din for garasjelyset. Jeg har gjort det enkelt. Jeg har en bevegelsessensor som slå på lyset hvis det er bevegelse og lar det stå på så lenge noen er i garasjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 17 sep 2025, 08:14 Gøy å se automasjonen din for garasjelyset. Jeg har gjort det enkelt. Jeg har en bevegelsessensor som slå på lyset hvis det er bevegelse og lar det stå på så lenge noen er i garasjen.
Hvilken sensor bruker du der?

Hvis lyset skal holde seg påslått så lenge du er der så krever jo det at noe hele tiden sjekker at du er der og at du har laget en automasjon på det?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har bestilt meg 8 stk. Nous A1Z smart plugger som skal være veldig bra. Når man har et smart system basert på Zigbee er slike smart plugger med på og forsterke Zigbee mesh-nettverket.
Nous.jpg
I fjor sommer forsterket jeg Wifi nettverket hjemme ved å kjøpe meg 5 stk. Mesh noder hvor fire av dem er plassert rundt om i huset og den siste står i garasjen og denne er kablet. Så wifi signalene hos meg er eksepsjonelt bra og fungerer på hele eiendommen.

Jeg sliter LITT mer med Zigbee signalene til garasjen, men det funker. Dog er nok ikke signalene veldig gode. Så jeg vil finne noen finurlige løsninger på og forsterke overgangen mellom hus og garasje med slike smart plugger.

Feks. kan jeg ha en smartplugg i stikkontakten i stua samt føre en skjøteledning fra stikket ute og ned mot garasjen hvor jeg setter en smartplug i enden av denne, samt en smartplugg i utestikket på garasjen etc.

Jeg har en Homey Bridge allerede i garasjen, men jeg tror denne er for langt unna Homey Pro som er i stua til at den er spesielt effektiv. Jeg skulle gjerne hatt en Homey Bridge til, men problemet her er at begge disse må plasseres utendørs (dog under tak) å jeg synes dem er akkurat litt for dyre til å plasseres ute. Spesielt om vinteren. Dem koster litt under 1000 kroner stykket.

En Homey Bridge forsterker jo alle signaler som Zigbee, Z-Wave etc. og egentlig kunne jeg bare kjøpt 3-4 stk. slike og droppet det andre, men det blir 4.000 kroner til og to av dem må plasseres utendørs og to av dem vil mest trolig ikke overleve en vinter med ned mot 20 minusgrader og høy luftfuktighet.

Disse smartpluggene jeg snakker om forsterker jo kun Zigbee signalene. Man har Z-Wave varianter også, men da blir det fort veldig mange smartplugger og holde styr på og det blir mer søl enn det gir nytte.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I dag samt fredag og hele lørdag kommer snekkerne tilbake og verandaen skal da hvis alt går etter planen stå ferdig i løpet av helgen :)

Har bodd på en byggeplass nå i snart to måneder så skal bli deilig å få det ferdig før vinteren, samt kanskje få testet de nye utemåblene, samt markisen etc. før vinteren setter inn :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en Namron multisensor. Har laget en Advanced flow som sjekker om det er aktivitet i garasjen. Kan sikkert gjøres mer elegant, men denne funker.
Skjermbilde 2025-09-18 163324.png
Den gir også varsel hvis temperaturen går under 2 grader og luftfuktighet over 95%. Den siste notifikasjonen er kun for å gjøre meg opmerksom på at lyset er på etter kl 21. Normalt sett er jeg ikke i garasjen da og lyset bør være av.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Artig å se andre sin automasjon. Ganske likt slik jeg ville gjort dette. Men det er jo hundre måter å lage disse automasjonene på. Nærmest bare fantasien som setter grenser, hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Et lite tips, hvis du vil ha en presence sensor som er superbillig som er langt mer brukanes enn en vanlig PIR sensor er Sonoff SNZB-06P. Denne får du til rundt 200 kroner. Bakdelen er at den må kobles til strøm, men da fungerer den også som en router/repeater. :)

Har bestilt meg denne selv for å teste :)

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Har begynt å kikke litt på Homey selv. Startet med at vi måtte bytte dørlås i det "nye" huset for en tid tilbake og da ble det naturligvis en moderne smartlås. Denne har ferdige moduler både direkte til f.eks. Homely alarmsystem, men også en generell Zigbee-modul som da kan knyttes til Homey. Første ledd blir da i så fall å bygge et eget alarmsystem med litt enkel skallsikring (magnetsensor på dører), noen strategisk plasserte bevegelsessensorer samt vanlig brannvarsling og ev. vannlekkasjesensorer.

Jeg ser det finnes utallige produsenter av ymse Zigbee-moduler og utallige steder som selger de. Har dere noen preferanser på produsenter, og hvor handler dere?

Regner med at det normalt går greit å blande produsenter så lenge alt er f.eks. Zigbee?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 19 sep 2025, 08:42 Har begynt å kikke litt på Homey selv. Startet med at vi måtte bytte dørlås i det "nye" huset for en tid tilbake og da ble det naturligvis en moderne smartlås. Denne har ferdige moduler både direkte til f.eks. Homely alarmsystem, men også en generell Zigbee-modul som da kan knyttes til Homey. Første ledd blir da i så fall å bygge et eget alarmsystem med litt enkel skallsikring (magnetsensor på dører), noen strategisk plasserte bevegelsessensorer samt vanlig brannvarsling og ev. vannlekkasjesensorer.

Jeg ser det finnes utallige produsenter av ymse Zigbee-moduler og utallige steder som selger de. Har dere noen preferanser på produsenter, og hvor handler dere?

Regner med at det normalt går greit å blande produsenter så lenge alt er f.eks. Zigbee?
Ja, det går som regel greit og blande produsenter. Personlig synes jeg Aqara har mange gode og robuste sensorer som man får kjøpt over disk hos Elektroimportøren. Ellers er jo Sonoff billig og bra, men må som regel kjøpes på nettet.

Fibaro er vel et slags "premium" merke når det kommer til sensorer, men alt du trenger i et smartsystem er jo tross alt bare at en sensor slår ut/inn etc. Som regel.

Jeg unngår å kjøpe sensorer fra Kina. Disse kan ha en annen programvare som kan lage krøll uner installasjon etc. Har ikke erfart det selv, men mener jeg har lest noe om det rundt om. Disse sensorene er jo uansett ikke spesielt dyre.

Kjell.com har også et greit utvalg og gode priser.

Låst